Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Vad hände just med kraften som kommer från sprängmedlen? Nullifierade du just den?
Jag är inte slirig. Jag försöker nå punkter i resonemanget där vi är överens. Men du tvingar mig att skala ned till enkla basala punkter jag trodde de flesta med G i fysik hade med sig.
Jag tror att Thaddeus missat hela din poäng. Jag TROR att han tänker att det inte spelar någon roll om en balk skjuts iväg horisontellt av explosionen, för gravitationen kommer ändå att påverka den på precis samma sätt som balkar som bara faller nedåt. Det är ju helt korrekt, men det är ju inte det som är din poäng.
För att se om vi faktiskt kan komma framåt här och för att förtydliga vad Kim egentligen skriver, en explosion kommer att verka UTÅT, inte enbart åt sidorna. Alltså, om vi bränner av en maxipuff av sådan storlek att den kan skjuta iväg balkar ett par hundra meter horisontellt så kan vi också förvänta oss att den skjuter iväg andra föremål åt andra håll, rakt upp exempelvis. Kim har då tagit två exempel, balkar som skjuts snett uppåt och således kommer att ta längre tid på sig innan de når marken för att gravitationen först måste övervinna den rörelseenergi de fått med sig från explosionen, dels ett fall där balkarna skjuts iväg snett nedåt och således borde nå marken betydligt fortare än resten av kollapsen (därav liknelsen med motorer).
Nu är den stora frågan varför vi inte kan se några sådana fall? Det verkar ju som om hela skiten faller med antingen fritt fall (sakerna utanför huskroppen) eller en bit under fritt fall (själva huvudkollapsen).
Blev det tydligare så?
/ Pad på kvällsskiftet (Hutchinson står inte högt i kurs nu, och till på köpet har min son maginfluensa...)