2007-07-17, 09:42
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Varm rök väller ut fràn WCT2 tornets läsida. Vad kommer/sugs in i tornet pà lovartssidan? Kall frisk luft naturligtvis. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag släckt flera bränder och för att närma sig brandhärden kryper man naturligtvis pà golvet där den friska luften finns. Och sà kan man släcka brasan. Strax över brandhärden är det väldigt varmt men längre bort och ovanför branden är det mest rök.
FBI, FEMA, etc anger att hela vàningsplanet 6400 m² är ett eldshav men det ser vi ju att det är fel. Man ser làgor pà nàgra ställen.
NIST anger att 80% av de bärande pelarna är intakta och de klarar lätt att hàlla uppe tornet. Det brinner nàgonstans inne i tornet men den brandhärden verkar mycket begränsad och kan aldrig hetta upp 6400 m² tak ovanför. Vi ser att golven/taken runt om är i stort sett oskadade, dvs de stöttar ytterpelarna. Den kalla luften kyler väggpelare och golv/tak runt om. Inte en chans att förbindelserna där skall gà sönder, pga hetta.
Hur varmt är det inne i tornet. FBI, FEMA anger >600°C men det kan enbart vara mycket lokalt - kanske över 5-10 m² - där det verkligen brinner. Det är 3.6 meter takhöjd. Om det brinner pà golvnivà sà kan temperaturen under taket knappast vara mer än säg 200°C, vilket inte pàverkar stàltrussarna det minsta. Alla fönster är ju utslagna. Frisk, kall luft fläktar in fràn alla hàll, sà att röken fläktas ut. Röken verkar minska, dvs branden hàller pà att ta slut ... och tornet överlever. Och dà trycker konspiratörerna pà knappen för Controlled Demolition och PANG, PANG, PANG, ... .

NIST fick sedan i uppdrag att förklara hur tornen föll, pga brand, enorm hetta i de skadade omràdena men NIST kan inte förklara det. Det hade varit bättre med en förutsättningslös utredning om hur tornen föll, inte förutsätta att det var, pga hetta. NIST räknar sedan baklänges och kommer fram till att viss mängd hetta behövs över ett mycket stort omràde för att skada trussar och columns och simsalabim konfirmerar FEMA att precis sà var det! Men det är inte sà en undersökning skall gà till.

Fast det är enkelt att simulera det hela nere pà marken. Bygg en modell av vàningsplanet med pelare och 'öppna' fönster runt om och tutta pà därinne. Se hur röken väller ut och frisk luft sugs in och mät temperaturen överallt därinne. Det är en intelligent lösning. Tyvärr orkar FEMA och NIST inte ens tänka pà den.
Och vad har den kalla friska luften för effekt? Seriöst, du är en vuxen människa med skolning, ge mig åtminstone ett intelligent svar i denna tråd! Vad är det mest grundläggande för att en eld över huvud taget ska kunna överleva? Ledtråd= O i periodiska systemet.

5- 10 m² stor brand? 30.000 liter jetbränsle antänds inne i en byggnad fullproppad med möbler, datorer etc etc, och du menar att branden är begränsad? Du behagar skämta med mig aprillio!

http://www.oilempire.us/graphics/WTC_on_fire9.jpg

Vad är då detta för en byggnad om vi utgår från ditt resonemang? En modellbyggnad?
Citera
2007-07-17, 10:00
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag misstänker att du är ironisk då en blåsbälg snarare hade som uppgift att intensifiera en eld. Bara i Heiwas värld släcker man en eld med kallt syre. Kanske inte så konstigt att han inte längre "jobbar" som brandman.

Antar att det var ett stycke grov ironi.
Citera
2007-07-17, 11:14
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Intressant och skrämmande. Nu attackerar konspirationstomtarna även privatpersoner och inte bara myndigheter och officiella personer:

http://www.nypost.com/seven/07162007/news/columnists/9_11_skeptics_lunatic_fringe_columnists_andrea_pey ser.htm?fark
Det är fan skrämmande att läsa sådant. Jag betvivlar inte att det inom truthersrörelsen faktiskt förekommer en och annan fullt resonabel människa. Men deras eventuella arbete förstörs av alla wackos som hittat sin lilla dynghög att stå på toppen och gapa ifrån.
Citera
2007-07-17, 11:25
Bannlyst
Jovenko

Jovenka har varit pà tapeten pà FB ... och han, och mànga andra inkl. undertecknad, anser att WTC7 förstördes med Controlled Demolition, CD. Han förklarar ocksà varför amerikanska CD experter inte vàgar dra samma slutsats.

http://www.flashback.org/showthread.php?p=7731913#post7731913
Citera
2007-07-17, 11:28
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Visst är vi överens om att det är en konspiration. Men vad har du för bevis att UBL i en grotta i Bortlàngtistan planerade den? 9/11 Commission report? Men det är ju en pojkäventyrsbok. Inga bevis alls. För mycket pàhitt och orimligheter. Ingen logik. Ren propaganda. Att skrämma upp folk med. Du och dina gelikar verkar ju vettskrämda och är oförskämda när nàgon ifràgasätter dina, deras och 9/11 Commission's trossatser.
Du är som vanligt helt insnöad i din egen lilla värld. Jag vet inte hur många gånger jag öppet sagt att jag mycket väl kan tänka mig en konspiration. Men jag är inte så dum så jag köper uppenbart förvriden och förljugen fakta. Och varje gång jag helt ärligt frågat hur i helvete man apterar WTC 1 & 2 utan att någon fattar misstanke så har konspirationssidan duckat eller börjat gapa och vråla om "inside job".
Hade konspirationssidan kommit upp med en trovärdig teori, som stöds av relevanta fackmän, om hur man rimligen kan aptera tornen utan att någon fattar misstanke hade jag troligtvis stått på er sida. Dock hade jag tyckt det varit väldigt pinsamt att tillhöra en falang där personer som du förekommer. Därför skiter jag i om UBL planerade alltihop eller ej. Jag tar det absolut inte för otroligt.

Bra att du missade mina frågor, igen.
Fråga: Hur bedömer du Jowenkos uttalande att WTC 7 sänktes med sprängladdningar med WTC 1 +2 gjorde det inte?

Fråga: Vilka kunskaper har du i videoredigering som gör det möjligt för dig att säga att alla filmer från 9/11 är förfalskade?
Citera
2007-07-17, 11:38
Bannlyst
[quote=Erik1974]Och vad har den kalla friska luften för effekt? Seriöst, du är en vuxen människa med skolning, ge mig åtminstone ett intelligent svar i denna tråd! Vad är det mest grundläggande för att en eld över huvud taget ska kunna överleva? Ledtråd= O i periodiska systemet.

5- 10 m² stor brand? 30.000 liter jetbränsle antänds inne i en byggnad fullproppad med möbler, datorer etc etc, och du menar att branden är begränsad? Du behagar skämta med mig aprillio!

[quote]

30 000 liter jetbränsle kom enligt uppgift flygande med 800 km/tim och stannade naturligtvis inte kvar inne i WTC2tornet. Det flög rätt igenom och det mesta brann upp i ett eldsklot som vi ser pà alla bilder. Ja, pà vissa bilder ser vi tom planets nos dyka upp oskadad genom norrväggen. Det enda som fanns kvar i tornet var möbler, innerväggar, mattor, etc. som brann = en konventionell brand alltsà. Som inte ger upphov till större hetta. Kanske det var litet jetfuel som stoppats upp inne i tornet, men det màste ju ha runnit ut genom fönstren. Jag ser litet rök som kom ut genom de trasiga fönsterna runt om. Jag ser ingen jetfuelbrand fem minuter efter smällen eller fram till när tornet exploderar. Branden verkar ju faktiskt ta slut. Jag ser ingen brand alls vid ytterväggarna runt om. Det fanns ju inte mycket däruppe som kunde brinna. Och det var högt i tak, sà att hettan kunde fläktas ut.
Citera
2007-07-17, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Bra att du missade mina frågor, igen.
Fråga: Hur bedömer du Jowenkos uttalande att WTC 7 sänktes med sprängladdningar med WTC 1 +2 gjorde det inte?

Fråga: Vilka kunskaper har du i videoredigering som gör det möjligt för dig att säga att alla filmer från 9/11 är förfalskade?

Jag hàller med Jovenko om att WTC7 förstördes med CD. Sedan har Jovenko och jag tydligen delade meningar om WTC2, men kanske Jovenko kommer att ändra uppfattning?

Jag har inga kunskaper alls om videoredigering och har tidigare bara hänvisat till videoredigeringsexperter som anger att videofilmer har redigerats och förfalskats. De visar rätt klart att tvivel ràder. Iallafall har de övertygat mig.
Citera
2007-07-17, 11:56
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Varm rök väller ut fràn WCT2 tornets läsida. Vad kommer/sugs in i tornet pà lovartssidan? Kall frisk luft naturligtvis. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag släckt flera bränder och för att närma sig brandhärden kryper man naturligtvis pà golvet där den friska luften finns. Och sà kan man släcka brasan. Strax över brandhärden är det väldigt varmt men längre bort och ovanför branden är det mest rök.

Din liknelse är så jävla korkad så man tror att man har med en 4 åring att göra.

Att du kryper i den kalla delen har absolut INGET att göra med temperaturen på elden i sig.

Du svara inte på mitt eller andras exempel på där man tillför luft för att uppnå högre temperaturer. Men jag vet varför du kniper igen käften, för att du är ollad. Ta nu och ring eller besök den lokala räddningstjänsten så ger dom dig gärna en lektion i hur det fungerar.

Frågar man en brandingenjör så får man svaret att vid tex vedeldning i ett rum så kan man få rökgastemperaturer på UPP till 1200°C, nu är det sannolikt inte den temperaturen i WTC, men din generalisering visar bara på att du är ute och cyklar som vanligt.

Ganska tidigt så fick man lära sig i skolan att VÄRME STIGER. Något du missat kanske men jag bjuder dig gärna på den.

Citat:
FBI, FEMA, etc anger att hela vàningsplanet 6400 m² är ett eldshav men det ser vi ju att det är fel. Man ser làgor pà nàgra ställen.

Jasså? http://www.oilempire.us/graphics/WTC_on_fire9.jpg

Ser du så illa så är det nog dags att uppsöka en optiker.

Citat:
FBI, FEMA anger >600°C

Rent debatt sabotage då det inte var deras uppgift att undersöka just detta.
Men det passar väl att skicka in lite sådant i debatten för att försöka sabotera lite mer.

Här har du fler frågor som vänta på svar.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7731309&postcount=6309
Citera
2007-07-17, 12:02
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:

30 000 liter jetbränsle kom enligt uppgift flygande med 800 km/tim och stannade naturligtvis inte kvar inne i WTC2tornet. Det flög rätt igenom och det mesta brann upp i ett eldsklot som vi ser pà alla bilder.

Du har påstått att du kan se skillnad på temperaturen på bränder genom att studera färgen, du har fått en fråga på 2 bilder, men inget svar. Helt plötsligt kan du avgöra hur mycket bränsle som förbränns genom att titta på eldklotet, fantastiskt. Om det inte vore för att du ljuger igen.

Bränslet for naturligtvis inte rakt igenom. Det finns simuleringar som visar på exakta motsatsen. Det finns vittnen som ser bränder i foajen direkt efter kraschen.

http://www.nyteknik.se/art/51289

Ta och lärd dig något!!!

Citera
2007-07-17, 14:17
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Du har påstått att du kan se skillnad på temperaturen på bränder genom att studera färgen, du har fått en fråga på 2 bilder, men inget svar. Helt plötsligt kan du avgöra hur mycket bränsle som förbränns genom att titta på eldklotet, fantastiskt. Om det inte vore för att du ljuger igen.

Bränslet for naturligtvis inte rakt igenom. Det finns simuleringar som visar på exakta motsatsen. Det finns vittnen som ser bränder i foajen direkt efter kraschen.

http://www.nyteknik.se/art/51289

Ta och lärd dig något!!!

Låg just i badet och tänkte lite på den här tråden. Klurade lite på det där med mängden bränsle som "kom" in i husen.
Har det gjorts några krocktester för att kolla hur stor mängd av bränslet som inte antänds vid själva intrånget?
Citera
2007-07-17, 14:24
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
30 000 liter jetbränsle kom enligt uppgift flygande med 800 km/tim och stannade naturligtvis inte kvar inne i WTC2tornet. Det flög rätt igenom och det mesta brann upp i ett eldsklot som vi ser pà alla bilder. Ja, pà vissa bilder ser vi tom planets nos dyka upp oskadad genom norrväggen. Det enda som fanns kvar i tornet var möbler, innerväggar, mattor, etc. som brann = en konventionell brand alltsà. Som inte ger upphov till större hetta. Kanske det var litet jetfuel som stoppats upp inne i tornet, men det màste ju ha runnit ut genom fönstren. Jag ser litet rök som kom ut genom de trasiga fönsterna runt om. Jag ser ingen jetfuelbrand fem minuter efter smällen eller fram till när tornet exploderar. Branden verkar ju faktiskt ta slut. Jag ser ingen brand alls vid ytterväggarna runt om. Det fanns ju inte mycket däruppe som kunde brinna.
Kollar du över huvud taget på bilderna vi skickade till dig? Vi ser en brand som sträcker sig minst 6 våningar som brinner på hela sidan, uppskattningsvis 60 gåner 50 meter, minst, och det är bara från en vinkel! Då har du mage att säga att branden håller 20 grader vid golvet!?!?! Visst, på något våningsplan kanske. Det fanns säkert en frys på 5:e våningen som höll - 18 grader också! Vad har det för relevans?
Citat:
Och det var högt i tak, sà att hettan kunde fläktas ut.
Dina två sista hjärnceller är synnerligen seglivade! Begriper du inte hur urbota dumt det är som du skriver här så tror jag att vi har att göra med en antingen sjuk person, eller någon som behagar skämta med oss. Skicka detta inlägget till vilken brandman du vill i hela världen, får du en som finner inlägget det minsta intressant så ska jag kyssa marken du går på!

Jag har också ett par frågor som jag vill ha svar på från dig.

1. På ett flertal bilder ser vi att fasaden buktar in. Vad beror detta på? Kontrollerad demolition kan inte skapa det, inte heller thermite. Och branden enligt dig var inte tillräckligt intensiv för att få den bärande konstruktionen att ge vika. Sammanfattningsvis, vad fick fasaden att bukta in?

2. Enligt dig användes kontrollerad demolition att sänka såväl WTC 1 som WTC2. Men när tornet rasade ser man fortfarande att kärnan står kvar i flera sekunder INNAN den rasar samman. Hur är detta möjligt om man har använt sig av kontrollerad demolition på ett stort antal våningsplan?
Citera
2007-07-17, 14:41
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Låg just i badet och tänkte lite på den här tråden. Klurade lite på det där med mängden bränsle som "kom" in i husen.
Har det gjorts några krocktester för att kolla hur stor mängd av bränslet som inte antänds vid själva intrånget?

Det beror ju på i vilket skede du menar.

Exakt vid intrånget hade inget bränsle antänds.
Allt bränsle har ju en massa och en hastighet. Det är just den kraften som enligt forskarna på Purdue universitetet förstör bärande konstruktioner inne i husen.

Bränslet antänds ju i ett senare tillfälle.

http://news.uns.purdue.edu/x/2007a/070612HoffmannWTC.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in