2009-04-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Hmm... jag lyckas inte hitta något belägg från bibeln som stödjer det du säger, att de som inte fått chansen blir uppväckta av Gud. Vad händer när man blir uppväckt? Frågar Gud dessa människor ifall de vill komma till paradiset, eller får de växa upp i en storstad och vänta på att någon knackar på deras dörr? Reinkarnation med andra ord?
Det är givetvis lättare för en infödd JV med trygg uppväxt att komma till paradiset än en föräldralös, mobbad heroinist som pga av sin uppväxt gör onda gärningar jämte mot andra människor. Den sistnämnde får ju ingen plats i paradiset.

Efter Harmageddon följer Tusenårsriket där Jesus kristus tar över makten över mänsligheten från Satan. Under denna tid hålls Satan "fången" och kan alltså inte påverka mänskligheten. Efter denna tid släpps Satan åter lös för en kort tid och det slutgitliga provet avgör vem som får leva för evigt.

Citat:
Varför hamnade vi inte i paradiset från första början? Nu vet jag att ditt svar blir Adam och Eva, men vad har dessa personer med mig att göra? Varför straffas JAG får någon annans beteende, hur logiskt är det egentligen?

Du drabbas dagligen av konsekvenserna av beslut som andra personer fattar.
Judarna drabbades av Hitlers framstormningar, de arbstslösa i Sverige drabbas av den politik de borgerliga bedriver osv... osv...
2009-04-08, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Efter Harmageddon följer Tusenårsriket där Jesus kristus tar över makten över mänsligheten från Satan. Under denna tid hålls Satan "fången" och kan alltså inte påverka mänskligheten. Efter denna tid släpps Satan åter lös för en kort tid och det slutgitliga provet avgör vem som får leva för evigt.
Var någonstans i bibeln kan man läsa om det? Detta är nämligen en väldigt egen tolkning, trotts att många religioner följer samma bibel.
2009-04-08, 20:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Var någonstans i bibeln kan man läsa om det? Detta är nämligen en väldigt egen tolkning, trotts att många religioner följer samma bibel.

Vi hämtar det från dessa skriftställen(profetior),

Jesaja 13:6 Tjut, ty Jehovas dag är nära! Som en skövling från den Allsmäktige kommer den.

Jeremia 25:33 Och de som blir slagna av Jehova skall på den dagen ligga strödda från jordens ena ände till den andra. Man skall inte hålla klagan över dem, och de skall inte samlas ihop eller begravas. Som gödsel på marken skall de bli.’

Hesekiel 30:3 Ty en dag är nära, ja, en dag som tillhör Jehova är nära. En dag av moln, en fastställd tid för nationer skall den vara.

Joel 1:15 Ack, denna dag! Ty Jehovas dag är nära, och den kommer som en skövling från den Allsmäktige!

Joel 2:1 ”Blås i horn på Sion, och häv upp ett härskri på mitt heliga berg. Må alla landets invånare darra; ty Jehovas dag kommer, ja, den är nära!

Joel 2:11 Och Jehova skall låta sin röst höras framför sin militärstyrka, ty hans läger är mycket talrikt. Ty den som fullgör hans ord är mäktig; ty Jehovas dag är stor och inger mycken fruktan, och vem kan uthärda den?”

Sefanja 1:15 Den dagen är en dag av förgrymmelse, en dag av nöd och ångest, en dag av oväder och ödeläggelse, en dag av mörker och dunkel, en dag av moln och tjockt dunkel,

2 Petrus 3:12 medan ni väntar på Jehovas dags närvaro och ständigt har den i tankarna, den dag som får brinnande himlar att upplösas och starkt upphettade element att smälta!
2009-04-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Menar du att vi behövde hans lösenoffer?

Det va väl därför han dog?
2009-04-08, 21:31
Medlem
Citat:
Nu är jag nyfiken på en sak. JV predikar, eftersom de anser att alla människor ska ha en chans att hitta sanningen och därmed kunna ta sig till paradiset. JV menar att alla människor är lika värda och alla ska kunna hitta till "sanningen". Hur ligger det då till med personer födda vid 1300-talet, då JV inte existerade. På vilket sätt ska de ha haft chansen att hitta "sanningen"? Det är bra att JV predikar (om de nu har rätt), men hur ska de nå ut till alla stammar och vilt levande människor världen över? Det lär finnas många stammar i många skogar som aldrig någonsin sett en bibel. Vad händer med dessa människor?

De har dött så de blir återuppväckta.
2009-04-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jättebra fråga! För den kyrkan ändå sedan de första apostlarnas tid var aldrig J.V. De var ju Katoliker, om jag inte misstar mig helt!:P Och enligt Jehovas vittnen så är Katolska kyrkan skökan i Uppenbarelseboken!:S

Nej inte bara katolska kyrkan. Alla religioner (med kristenheten främst i ledet) är i samlad trupp "Det stora Babylon" eller "skökan".
Enligt JVs tolkning.
2009-04-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Som du själv skrev så har alla en chans! Har man inte fått den chansen så kommer Gud att uppväcka människan och så kommer det att få chansen efter "harmageddon" ...

Här kan du läsa mer om vad Harmageddon är, http://www.watchtower.org/z/20051201/article_01.htm

Men även om man fått chansen och inte tagit den och man hunnit dö får man uppståndelse.

Bibeln säger nämligen att "den som dött har blivit frikänd från sin synd".
2009-04-08, 21:48
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men även om man fått chansen och inte tagit den och man hunnit dö får man uppståndelse.

Bibeln säger nämligen att "den som dött har blivit frikänd från sin synd".

Men Levictus min vän, känner du inte din bibel?

De som fått chansen men inte tagit den kommer självklart inte att ha en chans att få uppväckas... Men som tur är dömer Gud, han ser till hjärtat så vi kan lita på att allt kommer att bli rätt!
2009-04-08, 22:44
Medlem
Citat:

De som fått chansen men inte tagit den kommer självklart inte att ha en chans att få uppväckas... Men som tur är dömer Gud, han ser till hjärtat så vi kan lita på att allt kommer att bli rätt!

Du har fel...

"Den som ha dött har blivit frikänd från sin synd."

"Både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppstå."

Detta står i den bibel jag nog känner hyfsat bra...

Enbart de som är uteslutna och dör skulle man kunna tänka så om men inte ens då kan man säga ngt om det eftersom det är Gud som ser hjärtan och han "vill inte att ngn ska drabbas av tillintetgörelse".

Det enda som man med "säkerhet" kan säga är att de som dör i Harmageddon är de som inte får uppstå.
2009-04-09, 00:04
Medlem
Alla skall uppväckas

Citat:

Varenda kotte som levt skall uppväckas från de döda. ALLA som är i gravarna skall komma fram enligt Joh. 5:28,29.
2009-04-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Varenda kotte som levt skall uppväckas från de döda. ALLA som är i gravarna skall komma fram enligt Joh. 5:28,29.

Tänkte även på det skriftstället.

Så då borde det nu vara klarlagt.
2009-04-09, 08:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej inte bara katolska kyrkan. Alla religioner (med kristenheten främst i ledet) är i samlad trupp "Det stora Babylon" eller "skökan".
Enligt JVs tolkning.

Okey! Tack för att du rättade mig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in