Citat:
Hah, det sista scenariot såg jag nästan spelas upp framför mig. Sågs du som 'extra besvärlig' när du ställde sådana frågor, eller tog dom ganska lätt på det i slutändan?
Jag gav mig ganska snabbt så det blev inget mer med det. Jag vet hur det blir om man är påstridig.
Citat:
Då är jag med. Usch, verkligen hemskt. Tänker speciellt på de som blir uteslutna, måste vara outhärdligt (om de hade en önskan att vara kvar). Och, ja, det är sant som du säger att detta inte är något som uppmärksammas i någon särskild utsträckning av media. Oftast bara dessa mycket, mycket sällsynta massjälvmord som väcker uppståndelse, alternativt hänga ut "någon religiös knäppgök" då och då. Med tanke på att JV har miljoner medlemmar finns där säkert ett stort mörkertal som aldrig (eller i varje fall mycket sällan) noteras.
Men vem skall stå till svars? Däri ligger problemet tror jag. Går man på 'hjärntvättningsteorin' så har individen i princip inget eget ansvar i vad som hänt (som i Knutby, till exempel), men det finns å andra sidan ett ganska svagt vetenskapligt stöd för sådana teorier, har jag fått lära mig.
Men vem skall stå till svars? Däri ligger problemet tror jag. Går man på 'hjärntvättningsteorin' så har individen i princip inget eget ansvar i vad som hänt (som i Knutby, till exempel), men det finns å andra sidan ett ganska svagt vetenskapligt stöd för sådana teorier, har jag fått lära mig.
Ja det är ju inte alla som heller orkar ta sig tillbaka trots att de vill. Det kan vara så att personen måste gå på varje möte i ett års tid som utesluten, vilket innebär att på varje möte bli behandlad som luft, innan de tillåts att bli återupptagna.
Och det bestämmer äldste. De kanske tycker att personen måste visa tydligt vad den vill...i ett år. Det räckte inte med att den tagit kontakt med äldste, sagt att den ångrar sig och nu vill tillbaka.
Och orkar man inte det...och man då antagligen helt bergsäkert tror att det andra alternativet är evig död i ett snabbt annalkande Harmageddon (det ligger ju lite stress i det hela oxå)...så kanske man väljer att avsluta sitt liv.
När man inte är med eller har varit med i JV är det nog lite svårt att sätta sig in i hur allt känns...hur ångestfullt det kan vara, hur värdelös man kan känna sig, och hur slut allt kan kännas...
Organisationen med DenStyrandeKretsen är de som ska ställas till svars i så fall. Det är därifrån allt kommer.
Hade varit intressant att höra det nya!