2009-04-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
På vilket sätt har gud dolt sina handlingar? Hur har han sopat igen alla spår? Meningen med syndafloden var väl att ta bort allt ont. I och med att han lät människorna fortsätta styra efter floden så kom ju det onda tillbaka men det är ju en annan femma.

Jag menade att Gud skulle ha använt sin makt för att dränka en hel värld men sen sopade han bort alla spår av att det hade hänt. En sån katastrof skulle ha lämnat tydliga spår efter sig överallt. De spåren finns inte. Då måste alltså förklaringen bli att Gud trollade så att alla spår försvann. Man undrar då varför?
2009-04-07, 22:09
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jesus hade inte hunnit hit.
Menar du att vi behövde hans lösenoffer?
2009-04-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej det är säkert inte skrivet av JV, men många av (viktiga och utmärkande för JV) trosuppfattningarna är desamma.

Försökte hitta nåt namn på nån men det enda jag hittade va Jim Wheeler...vem nu d e.

Skulle vilja veta vilka som ligger bakom denna bibelöversättning som länken handlar om.

Jim Wheeler har en bakgrund som JV. Hans åsikter låter som en underlig blandning av tro och misstro mot organisationen. Han har skrivit den här artikeln.
http://community.bethsarim.com/index.php?option=content&task=view&id=73

Det kan lugnt sägas att det helt klart är JV's tankar i hans åsikter om 607. Det är nästan kopierat från Vakttornet.
2009-04-07, 22:48
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jim Wheeler har en bakgrund som JV. Hans åsikter låter som en underlig blandning av tro och misstro mot organisationen. Han har skrivit den här artikeln.
http://community.bethsarim.com/index.php?option=content&task=view&id=73

Det kan lugnt sägas att det helt klart är JV's tankar i hans åsikter om 607. Det är nästan kopierat från Vakttornet.

Berätta då vad som är fel i den uträkningen oavsett vem som står bakom den.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag menade att Gud skulle ha använt sin makt för att dränka en hel värld men sen sopade han bort alla spår av att det hade hänt. En sån katastrof skulle ha lämnat tydliga spår efter sig överallt. De spåren finns inte. Då måste alltså förklaringen bli att Gud trollade så att alla spår försvann. Man undrar då varför?

Vilka spår skulle finnas som inte finns? Visst blir det spår efter en sån sak men det är 4000 år sen. Jag vet inte men det kanske finns spår överallt i naturen.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-07 kl. 22:54.
2009-04-07, 23:01
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
I en av sina böcker som går igenom problematiken kring detta säger man att fakta som man ännu inte hittat kan ändra på kronologin för perioden, exempelvis att det funnits en till kung så att man kan plussa på ytterligare 20 år.

Vilken bok? Ska försöka ta reda på den.

Sen borde denna kung då vara med på den sida jag länkade till förut för annars hänger inte den uträkningen ihop om jag förstått det hela rätt?
2009-04-08, 00:31
Bannlyst
Nu är jag nyfiken på en sak. JV predikar, eftersom de anser att alla människor ska ha en chans att hitta sanningen och därmed kunna ta sig till paradiset. JV menar att alla människor är lika värda och alla ska kunna hitta till "sanningen". Hur ligger det då till med personer födda vid 1300-talet, då JV inte existerade. På vilket sätt ska de ha haft chansen att hitta "sanningen"? Det är bra att JV predikar (om de nu har rätt), men hur ska de nå ut till alla stammar och vilt levande människor världen över? Det lär finnas många stammar i många skogar som aldrig någonsin sett en bibel. Vad händer med dessa människor?
2009-04-08, 04:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Nu är jag nyfiken på en sak. JV predikar, eftersom de anser att alla människor ska ha en chans att hitta sanningen och därmed kunna ta sig till paradiset. JV menar att alla människor är lika värda och alla ska kunna hitta till "sanningen". Hur ligger det då till med personer födda vid 1300-talet, då JV inte existerade. På vilket sätt ska de ha haft chansen att hitta "sanningen"? Det är bra att JV predikar (om de nu har rätt), men hur ska de nå ut till alla stammar och vilt levande människor världen över? Det lär finnas många stammar i många skogar som aldrig någonsin sett en bibel. Vad händer med dessa människor?

Jättebra fråga! För den kyrkan ändå sedan de första apostlarnas tid var aldrig J.V. De var ju Katoliker, om jag inte misstar mig helt!:P Och enligt Jehovas vittnen så är Katolska kyrkan skökan i Uppenbarelseboken!:S
2009-04-08, 12:19
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare

Som du själv skrev så har alla en chans! Har man inte fått den chansen så kommer Gud att uppväcka människan och så kommer det att få chansen efter "harmageddon" ...

Här kan du läsa mer om vad Harmageddon är, http://www.watchtower.org/z/20051201/article_01.htm
2009-04-08, 15:13
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Vilken bok? Ska försöka ta reda på den.

Sen borde denna kung då vara med på den sida jag länkade till förut för annars hänger inte den uträkningen ihop om jag förstått det hela rätt?
Boken heter "Må ditt rike komma". Jag hänger inte heller med på uträkningen.
2009-04-08, 17:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Som du själv skrev så har alla en chans! Har man inte fått den chansen så kommer Gud att uppväcka människan och så kommer det att få chansen efter "harmageddon" ...

Här kan du läsa mer om vad Harmageddon är, http://www.watchtower.org/z/20051201/article_01.htm

Snälla nån...Harmageddon är en Potatisåker. Knappast något att vara rädd för. Enligt Bibeln så är Harmageddon en plats, och inte namnet på slutstriden! Det är förövrigt den platsen som slutstiden kommer vara på!
2009-04-08, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Hmm... jag lyckas inte hitta något belägg från bibeln som stödjer det du säger, att de som inte fått chansen blir uppväckta av Gud. Vad händer när man blir uppväckt? Frågar Gud dessa människor ifall de vill komma till paradiset, eller får de växa upp i en storstad och vänta på att någon knackar på deras dörr? Reinkarnation med andra ord?
Det är givetvis lättare för en infödd JV med trygg uppväxt att komma till paradiset än en föräldralös, mobbad heroinist som pga av sin uppväxt gör onda gärningar jämte mot andra människor. Den sistnämnde får ju ingen plats i paradiset.

Varför hamnade vi inte i paradiset från första början? Nu vet jag att ditt svar blir Adam och Eva, men vad har dessa personer med mig att göra? Varför straffas JAG får någon annans beteende, hur logiskt är det egentligen?
Senast redigerad av Skogshuggare 2009-04-08 kl. 17:57.
2009-04-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Snälla nån...Harmageddon är en Potatisåker. Knappast något att vara rädd för. Enligt Bibeln så är Harmageddon en plats, och inte namnet på slutstriden! Det är förövrigt den platsen som slutstiden kommer vara på!
Tillbaka till skolbänken Rottweilern:

ORDET ”Harmageddon” kommer från det hebreiska uttrycket Har Meghiddo´n, som betyder ”Megiddos berg”. Man finner det i Uppenbarelseboken 16:16, där det sägs: ”De församlade dem till den plats som på hebreiska kallas Har-Magedon.” Vilka församlas till Harmageddon, och varför? Två verser tidigare, i Uppenbarelseboken 16:14, sägs det: ”Kungarna på hela den bebodda jorden” församlas till ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag”.

Betyder anspelningen på ”Megiddos berg” att Harmageddon skall utkämpas på något visst berg i Mellanöstern? Nej. För det första existerar egentligen inte något sådant berg. På platsen för det forntida Megiddo finns bara en omkring 20 meter hög kulle som höjer sig något över den angränsande dalslätten. Och för det andra skulle området kring Megiddo inte kunna rymma ”jordens kungar och deras härar”. (Uppenbarelseboken 19:19) Men vid Megiddo stod några av de hårdaste och mest avgörande slagen i Mellanösterns historia. Namnet Harmageddon symboliserar därför en avgörande sammandrabbning, där endast en part kommer att utgå som segrare.

Men lägg märke till att Uppenbarelseboken 16:16 talar om Harmageddon som en ”plats”. I Bibeln kan ”plats” betyda ett tillstånd eller en situation, och i det här fallet avses en situation då en hel värld står förenad i sitt motstånd mot Jehova. (Uppenbarelseboken 12:6, 14) Vid Harmageddon förenar sig alla nationerna på jorden mot ”härarna ... i himlen”, som står under militärt befäl av ”kungarnas Kung och herrarnas Herre”, Jesus Kristus. (Uppenbarelseboken 19:14, 16)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in