2007-05-28, 13:48
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Tvärt om, Jehovas vittnens historia ger en klar bild av organisationen. Dessutom så tycker jag att du är respektlös mot alla som dött eller fått sina liv förstörda av vakttornets godtyckliga Bibeltolkningar, genom att lättvindligt sopa det här faktumet under mattan.

Det är ingen här i denna tråd som har blivit utsatta för något så jag fattar inte mot vem jag är respektlös mot? man måste kunna prata på normal sätt utan att tänka på alla man bör ta hänsyn till. Dessutom är detta inget jag har någon kunskap om, för att de ska vara trovärdigt så vill jag ha en länk från wikipedia. Min poäng är att vi måste bedöma organisationen utifrån hur den ser ut idag ...

Citat:
Hur visade det sig det här vara "bullshit" i Sverige, och har du några källhänvisningar?

Jag som de flesta som har engagerat mig i denna tråd har släktingar som är jv. Därav känner jag till fall som har blivit polisanmälda.

Citat:
att läsa på http://www.silentlambs.org.
Den här rörelsen består förövrigt både av aktiva och f.d. Jehovas vittnen, och borde om något påvisa att ett stort problem existerar.

Felet med alla sådana websidor är att man inte kan lite på vad som står där. Beroende på att de ofta inte är neutrala samt de delar med sig av erfarenheter som inte är statistiskt säkerställda.

Citat:
Nej, jag varken driver med, eller överdriver deras förändringsbenägenhet. När det gäller radikala ändringar i lärorna så är det snarare en regel än undantag.

Likväl detta är varken du eller jag någon expert på ...
2007-05-28, 14:09
Medlem
pieholes avatar
Lägg av och hacka på BlackBeever för fan. Hon är tusen gånger mer saklig och objektiv än vad ni är.
2007-05-28, 14:11
Medlem
pieholes avatar
det där med årtalet som jv är ensamma om, 570 eller vad det är, kan någon berätta lite om det? Är det av betydelse för att komma fram till året 1914 lr? Har inte kvar mina böcker om det där och jag kommer inte ihåg längre.
2007-05-28, 14:15
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
Lägg av och hacka på BlackBeever för fan. Hon är tusen gånger mer saklig och objektiv än vad ni är.

Stick tillbacka till lunarstorm ditt troll. Flashback är ett debatt forum, vill du kritisera något så ska du komma med sakliga argument. Att du säger att BlackBeever är saklig och objektiv bevisar inget.

Jag har inget emot BlackBeever utan uppskatta debatt vilket jag tror hon också gör. Nu har jag gett dig tillräckligt med uppmärksamhet och kommer inte besvara några ytterligare inlägg från din sida (om det ligger på den nivån d.vs. ).

Citat:
det där med årtalet som jv är ensamma om, 570 eller vad det är, kan någon berätta lite om det? Är det av betydelse för att komma fram till året 1914 lr? Har inte kvar mina böcker om det där och jag kommer inte ihåg längre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem#Temple_periods
The First Temple period ended around 586 BCE, as the Babylonians conquered Judah and Jerusalem, and laid waste to Solomon's Temple.[31]

Här har JV år 607 istället för 586, det året är en utgånsgpunkt i deras beräkningar för att komma fram till år 1914.
2007-05-28, 14:25
Bannlyst
Citat:

Nu diskuterar vi om JV. Inte om en användare.
2007-05-28, 14:37
Medlem
Pamlors avatar
Gällande om Jerusalem föll 586 eller 607 så replikerade ett JV i ett annat forum på följande sätt ....

You've probably remained totally clueless whenever the subject of the chronology leading to back 607 B.C. as the date for the destruction of Jerusalem by Nebuchadnezzar comes up.
I am clueless as to why this is an issue. Jehovah's Witnesses aren't historical researchers or scholars. It is not our function. We are preachers. Consider that from the time of Abraham to Moses through the kings and down to STephen, they kept really good records. But those are lost. But if all of that was to the utmost importance, Jehovah would have arranged for it to be kept.
Keep in mind we are trying to find the date Jerusalem fell.
Why? That is not of importance.
Nineteen years after 605/606 B.C. brings us to 586/587 B.C. which agrees with all secular evidence.
So are you saying that Nelson Barbour (the one who originated the 607 date for the fall of Jerusalem) was wrong? I agree. He was wrong for rejecting the ransom also.

But you miss the point. Our interest is in how those events fulfill or start prophesy. You did not touch on that.

I believe that 607 marked the start of the gentile times even if Jerusalem fell in 587.
2007-05-28, 14:40
Medlem
pieholes avatar
Citat:
Stick tillbacka till lunarstorm ditt troll. Flashback är ett debatt forum, vill du kritisera något så ska du komma med sakliga argument. Att du säger att BlackBeever är saklig och objektiv bevisar inget.

Jag har inget emot BlackBeever utan uppskatta debatt vilket jag tror hon också gör. Nu har jag gett dig tillräckligt med uppmärksamhet och kommer inte besvara några ytterligare inlägg från din sida (om det ligger på den nivån d.vs. ).

okaj, jag sticker till lunarstorm och trollar vidare
yeah yeah, vi diskuterar inte en användare, jag ska inte lägga mig i ert tjafs, I'm sorry. let's move on. men det är okej att kalla varandra troll och grejer? fast inte att säga att någon är saklig och objektiv. jaja.

ska ta och läsa den där länken sedan, sitter på jobbet nu och har lite bråttom.
2007-05-28, 15:05
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Det är ingen här i denna tråd som har blivit utsatta för något så jag fattar inte mot vem jag är respektlös mot? man måste kunna prata på normal sätt utan att tänka på alla man bör ta hänsyn till. Dessutom är detta inget jag har någon kunskap om, för att de ska vara trovärdigt så vill jag ha en länk från wikipedia. Min poäng är att vi måste bedöma organisationen utifrån hur den ser ut idag ...

Så wikipedia är den enda källa du godkänner?

Tidigare i den här tråden har jag länkat till sidor med utdrag ur JV:s egen litteratur, i bla medicinska frågor. Vad jag finner respektlöst är när JV:s ledning ena stunden kräver dödsoffer som bevis för trofasthet mot Gud, för att senare ändra sig. Offren har varken fått upprättelse eller någon ekonomisk ersättning.

Jag köper heller inte ditt resonemang att man kan bortse från JV:s historia om man gör en bedömning av rörelsen idag. Trots allt har vakttornets läror reviderats och utvecklats under mer än 100 år.

Sedan har du en poäng i att JV:s läror är en färskvara, saker vi diskuterar idag kan vara inaktuella när nästa nummer av vakttornet kommer ut.

Citat:
Felet med alla sådana websidor är att man inte kan lite på vad som står där. Beroende på att de ofta inte är neutrala samt de delar med sig av erfarenheter som inte är statistiskt säkerställda.

Enligt det här resonemanget så kan man bortförklara det mesta. Av ren nyfikenhet så undrar jag om du anser att vakttornet är neutralt och endast publicerar statistiskt säkerställd information på sina webbsidor?

Och när det gäller offentliga uppgifter från olika rättegångar, så är det enkelt att kontrollera för den som är intresserad. Sedan skulle det vara intressant med konkreta exempel på vad du anser vara felaktig information hos silentlambs.

Citat:
Nej, jag varken driver med, eller överdriver deras förändringsbenägenhet. När det gäller radikala ändringar i lärorna så är det snarare en regel än undantag.

Citat:
Likväl detta är varken du eller jag någon expert på ...

Vad vet du om den saken?

Anser du att JV:s läror inte genomgår ständiga förändringar, så argumentera för det och visa källor på att det stämmer. Att påstå att ingen av oss är kompetenta att diskutera det här ämnet, det liknar mera ett standardsvar från vakttornet när argumenten tryter.
2007-05-28, 16:16
Medlem
Dynamos avatar
Citat:

Här är en länk till en sida med uttdrag ur JV:s litteratur om 1914.

http://www.reexamine.org/quotes/1914.htm

Läran om 1914 har ändrats ett antal gånger, och bygger ursprungligen på pyramidiologi som man ansåg att det fanns stöd för i bibeln.

Citat:
— The Great Pyramid in Egypt is a Witness to all these event of the ages and of our day — testifying in symbols?

— The Pyramid's downward passage under "A Draconis" symbolizes the course of Sin? Its First Ascending Passage symbolizes the Jewish age? Its grand Gallery symbolized the Gospel age? Its Upper Step symbolized the approaching period of tribulation and anarchy, "Judgments," upon Christendom? Its King's Chamber the Divine Nature, etc., of the Overcoming Church — the Christ, Head and Body? Its Ante-Chamber the Correction in Righteousness of the "Great Company" etc.? Its Queen's Chamber those of Israel and the world who attain Restitution?.

Faktum är att årtalet 1874 ( Kristus återinsätts som regent ) har ersatts av 1914 ( 1914 var ursprungligen året för Armageddon ), sedan har det svängt en del i lärosatserna. Bortförklaringarna som följde är allt från rena lögner till beklaganden, intressant och mycket avslöjande läsning.

Några exempel:

The Watchtower Reprints, January 15, 1892, p.1355.
Citat:
The date of the close of that ‘battle’ is definitely marked in Scripture as October, 1914. It is already in progress, its beginning dating from October, 1874.

The Watchtower Reprints, November 1, 1914, p.5565
Citat:
Studying God’s Word, we have measured the 2520 years, the seven symbolic times, from that year 606 B.C. and have found that it reached down to October, 1914, as nearly as we were able to reckon. We did not say positively that this would be the year.
2007-05-28, 16:50
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Här är en länk till en sida med uttdrag ur JV:s litteratur om 1914.

http://www.reexamine.org/quotes/1914.htm

JV menar att de inte var en insperad organisation då utan blev det först 1917 (osäker på året)

Citat:
men det är okej att kalla varandra troll och grejer? fast inte att säga att någon är saklig och objektiv. jaja.

Det är inte att föredra

Citat:
Så wikipedia är den enda källa du godkänner?

Nej med källan ska vara neutral

Citat:
Jag köper heller inte ditt resonemang att man kan bortse från JV:s historia om man gör en bedömning av rörelsen idag. Trots allt har vakttornets läror reviderats och utvecklats under mer än 100 år.

Det beror på perspektivet, blir du ett JV idag, så berör det här inte dig. Du kan bli JV av två anledningar, 1. du troende 2. det är ett livsstilsval, det intressanta blir vad de tror på idag. Men från ett samhällsperspektiv så kan det vara intressant, t.ex. skadestånd (om det du säger nu stämmer).
2007-05-28, 16:56
Bannlyst
Citat:

Vakttornet för den 15 augusti 1981 förklarar på sidan 15:
"Låt den som av hjärtat är ärlig få jämföra det slags predikande av evangeliet om Riket som kristenhetens olika religiösa system utfört under århundradenas lopp med det slags predikande som Jehovas vittnen utfört sedan första världskriget slutade år 1918. De är av två skilda slag. Det som Jehovas vittnen förkunnat har verkligen varit ett 'evangelium' eller 'goda nyheter', eftersom de förkunnat att Guds himmelska rike upprättades vid slutet av hedningarnas tider år 1914, då Guds Son, Jesus Kristus, insattes på tronen."

Det som enligt Jehovas Vittnen själva på ett avgörande sätt skiljer dem från andra samfund är den betydelse de fäster vid årtalet 1914: Det året skall Guds rike ha upprättats i himlen; det året skall Jesus osynliga närvaro och ändens tid ha börjat. Den generation som då levde skall inte förgås, lär man, förrän slutet kommer i form av den stora vedermödan och Harmageddon. Enligt sällskapet hänger alltså vårt eviga öde på hur vi förhåller oss till årtalet 1914 och deras tro..

Men vilka är bevisen? Resonera med hjälp av Skrifterna, sidan 359:

"Varför säger Jehovas vittnen att Guds rike upprättades år 1914?
Två beviskedjor pekar på det året:
1) Bibelns kronologi och 2) de händelser som ägt rum sedan 1914 i uppfyllelse av profetiorna."

Medan kronologin anses ha pekat ut året 1914 i förväg, så menar man att händelserna, "tidstecknen", har bekräftat årtalet i efterhand. Så beskrivs saken i Vakna! för den 8 januari 1985 på sidan 3:
"Medan de kronologiska bevisen pekar framåt mot året 1914, var det av Jesus angivna sammansatta tecknet avsett att peka tillbaka på året 1914 som begynnelsen av en ny era."

Den kronologiska uträkning som ligger till grund för den första beviskedjan finns beskriven på många ställen i Vakttornets litteratur (t ex i boken Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden, sv. 1982, sid. 138-141), så vi skall inte återge den i detalj här. Vi erinrar bara om att uträkningen går ut på att de s k "hedningarnas tider", som Jesus hänvisar till i Lukas 21:24, enligt Sällskapet Vakttornet var en period på 2520 år, som skulle löpa från babyloniernas ödeläggelse av Jerusalem och Juda rikes undergång till dess att Guds rike åter skulle upprättas. Enligt Sällskapet Vakttornet ödelades Jerusalem år 607 f Kr. "Hedningarnas tider" skulle därmed ha utlöpt år 1914 e Kr.
Den andra beviskedjan finns också beskriven på många ställen i Vakttornets litteratur (se t ex Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden, sv. 1982, sid. 148-154). Det som man menar bevisar att den s.k ändens tid (en period uppfattad som en generation) löper sedan 1914 är att jordbävningar osv, sägs ha ökat markant sedan det året. Sällskapet Vakttornet betecknar dessa svårigheter som "det sammansatta tecknet".

Jehovas Vittnens anspråk på att vara de enda som Jehova godkänner vilar alltså på två påståenden:
1. Påståendet att babylonierna ödelade jerusalem 607 f.kr.
2. Påståendet att det sedan 1914 har varit mer jordbävningar etc etc..."det sammansatta tecknet."

För att kunna avgöra om Jehovas Vittnen verkligen har rätt då de påstår sig vara de enda sanna kristna, de enda som Gud har utvalt och de enda som räknas som rättfärdiga i hans ögon måste vi alltså undersöka om två speciella påståenden är sanna. För endast om Jerusalem ödelades av babyloniema år 607 f Kr och endast om det sedan år 1914 varit mer jordbävningar osv än tidigare, skulle de unika tolkningar och anspråk Sällskapet Vakttornet knyter till året 1914 kunna vara riktiga.

Vi börjar med att undersöka påståendet om att Jerusalems ödeläggelse inträffade år 607 f Kr. (Man har inte grävt/hittat upp ETT ENDA historiskt bevis för 607.) )

Historiska fakta förstör påståendet om 607 f Kr.

Det finns minst ett dussintal olika historiska beviskedjor som visar att Jerusalems ödeläggelse inträffade år 587 f Kr, inte år 607 f Kr. Många av dessa är bevisligen helt oberoende av varandra. Nedan följer en mycket kortfattad beskrivning av fyra typer av sådana historiska beviskedjor. I boken The Gentile Times Reconsidered (Commentary Press 1986) eller i (den något förkortade svenska översättningen) Slutade hedningarnas tider 1914? kan dessa beviskedjor studeras ingående.

1. KRÖNIKOR OCH ANDRA DOKUMENT
Detta är lertavlor med historiska och kronologiska upplysningar från det nybabyloniska rikets tid (626-539 f Kr), såsom krönikor (med korta uppteckningar av viktiga händelser år för år) och kungainskrifter (av vilka den viktigaste, Nabon. H 1, B. anger regeringstiderna för de nybabyloniska kungarna fram till den siste, Nabonid). Dessa dokument visar samstämmigt att Nebukadnessars 18:e regeringsår, då han enligt bibeln ödelade Jerusalem, inföll 587/86 f Kr.

2. AFFÄRSDOKUMENT OCH JURIDISKA DOKUMENT
Tiotusentals lertavlor som rör affärslivet och rättsväsendet har påträffats från den nybabyloniska perioden. Det är fråga om kontrakt, kvitton och liknande handlingar, som alla är noggrant daterade till år (=regeringsår), månad och dag. Eftersom det finns hundratals sådana texter från varje år av den babyloniska perioden, kan man fastställa exakt hur länge de olika kungarna regerade. Resultaten överensstämmer fullständigt med de som ges av de ovan beskrivna historiska texterna. Den extra period på 20 år som krävs för att Sällskapets kronologi skall stämma saknas helt.

3. ASTRONOMISKA DAGBÖCKER
På Berlins museum finns en märklig lertavla som har beteckningen VAT 4956. Texten beskriver ca 30 olika astronomiska observationer av månen och planeterna — alla daterade till månad, dag och ofta även tidpunkt på dagen — från vad som uttryckligen sägs vara Nebukadnessars 37:e regeringsår. Den kombination av mån- och planetobservationer som beskrivs upprepas inte på tusentals år. Moderna astronomer kan därför utan minsta tvekan fastställa Nebukadnessars 37:e regeringsår till 568/67 f Kr. Hans 18:e regeringsår, under vilket han ödelade Jerusalem måste därför ha varit 587/86 f Kr.

Det finns också en rad andra astronomiska texter med observationer från den nybabyloniska perioden som på liknande sätt ger absoluta tidpunkter från Nebukadnessars regering. Dessa är de s.k förmörkelsetexterna, som innehåller beskrivningar av hela serier av månformörkelser från denna period. Även dessa texter fastslår med absolut säkerhet att Nebukadnessars 18:e regeringsår inföll 587/86 f Kr.

4. SYNKRONISMER TILL DEN SAMTIDA EGYPTISKA HISTORIEN
Den egyptiska kronologin under denna period har fastställts oberoende av både bibeln och de babyloniska källorna. Man vet t ex att farao Neko regerade 610-595 f Kr. Enligt bibeln (2 Kon. 23:29) dog den judiske kungen Josia just under farao Nekos regering. Men Sällskapet Vakttornets kronologi kräver att kung Josia dog år 629 f Kr (se Sällskapets uppslagsverk Insight on the Scriptures, 1988, vol. 2, sid. 118), dvs 19 år innan farao Neko kom till makten! Det finns tre andra sådana kronologiska kontaktpunkter med den egyptiska kronologin, som alla är i full överensstämmelse med de ovan beskrivna beviskedjorna. Sällskapet Vakttornets kronologi däremot uppvisar en konsekvent avvikelse på ca 20 år på alla dessa punkter.

Det är viktigt att observera att dateringen av Babylons fall till 539 f Kr, ett årtal som Vittnena måste godta för att få någon utgångspunkt över huvud taget för de kronologiska beräkningarna bakom årtalet 607 f Kr, bygger på precis samma typ av bevis som de som beskrevs på föregående sida. Bevisen för årtalet [b]539 f Kr[/] är dessutom av sämre kvalitet än bevisen för årtalet 587 f Kr. När de godtar bevisen för årtalet 539 f Kr men avvisar de ovanstående beviskedjorna gör sig alltså Vittnena skyldiga till en grov inkonsekvens.

Fotnot. Vissa forskare daterar Jerusalems förstöring till 586 f Kr i stället för 587. Detta beror inte på någon osäkerhet i de ovan beskrivna historiska källorna, vilka alla entydigt och samstämmigt slår fast att Nebukadnessars 18:e regeringsår sträckte sig från våren (1:a dagen i 1:a månaden, Nisan) år 587 f Kr till våren 586. Jerusalem förstördes enligt bibeln på 7:e dagen i 5:e månaden, ett datum som inföll i augusti 587 f Kr. Men medan Jeremia 52:29 daterar denna händelse till Nebukadnessars 18:e regeringsår, säger Jeremia 52:12 och 2 Kon 25:8 att den inträffade i hans 19:e år. Det är denna skenbara motsägelse som fått vissa forskare att datera Jerusalems förstöring till Nebukadnessars 19:e regeringsår, 586 f Kr.

Nu finns det emellertid en enkel lösning på motsägelsen. l Babylon räknades det år under vilket en kung kom till makten som hans tillträdesår (som var identiskt med företrädarens sista regeringsår). Det första regeringsåret började sedan räknas när nästa kalenderår började, den 1 Nisan.

I Juda rike räknade man däremot - precis som i Egypten - tillträdesåret som det första året. Detta räknesätt tillämpades inte bara på kungarna i Juda utan tydligen även på främmande kungar. Slaget vid Karkemis, t ex, som enligt den babyloniska krönikan inträffade på sommaren i Nebukadnessars tillträdesår (= 605 f Kr), dateras i Jeremia 46:2 till Jojakims 4:e regeringsår, vilket enligt Jeremia 25:1 var Nebukadnessars 1:a regeringsår. De olika räknesätten skapar alltså en skenbar skillnad på ett år. Enligt samma judiska metod kan också Nebukadnessars 18:e regeringsår i bibeln kallas för hans 19:e år. l båda fallen är det året 587 f Kr som avses.
2007-05-28, 16:58
Bannlyst
Citat:

Bibeln förstör för 607 f Kr.

Sällskapet Vakttornet förkastar de flesta dateringar av händelser i GT (Gamla Testamentet) som historiker har fastställt. Men eftersom GT inte innehåller några årtal alls, måste de godta åtminstone en av historikernas tidpunkter. De har valt 539 f Kr, det år perserkungen Cyrus erövrade Babylon. Sällskapet Vakttornet betraktar denna datering som absolut säkerställd och låter den utgöra grunden i sin "bibelkronologi".

Efter sin erövring av Babylon utfärdade Cyrus - i sitt första regeringsår (Esra 1:1-4) - det dekret som tillät judarna att återvända till Jerusalem. Då Cyrus första regeringsår sträckte sig från våren 538 till våren 537 f Kr, menar Sällskapet att judarnas återkomst till Juda och Jerusalem skedde år 537 f Kr.

Enligt Sällskapets tolkning säger bibeln att Juda och Jerusalem skulle ligga öde i sjuttio år. Man behöver då bara addera 70 år till 537 för att nå tillbaka till den tidpunkt då ödeläggelsen började: 607 f Kr. Då började "hedningarnas tider"!

Man kan emellertid lätt visa att flera av de texter Sällskapet hänvisar till står i strid med denna tolkning. Vi skall se närmare på fyra av dem:

Jeremia 25:11,12:
Jeremia säger visserligen att landet skall bli ödelagt- men inte i 70 år. De 70 åren gällde i första hand de kringboende folken - "dessa folk (hebr. goyim = "hedniska folk"; jfr. vers 9) - som skulle "vara Babels konung underdåniga i 70 år". Enligt vers 12 skulle dessa 70 år av underdånighet ha gått "till ända" när Babels konung "hemsöktes" och besegrades. När skedde det? När Babylon föll år 539 f Kr! Men Sällskapet påstår ju att de 70 åren slutade 537 f Kr? Ja, och detta står i direkt strid med bibeltexten! Inget Vittne har hittills Iyckats lösa upp denna klara motsägelse.

Jeremia 29:10:
Som många moderna bibelöversättningar visar talar texten här om "sjuttio år för Babel". De 70 åren handlar om den period Babel skulle ha väldet över folken. Då detta välde upphörde 539 f Kr, visar också denna text att de 70 åren slutade då, inte två år senare. Och enligt historikemas dateringar kom verkligen Babylon till väldet 70 år tidigare genom att besegra Assyrien under åren 612-609 f Kr.

Men även om vi skulle bibehålla ordalydelsen "i Babel" (1917 och NW) står texten fortfarande i strid med Vakttornets tolkning. Ty enligt vers 1 riktas orden till de judar som hade deporterats till Babel många år före Jerusalems förstöring. Det var dessa som skulle stanna i Babel tills de 70 åren hade gått till ända. De 70 åren måste alltså ha börjat flera år före Jerusalems förstöring!

Sakarja 1:7-12:
Enligt vers 7 fick Sakarja denna syn "i ‘Darejaves' andra regeringsår". Även Sällskapet Vakttomet medger att detta år motsvarade 520/19 f Kr. Vid denna tid hade Gud enligt vers 12 "varit vred" på Jerusalem och Juda städer "i sjuttio år". Men då måste ju vreden ha börjat 70 år tidigare, år 589 f Kr? Ja, ty enligt historikernas datering började det året den belägring av Jerusalem, som kulminerade i förstöringen år 587 f Kr! Även denna text står alltså i direkt strid med Sällskapets datering av Jerusalems förstöring, 607 f Kr.

Sakarja 7:1-5:
Vers 1 ger oss på nytt en klar datering: "’Darejaves' fjärde regeringsår". Och återigen medger Sällskapet att historikerna har rätt när de daterar detta år till 518/17 f Kr. Vid denna tid hade judarna enligt vers 5 "under sjuttio år ... hållit faste- och klagodagar i femte och sjunde månaden." Varför? Intressant nog erkänner även Sällskapet (i boken Paradiset återställs åt mänskligheten - genom Teokratien, 1974, sid.233) att dessa fastedagar hölls till minne av Jerusalems och templets förstöring i femte månaden och till minne av lönnmordet på Gedalja två månader senare, i sjunde månaden. Men om dessa fastor år 518/17 f Kr hade hållits "under sjuttio år", som Sakarja 7:5 säger, då måste de ju ha börjat år 587 f Kr? Javisst, detta är helt klart! Och därmed ger oss denna text en direkt bekräftelse på att profanhistoriens datering av Jerusalems förstöring till 587 f Kr är korrekt! Det erkänner förstås inte Sällskapet. De påstår i stället, i direkt strid med bibeltexten, att fastorna hade pågått "under Juda lands sjuttioåriga ödeliggande och även under alla dessa år sedan en kvarleva av dem återvänt till sitt hemland'. (Samma bok, sid. 235, vår understrykning.) På så sätt sträcker man ut den gångna fasteperioden till 90 år—i direkt strid med bibeltextens "sjuttio år"!

Det bör påpekas att de 70 år som de båda texterna i Sakarja talar om är en annan period än de 70 åren "för Babel", vilka upphörde 539 f.Kr.

Hoppas ni kommer ihåg detta nu Så får ni gärna fråga nått vittne i tjänsten sen! Om dom ringer på dörren..
Varför tror Jehovas Vittnen att Jerusalem förstördes 607 f.kr. när ALLA historiska OCH bibliska fakta visar att det inträffade år 587 f.kr.?

www.thebritishmuseum.ac.uk/ - Det är där bevisen finns. Ring och fråga eller maila nån som jobbar där. 607/1914 stämmer inte! Detta har alltså INGENTING med avfällingar eller satan att göra. (För dig som studerar eller är ett vittne.) Du är unik Och bör kunna tänka & forska själv!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_tempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_temple

=)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in