2007-04-09, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Du Pamlor lägg ner dina försök till försköning av JV. Läs länkarna först innan du påstår något. Jo 1975 var ett officiellt år för jordens undergång som den styrande kretsen gick ut med 1966. Försök inte med förvanskning här inte.

Jag har faktiskt letat i litteraturen en hel del om det men jag har inte hittat något. Vakna! eller Vakttornet har inte publiserat någonting om det iaf.
2007-04-09, 21:07
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag har faktiskt letat i litteraturen en hel del om det men jag har inte hittat något. Vakna! eller Vakttornet har inte publiserat någonting om det iaf.

Officiellt eller inte så VAR man inom rörelsen helt övertygad om att det skulle ske just 1975. Mina föräldrar och mängder av deras vänner som var i 30-årsåldern på 70- talet blev tillsagda att inte ta banklån, påbörja utbildningar etc eftersom det inte var någon ide. När världen stod kvar tappade JV en stor del av sina medlemmar(däribland mina föräldrar). Inledningskapitlet i Zadie Smiths "Vita Tänder" beskriver uppvaknandet 1/1 1975 på ett ganska dråpligt sätt...
2007-04-09, 21:30
Medlem
Känner ju ganska många vittnen jag också...
Många som levde 1975. Men de nämner inte det som nått officiellt. De säger att det fanns vissa som (tyvärr) trodde så... Men det var långt ifrån alla.
Men var det inte i och med 1975 som de fixade mer nogranna frågor innan man blev ett vittne? Förut kunde man ju, nästan, bara gå fram under en sk sammankomst och döpa sig. Nu måste man svara på ett hundratal frågor, så man förstår vad det går ut på.

Jag tycker man också ska ha en realistisk syn på det hela. All kritik som riktas mot JV kan inte tas som sann, men all kan ju kanske inte heller avfärdas. Finns ju kritik mot alla olika samfund, därav mycket är "gojja" men också mycket är sant. JV vet ju lika väl som jag att deras organisation inte är helt fullkomlig. Att vissa fel och korrigeringar kommer är ju helt naturligt. Vad de tror är en helt annan sak, det vi diskuterar nu verkar vara mer hur det styrs. Och hur sanna länkarna är, vet inte jag. Det är nog väldigt svårt att få reda på, tyvärr.
2007-04-09, 22:51
Medlem
Dynamos avatar
Citat:

En bra sammanfattning på svenska om 1975 med referenser till litteraturen finns på:

http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm

Om 1975 på engelska:

http://www.reexamine.org/quotes/1975.htm

Vi var inne på FN förut, här är FN:s egna uttalande om vakttornets medlemskap som NGO:

http://www.un.org/dpi/ngosection/pdfs/watchtower.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen13
Jag tycker man också ska ha en realistisk syn på det hela. All kritik som riktas mot JV kan inte tas som sann, men all kan ju kanske inte heller avfärdas. Finns ju kritik mot alla olika samfund, därav mycket är "gojja" men också mycket är sant. JV vet ju lika väl som jag att deras organisation inte är helt fullkomlig. Att vissa fel och korrigeringar kommer är ju helt naturligt. Vad de tror är en helt annan sak, det vi diskuterar nu verkar vara mer hur det styrs. Och hur sanna länkarna är, vet inte jag. Det är nog väldigt svårt att få reda på, tyvärr.

Egentligen så är det väl ganska enkelt att kontrollera olika citat ur JV:s litteratur och uppgifter från offentliga källor. Så jag ser faktiskt inga problem med att verifiera sanningshalten i dom länkar som har postats i tråden.

Sedan har du givetvis rätt i att det även finns en hel del obefogad kritik mot JV på nätet, men den faller bort om man är källkritisk.
2007-04-09, 23:36
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Då har du letat dåligt Giovanni!! Finns ju hur mycket som helst bara du googlar på JV och 1975. Finns sidor där du t o m kan läsa originaltext ur Vakna och Vakttornet från dem aktuella åren. Sen att påstå att Raymond Franz inte är en tillförlitlig källa?? Har JV lyckats beslå honom med lögn??
Icke! man försöker tiga ihjäl boken och har naturligtvis förbjudit vittnen att läsa den boken.
2007-04-10, 00:33
Medlem
Relays avatar
Är jehovas toppstyrt eller har varje församling en viss mått av ekonomisk frihet att disponera sina inkomster från sina egna medlemmar?
2007-04-10, 07:39
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Är jehovas toppstyrt eller har varje församling en viss mått av ekonomisk frihet att disponera sina inkomster från sina egna medlemmar?

Det är helt toppstyrt, både ekonomin och lärorna dikteras från ledningen i Brooklyn. Man ägnar sig heller inte åt någon form av välgörenhet, av den anledningen drivs verksamheten (vakttornets svenska avdelning) i företagsform som ett aktiebolag.

Dom enskilda församlingarna är däremot registrerade som trossamfund, och får också statliga bidrag som alla andra religiösa samfund. Men allt överskott går in i vakttornsbolaget, man köper också sin litteratur därifrån. Fastigheterna ägs av vakttornet, men församlingarna står för inköp, drift och underhåll.
2007-04-10, 15:45
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
En bra sammanfattning på svenska om 1975 med referenser till litteraturen finns på:

http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm

Det gjorde jag och det bekräftade vad jag sa:

Citat:
8 Betyder detta att striden vid Harmageddon kommer år 1975? Ingen kan med bestämdhet säga vad som kommer att inträffa ett visst år. Jesus sade: ”Om den dagen och den stunden vet ingen något.” (Mark. 13:32)

Det går inte att läsa JW literatur om man inte har förståelse för hur de tänker ...
2007-04-10, 17:56
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Det går inte att läsa JW literatur om man inte har förståelse för hur de tänker ...

Hur tänker man då i citaten nedan, som motsäger det du citerat?

Jag tycker inte att det kan bli mycket klarare än så här. Och ska vi hårdra det hela så borde citatet du stöder dig på vara "att jonglera med Jesu ord", allt enligt vittnenas egen litteratur.

Sedan blir det lite lättare att följa med i diskussionen om du anger vad det är du citerar.

Citat:

(Vakttornet 1 januari 1969, paragraf 30)

30 Skall vi av det som har kommit fram under det här studiet förstå att Harmageddonstriden kommer att vara utkämpad på hösten år 1975 och att Kristi länge efterlängtade tusenårsregering då skall börja? Det är möjligt, men vi vet ännu inte precis hur nära den sjunde tusenårsperioden av människans tillvaro sammanfaller med Kristi sabbatslika tusenårsregering. Om dessa båda tidsperioder sammanfaller helt vad kalenderåret beträffar, kommer detta inte att bero på en slump utan kommer att vara i överensstämmelse med Jehovas kärleksfulla och lägliga uppsåt. Men vår kronologi, som är tämligen exakt (men inte ofelbar, det medger vi), utvisar bara i bästa fall att hösten år 1975 markerar slutet på 6.000 år av mänsklig tillvaro på jorden. Detta innebär inte nödvändigtvis att 1975 markerar slutet på de första 6.000 åren av Jehovas sjunde ”skapelsedag”. Varför inte? Därför att Adam efter sin skapelse levde någon tid under den ”sjätte dagen”, och denna till längden obekanta tidsperiod måste dras ifrån Adams 930 levnadsår, för att vi skall kunna fastställa när den sjätte sjutusenårsperioden eller ”dagen” slutade och hur länge Adam levde in på den ”sjunde dagen”. Men slutet på denna sjätte skapelsedag skulle ha kunnat komma inom samma kalenderår som Adam skapades, enligt gregorianska kalendern. Skillnaden skulle kunna uppgå till bara några veckor eller månader, inte år.

Citat:

(Vakttornet 1 januari 1969, paragraf 35)

35 En sak är absolut säker: Bibelns kronologi, styrkt av uppfyllda bibliska profetior, visar att sex tusen år av mänsklig tillvaro inom kort skall fullbordas, ja, inom vår generation! (Matt. 24:34) Därför är det nu ingen tid att vara likgiltig och håglös. Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att ”om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.” (Matt. 24:36) Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut. Låt inte lura dig, det räcker med att Fadern själv vet både ”dagen och ... stunden”!".
2007-04-10, 21:28
Medlem
Kalla mig dum, men jag ser ingenstans i citaten som visar att de säger att en jordisk undergång ska komma...
De säger att det kan komma en tusenårig regering år 1975, men de är inte säkra.
2007-04-10, 23:12
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen13
Kalla mig dum, men jag ser ingenstans i citaten som visar att de säger att en jordisk undergång ska komma...
De säger att det kan komma en tusenårig regering år 1975, men de är inte säkra.

Citat:
Skall vi av det som har kommit fram under det här studiet förstå att Harmageddonstriden kommer att vara utkämpad på hösten år 1975 och att Kristi länge efterlängtade tusenårsregering då skall börja? Det är möjligt, men vi vet ännu inte precis hur nära den sjunde tusenårsperioden av människans tillvaro sammanfaller med Kristi sabbatslika tusenårsregering.

Att det handlar om Harmageddonstriden där den del av mänskligheten som inte är jehovas vittnen skall utplånas, och som sedan följs av Kristus tusenårsregering, det tycker jag framgår klart och tydligt.

Dessutom bygger hela jehovas vittnens lära på att predika och rädda så många människor som möjligt från att förintas i Harmageddon. Efter en prövotid i det tusenåriga riket, väntar evigt liv i paradiset för dom som blir godkända av Gud.

Citat:
Men slutet på denna sjätte skapelsedag skulle ha kunnat komma inom samma kalenderår som Adam skapades, enligt gregorianska kalendern. Skillnaden skulle kunna uppgå till bara några veckor eller månader, inte år.

Visserligen skriver vakttornet att dom inte vet den exakta tidpunkten, men å andra sidan är man säker sånär på några veckor eller månader. Alltså är tidpunkten fastslagen till 1975.

Citat:
En sak är absolut säker: Bibelns kronologi, styrkt av uppfyllda bibliska profetior, visar att sex tusen år av mänsklig tillvaro inom kort skall fullbordas, ja, inom vår generation!

Citat:
Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut. Låt inte lura dig, det räcker med att Fadern själv vet både ”dagen och ... stunden”!".

Harmageddonstriden är alltså nära, och man skall inte lura sig till att tro något annat.

Sedan kan man nog påstå att det råder en viss förvirring i dom här citaten från vakttornet. Fast 1975 var man lite försiktigare än tidigare när det gäller profeterandet om Harmageddon, och det skadade kanske inte att ha ett alibi redo när bubblan sprack (åtminstone inte från vakttornets synvinkel).

Å ena sidan skriver man att det är möjligt att Harmageddon kommer under hösten 1975, och att "skillnaden skulle kunna uppgå till bara några veckor eller månader, inte år".

Å andra sidan närmar sig änden för denna tingens ordning snabbt (Harmageddon), och man skall inte låta sig luras till att tro något annat. Det är heller inte passande att "jonglera" med Jesu ord om att ”om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.” (Matt. 24:36)

Alltså så var det dags för Harmageddon 1975, och det fick inte ifrågasättas. Bibeln visar klart och tydligt att profetior om Harmageddon är meningslösa, fast det gäller tydligen inte för "Guds utvalda" organisation vakttornet.
2007-04-10, 23:28
Bannlyst
Det som fick mig att tveka först var att en av profetiorna sade att FN ska förklara alla religioner krig, dvs att alla religioner skall tas bort. Det såg jag och ser fortfarande som en omöjlighet. Men, jag kan ha fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in