2008-09-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Du att personen verkligen tror på att livet efter detta hänger ihop med medlemskapet i klubben...

Det handlar inte om att man tror på att evigt liv hänger ihop med medlemskapet utan att det hänger ihop med tron som organisationen står för, precis som alla andra som tror på bibeln.

I bibeln finns det riktlinjer för hur man som människa ska leva sitt liv och uppföra sig mot andra. Är det då så konstigt att ett samfund som verkligen tror på bibeln och lever efter dess regler inte tillåter att deras medlemmar får göra precis som dom vill?

Hela samhället är uppbyggt på exakt samma sätt.

Redan när vi är små så blir vi bestraffade på olika sätt om vi inte gör som våra föräldrar säger. När vi sedan växer upp måste vi följa samhällets regler och om vi inte gör det så blir vi straffade åter igen.

Alla förbund, klubbar, religiösa samfund, skolor m.m m.m m.m har sina lagar och stadgar som dom vill att deras medlemmar skall följa. Om man då som människa inte tycker att deras stadgar passar just mig (oavsett vad det gäller), vad är det då för mening att bli medlem från första början?
Senast redigerad av Nightchild 2008-09-10 kl. 14:19.
2008-09-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetaren
Bra frågor, och bra svar riktigt intressant att läsa!

Jag har själv några frågor jag fick på ett skol arbete som jag skulle vilja få svar på om det är möjligt.

- Vilka profana värderingar har dem? alltså, hur ställer de sig till lagar ocj normer som finns i det icke religösa samhälletm på lokalt, nationellt och
internationellt plan)

Vi följer de lagar och normer som finns i samhället dvs vi betalar skatt,följer trafikregler osv. så länge det inte står i strid med Jehovas vilja( vi gör tex inte värnpikten)

Citat:
- Vilken relation har de till samhället överhuvudtaget på lokalt, nationelt och internationellt plan?

Vi skall inte i "onödan" vara en del av samhället, vi låter våra barn gå i skolan, vi har ett arbete osv. Däremot tar vi inte del av julfirande,påskfirande,födelsedagsfirande osv. Vidare tar vi inte del i politiska aktiviteter (vi är inte medlemmar i politiska partier och väljer att inte rösta)

Citat:
- Socialstruktur ? ( antar medlemmar, bakgrund, ålder, kön, utbildning osv.)

Vi är fn ca 7 miljoner döpta förkunnare världen över i alla åldrar och från alla olika samhällsklasser (fattiga,rika,städare,skådespelare,advokater mm) Fördelningen könsmässigt vet jag faktiskt inte.

Citat:
- Vilka religösa värderingar och tro har gruppen ? ( efter att ha läst många av dina svar så har jag redigt bra koll på denna fråga men du får gärna svara på den kortfattat igen.)

Vi tror på att Jehova genom harmageddon kommer att återskapa det paradis jorden en gång var menat att vara. Vi tror inte på treenighetsläran och väljer att nämna vår skapare vid hans rätta namn : Jehova(Mycket kortfattat svar men du hade ju redan rätt bra koll på denna fråga)
2008-09-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightchild
Det kan ju finnas många som blir lite "putt" bara för att dom blir uteslutna men då måste man ju fråga sig VARFÖR dom blir uteslutna. Jo, för att dom inte följer dom normer och principer som krävs för att vara medlemmar.

För att göra en bra liknelse.

Låt oss säga att du vill spela fotboll. Du går med i en klubb och börjar även spela matcher. Om du sedan börjar spela efter ishockeyregler istället så kommer du förmodligen förutom att bli utvisad från matchen även bli sparkad från förbundet eftersom dom kräver att man håller sig till deras regler.

Är detta något konstigt?

Absolut inte. Det är ju så samhället i övrigt fungerar. Vill man vara medlem i något oavsett vad det kan vara så måste man ju också följa deras regler. Du kan ju t.ex inte gå med i socialdemokraternas ungdomsparti och samtidigt vara moderat.

Att personen i fråga kanske blir ledsen är ju ingen ursäkt för att han/hon skall få göra som han/hon vill trots att det finns tydliga normer.

En verkligt usel jämförelse! Tänk om du spelar i samma lag som resten av din familj som exempel?
2008-09-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s

Dessutom förändras frågor och tolkningar om tex rökning och blodtransfusioner hos er här i västvärlden. Medans JV i tex vissa afrikanska länder inte fattar varför det är fel att sälja kokain. Allt detta visar att ni inte fattar att ni också är slavar under olika kulturer och konventioner helt oberoende av bibeln, och ni formar den efter vad ni anser vara bekvämt och enkelt att förklara. Det står tex inte i bibeln att det är fel att sälja kokain. Det är en tolkningsfråga. Man måste följdaktligen förklara för afrikanen att det ÄR fel, och vems uppgift är det då? Eftersom det inte uttryckligen står i bibeln måste ju nån av "era" upplysa honom om detta. Och vem har satt normen då? Människans tolkning av bibeln, eller bibeln själv?

Som era paradisskilldringar tex. Yttersta beviset på en mänsklig konstruktion! Helt i enlighet med målgruppens marknadsföringsregler..(sen att bilderna är avmålade från trädgårdar i chicago är ännu roligare)

Vad du grundar det du påstår om afrikanska JV och kokain vet jag inte. Vore bra med lite hänvisning till ngt där.

Ang kokain, som du tar upp:
Bibeln är återigen tydlig med vad som gäller, så det är inte människor som sätter reglerna...
Det står i bibeln att man inte ska vara beroende av ngt och att man ska "rena kroppen från varje form av förorening".
Man ska som Guds tjänare vara helig precis som Gud är helig. (I den mån man klarar det som ofullkomlig människa).
Då passar det ju inte med att bruka ngn form av narkotika, tobak. Eller för den delen ens koffein -om man inte kan hålla det utom beroendets ramar.

Ja visst va det otroligt lustigt att bilderna är avritade i Chicago...
2008-09-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Nej, det är verkligen inte samma sak...Det är en väldig skillnad på att bli utesluten och att lämna frivilligt.

Kan ju ta en liknelse: Om du säger upp dig från ditt jobb får du ingen a-kassa första tiden efter (minns inte exakta karenstiden). Men får du sparken så får du a-kassa direkt. Tänk dig att du får sparken och kommer till a-kassan och de säger: "Men du sa ju upp dig, du får ingen ersättning!". Skulle du inte bli lite "putt"?

Visst är det skillnad på att lämna själv och bli utesluten, på det sätt att i det ena fallet tar man upp det själv med äldste och tackar för sig och i det andra fallet hinner äldste kontakta först.
Och resultatet blir detsamma. Man är inte ett JV längre. (Jag har själv varit utesluten.)

Förstår inte vad problemet med det här är för dig riktigt..
Senast redigerad av Leviticus 2008-09-10 kl. 18:53.
2008-09-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Du att personen verkligen tror på att livet efter detta hänger ihop med medlemskapet i klubben...

Man blir döpt för att man själv valt det. Och då vet man om vad som gäller.
Det är inte lätt att bli ett JV, krävs en hel del.
2008-09-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
En verkligt usel jämförelse! Tänk om du spelar i samma lag som resten av din familj som exempel?

Och?

Även om familjen är med så behöver man ju följa reglerna.
2008-09-10, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nightchild
Det kan ju finnas många som blir lite "putt" bara för att dom blir uteslutna men då måste man ju fråga sig VARFÖR dom blir uteslutna. Jo, för att dom inte följer dom normer och principer som krävs för att vara medlemmar.

För att göra en bra liknelse.

Låt oss säga att du vill spela fotboll. Du går med i en klubb och börjar även spela matcher. Om du sedan börjar spela efter ishockeyregler istället så kommer du förmodligen förutom att bli utvisad från matchen även bli sparkad från förbundet eftersom dom kräver att man håller sig till deras regler.

Är detta något konstigt?

Absolut inte. Det är ju så samhället i övrigt fungerar. Vill man vara medlem i något oavsett vad det kan vara så måste man ju också följa deras regler. Du kan ju t.ex inte gå med i socialdemokraternas ungdomsparti och samtidigt vara moderat.

Att personen i fråga kanske blir ledsen är ju ingen ursäkt för att han/hon skall få göra som han/hon vill trots att det finns tydliga normer.

Jag visste att den "bra" liknelsen skulle komma, har använt den själv... Tyvärr håller den inte då JV ändrar sina "lagar och regler" lite då och då. (Eller, med JV-språk: Man får "nytt ljus".)

Dvs de regler och normer som gällde när du lät döpa dig (började spela matchen) upphör helt plötsligt att gälla (fotbollsreglerna ändras) och det kan bli svårt att leva efter dem(spela efter dem).

I en fotbollsklubb hade du kunnat stämma någon för kontraktsbrott om de gjorde så...
2008-09-10, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Visst är det skillnad på att lämna själv och bli utesluten, på det sätt att i det ena fallet tar man upp det själv med äldste och tackar för sig och i det andra fallet hinner äldste kontakta först.
Och resultatet blir detsamma. Man är inte ett JV längre. (Jag har själv varit utesluten.)

Förstår inte vad problemet med det här är för dig riktigt..

För mig personligen är det inget problem. För många andra är det ett stort problem.
2008-09-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och?

Även om familjen är med så behöver man ju följa reglerna.

Jämförelsen är usel ändå!
2008-09-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
För mig personligen är det inget problem. För många andra är det ett stort problem.

Jag fattar ändå inte vad problemet är.

Vare sig man själv begär utträde eller om man blir utesluten vill man ju ändå inte vara med längre!

Man får väl stå för det man gjort och ta konsekvensen.
2008-09-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jämförelsen är usel ändå!

Naturligtvis Benny, naturligtvis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in