2009-05-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Hoppsan, såg inte ditt svar. Tack för responsen, alltid uppskattat.

Som kalten skrev så verkar alternativ 1 tilltala fler och fler. Jag kan tänka mig att ett stort problem med att välja den här vägen blir tjänsten. Det är väl en sak att själv vara kvar i organisationen för sitt sociala liv och sina närståendes skull, men hur klarar man av att för andra människor förkunna en lära man inte kan stå för? (Man kanske kan ljuga ihop en rapport och säga att man ägnat sig åt "brevtjänst"...)

Jag tycker nr 2 ser bra ut.
2009-05-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det står inte att dom gick från hus till hus i den versen.
Det står att dom predikade att Jesus är Messias.... gör du också det?

Du är varken Jesus eller nån av apostlarna så jag förstår inte varför du ska gå från dörr till dörr??

Jesus befallde sina efterföljare att gå ut och predika och sa sen att han skulle vara med dem "ända till avslutningen på tingens ordning".
Det tyder väl på att de som följde Jesus skulle predika även efter att Jesus stuckit.
2009-05-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Skriftstället om den trogne och omdömesgille slaven, ja.
Mycket intressant.

Hur kan det komma sig att JV aldrig ser vad som faktiskt står där, nämligen att det kan visa sig att denne slav är ond?

...Men det är väl inte en och samma slav det handlar om...?
2009-05-02, 17:59
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag kan nog med säkerhet säga att när det gäller kannibalism så är inget JV för det.

Ok, bra
2009-05-02, 18:01
Medlem
[quote=Kalten]
Citat:

Kan man egentligen bli så mycket mer förmäten än att påstå att man själv är Guds organisation? Som enda bevis för det är att man själv säger att det är så.
Påstår man att Gud leder organisationen så gör man honom ansvarig för allt som blir fel. Om han inte är ansvarig så kan man inte heller kräva att andra ska godta det man lär som varande Gud ord.

Poängen med slaven som kan bli ond är väldigt intressant. Märkligt att JV missar det.

Man menar visst inte att styrande kretsen är inspirerad...alltså inte på det sättet som bibelskribenterna var.
Så egentligen undrar jag hur organisationen är ledd. (Enligt JV själva då...svaren ang hur det funkar är dubbla).
2009-05-02, 18:02
Medlem
fotos avatar
Citat:
Nehe.
Men jag tror bestämt att det var ngn det berättas om i bibeln som sprang vid sidan av ngns vagn och som ville lära sig vad han läste och som efter att han förstått döpte sig.
Han yttrade då orden "se ett vatten, vad hindrar mig från att bli döpt".
Du kanske vet vilka verser jag menar.

Och med det menar du....vad?
2009-05-02, 18:04
Medlem
Citat:
Jag kan nog med säkerhet säga att när det gäller kannibalism så är inget Jv för det.

[/i][/b]
Alla Jv som är med på åminnelsen får klart för sig att Jesus talar om symboliskt.
Till minne av mig e t c.

Brödets innebörd

När Jesus instiftade Åminnelsen, ”tog han ett bröd, uttalade en välsignelse, bröt det och gav det åt [apostlarna]”. (Markus 14:22)
Det bröd som fanns till hands vid det här tillfället var av det slag som just hade använts vid påskmåltiden. (2*Moseboken 13:6–10) Eftersom det hade bakats utan surdeg, var det platt och sprött och måste brytas för att kunna delas ut.
När Jesus genom ett underverk förmerade bröd så att det räckte åt tusentals människor, var också det hårt och sprött, för han bröt det i stycken så att det kunde delas ut. (Matteus 14:19; 15:36)
Det är alltså tydligt att detta att han bröt Åminnelsens bröd i stycken inte har någon andlig innebörd.

Beträffande det bröd Jesus använde när han instiftade Åminnelsen sade han: ”Detta betyder min kropp, som är till förmån för er.” (1*Korinthierna 11:24; Markus 14:22)
Det var passande att brödet var osyrat. Varför det? Därför att surdeg kan beteckna uselhet, ondska eller synd. (1*Korinthierna 5:6–8)
Brödet representerade Jesu fullkomliga, syndfria mänskliga kropp, vilken passande hade framburits som ett lösenoffer. (Hebréerna 7:26; 10:5–10) Jehovas vittnen har detta i tankarna och följer det exempel som Jesus gav genom att använda osyrat bröd vid sitt firande av Åminnelsen.
I*somliga fall använder de okryddat judiskt påskbröd som inte innehåller några extra ingredienser, sådant som lök eller ägg. Man kan också baka osyrat bröd med en liten mängd fullkornsmjöl (vete, där så är möjligt) blandat med lite vatten. Degen bör kavlas ut tunt och gräddas på en bakplåt som är lätt smord med olja till dess brödet är torrt och sprött.

Vinets innebörd

15 Sedan Jesus skickat runt det osyrade brödet, tog han en bägare, tackade Gud och ”gav ... den åt dem [apostlarna], och de drack alla ur den”. Jesus förklarade: ”Detta betyder mitt blod, ’förbundets blod’, som skall utgjutas till förmån för många.” (Markus 14:23,*24)
Vad fanns det i bägaren?
Jäst vin, inte ojäst druvsaft. När Bibeln talar om vin, avser den inte ojäst saft av vindruvor.
Det är till exempel bara jäst vin, inte ojäst druvsaft, som kunde spränga ”gamla vinsäckar”, som Jesus sade.
Och Kristi fiender kom med anklagelsen att han var ”begiven på vin”. Det skulle ha varit en meningslös anklagelse, om vinet bara var druvsaft. (Matteus 9:17; 11:19)
Vin dracks under påskfirandet, och Kristus använde det när han instiftade åminnelsen av sin död.

Enbart rött vin är en passande symbol för det som bägarens innehåll representerar, dvs. Jesu utgjutna blod.
Han sade själv: ”Detta betyder mitt blod, ’förbundets blod’, som skall utgjutas för mångas räkning.” Och aposteln Petrus skrev: ”Ni [smorda kristna] vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev befriade från er fruktlösa form av uppförande som ni på traditionens väg fått från era förfäder, utan det var med dyrbart blod, såsom med blodet av ett oklanderligt och fläckfritt lamm, ja Kristi blod.” (1*Petrus 1:18,*19)

Rött druvvin var utan tvivel det slags vin Jesus använde när han instiftade Åminnelsen. Somliga nutida röda viner är emellertid inte godtagbara, eftersom de har gjorts starkare med sprit eller vindestillat eller har fått tillsatser av örter och kryddor. Jesu blod var fullgott och behövde inga tillsatser. Följaktligen är sådana viner som portvin, sherry och vermouth inte passande. Bägaren vid Åminnelsen skall innehålla osötat rött vin utan sprittillsats. Hemgjort osötat rött druvvin kan användas liksom också sådana rödviner som bourgogne och bordeaux.

När Jesus instiftade denna måltid, utförde han inte något underverk så att brödet och vinet förvandlades till hans bokstavliga kött och blod. Att äta människokött och dricka blod skulle vara kannibalism, en överträdelse av Guds lag. (1*Moseboken 9:3,*4; 3*Moseboken 17:10) Jesus hade fortfarande hela sin kropp av kött och allt sitt blod i behåll.
Hans kropp frambars som ett fullkomligt offer, och hans blod utgöts den följande eftermiddagen under samma judiska dag, den 14 nisan. Därför är brödet och vinet vid Åminnelsen symboliska till sin natur, dvs. de representerar Kristi utgjutna kött och blod, att han gav sitt liv.

Vidare diskusion blir det inte ..........
2009-05-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
När det till exempel gäller 587/607 så har det man väl gjort något försök att bemöta kritiken, fast det är ett bra tag sedan. Nu är budskapet mer (åtminstone om man samtalar med de äldste): "Fundera inte kring sådana små detaljer, du ser väl ändå att helheten hänger ihop? Vi har ju trots allt aldrig sagt att vi har den absoluta sanningen... Ljuset blir klarare... bla bla... Nu är det tid att titta framåt och inte bakåt. Harmageddon är jätte-jättenära och nu är det inte tid att använda hjärnan utan Vakttornet, helst i det världsvida predikoarbetet!"

Frågan om 587/607 är för viktig för att bara viftas bort som en parantes i sammanhanget.

Jag är inte insatt när det gäller förekomsten av pedofiler inom Jv, men har svårt att tänka mig att det skulle vara värre än inom ngn annan frikyrka/trossamfund you name it. Att Sällskapet betalar ut jättelika skadestånd i förlikningsprocesser är väl heller inget konstigt, det är väl så man gör i USA och Vakttornet är ju ett amerikanskt företag. Dock vill jag dra mig till minnes att Bengt Hansson inte gjorde något succé i Uppdrag Granskning...

Frågan om Jv:s påstådda medlemskap i FN har jag läst lite grand om men vet inte riktigt vad jag skall tro. Det hörde jag inte talas om förrän jag loggat ut från Jv.

Nej, konstigt...
Bengt pratade för långsamt och skulle bara läsa ur bibeln och Josefsson höll på att gå upp i atomer av iver av att sätta Bengt på pottan.
2009-05-02, 18:07
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jesus befallde sina efterföljare att gå ut och predika och sa sen att han skulle vara med dem "ända till avslutningen på tingens ordning".
Det tyder väl på att de som följde Jesus skulle predika även efter att Jesus stuckit.

Det är klart evangeliet ska predikas. Men mina frågor gällde knappast det.

"Det står inte att dom gick från hus till hus i den versen.
Det står att dom predikade att Jesus är Messias.... gör du också det?
Du är varken Jesus eller nån av apostlarna så jag förstår inte varför du ska gå från dörr till dörr??"
2009-05-02, 18:08
Medlem
Citat:
...Men det är väl inte en och samma slav det handlar om...?

Svårt att tolka på något annat sätt, tycker jag.

45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre
har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt
tid --
46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner
honom göra så.
47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad
han äger.
48. Men om så är, att tjänaren är en ond man, som säger i sitt
hjärta: 'Min herre kommer icke så snart',
49. och han begynner slå sina medtjänare och äter och dricker med
dem som äro druckna,
50. då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar
det, och i en stund då han icke tänker sig det,
51. och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin
del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan.»

Som jag förstår det kan tjänaren visa sig vara en god, eller en ond tjänare.
2009-05-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Bra poäng där, Leviticus! Barndop? No, no. Barnbegravning? Yes, yes.
Ungefär.

Nej, det var lite väl hårt, men du har ju så rätt, så rätt. Och det kommer från ett vittne. (Är du verkligen ett vittne? )

EDIT: Kalten hann före. Attans.

Jodå jag e (fortfarande) ett JV. Numera låter jag funderingarna som legat inlåsta komma fram bara. Känns befriande!
2009-05-02, 18:12
Medlem
Citat:
Svårt att tolka på något annat sätt, tycker jag.

45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre
har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt
tid --
46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner
honom göra så.
47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad
han äger.
48. Men om så är, att tjänaren är en ond man, som säger i sitt
hjärta: 'Min herre kommer icke så snart',
49. och han begynner slå sina medtjänare och äter och dricker med
dem som äro druckna,
50. då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar
det, och i en stund då han icke tänker sig det,
51. och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin
del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan.»

Som jag förstår det kan tjänaren visa sig vara en god, eller en ond tjänare.

Ok, ser det.
Kom ihåg fel bara.
Thank you för citatet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in