2007-04-01, 15:55
Bannlyst
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!
2007-04-01, 18:03
Medlem
BlackBeavers avatar
Känner du till vad som hände med JV:s anläggning i Strängnäs? Den såldes ju för ett tag sedan men vart tog pengarna vägen? Ska man bygga en ny anläggning eller skickar man bara pengarna till förskingring i Broklyn?
2007-04-01, 18:06
Medlem
Carcasss avatar
Om man ska dräpa folk som tillhör sekten, vilka bör man rikta in sig på?
2007-04-01, 19:13
Medlem
nozinans avatar
C. T. Russell pekade ut att jorden skulle gå under några gånger, J. F. Rutherford och Frederick W. Franz fyllde på listan har jag läst. Hur allvarligt tog Vittnena på dessa profetior? Och förklarade dem varför jorden inte gick under?
2007-04-01, 19:34
Bannlyst
Hur är det här med att Jehoiakims Wickedness (JW) bygger sina lokaler i närheten av broar? Varför gör man detta?

Har hört att det ska ha något med Russell och hans frimureri att göra.
Nånting om att han trodde att man får kraft från broar.
Alla lokaler jag har sett är placerade vid just broar. Högkvarteret i New York är placerat vid någon av broarna.
2007-04-01, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Om man ska dräpa folk som tillhör sekten, vilka bör man rikta in sig på?

Ingen aning. Kanske de äldste, för att långsamt förstöra byråkratin?

Edit: stavfel
2007-04-01, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan
C. T. Russell pekade ut att jorden skulle gå under några gånger, J. F. Rutherford och Frederick W. Franz fyllde på listan har jag läst. Hur allvarligt tog Vittnena på dessa profetior? Och förklarade dem varför jorden inte gick under?

Det står (enligt vittnen) i bibeln att Harmageddon skall komma. När detta skall ske står inte i bibeln. Ett par gånger (jag vill minnas att det var 1975, 1981, 1984) så publiserade ett par högt ställda äldste ett par artiklar i Vakna! och Vakttornet att slutet kommer. Så därför bunkrade alla som trodde på detta upp, med nödproviant. Men Harmageddon kom inte.

Så vitt jag har förstått så tog många de här så allvarligt. De som trodde på det blev helt sonika borta (avfällingar).
2007-04-01, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Känner du till vad som hände med JV:s anläggning i Strängnäs? Den såldes ju för ett tag sedan men vart tog pengarna vägen? Ska man bygga en ny anläggning eller skickar man bara pengarna till förskingring i Broklyn?

Sammankomsthallen i Strängnäs är fortfarande i bruk, men den skall säljas. Så såld är den inte. Och jag har ingen aning om hur ekonomin funkar.
2007-04-01, 20:53
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan

det finns en studie ("when prophecy fails"; Festinger et al. 1956) om vad som händer med anhängare när en profetia inte slår in... det finns det som tyder på att en icke infriad profetia faktiskt kan stärka tron om man befinner sig i en socialt stöttande miljö, där alla så att säga förstärker varandra...
2007-04-01, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
det finns en studie ("when prophecy fails"; Festinger et al. 1956) om vad som händer med anhängare när en profetia inte slår in... det finns det som tyder på att en icke infriad profetia faktiskt kan stärka tron om man befinner sig i en socialt stöttande miljö, där alla så att säga förstärker varandra...

Det torde vara tämligen logiskt: Om man vet när Domedagen kommer kan man leva rövare fram tills dess. Men du har rätt i att det är en socialt stöttande miljö, de undviker helst någon kontakt med främlingar och barnen indoktrineras (jag vet, har upplevt det) från tidig ålder.
2007-04-02, 13:59
Bannlyst
Ingen som har mer frågor?
2007-04-02, 14:02
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ingen som har mer frågor?

Vad ser Jehovas på andra religioner?

Vilken är den största synden man kan begå inom Jehovas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in