2009-04-19, 17:09
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
I verkligheten skedde inget av det som JV säger hände i himmelen 1914. Jesus började regera vid sin uppståndelse och himmelsfärd, mitt ibland sina fiender. Det är vad det innebar att han satte sig på Guds högra sida. Där har han sedan dess väntat på att allt skall läggas under hans fötter, också den siste fienden döden. Samtidigt har han regerat och regerar alltjämt, fast han fortfarande väntar på att den siste fienden döden skall underkuvas.

Djävulen skulle aldrig våga angripa den med all makt beklädde Kristus. Att påstå att djävulen gick till atack mot ett värnlöst nyfött gossebarn 1914 är höjden av förvillelse. Det fanns inga värnlösa gossebarn i himmelen 1914 som behövde ryckas undan djävulens käftar!!! Den enda gång det kan ha varit aktuellt var när Jesus, kungen i Guds rike, var på jorden. När väl Kristus var uppryckt till Guds tron skulle djävulen darra för hnonom och snarare springa allt vad han orkade än ge sig på den maktfulle Kristus. Det hjälpte inte för mer än 1900 år sedan. Kristus kastade honom till jorden genom sin general Mikael.

Jvs lära om att djävulen gav sig på det nyfödda värnlösa Riket 1914 visar med all önskvärd tydlighet hur långt från sanningen Jv har hamnat.

Ja, jag håller med dig! Faktum är att det är mycket som vakttornet har sagt i sina dagar och som inte stämmer. Har du hört talas om året 1874? Det året skulle Jesus komma tillbaka, och han skulle få all makt det året, och enligt Rusell så skulle Haramageddon avslutas 1915. Men sedan ändrade man årtal och lade Kristus kungamakt på året 1914 istället. Det är många som tror på detta än idag, kanske till och med ALLA Jehovas Vittnen, men det verkar som att inte många känna till året 1874 då samma sak sades inträffa som året 1914. BB kände inte till 1874, och då är det säkert så att inte alla J.V. gör det heller.
2009-04-19, 17:09
Medlem
1925

Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Ja ge mig fakta på att Jehovas Vittnen eller sällskapets litteratur har satt ett datum för harmageddon så skall jag tro dig! Jag lovar

Som jag framhållit och bevisat otaliga gånger lärde Jv att Riket skulle vara kommet i makt på jorden 1925 så att miljoner som levde redan 1918 aldrig skulle dö. Det var en världsvid falsk förkunnelse och destruktiv sådan.

Jag skall än en gång lägga fram vad som står i broschyren "Miljioner som nu lefva skola aldrig dö" och som trycktes före 1925. Sker det inte i kväll, så blir det i morgon. Jv har visserligen ljugit i sin historieskildring av detta. Men det hjälper inte. Det är solklart att man predikade ett årtal som inte medförde det man påstod att det skulle göra.

Nu tror jag inte att du kommer att fästa någon som helst betydelse vid de fakta som kommer att presenteras.

Men läsare som inte står under Jvs trollspö kommer att göra det. Och det är viktigt att dessa fakta kommer fram, så att Jv får stå som de lögnare de är.
2009-04-19, 17:19
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Äntligen ett rätt från dig. Det är exakt så JV gör.

Aha, så du menar att det är okej att Sällskapet Vakttornet tar livet av folk eftersom andra samfund gjort samma sak? Intressant...

Typiskt JV. Aldrig någonsin erkänna egna misstag, bara peka på andras. Hur var det med grandet i broderns öga och bjälken i det egna?

Är ni förståndshandikappade här? Verkar fan inte bättre.

1. Nä, JV försöker få ihop HELA bibeln, inte bara ETT skriftställe. Ser man inte det har man fan en skruv lös.

2. Har jag sagt att det är ok att folk dör? Nä. Det jag menar är att JV förmodligen är ett av de samfund/religiösa som inte har speciellt många liv på sitt samvete vid jämförelse. Ska ni använda det som argument så finns det andra som är mer skyldiga.

3. Verkar mest vara bittra människor här inne som förmodligen blivit uteslutna ur JV och vill ge tillbaka. Bara massa trams och skitsnack. "Aldrig erkänna sina egna misstag, bara peka på andras"? Du har aldrig snackat med ett JV va? Jag har alltid fått höra att människor är ofullkomliga och vi gör alla misstag, så det där stämmer ju inte ett smack. Billigt påhopp utan substans.
2009-04-19, 17:20
Medlem
Nja

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja, jag håller med dig! Faktum är att det är mycket som vakttornet har sagt i sina dagar och som inte stämmer. Har du hört talas om året 1874? Det året skulle Jesus komma tillbaka, och han skulle få all makt det året, och enligt Rusell så skulle Haramageddon avslutas 1915. Men sedan ändrade man årtal och lade Kristus kungamakt på året 1914 istället. Det är många som tror på detta än idag, kanske till och med ALLA Jehovas Vittnen, men det verkar som att inte många känna till året 1874 då samma sak sades inträffa som året 1914. BB kände inte till 1874, och då är det säkert så att inte alla J.V. gör det heller.

Nja, riktigt så var det väl inte. Russell förutsade aldrig 1874 - det hade Barbour gjort. Det var inte förrän 1876 som Russell accepterade att Jesus hade kommit tillbaka osynligen 1874, när han träffade Barbour. När fiaskot var ett faktum det året kom någon i Barbours grupp på att Jesus kunde ha kommit osynligen med stöd av ordet parousia, som då tolkades som närvaro och nu vid fiaskot också som en osynlig närvaro.

Riket upprättades enligt Russell år 1878 och det datumet stod sig in på 20-talet. Däremot är det rätt att Harmageddon skulle avslutas först 1914 och sedan 1915. Russell tänkte sig att det kriget hade hållit på rätt länge. Det stora årtalet i Russells förkunnelse var 1874. Det årtalet stod sig som datum för Jesu osynliga återkomst till omkring 1930. Mer och mer lades över på 1914 och också 1918.

I alla historeiböcker och årsböcker med historieskildringar har Jvs ledning nämnt att det var 1874 som gällde i början. Och det är rätt, fastän mycket annat man påstår inte är rätt.

Det festliga är också att man framhåller att Jesus bara sågs av sina lärjungar när han for upp och sedan säger att det var lärjungarna som först såg att han hade kommit tillbaka. Det är en ohållbar, logisk kullerbytta. För om jämförelsen skall stämma måste ju lärjungarna se honom komma tillbaka, inte bara upptäcka detta vid ett skrivbord decennier senare!!!
2009-04-19, 17:26
Medlem
Men andra får inte vara ofullkomliga

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Är ni förståndshandikappade här? Verkar fan inte bättre.

1. Nä, JV försöker få ihop HELA bibeln, inte bara ETT skriftställe. Ser man inte det har man fan en skruv lös.

2. Har jag sagt att det är ok att folk dör? Nä. Det jag menar är att JV förmodligen är ett av de samfund/religiösa som inte har speciellt många liv på sitt samvete vid jämförelse. Ska ni använda det som argument så finns det andra som är mer skyldiga.

3. Verkar mest vara bittra människor här inne som förmodligen blivit uteslutna ur JV och vill ge tillbaka. Bara massa trams och skitsnack. "Aldrig erkänna sina egna misstag, bara peka på andras"? Du har aldrig snackat med ett JV va? Jag har alltid fått höra att människor är ofullkomliga och vi gör alla misstag, så det där stämmer ju inte ett smack. Billigt påhopp utan substans.

Det finns inte i Jvs lära att andra än de själva får vara ofullkomliga. När det gäller andra rörelser talas det om avfall. När det gäller sig själva...ja då finns det ingen gräns för ursäkterna och ofullkomligheten. Kanhända du inte har sett alla de fördömanden av alla andra som Jv regelbundet serverar. Det kan i så fall avhjälpas.

Jag kan bara tala för mig själv, men JAG är i alla fall INTE utesluten. Och jag har god kontakt med mina Jv-släktingar.

Så är det med det.
2009-04-19, 17:27
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
1. Ja.

2. Om det var judar han talade till så gäller detta bara judar. Vad har amerikaner och svenskar då bland dessa att göra?

3. Tja, med tanke på vad du skrev om att ingen är så kunniga i Bibeln som JV, så tycker jag nog att BB borda ha något att komma med.

4. Det går visst rundgång i fler huvuden! Och det finns många repiga LP-skivor!

1. Nä.

2. Kanske skulle börja läsa bibeln ifall du nu är nyfiken? Eller är du också en bitter människa med revanschlust? Judarna var guds folk och dom hade första tjing, men judarna förkastade Jesus. Vad hände då? Jo, detta "erbjudande" gick ut till alla. Vassego!

3 Jag har inget bevis för att BB är ett JV, har du? Sen är inte alla bibelproffs, och det har jag inte påstått heller.

4. Egentligen skulle jag inte mata trollen men kan ju inte låta bli. Det är ju du som upprepar dig och jag som svarar, lite bättre kan du.
2009-04-19, 17:27
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nja, riktigt så var det väl inte. Russell förutsade aldrig 1874 - det hade Barbour gjort. Det var inte förrän 1876 som Russell accepterade att Jesus hade kommit tillbaka osynligen 1874, när han träffade Barbour. När fiaskot var ett faktum det året kom någon i Barbours grupp på att Jesus kunde ha kommit osynligen med stöd av ordet parousia, som då tolkades som närvaro och nu vid fiaskot också som en osynlig närvaro.

Riket upprättades enligt Russell år 1878 och det datumet stod sig in på 20-talet. Däremot är det rätt att Harmageddon skulle avslutas först 1914 och sedan 1915. Russell tänkte sig att det kriget hade hållit på rätt länge. Det stora årtalet i Russells förkunnelse var 1874. Det årtalet stod sig som datum för Jesu osynliga återkomst till omkring 1930. Mer och mer lades över på 1914 och också 1918.

I alla historeiböcker och årsböcker med historieskildringar har Jvs ledning nämnt att det var 1874 som gällde i början. Och det är rätt, fastän mycket annat man påstår inte är rätt.

Det festliga är också att man framhåller att Jesus bara sågs av sina lärjungar när han for upp och sedan säger att det var lärjungarna som först såg att han hade kommit tillbaka. Det är en ohållbar, logisk kullerbytta. För om jämförelsen skall stämma måste ju lärjungarna se honom komma tillbaka, inte bara upptäcka detta vid ett skrivbord decennier senare!!!

Ah okey! Då förstår jag!:P Jo jag håller med dig! Jesus själv sade ju att ALLA skulle se MänniskoSonen komma med stor makt och härlighet. Jag tror ju på sätt och vis att Jesus är här osynligen genom den heliga Anden. Men jag tror att han kom på pingstdagen då Den heliga Anden utgjöts över apostlarna. Så på sätt och vis så är han ju här, osynligen. Men den dagen då Jesus kommer och alla skall höra Guds sons röst och kliva ut ur gravarna, då kommer ALLA att se honom!
2009-04-19, 17:36
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Det finns inte i Jvs lära att andra än de själva får vara ofullkomliga.

Ge dig. Adam och Eva var fullkomliga, resten är ofullkomliga (Jesus var kanske fullkomlig?). Ännu ett påhopp utan substans.

Citat:
När det gäller andra rörelser talas det om avfall. När det gäller sig själva...ja då finns det ingen gräns för ursäkterna och ofullkomligheten. Kanhända du inte har sett alla de fördömanden av alla andra som Jv regelbundet serverar. Det kan i så fall avhjälpas.

JV tror ju att det är Satan som styr världen och att de är dom enda som har den rätta tron, alla andra går i Satans koppel. (1 Joh. 5:19) Då är det kanske inte så konstigt att dom ser på saken på det sättet, men det är isåfall organisationerna som är avfall, inte människorna. Det står i bibeln att man ska älska sin fiende. Låter på dig som JV skulle tycka att andra människor är avfall och det är ju bara trams.

Citat:
Jag kan bara tala för mig själv, men JAG är i alla fall INTE utesluten. Och jag har god kontakt med mina Jv-släktingar.

Så är det med det.

Är det fler religioner eller samfund som du är kritisk mot?
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-19 kl. 17:51.
2009-04-19, 17:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ge dig. Adam och Eva var fullkomliga, resten är ofullkomliga (Jesus var kanske fullkomlig?). Ännu ett påhopp utan substans!

Ja Jesus var fullkomlig!
2009-04-19, 17:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
JV tror ju att det är Satan som styr världen och att de är dom enda som har den rätta tron, alla andra går i Satans koppel. Då är det kanske inte så konstigt att dom ser på saken på det sättet, men det är isåfall organisationerna som är avall, inte människorna. Det står i bibeln att man ska älska sin fiende. Låter på dig som JV skulle tycka att andra människor är avfall och det är ju bara trams.

Härligt jag håller med dig! Men är du helt säker på att Jehovas vittnen ser katoliker och lutheraner på samma sätt? Så du menar alltså att Jehovas vittnen tror att också Katolikerna och Lutheranerna kommer bli räddade undan Harmageddon?
2009-04-19, 17:53
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Härligt jag håller med dig! Men är du helt säker på att Jehovas vittnen ser katoliker och lutheraner på samma sätt? Så du menar alltså att Jehovas vittnen tror att också Katolikerna och Lutheranerna kommer bli räddade undan Harmageddon?

Nu hängde jag inte med =) Hur menar du?
2009-04-19, 17:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nu hängde jag inte med =) Hur menar du?

Du sade att organisationerna är avfall och inte människor, om människorna inte är avfallet så behöver dem heller inte vara oroliga för att bli dömda vid Harmageddon? Alltså oavsett om man är Lutheran eller Katolik?:P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in