Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Dags att introducera en ny teori, som faktiskt är rätt intressant, om hur eventuell CD av WTC1 och 2 skulle kunna ha gått till. Det är Frank Greening, Apollo20 på Jref, som fört fram den. Hans tanke är att själva brandisoleringen blandats upp ("spiked") med något brännbart på ett sådant sätt att isoleringen när planen träffade verkade tvärtom, dvs bidrog till att öka hettan snarare än minska den. Greening menar att inte särskilt många skulle ha behövt involveras i den och att den är helt överenstämmande med NISTs rapport - förutom att man kunnat bortse från att isoleringen slogs bort.
Motargument kan ju vara att ett ännu bättre sätt hade varit att spraya på dålig brandisolering - eftersom det hade varit mycket svårare att avslöja.
Men jag tycker det är intressant när nya idéer kommer upp. Tråden hittar ni
här
Ah det är åtminstonde en idé. Mina första funderingar är hur man kan beräkna att branden från flygbränslet med säkerhet skulle nå tillräckligt många bärande pelare.
Nu är det osäkert vad det här ämnet skulle bestå av. Men ett ämne som antänds av öppen eld torde onekligen vara ostabilt. Riskerna för att en eld inte uppstod under de här åren ämnet rimligtvis funnits på plats torde vara enorm. Kortslutning, mindre brand eller liknande skulle antända brandisoleringen i förtid.
Så det känns ju osannolikt. Men inte lika omöjligt som sprängmedel.
Truthersrörelsen börjar med att påstå att det var squibs och explosioner som vi ser på bilderna. När de insett att det faktiskt är helt omöjligt att det var sprängmedel letar de efter något som inte exploderar men ändå kan ta ned tornen. Då har de alltså accepterat att det som först var explosioner enligt dem, faktiskt är luft som trycks ut av rasmassorna. Och då har de också tagit åt sig den mer rimliga förklaring som NIST mfl föreslagit. Nu har de alltså hittat något som inte syns på någon bild eller kan bevisas på något annat sätt. Man kan inte undå att fascineras över exakt hur många sköldpaddor det är hela vägen ner.
Ok jag medger det är en teori som svårligen låter sig motbevisas och jag kommer att följa debatten med intresse.