2007-05-09, 23:11
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Vi vet inte exakt vad då allt verkade vara så sammanblandat och kaos. Dels small väl bränsletankar både från plan och annat och rann ner. Sen vet jag inte vad WTC innehöll mer som kunnat påverka det hela. Inte lätt att kolla upp sånt. Vad tror du själv ?

Jag tror personligen att rasmassorna brann normalt - tätt insluten eld med tillräckligt tillgång till syre och brännbart material kan uppnå höga temperaturer. Elden flammade också mycket riktigt upp när grävskopor grävde och gav ökad tillgång till syre.

/S
Citera
2007-05-09, 23:12
Medlem
Billows avatar
Verkar som han fick både medhåll och mothugg och inte alla emot sig som vissa påstod förut. Han verkar kunnig med lång varierad utbildning. Kul som sagt att en forskare kollar upp WTC, och vilka har fler gjort det som sagt. Nån som vet något speciellt ?
Citera
2007-05-09, 23:14
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Steven E. Jones måste väl ändå varit rätt kunnig tycker man? Förmodligen en av de få forskare som gjort uttalanden om att WTC tornen blev sprängda. Fanns det någon mer kunnig forskare som undersökte tornen och drog samma slutsats?

http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_E._Jones
Som sagt. Detta skrev jag för ca. 30 inlägg sedan om S. Jones:

Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
I ärlighetens namn har det förbryllat mig en hel del faktiskt. Trots allt verkar han vara en bildad man som skrivit en hel del vetenskapliga arbeten som har forskarstöd. Jag tror att det är så enkelt som pengar eller berömmelse. Jag kan inte se någon annan logik i det hela. Han spelar på folks okunnighet. Jag har läst mycket av det som S. Jones har skrivit, och det är bara falsarier rakt igenom faktiskt. Jag kan ge dig ett exempel:

S. Jones påstår att inget stål i WTC nådde temperaturer över 600 grader. Sedan visar han mycket riktigt var i NIST- rapporten som detta står. MEN, han utelämnar att i det fallet rörde det sig om ett test på 16 utvalda balkar, inte alla som de testade. Fortsätter man bara att läsa NISTs slutliga rapport (jag har nu läst den två gånger) så finns det massor av tester som visar på stål som varit utsatt för bra mycket högre temperaturer än så. Alltså, han rycker citat från ett sammanhang och sätter det i ett större sammanhang.

I och med att S. Jones borde ha en stor erfarenhet av at läsa avhandlingar så är det garanterat ett medveten ljugande. Vissa människor gör allt för pengar och berömmelse.
Citera
2007-05-09, 23:15
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Jag tror personligen att rasmassorna brann normalt - tätt insluten eld med tillräckligt tillgång till syre och brännbart material kan uppnå höga temperaturer. Elden flammade också mycket riktigt upp när grävskopor grävde och gav ökad tillgång till syre.

/S

Det låter mycket troligt. Vilken händelse iallafall. Man trodde inte det var sant första gången man såg på tv hur plan bara kör rätt in. Men som sagt tätt insluten eld med tillräckligt tillgång till syre och brännbart material kan uppnå höga temperaturer.

Då är vi sammtidigt inne på spekulation på något som är svårt att bevisa men visst låter det logiskt även om det utlöstes av sprängladdningar eller inte från början. Sammtidigt är Xcores idé intresant. Har tänkt på den ibland. Visst kan det vara enkelt egentligen. Inga missiler eller sprängladdningar men ändå kan det va konspiration. Planen räckte för att nå U.S.A :s mål.
Citera
2007-05-09, 23:16
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Verkar som han fick både medhåll och mothugg och inte alla emot sig som vissa påstod förut. Han verkar kunnig med lång varierad utbildning. Kul som sagt att en forskare kollar upp WTC, och vilka har fler gjort det som sagt. Nån som vet något speciellt ?
Du kan ju läsa de 15 första sidorna i NISTs slutliga rapport. Där har du ett stort antal forskare som kollat upp WTC. Fast det är klart, de är inte teologer eller psykologer - utan fysiker.
Citera
2007-05-09, 23:18
Medlem
Billows avatar
Citat:
Du kan ju läsa de 15 första sidorna i NISTs slutliga rapport. Där har du ett stort antal forskare som kollat upp WTC. Fast det är klart, de är inte teologer eller psykologer - utan fysiker.
Vi har med spänning väntat länge på NIST:s rapport. Låt se i vilken vändning den tar denna debatt som tycks pågå utan ände. Och låt se om den kan granskas och hålla sitt ord. Eller om kritiken funkar ?? Mycket kanske går att gå igenom på den rapporten också. Blir intresant trotts allt.
Citera
2007-05-09, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB

/S

Det visar i alla fall vilken enorm värme energi det måste varit dagen då tornen kollapsade. Men det var ju inga små byggnader som tändes på direkt.
Citera
2007-05-09, 23:21
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Vi har med spänning väntat länge på NIST:s rapport. Låt se i vilken vändning den tar denna debatt som tycks pågå utan ände. Och låt se om den kan granskas och hålla sitt ord. Eller om kritiken funkar ?? Mycket kanske går att gå igenom på den rapporten också. Blir intresant trotts allt.
Sant. Det ska bli intressant att ta del av.
Citera
Medlem
Billows avatar
Citat:
Sant. Det ska bli intressant att ta del av.
JA vi får alla stanna upp lite och gå igenom den noga då den kommer. Innan vi fortsätter jakten på sanningen om hur allt gått till.
Citera
Bannlyst
Citat:
Som sagt. Detta skrev jag för ca. 30 inlägg sedan om S. Jones:

Men han kan väl inte varit helt grön heller väl?

>> Steven Earl Jones is an American physicist. For most of his career, Jones was known mainly for his work on muon-catalyzed cold fusion. <<
Citera
2007-05-09, 23:30
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Men han kan väl inte varit helt grön heller väl?

>> Steven Earl Jones is an American physicist. For most of his career, Jones was known mainly for his work on muon-catalyzed cold fusion. <<
Absolut inte, det är det jag menar. Det är märkligt att han vräker ur sig uppenbara lögner, för det är faktiskt lögner. Det exemplet jag tog finns det GOTT om, de fakto är att hela hans utredning är full av lösryckta citat som i och för sig inte alltid är felaktiga. Som t.ex. står det i NIST (vet inte om det var i den slutliga rapporten) att skadorna efter flygplanet inte fick tornet att rasa. Och det var det inte heller! Inte heller branden i sig fick tornet att rasa, utan en kombination. Detta säger NIST själva, men vad S. Jones gör är att plockar varje påstående från sitt sammanhang, och då blir det falskt. Det är EXAKT efter denna princip som D. Avery gjorde LC. Exemplet med Mike Walters uttalande om like a cruise missile är slående likt hur S. Jones jobbar.

Därför tror jag han bara är ute efter sina 15 minuter i rampljuset, jag kan inte se någon annan förklaring då han rimligtvis borde vara ganska slipad.
Citera
2007-05-09, 23:33
Medlem
Billows avatar
Citat:
Absolut inte, det är det jag menar. Det är märkligt att han vräker ur sig uppenbara lögner, för det är faktiskt lögner. Det exemplet jag tog finns det GOTT om, de fakto är att hela hans utredning är full av lösryckta citat som i och för sig inte alltid är felaktiga. Som t.ex. står det i NIST (vet inte om det var i den slutliga rapporten) att skadorna efter flygplanet inte fick tornet att rasa. Och det var det inte heller! Inte heller branden i sig fick tornet att rasa, utan en kombination. Detta säger NIST själva, men vad S. Jones gör är att plockar varje påstående från sitt sammanhang, och då blir det falskt. Det är EXAKT efter denna princip som D. Avery gjorde LC. Exemplet med Mike Walters uttalande om like a cruise missile är slående likt hur S. Jones jobbar.

Därför tror jag han bara är ute efter sina 15 minuter i rampljuset, jag kan inte se någon annan förklaring då han rimligtvis borde vara ganska slipad.
Hur vet du att det i detta fall inte håller att plocka vissa påståenden ur sammanhangen. Redogörelsen kan ha samband med händelsen ändå och framgå som mer kortfattad men hållbar ?? Nu är inte Jones här själv och kan försvara de påhopp som ges..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in