NORAD hade
en övning och en
operation igång 11 september.
Operation Northern Vigilance, som var en operation, inte en övning, som innebar att flytta stridsflyg till Alaska och Kanada för att skugga ryska tunga bombplan som var sysselsatta med en övning i Sibirien. Det var en NATO operation och hade "Operation" i titeln, inte "Exercise" just pga att det inte var någon övning.
Den andra var en övning,
Guardian. Det var en årligen återkommande övning, uppdelad på två
Command Post Exercises (CPXs), vilket gör att truthers ofta identiferar den som två olika övningar.
Guardian är i huvudsak en övning som testar USAs försvar mot en rysk kärnvapenattack. Större delen av övningen innebär att de två CP'erna koordinerar landets svar på vågor av ryska kärnvapenbärande bombplan och missiler.
Men, för att öka svårighetsgraden lägger övningingsledningen in extra moment, tex ett flygplan som kommer
utifrån (alltså via ADIZ - NORAD ansvarade inte för kapningar inom landets gränser, det gjorde FAA) och kapas. Notera, inte kapas och flygs in i byggnader, utan bara kapas (och den delen av övningen hann vad jag förstår aldrig komma igång).
Så här sa Chairman of Joint Chiefs i sitt förhör:
http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/031505_mckinney_transcript.shtml
(Citatet nämner fyra krigsspel, det är följande som avses:
1) Operation Northern Vigilance (ingen övning)
2) En NRO övning (hade inget med NORAD att göra)
3) och 4) De två CPX som var en del av Guardian
Så har i varje fall jag fått det förklarat för mig.
Har du någon länk till originalsetupen för den FEMA övning du avser? Jag hittar bara
Tripod.
/S