2010-11-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Liv har du det med din gnälliga attityd och går på två vägar samtidig

De andra har en klar linje, rätt eller fel, men du ?????

Gnällig attityd? Varför tycker du det?
Och jag går absolut inte på två vägar. Jag är overksam om du missat det.

Jag har en klar linje...men allt har sin tid.
2010-11-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gnällig attityd? Varför tycker du det?
Och jag går absolut inte på två vägar. Jag är overksam om du missat det.

Jag har en klar linje...men allt har sin tid.

Alltså är du inget JV.
2010-11-16, 00:07
Medlem
Citat:
Slog upp ordet på nätet
”martyr” kommer av det grekiska ordet martys som helt enkelt betyder "vittne"

En sak som är utmärkande för JV är att göra en poäng att sakers ursprung istället för att bry sig om vad det betyder i allmänhet idag.
2010-11-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
hehe jadu! Det kan mycket väl stämma, det som du säger! Men då vet dem nog inte så mycket om vad förföljelse är för något, väl? Jag har alltid sett förföljelse som något hotfullt. Om en person följer efter mig, eller att några är på väg och letar efter mig för att tex. skada mig. Inte för att folk vill ge kritik mot mig och min tro. Om några personer letade efter mig och vill döda mig för min tro - då skulle jag se det som en förföljelse - som Jesus blev förföljd. Jesus blev ofta ifrågasatt och kritiserad. Men det var ju inte det som gjorde honom förföljd. Utan det var ju att översteprästerna ville få honom dödad. Det som skedde i den katolska Kyrkbyggnaden i Bagdad - det är ett exempel på förföljelse och martyrskap! Så ser jag personligen på saken, iaf!

Jag håller med dig i det sista som du säger också! Jag tycker det är lite lustigt för du säger att JV alltid säger att det är vad Gud säger som är avgörande för dem. Men samtidigt så går de emot bibelverser som strider med deras trosuppfattning. Detta citat är från NWT Joh 14:15

"15 Om ni älskar mig, skall ni hålla mina bud; 16 och jag skall framställa en begäran till Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare att vara med er för evigt, "

Här säger alltså Jesus att hjälparen skall vara med lärljungarna för evigt. Fortsätter man att läsa så är det tydligt att det inte bara är riktat till Lärljungarna utan också dem som bevarar ordet. De som älskar Jesus bevarar hans ord. Och Fadern kommer att älska dem och både Fadern och Sonen kommer att komma till dem och stanna hos dem. Och jag tror att det är genom Den helige Ande som både Fadern och Sonen är närvarande.

Om man nu som ett vittne tror på organisationen - så betyder det att Jesus här inte talade sanning. För Hjälparen stannade inte alls hos dem för evigt. Hjälparen kan ju inte stanna hos människor som har avfallit från den rätta tron, det gör att Hjälparen försvinner. För att helt plötsligt då - dyka upp under 1800 talet och ge Charles Taze Russell den sanna upplysningen. Men nu har ju Hjälparen varit borta i över 1800 år och inte alls varit närvarande för evigt.

Deras egna bibel säger detta - och de verkar inte tro på den! Så jag måste säga att det märks att organisationen kommer före till och med deras egen bibel!

JV har ju ingen annan möjlighet att känna sig förföljda än att blåsa upp bagateller till förföljelse.
Den verkliga förföljelse av andra kristna som däremot förekommer på olika håll i världen bagatelliseras av dem.

Gällande Bibeln koncentrerar sig JV på de delar som passar in i lärorna.
Det som inte passar in bortses ifrån.
Som JV blir man utesluten om man gör klart att Vakttornets tolkning kommer i andra hand efter Bibeln, så det är ingen tvekan om vilket som är viktigast för dem.
2010-11-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ni på detta forum vet hur man tar död på ett samtal.

Samtal? Vill du föra ett samtal får du nog börja med att använda argument som går att diskutera.
2010-11-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
En sak som är utmärkande för JV är att göra en poäng att sakers ursprung istället för att bry sig om vad det betyder i allmänhet idag.

Jag skiter i vad de gör, bryr mig inte det mista vad de gör, man ska bara inte säga att man är JV när man inte är det, det är falskt vittnesbörd .

Verkar som om du irriterar dig på JV, vad har du för det mer än skaffa dig hjärtinfarkt.
Du lär inte stopp dem
2010-11-16, 00:21
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Samtal? Vill du föra ett samtal får du nog börja med att använda argument som går att diskutera.
För att vara med i en sådan här tråd behöver man nog snarare baka ett antal pajer och träna upp sina armar litegrann...
2010-11-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
För att vara med i en sådan här tråd behöver man nog snarare baka ett antal pajer och träna upp sina armar litegrann...

Bakar
Fast här finns inget att samtal om, ser mer ut som enkelriktat
2010-11-16, 00:41
Medlem
Citat:
Jag skiter i vad de gör, bryr mig inte det mista vad de gör, man ska bara inte säga att man är JV när man inte är det, det är falskt vittnesbörd .

Verkar som om du irriterar dig på JV, vad har du för det mer än skaffa dig hjärtinfarkt.
Du lär inte stopp dem

Visst du skiter i vad de gör, det är väl därför du slösar tid på att sitta här och försvara dem.
Din vokabulär avslöjar dig, vet du.

Jag irriterar mig på en religion som försöker sabba mitt liv.
Stör det dig?
2010-11-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus

Var det ett argument under rubriken; samtal?
Annars är det säkert fritt att bidra till ett.
2010-11-16, 00:53
Medlem
Citat:
Visst du skiter i vad de gör, det är väl därför du slösar tid på att sitta här och försvara dem.
Din vokabulär avslöjar dig, vet du.

Jag irriterar mig på en religion som försöker sabba mitt liv.
Stör det dig?

Har inte försvarat, bara sagt att man inte ska säga att man är om man inte är.
Inget stör mig mer en ensidiga typer
Näää jag skiter i det här, ni är bara så arga och anfaller allt och alla, jag låter er diskutera vidare, ser inte ut som om ni kommer någonvart

Sabba ditt liv verkar du göra så bra själv som inte kan glömma och gå vidare.
2010-11-16, 01:11
Medlem
Citat:
Har inte försvarat, bara sagt att man inte ska säga att man är om man inte är.
Inget stör mig mer en ensidiga typer
Näää jag skiter i det här, ni är bara så arga och anfaller allt och alla, jag låter er diskutera vidare, ser inte ut som om ni kommer någonvart

Sabba ditt liv verkar du göra så bra själv som inte kan glömma och gå vidare.

Och av en ren tillfällighet väljer du att engagera dig i en tråd som bara råkar handla om JV?

Kom igen när en organisation försöker ta din familj ifrån dig och snacka då om att glömma och gå vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in