Citat:
Ursprungligen postat av Pingeh
* NIST förklarar varför byggnaderna rasade
* Det behövde inte brinna i hela byggnaderna för att byggnaderna ska kollapsa
* Sjuan brann inte?! Det brann rätt rejält...
* Stål förlorar mycket av sin styrka vid hysat låga temperaturer. Du får även ha i åtanke att brandskyddsmedlet som fanns på stålet "revs bort" då planen krashade in i bygganderna.
* Blev några av de här andra bygganderna träffade av ett flygplan?
NIST? Har jag missat något viktigt eller är det bara så att jag inte förstår förkortningen tro?
Det är möjligt, det var ett tag sedan jag såg klippen, men som jag mins det så var det en av byggnaderna som inte brann, eller knappt brann men som ändå rasade (tror det var samma byggnad som de påstod hade rasat i en nyhetssändning medan den ändå syntes i bakgrunden).
"Mycket av sin styrka" är inte tillräckligt för att tornet ska rasa i fritfallhastighet. Dessutom så tar det låååång tid att upphetta så mycket stål om du inte kör det i en masugn eller liknande. Du måste ha en kontrollerad eld som kommer i direkt kontakt med stålet. Detta stålskelett var ju täkt med betong och annat material förutom på just de ställena som det försvann i kraschen.
Brandskyddet bestod väl av något slags skum som innehöll asbest och deverse andra kemikalier. Hur skulle det kunna "rivas bort"?
Nej det blev de inte, men de var inte heller konstruerade för att klara av det vilket WTC var.
Förövrigt om det nu var en s.k. "pancake collapse", varför såg det inte ut som andra sådana med en stor hög med bråte. Hur kunde så gott som hela tornen hamna i ett hål i marken?