2009-04-19, 15:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
På vilket sätt härskar menar du?
Har du något skriftställe som grund för din tanke?

Jesus härskar genom att folk kommer till tro på honom som Guds son och dopet.

1 petrusbrevet 3:21-22 "På motsvarande sätt räddas* också ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått, han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom"
2009-04-19, 15:07
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
jovisst..hur så?
Kan du ge oss länken tror du?
2009-04-19, 15:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Såhär tror iallafall jag!

När Jesus uppstog då sade han till läljungarna: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden" Jag tror att detta är sant, och att Jesus inte ljög där. Han fördes upp till himlen och satte sig på sin Faders högra sida. 10 dagar efter sin himmelsfärd sände han Den heliga Anden till apostlarna. Där han utförde sina gärningar genom apostlarna, folk kom till tro på Jesus och det gör folk än idag. När folk kommer till tro på Jesus så har Fadern lagt dessa fiender som en pall under Jesus fötter, och detta sker också än idag.

Jag tror att Jesus ser församlingen som endel av sig själv. Församlingen är i Jesus och Jesus är i församlingen. Han sade till Paulus på väg till Damaskus: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?" Han ser alltså sig själv som endel av församlingen. Eftersom Församlingen är Kristikropp. Och Kristus är huvudet för församlingen. Genom församlingen så uppenbarar Kristus sitt namn här på jorden, och jag tror att han har gjort detta i snart två tusen år! Man ger sitt liv till Kristus, och Kristus skall vara Kung i varje kristen människas liv. Genom våran tro på Jesus som Guds son så har våran tro besegrat världen och onskan, Jesus är alltså med oss och allt det som Jesus är, blir också vi eftersom vi är ett i Jesus Kristus.

Vi blir rättfärdiga genom tron eftersom Jesus har farit till himlen. Vi kommer att uppstå till evigt liv eftersom Jesus har uppstått. Vi faller undan domen, eftersom Jesus inte kan döma sig själv. Vi blir förlåtna våra synder eftersom Jesus har tagit på sig våra synder och dött, för att sedan uppstå till evigt liv, och därmed är vi inte längre synd skulda eftersom Jesus var och är syndfri.

Mycket av det du skrev där håller jag med om helt. Församlingen är en del av Jesu kropp ... Han är huvudet i församlingen och styr den så att säga ... Men han regerar inte som Kung över Jorden ännu tror jag...

Du svarade aldrig på varför ondskan på jorden finns? Varför Jesus inte tar bort den om han regerar nu? Vart är Satan? Jag tror att Satan härskar över jorden nu...

Citat:
Jesus härskar genom att folk kommer till tro på honom som Guds son och dopet.

1 petrusbrevet 3:21-22 "På motsvarande sätt räddas* också ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått, han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom"

Njae, den paralellen kan inte jag riktigt se faktiskt...
2009-04-19, 15:30
Medlem
Citat:
Kan du ge oss länken tror du?

jag återkommer när jag har mer på fötterna..men uppgiften var intressant. vi får se om den stämmer.
2009-04-19, 15:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Mycket av det du skrev där håller jag med om helt. Församlingen är en del av Jesu kropp ... Han är huvudet i församlingen och styr den så att säga ... Men han regerar inte som Kung över Jorden ännu tror jag...

Du svarade aldrig på varför ondskan på jorden finns? Varför Jesus inte tar bort den om han regerar nu? Vart är Satan? Jag tror att Satan härskar över jorden nu...

Du blandar ihop domedagen och härskningstiden. Jesus härskar över församlingen som finns på jorden, men han dömer inte världen idag. Utan han kommer döma en dag, när vet endast Fadern. Dessutom så sade Jesus i Johannesevangeliet: "Denna världens härskare är dömd" Jag förstår inte riktigt hur Jesus menade där, får be Helig Ande om vägledning! Men som jag tror nu är detta. När Jesus dog och uppstog så vann han över Satan. Döden hade ingen makt över Jesus utan Gud uppväckte ju honom på den tredje dagen. Och på samma sätt som Jesus uppstog, så kommer också vi att uppstå. Satan vill förstöra och döda oss, men vi kommer genom tron uppstå eftersom Jesus uppstog. På det sättet så är Satan redan dömd, och en dag så kommer han att bli dömd, och det är antagligen på den dagen då domedagen slår in!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-19 kl. 15:37.
2009-04-19, 15:37
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Du blandar ihop domedagen och härskningstiden. Jesus härskar över församlingen som finns på jorden, men han dömer inte världen idag. Utan han kommer döma en dag, när vet endast Fadern.

Ok?
Härskar Jesus över jorden och församlingen nu menar du?
Eller bara över församlingen?
2009-04-19, 15:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
jag återkommer när jag har mer på fötterna..men uppgiften var intressant. vi får se om den stämmer.

Antingen har man en källa eller inte.

Vad hände? Blev du feg och inte kan stå för ditt påstående?
2009-04-19, 15:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ok?
Härskar Jesus över jorden och församlingen nu menar du?
Eller bara över församlingen?

Över församlingen och genom församlingen tror jag att Jesus når andra människor. Det började med 11 lärljungar i Jerusalem, sedan spred sig tron över hela Israel för att sedan nå alla nationer runt om i hela världen.
2009-04-19, 15:42
Medlem
Citat:
Stämmer säkerligen, du vet vad omsättning är va?

Vart hittade du informationen?

http://www.watchtowernews.org/Top40NYCcorps.htm

Man får scrolla ner en bit... störst först typ

Sen lär det enligt vad jag har hört inte handla om omsättning utan ren vinst. Ordet är revenue = avkastning. Dessutom gäller siffran bara för USA.
2009-04-19, 16:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Men BB om ang. 1874 och 1914. Om Jesus skulle komma 1874 men inte gjorde detta, och istället kom 1914, vad är det då som säger att han kom 1914 om det samtidigt sägs att han inte kom 1874? Vad är det som gör att han verkligen kom 1914? Och varför är det så viktigt för ett Jehovas vittne att faktiskt tro på detta?

Dessutom så skrev Russel såhär:

"...that six thousand years from the creation of Adam were complete with A.D. 1872" (p. 54) "the full end of the times of the Gentiles, i.e., the full end of their lease of dominion, will be reached in A.D. 1914; and that date will be the farthest limit of the rule of imperfect men" (pp. 76–77; emphasis added), He promised the Battle of Armageddon "...will end in A.D. 1915 with the complete overthrow of earth's present rulership"
1889, Studies in the Scriptures 2 (The Time is at Hand)"

Tror ni även att Harmageddon avslutades 1915?

Jag kopierar vad det står exakt i studies in the scriptures

"Be not suprised, then, when in subsequent chapters we present proofs that setting up of the Kingdom of God is Already begun, that it is pointed out in prophecy as due to begin the exercise of power in A.D. 1878, and that the "battle of the great day of God Almighty" (rev. 16:14), wich will end in A.D. 1915, with the complete overthrow of Earth´s present rulership, is already commenced. Tha gathering of the armies is plainly visible from the standpoint of God´s word

Så det vore intressant om du svarade på denna fråga: Anser du/ni att Harmageddon avslutades 1915?
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-19 kl. 16:58.
2009-04-19, 16:47
Medlem
Så står det inte i Daniel 4

Citat:
Innan 1914 så härjade Satan uppe i himlen, men som profetian i Daniel 4 visar så skulle han ta över makten ... det gjorde han 1914, men bara i himlen än så länge

Det står inte i Daniel 4 att han skulle ta över makten. Den texten handlar om Nebukadnessar.
2009-04-19, 17:00
Medlem
Ingenting 1914

Citat:
Kan du tala om vad exakt det är som Jesus gör idag som han inte gjorde innan året 1914 då han fick makten? Det vore intressant att få veta!

I verkligheten skedde inget av det som JV säger hände i himmelen 1914. Jesus började regera vid sin uppståndelse och himmelsfärd, mitt ibland sina fiender. Det är vad det innebar att han satte sig på Guds högra sida. Där har han sedan dess väntat på att allt skall läggas under hans fötter, också den siste fienden döden. Samtidigt har han regerat och regerar alltjämt, fast han fortfarande väntar på att den siste fienden döden skall underkuvas.

Djävulen skulle aldrig våga angripa den med all makt beklädde Kristus. Att påstå att djävulen gick till atack mot ett värnlöst nyfött gossebarn 1914 är höjden av förvillelse. Det fanns inga värnlösa gossebarn i himmelen 1914 som behövde ryckas undan djävulens käftar!!! Den enda gång det kan ha varit aktuellt var när Jesus, kungen i Guds rike, var på jorden. När väl Kristus var uppryckt till Guds tron skulle djävulen darra för hnonom och snarare springa allt vad han orkade än ge sig på den maktfulle Kristus. Det hjälpte inte för mer än 1900 år sedan. Kristus kastade honom till jorden genom sin general Mikael.

Jvs lära om att djävulen gav sig på det nyfödda värnlösa Riket 1914 visar med all önskvärd tydlighet hur långt från sanningen Jv har hamnat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in