Såhär tror iallafall jag!
När Jesus uppstog då sade han till läljungarna: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden" Jag tror att detta är sant, och att Jesus inte ljög där. Han fördes upp till himlen och satte sig på sin Faders högra sida. 10 dagar efter sin himmelsfärd sände han Den heliga Anden till apostlarna. Där han utförde sina gärningar genom apostlarna, folk kom till tro på Jesus och det gör folk än idag. När folk kommer till tro på Jesus så har Fadern lagt dessa fiender som en pall under Jesus fötter, och detta sker också än idag.
Jag tror att Jesus ser församlingen som endel av sig själv. Församlingen är i Jesus och Jesus är i församlingen. Han sade till Paulus på väg till Damaskus: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?" Han ser alltså sig själv som endel av församlingen. Eftersom Församlingen är Kristikropp. Och Kristus är huvudet för församlingen. Genom församlingen så uppenbarar Kristus sitt namn här på jorden, och jag tror att han har gjort detta i snart två tusen år!

Man ger sitt liv till Kristus, och Kristus skall vara Kung i varje kristen människas liv. Genom våran tro på Jesus som Guds son så har våran tro besegrat världen och onskan, Jesus är alltså med oss och allt det som Jesus är, blir också vi eftersom vi är ett i Jesus Kristus.
Vi blir rättfärdiga genom tron eftersom Jesus har farit till himlen. Vi kommer att uppstå till evigt liv eftersom Jesus har uppstått. Vi faller undan domen, eftersom Jesus inte kan döma sig själv. Vi blir förlåtna våra synder eftersom Jesus har tagit på sig våra synder och dött, för att sedan uppstå till evigt liv, och därmed är vi inte längre synd skulda eftersom Jesus var och är syndfri.