2008-05-20, 23:06
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Ingen har väl tjänat på det, den som ägde tornen förlorade ju stora summor, dom som förlorade livet kan ju knappast tjänat något, dom som egenltigen kan ha tjänat något på detta är ju dom som ville ha ner tornen, dvs kaparna.

Är du blind?
Den som förvaltade tornen och ägde WTC 7 d.v.s. Silverstein har tjänat miljarder.

Om det skulle vara en arabisk sekt. Vad skulle dom tjäna på det?

Det har det visats sig att dom förlorat allt genom invasionen av Afghanistan och Irak.

Frågan kvarstår. Vem har tjänat på det?
Citera
2008-05-20, 23:08
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedes4911truth
Det är säkert bara jag som är trög här när det gäller begrepp och definitioner. Men om jag till exempel släpper en planka från sjunde våningen till exempel, kan jag då säga att plankan föll i fritt fall ner till marken?
Du har förstått det helt rätt. Det finns ingen som har tänkt sig fall i vakuum när de talat om fritt fall. Det är vanligt språkbruk det har använts i, som en approximation till att WTC 1, 2 och 7 föll orimligt snabbt. Om de gjorde det eller inte vill jag inte ta ställning till då jag saknar rätt utbildning i frågan.
Citera
2008-05-20, 23:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det verkar finnas olika definitioner av fritt fall, dels fritt fall i vakuum och dels fritt fall i luften. Jag vet inte vilken som är den mest korrekta att använda, jag föreställer mig att fritt fall i folkmun betyder fritt fall i luften och den strikt vetenskapliga definitionen är fritt fall i vakuum?

Det är helt korrekt. "Fritt fall" bör egentligen bara användas om vakuum. Men strunt i det, vi förstår ju alla att vad vi menar med termen är något som faller och endast bromsas upp av luftmotståndet. I tornens fall kan man ju klart se att så inte är fallet, för då skulle ju inte de lösa delarna falla fortare än vad tornet kollapsar. Med andra ord kollapsar tornen inte i det som lite slarvigt benämns som fritt fall. Och det säger ju också en del om hur ärliga de "sanningssökande" websidorna är som påstår att det skulle vara på det viset.
Citera
2008-05-20, 23:11
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det är helt korrekt. "Fritt fall" bör egentligen bara användas om vakuum. Men strunt i det, vi förstår ju alla att vad vi menar med termen är något som faller och endast bromsas upp av luftmotståndet. I tornens fall kan man ju klart se att så inte är fallet, för då skulle ju inte de lösa delarna falla fortare än vad tornet kollapsar. Med andra ord kollapsar tornen inte i det som lite slarvigt benämns som fritt fall. Och det säger ju också en del om hur ärliga de "sanningssökande" websidorna är som påstår att det skulle vara på det viset.
Vad var siffran nu igen då, 98 eller 99% av fritt fall? Det kan ha varit lägre, jag kommer inte ihåg riktigt..
Citera
2008-05-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad

Enligt roul så:

Citat:
Med de fysikaliska begreppet "fritt fall" menar man utan luftmotstånd. När man säger att det tar x sekunder att falla sträckan y i fritt fall så menar man utan luftmotstånd, hur skulle du kunna ta hänsyn till luftmotståndet i en sådan tidsangivelse, luftmotståndet beror ju helt på form och vikt på föremålet som faller!

Vilket betyder att olika föremål faller olika fort beroende på form och vikt?

Om det gäller här också så kanske det även gäller det som föll utanför eller är jag ute och cyklar?

/Oli
Citera
2008-05-20, 23:18
Medlem
Tornen föll fortfarande inte i fritt fall, varken i den rent fysikaliska meningen eller i den mer vardagliga. Det finns inte så mycket att diskutera.
Citera
2008-05-20, 23:18
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
De som tjänade på det var utan tvekan PNAC, de fick ju precis så som de ville. Det nya Pearl Harbor som skulle ge en orsak till att ta bort Saddam från makten. Jag tror det var 1998 som de skrev så till Bill Clinton, och påpassligt får de det tre år senare när de själva sitter i regeringen

Däremot oklart vad AQ skulle ha tjänat på det.

Men 911 användes som anledning att gå in i Afghanistan, inte i Irak. I Irak handlade det om två saker, massförstörelsevapen och vad jag förstår Dubyas känsla av att pappa Bush inte avslutade vad han påbörjade.

/S
Citera
2008-05-20, 23:20
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Är du blind?
Den som förvaltade tornen och ägde WTC 7 d.v.s. Silverstein har tjänat miljarder.

Nej, han har förlorat en massa pengar, vilket vi också redan gått igenom i tråden. Gå gärna tillbaka och peka ut vad som skulle vara fel. Notera också att man inte kan få ut mer försäkringspengar än vad man har kostnader för att bygga, Silverstein kan inte knalla iväg med feta cash i fickorna.

Gör om, gör rätt

Citat:

Tja, kanske samma sak som de ville uppnå sist de försökte? Om man lever på att det finns en motsättning mellan väst och arabvärlden, om man vill piska uppstämningar för att kunna leda folk dit man vill, då var det utmärkt för dem. Att det sen lett till en hel massa lidande och elände för arabvärlden i stort är ju en helt annan sak.

Citat:
Det har det visats sig att dom förlorat allt genom invasionen av Afghanistan och Irak.

Vilka "DOM"? Al-qaida har nog inga problem med nyrekryteringen, och invasionerna har nog fått ännu fler araber än tidigare att bli rejält bittra och arga på väst. Precis enligt en agenda man mycket väl kan tänka sig att de har.
Citera
2008-05-20, 23:22
Medlem
Pads avatar
Citat:
Enligt roul så:

Vilket betyder att olika föremål faller olika fort beroende på form och vikt?

Om det gäller här också så kanske det även gäller det som föll utanför eller är jag ute och cyklar?

/Oli

Självklart faller föremål olika fort beroende på form och vikt. Prova att släppa en fjäder och en hammare från samma höjd och notera skillnaden. Men det fiunkar bara på extrema föremål, skulle du släppa två järnbalkar av lite olika form från 200 meter så skulle nog falltiderna vara i princip identiska.

Både tornets kollaps och bråtet runt omkring påverkades av luftmotståndet, men det skulle inte märkas någon skillnad ändå.
Citera
2008-05-20, 23:23
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
De som tjänade på det var utan tvekan PNAC, de fick ju precis så som de ville. Det nya Pearl Harbor som skulle ge en orsak till att ta bort Saddam från makten. Jag tror det var 1998 som de skrev så till Bill Clinton, och påpassligt får de det tre år senare när de själva sitter i regeringen
Så alltså planerades 9/11 1998 menar du?

Citat:
Är du blind?
Nej jag är fritänkande och väljer att ta med alla siffror i beräkningen.
Citat:
Skapa kaos och förödelse vilket också skedde.
Citat:
Vad har dom förlorat på grund av dessa invasioner?
Citat:
Inte Silverstein iaf, däremot blev det som AQ ville, kaos och fördelse mitt i USA.
Citera
2008-05-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Tornen föll fortfarande inte i fritt fall, varken i den rent fysikaliska meningen eller i den mer vardagliga. Det finns inte så mycket att diskutera.

Kanske inte för dig :-)

Men för mig är det fortfarande lite oklarheter kring vad exakt fritt fall är för något. Du säger att de inte föll i fritt fall, ok, men vad är fritt fall?

Men i strikt vetenskaplig mening så föll de inte i fritt fall i vakuum så som beskrivet. Så långt har jag kommit i vilket fall och alla små framgångar får man väl fira :-)

/O
Citera
2008-05-20, 23:25
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Men 911 användes som anledning att gå in i Afghanistan, inte i Irak. I Irak handlade det om två saker, massförstörelsevapen och vad jag förstår Dubyas känsla av att pappa Bush inte avslutade vad han påbörjade.

/S

Jag skulle nog säga att det mest var det andra. När man i efterhand kan analysera hur de överdrev alla källor om WMD så är det väl ganska uppenbart att det var ett svepskäl snarare än ett skäl för USA att gå in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in