2010-01-29, 17:07
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaddeus

NIST har aldrig bett om ursäkt, ge mig en video eller dokument där de ursäktar sig och berätta varför de ändrar sig.

Nu var det ju inte den färdiga versionen som Chandler kommenterade och som sedan ändrades. Chandler kommenterade ett utkast. Ett utkast som uttryckligen släppts för att få in kommentarer (därav namnet "draft"). Den slutgiltiga rapporten innehöll ju den förtydligade versionen av rasförloppet. Den har inte ändrat sig.

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
Comments were especially encouraged on the draft summary report, which contains the principal findings and recommendations for changes to codes, standards, and practices. Comments were accepted via Web site, e-mail, fax, and regular mail.

NIST började med att sätta upp en utredningsplan, som de sedan bad om feedback på. Här är sidan med förändringar de gjorde:

http://wtc.nist.gov/media/highlights.htm

Därefter släppte de tre utkast till rapporten. Här är sidan med samtliga kommentarer från allmänheten (bland annat finns Chandlers brev där) till draftrapporterna:

http://wtc.nist.gov/comments08/

Det var efter att de tagit in alla dem, som den slutgiltiga rapporten utformades. Jag vet inte, men jag tycker det var rätt öppet.

Hade Avery släppt utkastversioner, bett att få feedback och därefter ändrat hade förmodligen ingen haft några invändningar.

(EDIT: NIST redovisar förändringar mellan utkastet och den färdiga rapporten här. Det är möjligt att det finns en mer fullständig errata någonstans, men då får man nog skriva till NIST)
Senast redigerad av SLOB 2010-01-29 kl. 17:13.
Citera
2010-01-29, 17:08
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Visst, jag kan ha missat deras officiella evideringen. Var kan jag läsa eller se dem erkänna att de hade fel och vilka punkter de själva hittade och varför de släppt dem som argument.
Fråga elgiganten. Ni brukar ju vara bra på att hjälpa varandra.
Citera
2010-01-29, 17:09
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nu var det ju inte den färdiga versionen som Chandler kommenterade och som sedan ändrades. Chandler kommenterade ett utkast. Ett utkast som uttryckligen släppts för att få in kommentarer (därav namnet "draft"). Den slutgiltiga rapporten innehöll ju den förtydligade versionen av rasförloppet. Den har inte ändrat sig.

NIST började med att sätta upp en utredningsplan, som de sedan bad om feedback på. Här är sidan med förändringar de gjorde:

http://wtc.nist.gov/media/highlights.htm

Därefter släppte de tre utkast till rapporten. Här är sidan med samtliga kommentarer från allmänheten (bland annat finns Chandlers brev där) till draftrapporterna:

http://wtc.nist.gov/comments08/

Det var efter att de tagit in alla dem, som den slutgiltiga rapporten utformades. Jag vet inte, men jag tycker det var rätt öppet.

Hade Avery släppt utkastversioner, bett att få feedback och därefter ändrat hade förmodligen ingen haft några invändningar.
Diskussionen handlar OM de reviderade sina resultat. Vilket de gjorde.
Citera
2010-01-29, 17:16
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Diskussionen handlar OM de reviderade sina resultat. Vilket de gjorde.

Nej, den handlade om de reviderat sin rapport, och om de varit tydliga med det. Rapporten är mig veterligen än idag oreviderad och ser exakt ut som den gjorde då den släpptes.

Däremot har de genom att publicera utkast tagit in allmänhetens synpunkter, något som det är rätt lätt att läsa om på deras sajt. Det är bara truthers som kan få det till något dåligt.

Avery däremot har ändrat sin "rapport" flera gånger. Jag har hittills inte sett någon errata eller någon förfrågan om kommentarer. Däremot har jag skrattat åt att han släppte en "Final Cut", bara för att sedan släppa "Loose Change: An American Coup".
Senast redigerad av SLOB 2010-01-29 kl. 17:19.
Citera
2010-01-29, 17:19
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Nej, den handlade om de reviderat sin rapport, och om de varit tydliga med det. Rapporten är mig veterligen än idag oreviderad och ser exakt ut som den gjorde då den släpptes.

Däremot har de genom att publicera utkast tagit in allmänhetens synpunkter, något som det är rätt lätt att läsa om på deras sajt. Det är bara truthers som kan få det till något dåligt.

Avery däremot har ändrat sin "rapport" flera gånger. Jag har hittills inte sett någon errata eller någon förfrågan om kommentarer. Däremot har jag skrattat åt att han släppte en "Final Cut", bara för att sedan släppa "Loose Change: An American Coup".
OK, de reviderade sina resultat, nöjd? Jag väljer isåfall att kalla averys första filmer för drafts.
Citera
2010-01-29, 17:24
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
OK, de reviderade sina resultat, nöjd?
Nja. De reviderade inte sina resultat heller. De förtydligade. De skriver ju uttryckligen:

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
The final report is strengthened by clarifications and supplemental text suggested by organizations and individuals worldwide in response to the draft WTC 7 report, but the revisions did not alter the investigation team’s major findings and recommendations, which include identification of fire as the primary cause for the building’s failure.
(källa ovan)

Men det är klart, det beror ju på hur exakt man väljer att definiera "resultat".

Citat:
Jag väljer isåfall att kalla averys första filmer för drafts.

Det kan du såklart välja att göra. Men Avery gjorde inte det. Inte på något sätt.
Citera
2010-01-29, 17:26
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Om det inte fanns några motorer på föremålen, vad är det då för krafter som verkar på dem utanför tornen?

De färdades med den hastighet de fick av explosionen, samt acceleras nedåt med hjälp av tyngdaccelerationen. Vad är det du försöker komma fram till?
Bra. Då är vi överens om att de utslungade delarna kastades iväg på grund av kraften i explosionerna. Då kan vi också vara överens om att de färdades i en projektilbana. Så tillvida delarna inte slungades horisontellt befann de sig i luften under en längre tid än vad som skulle skett om du bara släppte dem rakt ned. Alltså befann de sig inte i fritt fall.
1. De utsattes för en uppåt/i sidled riktad kraft.
2. Banan de färdades i gick således i en uppåtriktad vinkel. Alltså befann de sig inte i fritt fall i betydelsen "lodrätt ned utan motstånd".
Det motsatta gäller för de delar som slungades nedåt/ i sidled. Den hastigheten är högre än bad du uppnår i fritt fall i betydelsen "lodrätt ned utan motstånd".
Sprängmedlens kraft medförde alltså att påverkade husdelar färdades i hastigheter högre eller lägre än vad de skulle gjort om de föll lodrätt rakt ned utan motstånd och utan pådrivande kraft.
Alltså: påståendet om att tornen föll i fritt fall kan inte överensstämma med påståendet att husdelar slungades iväg med hjälp av sprängmedel.

För att svara på det här med raketmotorer. En explosio som trycket ett föremål i en nedåtriktad bana kommer naturligtvis att ge det föremålet en högre hastighet än vad det haft om det bara släppts rakt ned.
Citera
2010-01-29, 17:27
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Nja. De reviderade inte sina resultat heller. De förtydligade. De skriver ju uttryckligen:

(källa ovan)
De lade till ett stage 1 och ett stage 3 i förloppet samt förlängde tiden med 1.5 sekunder. Visst om du vill kalla det förtydligande.
Men det är klart, det beror ju på hur exakt man väljer att definiera "resultat".

Citat:
Det kan du såklart välja att göra. Men Avery gjorde inte det. Inte på något sätt.
jaså? han gjorde inte det enligt DIG då antar jag?
Citera
2010-01-29, 17:29
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Fråga elgiganten. Ni brukar ju vara bra på att hjälpa varandra.
Varför skall jag fråga honom om saker som rör dina påståenden? Det är ju helt befängt?
Citera
2010-01-29, 17:31
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Bra. Då är vi överens om att de utslungade delarna kastades iväg på grund av kraften i explosionerna. Då kan vi också vara överens om att de färdades i en projektilbana. Så tillvida delarna inte slungades horisontellt befann de sig i luften under en längre tid än vad som skulle skett om du bara släppte dem rakt ned. Alltså befann de sig inte i fritt fall.
1. De utsattes för en uppåt/i sidled riktad kraft.
2. Banan de färdades i gick således i en uppåtriktad vinkel. Alltså befann de sig inte i fritt fall i betydelsen "lodrätt ned utan motstånd".
Det motsatta gäller för de delar som slungades nedåt/ i sidled. Den hastigheten är högre än bad du uppnår i fritt fall i betydelsen "lodrätt ned utan motstånd".
Sprängmedlens kraft medförde alltså att påverkade husdelar färdades i hastigheter högre eller lägre än vad de skulle gjort om de föll lodrätt rakt ned utan motstånd och utan pådrivande kraft.
Alltså: påståendet om att tornen föll i fritt fall kan inte överensstämma med påståendet att husdelar slungades iväg med hjälp av sprängmedel.

För att svara på det här med raketmotorer. En explosio som trycket ett föremål i en nedåtriktad bana kommer naturligtvis att ge det föremålet en högre hastighet än vad det haft om det bara släppts rakt ned.
OMG! de stannar inte längre tid i luften för att de har en horisontell hastiget. VAFAN har du fått det ifrån????????????????? de kommer accelerar lika snabbt mot jorden som om man släppt den rakt ner, enda skillnaden är att den kommer hamna längre bort.

Vetenskapsteori som spökar eller?
Citera
2010-01-29, 17:32
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
OK, de reviderade sina resultat, nöjd? Jag väljer isåfall att kalla averys första filmer för drafts.
Innebär det att du tar avstånd från alla påståenden som tagits bort ur de föregående versionerna?
Citera
2010-01-29, 17:33
Medlem
Thaddeuss avatar
Citat:
Varför skall jag fråga honom om saker som rör dina påståenden? Det är ju helt befängt?
Jag behöver inte göra nåt, om du inte tror de reviderade sin rapport så kan du ju ta det med SLOB och Elgiganten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in