2009-04-29, 20:18
Medlem
Varför folk tror på den här smörjan är för att deras liv är för tråkiga och dem måste komma på ett scenario där dem ser igenom denna otroliga plan för att göra dem roligare...

Denna otroliga plan var perfekt om det inte vore för dem där tonåringarna på internet!

Jag kan förstå om man inte tror på månlandningen, men detta hände ffs mitt i Manhattan!

Tänk er detta: Ni är ett ödlemänniska som kan kontrollera hela världen och alla tre stavade organisationer i hela världen: CIA, FBI, MI6 u name it! AV någon jäkla anledning vill du starta två små krig på andra sidan jorden! Istället för att spränga en atombomb på amerikansk mark väljer du att krasha två plan in i två torn... Men att bara krascha in planen räcker inte! Nej, dom jäklarna måste ramla också! Detta är det perfekta ögonblicket att göra en kontrollerad demolition inför hela världens ögon!

Av någon anledning kunde man inte gömma Abu Babu eller vad det nu hette. Men detta däremot som måste involvera över 5000 människor inklusive städare och allt annat smått och gott går utmärkt utan att en enda person sagt att dem vetat om det och varit med på det!
Citera
2009-04-29, 20:31
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Nu börjar jag också undra om du bara trollar. Jag påstår inte att en brandingenjör skulle förklara Jones påstående att det fanns nanotermit i de prover han fått sig tillskickat av privatpersoner som på oklart sätt kommit över dem och förvarat dem i mellan fem och sju år (för att vara riktigt exakt). Jag svarade på din mening:
Jag trodde det var du som trollade när du påstår att jag ska ringa runt och få folks personliga åsikter om hur en brand kan uppstå i vissa lägen eller inte.

Citat:
Räddningsverkets brandingenjörer, nämligen att det var vanliga bränder. Det var samma brandingenjörer som gav mig liknelsen med en brand i en soptipp - en typ av bränder som kan brinna inte bara i månader utan år, som är oerhört svåra att bekämpa och som kan nå upp i rejäla temperaturer.

Källa på att bröte djupt under mark kan brinna i veckor utan tillgång direkt till syre tack.

Citat:
Förklaringen till att det blossar upp när man lyfter i bråten är att syre strömmar till och föder branden
Nähe!?
Jo det är ju vanligt med metall som fattar eld efter en kontorsbrand...

Citat:
Därför att termit antingen brinner eller inte brinner och när det brinner så brinner det med otrolig intensitet.

Så du hävdar alltså fortfarande att all nanothermite närvarande måste ha brunnit upp omedelbart om det funnits där.
Då vill jag att du svarar på mina frågor:
Hur kommer du fram till denna fantastiska slutsats? Hur vet du det? Varför skulle inte stora områden med nanothermite kunnat brinna i olika etapper? Måste Allt bröte i ground zero fickan ha brunnit under jord i temperaturer på minst 430 C konstant under flera veckor?

Citat:
Om det hade varit termit, nano-, super- eller vanlig sådan, så hade det sett ut som ett fyrverkeri när det brann. Det gjorde det inte. Ingen av de intervjuade uppröjningsarbetarna var förvånade över att det flammade upp när de grävde

Även om det sker långt under jord?
Hur vet du att all nanothermite måste ha brunnit exakt när de lyfte upp skrot eller att det ens måste ha befunnit sig nära ytan??

Citat:
Tvärtom har de som uttalar sig i ditt eget exempel helt varit i linje med vad som händer när man gräver i sådana här bränder. Precis som de brandingenjörer jag har pratat med båda är överens om att det här inte är något konstigt.
Källa tack. Jag tror inte det är vanligt att bränder pågår under jord i veckor och att man kan se brinnande metall som brandmännen sa att de såg. Alla brandmännen tyckte det verkade väldigt konstigt hur denna brand kunde pågå så länge. Jag kan förstå dem.

Citat:
Hur alla närvarande som ansvarade för uppröjningen har missat det
Du säger alla när det inte stämmer. Brandmännen i videon vittnar ju klart och tydligt över hur förvånade de var från att se denna "lava" och en annan vittnar att metall fattar eld när den lyfts upp i luften. Säg inte att folk missade det när de uppenbarligen vittnar om just Thermitens existens då o s inte kan förklara ex. hur metall fattar eld eller hur "lava" kan uppstå från lite bränder i bröte veckor efter kollaps.

Citat:
Jag har aldrig påstått att metall fattar eld i kontorsbränder. Däremot att plötsligt tillförsel av syre till en pyrbrand leder till hastigt uppflammande eld.
Vi pratade om metallen som fattade eld som personen i videon vittnar om. Han som sa att han aldrig sett något liknande.
Citera
2009-04-29, 20:54
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag trodde det var du som trollade när du påstår att jag ska ringa runt och få folks personliga åsikter om hur en brand kan uppstå i vissa lägen eller inte.

Jag föreslog inte att du skulle be att få folks personliga åsikter - jag föreslog att du skulle kontakta utbildade fackexperter. Jag har gjort det.

Citat:
Källa på att bröte djupt under mark kan brinna i veckor utan tillgång direkt till syre tack.

Jag har gett dig källan. Jag har pratat med fackexperter som inte har några problem att acceptera bränderna i GZ. Det är samma typ av bränder som förekommer i soptippar. Eller mossar för den delen. Om du vill kan jag PMa dig numret till rätt myndighet.

Citat:
Nähe!?
Jo det är ju vanligt med metall som fattar eld efter en kontorsbrand...

Nu är jag övertygad om att du trollar. Jag har aldrig påstått att kontorsbränder sätter eld på metall. Branden i högen var heller ingen kontorsbrand.

Citat:
Så du hävdar alltså fortfarande att all nanothermite närvarande måste ha brunnit upp omedelbart om det funnits där.
Då vill jag att du svarar på mina frågor:
Hur kommer du fram till denna fantastiska slutsats? Hur vet du det? Varför skulle inte stora områden med nanothermite kunnat brinna i olika etapper? Måste Allt bröte i ground zero fickan ha brunnit under jord i temperaturer på minst 430 C konstant under flera veckor?

Jag har aldrig påstått att det måste ha varit 430 grader konstant i hela högen. Men för att göra en liknelse: Det är lite som om man skulle försöka förklara att branden fortsatte med att det fanns krut i den.

Jag har förresten insett att Jones inte hävdar att nanotermit var påmålat överallt. Det tycks som om han fortfarande menar att det är något i stil med cutter-charges. Vilket än mindre passar in. För att vara extra tydlig: Jag har inte sett honom passa in nanotermit alls än, annat än att han hävdar att han funnit det i de dammprover han fått.

Har någon annan sett om Jones et al försökt förklara exakt hur nanotermiten ska ha använts?

Citat:
Även om det sker långt under jord?
Hur vet du att all nanothermite måste ha brunnit exakt när de lyfte upp skrot eller att det ens måste ha befunnit sig nära ytan?

Så du menar alltså inte längre att det var nanotermit som orsakade att bränderna blossade upp när brinnande material lyftes upp i luften?

Citat:
Källa tack. Jag tror inte det är vanligt att bränder pågår under jord i veckor och att man kan se brinnande metall som brandmännen sa att de såg. Alla brandmännen tyckte det verkade väldigt konstigt hur denna brand kunde pågå så länge. Jag kan förstå dem.

Jag har gett källan. Jag är ledsen att jag inte kan hänvisa till en Youtubevideo - du får helt enkelt anstränga dig och ringa till fackutbildade experter.

Citat:
Du säger alla när det inte stämmer. Brandmännen i videon vittnar ju klart och tydligt över hur förvånade de var från att se denna "lava" och en annan vittnar att metall fattar eld när den lyfts upp i luften. Säg inte att folk missade det när de uppenbarligen vittnar om just Thermitens existens då o s inte kan förklara ex. hur metall fattar eld eller hur "lava" kan uppstå från lite bränder i bröte veckor efter kollaps.

Du får nog citera exakt vad du menar - jag ser brandmän som citerar exakt vad de ser - med liknelser (lava tex). Ingen som vittnar om termit. Det finns en som säger:

"they were pulling out big sections of iron that were litterarely on fire on the other end. They would hit the air and burst into flames"

Varpå citaten jag tidigare skrivit ut kommer. Återigen - när upphettat material, järn också, får plötsligt tillgång till syre så fattar det eld. Särskilt om det är kontaminerat med annan brännbar bråte.

Citat:
Vi pratade om metallen som fattade eld som personen i videon vittnar om. Han som sa att han aldrig sett något liknande.

Ja, precis. Han som pratar om att när järnet får tillgång till syre så flammar det upp. Om du vill leda i bevis att det är omöjligt så föreslår jag att du gör det där telefonsamtalet jag föreslog.
Senast redigerad av SLOB 2009-04-29 kl. 20:56.
Citera
2009-04-29, 21:03
Medlem
SLOBs avatar
Förresten, du är med på att de inte talar i celsius i inslaget, utan att USA använder Farenheit?
Citera
2009-04-29, 21:09
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Jag har gett dig källan.
Jasså?
Citat:
Jag har pratat med fackexperter som inte har några problem att acceptera bränderna i GZ.
Dom flesta tror väl på den o s.

Citat:
Nu är jag övertygad om att du trollar. Jag har aldrig påstått att kontorsbränder sätter eld på metall. Branden i högen var heller ingen kontorsbrand.
Du missar poängen eller så trollar du. Den o s kan inte förklara hur en metall fattar eld när den lyfts upp i luften vilket Thermite kan.

Citat:
Jag har förresten insett att Jones inte hävdar att nanotermit var påmålat överallt. Det tycks som om han fortfarande menar att det är något i stil med cutter-charges.
Det är sant att han inte kan fastställa exakt hur nanothermiten användes från de röda chipsen hittade. Därför är det tillåtet att spekulera. Jag tror den kan använts på en mängd olika sätt. Jag ville bara få fram poängen att det visst kunde ha varit nanothermite som ligger bakom hela kollapsen och de veckolånga bränderna med vit rök.

Citat:
För att vara extra tydlig: Jag har inte sett honom passa in nanotermit alls än, annat än att han hävdar att han funnit det i de dammprover han fått.
Nu tror jag du vinklar vad han sagt en hel del. Han tar ju upp åtskillda exempel på hur nanothermite kan användas så som att måla den eller spraya den.

Citat:
Så du menar alltså inte längre att det var nanotermit som orsakade att bränderna blossade upp när brinnande material lyftes upp i luften?
Det har jag aldrig hävdat. Det kan klart ha varit fallet i vissa fall. Vad jag tror är att nanothermiten satte igång bränder under jord som i sin tur blossade upp när det lyftes. Det är ju svårt att utesluta att thermite kan ha funnits i dessa lägen också.

Citat:
Jag har gett källan. Jag är ledsen att jag inte kan hänvisa till en Youtubevideo - du får helt enkelt anstränga dig och ringa till fackutbildade experter.
Du har alltså inget skriven källa än att "ring några experter och hör".

Citat:
Du får nog citera exakt vad du menar - jag ser brandmän som citerar exakt vad de ser - med liknelser (lava tex). Ingen som vittnar om termit. Det finns en som säger:
Vad de säger indikerar (om det de säger är sant vilket jag har all anledning att tro) att något annat måste ha funnits där som orsakat denna "lava" än lite småbränder i brötet. Såsom Thermite.

Citat:
Återigen - när upphettat material, järn också, får plötsligt tillgång till syre så fattar det eld. Särskilt om det är kontaminerat med annan brännbar bråte.
No shit Sherlock.
Nu snackar vi om järn som fattar eld.

Citat:
Ja, precis. Han som pratar om att när järnet får tillgång till syre så flammar det upp. Om du vill leda i bevis att det är omöjligt så föreslår jag att du gör det där telefonsamtalet jag föreslog.
Jag tycker snarare det är din skyldighet att visa källor på att metall kan börja brinna spontant från småbränder vilket jag deifinitivt inte tror är fallet. Men rätta mig om jag har fel med källor tack.
Senast redigerad av MaxDL 2009-04-29 kl. 21:11.
Citera
2009-04-29, 21:10
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Förresten, du är med på att de inte talar i celsius i inslaget, utan att USA använder Farenheit?
Jag citerar ingen grad från videon utan mer generella iaktagelser.
Citera
2009-04-29, 21:30
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Dom flesta tror väl på den o s.

Nej, det handlade inte om det. Det handlade om fackkunskap.

Citat:
Du missar poängen eller så trollar du. Den o s kan inte förklara hur en metall fattar eld när den lyfts upp i luften vilket Thermite kan.

Och det där är din lösa åsikt. Vilken fackkunskap besitter du? De som uttalade sig i din video hade inte problem att förstå det. Inte heller svenska brandingenjörer. Ingen av dem kräver termit för att kunna förklara det.

Citat:
Det är sant att han inte kan fastställa exakt hur nanothermiten användes från de röda chipsen hittade. Därför är det tillåtet att spekulera. Jag tror den kan använts på en mängd olika sätt. Jag ville bara få fram poängen att det visst kunde ha varit nanothermite som ligger bakom hela kollapsen och de veckolånga bränderna med vit rök.

Kan? Vad jag ser gör han inte ens ett försök. Men hittar du något så hojta. Och spekulera kan man alltid göra. Det kunde handlat om underjordisk lava från den spräckta jordskorpan. Eller att något fyllde på högen med bensin underifrån.

Citat:
Nu tror jag du vinklar vad han sagt en hel del. Han tar ju upp åtskillda exempel på hur nanothermite kan användas så som att måla den eller spraya den.

Uttalar han sig om hur nanotermit ska ha använts i den här specifika fallet?

Citat:
Du har alltså inget skriven källa än att "ring några experter och hör".
Nje jag har inte sagt "ring några experter och hör". Jag har gett dig konkreta exempel på experter som vet vad de talar om. Jag vet att truthers har en förkärlek för Youtubevideos, men tro mig - ofta finns det riktiga fackmän och kvinnor i verkligheten.

Här är numret: 0771-240 240. Det leder till Myndigheten för samhällskydd och beredskap. Be att få prata med deras brandingenjörer (eller PMa mig så ska du få ett direkt namn).

Citat:
Vad de säger indikerar (om det de säger är sant vilket jag har all anledning att tro) att något annat måste ha funnits där som orsakat denna "lava" än lite småbränder i brötet. Såsom Thermite.

Varför säger ingen av dem det då? Varför lyfter ingen av dem fram åsikten att bomber, termit eller annat måste ha krävts för att orsaka branden? Och slutligen - finns det någon idag med fackkunskap som säger det? Förutom Jones alltså.

Citat:
Jag tycker snarare det är din skyldighet att visa källor på att metall kan börja brinna spontant från småbränder vilket jag deifinitivt inte tror är fallet. Men rätta mig om jag har fel med källor tack.

Jag har inte påstått att metall kan börja brinna spontant från småbränder. Jag har påstått att det fenomen som beskrivs i videon inte är något märkligt. Personen som säger det beskriver själv att elden uppstår när järnet får tillgång tilll luft. Han påstår inte att det krävdes termit, eller något annat heller.

Men återigen, jag har gett dig en riktig källa, istället för Youtubevideos. Nu har du fått ett telefonnummer också. Jag kan tyvärr inte göra samtalet åt dig och jag förstår inte varför truthers har så svårt att bemöda sig att göra annat än investigoogla. Men jag kan konstatera att enligt den svenska myndigheten Räddningsverket (numera MSB) så är det inget märkligt.
Citera
2009-04-29, 21:33
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag citerar ingen grad från videon utan mer generella iaktagelser.

Så när du sa:

Citat:
Kan en kontorsbrand eller jet bränsle brand som är öppen bli över 1500 C ?

Så var det inte för att de sa 1500 i videon?
Citera
2009-04-30, 11:33
Medlem
Citat:
FBI undersökte samtliga passagerares bakgrund. Men visst, strikt taget finns det bara en person som bevisligen hade med kapningarna att göra
Zacarias Moussaoui, eftersom bevisen mot honom fick honom dömd i domstol. Det kommer såklart inte ske med de övriga eftersom man inte lagför döda människor. Men det betyder inte att det inte finns bevis, det betyder bara att de inte prövats i rättegång. Nu lever ju truthers i en parallellverklighet där sånt inte räknas, eftersom de alltid kan skriva "det är fejk" som svar på allting, men i den verkliga verkligheten räcker ju det inte.
Det märkliga är väl kanske att truthers, som ju hojtar "sanning" så fort de får chansen, inte lyft ett handtag för att fria Moussaoui, som ju utifrån deras egna sällan sinsemellan sammanhängande teorier, i den mån de har några, rimligtvis är oskyldig han också.

Det finns ju inget som övertygar truthers, förutom när Steven Jones köper plats i en internettidning, men om inte för min egen skull så tänkte jag gå igenom det som FBI hittills har publicerat.

Vi tar det från början.

Av samtliga passagerare ombord på de fyra planen har 19 visat sig ha tydligt samröre med varandra - den 19 misstänkta ("misstänkta" eftersom de alltså inte dömts, eftersom de alltså är döda). De checkade in under egna namn. Ett antal av dem filmades när de passerade säkerhetskontrollen.

Under pågående kapning identifierades fyra av flygvärdinnan Betty Ong, de som var placerade på plats 2A, 2B, 9A och 9B. I och med det pekade Ong ut Wail och Waleed al-Shehri (transkriberingen från arabiska varierar), Edmund Glazer och Daniel Lewin. Enligt deras siffror pekades Satam al-Suqami ut som "skadad passagerare". 8.34 korrigerades platsuppgifterna av Nydia Gonzalez, som arbetar på marken för American Airlines och hon menar att Lewin är den skadade passageraren och att kaparen satt på 10B, varvid Satam al-Suqami istället pekades ut.

Amy Sweeny, en annan flygvärdinna på samma plan ringde också, även hon via flygplanets egna telefoner, och pekade ut stolsnummer för fyra av de fem kaparna, inklusive Atta och Abdulaziz al-Omari, vilket möjliggjorde för flygbolaget att få fram deras namn, telefonnummer, adresser och också kreditkortsnummer. Sweeny sa också att kaparna såg ut att komma från Mellanöstern.

Samtidigt hade en av Attas väskor blivit kvar på marken och FBI fick rätt att genomsöka den.

Passagerarna Roger Quirion och Brian Guerrette vittnade senare om att de sett Atta och Abdulaziz Al-Omari tillsammans på flighten från Portland till Boston.

FBI visste nu att Atta och al-Omari betalat med SunTrust Visakort och följde transaktionerna bakåt, varvid de snabbt fann vilka bilar de hyrt, vilka hotell de bott på osv. De upptäckte också att Marwan al-Shehhi betalat för sin flygbiljett med samma kort. Därmed fanns det en länk mellan Atta, Al-Omari och al-Shehhi. I förspelet till Moussaoui-rättegången framkom det att Atta och Al-Omari använt samma Floridatelefonnummer när de gjorde sin bokning. Samma nummer användes av Wail al-Shehri, Waleed al-Shehri, Fayez Banihammad och Mohand al-Shehri. Därmed finns det länkar mellan sju av kaparna.

Satam al-Suqamis biljett betalades med ett bankkonto som han delade med Wail al-Shehri. Därmed finns det länkar mellan åtta av de misstänkta (de är alltså inte dömda i domstol) kaparna.

Atta använde samma adress på sin biljettreservation som Marwan al-Shehhi och Khalid al-Mihdhar. Därmed finns det länkar mellan nio av de misstänkta. Al-Mihdar reserverade biljetter både åt sig själv och åt Majed Moqed, vilket lägger ytterligare en ny person till gruppen som alltså nu är tio personer.

Nawaf al-Hazmi var uppförd på en terroristlista och registrerad som boende tillsammans med al-Mihdhar, och därmed är de elva. Nawaf filmades också tillsammans med Majed Moqed, Khalid al-Mihdar, Hani Hanjour och Salem al-Hazmi när de passerade säkerhetskontrollen. Dessutom bokade Nawaf biljetter både till sig själv och till Salem al-Hazmi, därmed är de tolv.
Ahmed al-Ghamdi var först inte med bland de misstänkta, men han fanns på en lista för INS, över personer med utgångna visa, vilket bland alla andra passagerare gjorde honom till misstänkt nummer tretton. Hans bokning gjordes med samma kreditkort som Hamza al-Ghamdi, vilket gör honom till misstänkt fjorton.

Detta är fjorton personer som hängde ihop. Om man inkluderar videon från säkerhetskontrollen så hänger Hani Hanjour (femton). Hani var dessutom registrerad på samma adress som Nawaf Al-Hazmi och Khalid al-Mihdhar. Hamza Al-Ghamdi bodde tillsammans med Saeed al-Ghamdi, Ahmed al-Haznawi och Ahmed al-Nami.

Ahmed Al Haznawi bodde tillsammans med Ziad Jarrah, vars röst identifierades från inspelningar från cockpit.

Ahmad al-Haznawi anlände till USA tillsammans med Wail al-Shehri, Hamza al-Ghamdi och Ahmed al-Nami kom till USA tillsammans med Mohand al-Shehri.

Det här är vad jag förstår saker som framkom under pågående kapning och dygnen precis efter kapningarna.

Man kan väl kanske illustrera det såhär (med risk för att missa någon länk, det är rätt sent och jag är trött):

Av flygvärdinnorna identifierade kapare:

Wail al-Shehri
Waleed al-Shehri
Satam al-Suqami
Mohammed Atta
Abdulaziz al-Omari

Andra kapare som kan knytas till dem (se ovan)

Fayez Banihammad
Mohand al-Shehri
Khalid al-Mihdhar
Marwan al-Shehhi

Ytterligare kapare som kan knytas till dessa:

Hamza al-Ghamdi
Ahmed al-Nami
Majed Moqed
Nawaf al-Hazmi
Majed Moqed
Hani Hanjour
Salem al-Hazmi

som därmed går att knyta till:
Ahmed al-Ghamdi

Via röst identifierad kapare:

Ziad Jarrah

Går att knyta till:

Ahmed Al Haznawi

Som går att knyta till
Wail al-Shehri (som indentifierades av flygvärdinnorna)

Det här är vad jag förstår vad FBI kom fram till förhållandevis snabbt. Därefter har alltså DNA, tid på flygskolor, spår från Tyskland, pengauttag, pass och id, väska, bilar, hotellrum osv hittats.

Men vad jag vet har inga bevis framkommit för att de andra passagerarna deltagit i kapningen. Du kanske har något sådant?

Låt oss säga att allt detta stämmer och inga av dessa bevis är fabricerade (vilket förstås är befängt). Det enda beviset som skulle tyda på att dessa har kapat planen är då alltså flygvärdinnornas vittnesmål.

Jag bryr mig alltså inte om om några personer hade samröre med varandra. Ska man misstänka alla som hade samröre med varandra menar du?

Hur kan vi ens ta flygvärdinnornas vittnesmål på allvar, när vi bara får höra en liten del? Redan i denna del säger de ju dock saker som direkt får en att förstå att det är fabricerat bevis.
Citera
2009-04-30, 11:55
Medlem
Någonting som vi glömmer att diskutera angående Jones artikel är att svensk media fortfarande är knäpptyst. Borde det inte ändå vara en stor nyhet? Oavsett vad vi truthers eller ni debunkers tror i frågan så måste väl folk få reda på att den har kommit ut? Varför tror ni inte att Svergie följer Danmarks exempel?

Men det är väl samma sak som att det var nästan knäpptyst om WTC7, om Bilderberggruppens möten, som besöks av våra svenska politiker mm.
Citera
2009-04-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Någonting som vi glömmer att diskutera angående Jones artikel är att svensk media fortfarande är knäpptyst....

Handlar nog om två saker i kombination (prova själv någon gång!...)
-Källkritik
-Sunt förnuft

/T
Citera
2009-04-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Handlar nog om två saker i kombination (prova själv någon gång!...)
-Källkritik
-Sunt förnuft

/T

Och det är danska TV2 usla på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här