2010-07-25, 17:35
Medlem
Citat:
Hah, det sista scenariot såg jag nästan spelas upp framför mig. Sågs du som 'extra besvärlig' när du ställde sådana frågor, eller tog dom ganska lätt på det i slutändan?

Jag gav mig ganska snabbt så det blev inget mer med det. Jag vet hur det blir om man är påstridig.

Citat:
Då är jag med. Usch, verkligen hemskt. Tänker speciellt på de som blir uteslutna, måste vara outhärdligt (om de hade en önskan att vara kvar). Och, ja, det är sant som du säger att detta inte är något som uppmärksammas i någon särskild utsträckning av media. Oftast bara dessa mycket, mycket sällsynta massjälvmord som väcker uppståndelse, alternativt hänga ut "någon religiös knäppgök" då och då. Med tanke på att JV har miljoner medlemmar finns där säkert ett stort mörkertal som aldrig (eller i varje fall mycket sällan) noteras.

Men vem skall stå till svars? Däri ligger problemet tror jag. Går man på 'hjärntvättningsteorin' så har individen i princip inget eget ansvar i vad som hänt (som i Knutby, till exempel), men det finns å andra sidan ett ganska svagt vetenskapligt stöd för sådana teorier, har jag fått lära mig.

Ja det är ju inte alla som heller orkar ta sig tillbaka trots att de vill. Det kan vara så att personen måste gå på varje möte i ett års tid som utesluten, vilket innebär att på varje möte bli behandlad som luft, innan de tillåts att bli återupptagna.
Och det bestämmer äldste. De kanske tycker att personen måste visa tydligt vad den vill...i ett år. Det räckte inte med att den tagit kontakt med äldste, sagt att den ångrar sig och nu vill tillbaka.
Och orkar man inte det...och man då antagligen helt bergsäkert tror att det andra alternativet är evig död i ett snabbt annalkande Harmageddon (det ligger ju lite stress i det hela oxå)...så kanske man väljer att avsluta sitt liv.
När man inte är med eller har varit med i JV är det nog lite svårt att sätta sig in i hur allt känns...hur ångestfullt det kan vara, hur värdelös man kan känna sig, och hur slut allt kan kännas...

Organisationen med DenStyrandeKretsen är de som ska ställas till svars i så fall. Det är därifrån allt kommer.
2010-07-25, 22:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kan det vara den om "generationen"?
Jag var på sammankomsten i Strängnäs idag där de tog upp bl a "generationen" och varför den var så lång och att de nu har en ny klar uppfattning om vad som menas. Sen tog de ju upp att det om "Fred och säkerhet" i 1 Thess 5:3 har fått nytt "ljus där" med. Dvs det har inte hänt än som man tidigare sagt. Och medlemmarna verkar svälja allt nytt med hull och hår.
Ja det är intressant med alla nya ljus som brinner för fulla lågor i DSK's byggnader.
2010-07-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag var på sammankomsten i Strängnäs idag där de tog upp bl a "generationen" och varför den var så lång och att de nu har en ny klar uppfattning om vad som menas. Sen tog de ju upp att det om "Fred och säkerhet" i 1 Thess 5:3 har fått nytt "ljus där" med. Dvs det har inte hänt än som man tidigare sagt. Och medlemmarna verkar svälja allt nytt med hull och hår.
Ja det är intressant med alla nya ljus som brinner för fulla lågor i DSK's byggnader.

....har de tidigare sagt att "fred och säkerhet" redan hänt?? Har jag aldrig hört...

Det har de ju alltid sagt föregår Harmageddon tillsammans med religionens försvinnande.
2010-07-25, 23:50
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
....har de tidigare sagt att "fred och säkerhet" redan hänt?? Har jag aldrig hört...

Det har de ju alltid sagt föregår Harmageddon tillsammans med religionens försvinnande.
Felskrivning av mig. Om du vill kan du gå in här för olika tolkningar Jv haft om "Fred och säkerhet".
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/fred.htm

Nu har de tydligen ytterligare en tolkning som jag inte riktigt hängde med på vad som sades på podiet då jag halvsov.
2010-07-25, 23:55
Medlem
Citat:
Felskrivning av mig. Om du vill kan du gå in här för olika tolkningar Jv haft om "Fred och säkerhet".

Nu har de tydligen ytterligare en tolkning som jag inte riktigt hängde med på vad som sades på podiet då jag halvsov.

Synd att du halvsov när du ändå var där! Hade varit intressant att höra det nya!

Jag är inte säker på det där med fred och säkerhet men jag tror det var så sist jag hörde iaf.
2010-07-26, 00:00
Medlem
Citat:

Citerar från din länk:

"Paulus ord för "fred" är det grekiska eiréne. I NT används det ordet som en motsvarighet till det hebreiska schalóm i GT. Schalóm innebar inte bara "fred" i politisk mening, utan syftade främst på Guds välvilja mot människor, "Guds fred". Paulus' val av ordet anspelar troligen på Jeremias ord om judarna på hans tid i Jer. 6:14 och 8:11: "De säger 'Fred, fred', när det inte är någon fred." (Folkbibeln: "'Allt står väl till, allt står väl till', men allt står inte väl till.")"

Och därmed ljusnade det i mitt minne...
JV sa ang "fred och säkerhet" att det kommer att uttalas på ett speciellt sätt av världsledare, globalt.
MEN att det bara är en falsk fred. Och vi som JV ska inte tro dem när de utropar detta.
2010-07-26, 00:08
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Och därmed ljusnade det i mitt minne...
JV sa ang "fred och säkerhet" att det kommer att uttalas på ett speciellt sätt av världsledare, globalt.
MEN att det bara är en falsk fred. Och vi som JV ska inte tro dem när de utropar detta.
Ja så var det nog, tackar. Hur som helst bör även icke-Jv tvivla på det globala fredsyrkandet om man ser till hur det varit i mänsklighetens historia angående sådant...
2010-07-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ja så var det nog, tackar. Hur som helst bör även icke-Jv tvivla på det globala fredsyrkandet om man ser till hur det varit i mänsklighetens historia angående sådant...

Jo så är det nog. Det är bara det att JV tror att de är de enda som fattar det.
2010-07-28, 20:16
Medlem
Citat:
Hoppas du tycker den e intressant!
Det tror jag garanterat att jag kommer tycka. Återkommer med 'recension' när jag fått boken! Rotade förresten lite bland mina dammsamlare (böckerna, alltså), och fann att jag hade en bok som heter Då gråter änglarna av "Marianne" (pseudonym), som handlar om hennes uppväxt inom JV. OK bok, varav mycket av kritiken låg på de äldste och hennes mor, även om hon tar upp 'hjärntvätt'. Du kanske har läst den?

Citat:
Ja det är ju inte alla som heller orkar ta sig tillbaka trots att de vill. Det kan vara så att personen måste gå på varje möte i ett års tid som utesluten, vilket innebär att på varje möte bli behandlad som luft, innan de tillåts att bli återupptagna.
Och det bestämmer äldste. De kanske tycker att personen måste visa tydligt vad den vill...i ett år. Det räckte inte med att den tagit kontakt med äldste, sagt att den ångrar sig och nu vill tillbaka.
Och orkar man inte det...och man då antagligen helt bergsäkert tror att det andra alternativet är evig död i ett snabbt annalkande Harmageddon (det ligger ju lite stress i det hela oxå)...så kanske man väljer att avsluta sitt liv.
Usch, ja det togs upp i Då gråter änglarna (läste den igår igen, därav referenserna). Förstår inte hur en människa kan klara av något sådant. Det är som Sven Wollter sjunger i Sången om blindheten: "men värre än att inte se är detta att inte bli sedd".

Citat:
När man inte är med eller har varit med i JV är det nog lite svårt att sätta sig in i hur allt känns...hur ångestfullt det kan vara, hur värdelös man kan känna sig, och hur slut allt kan kännas...
Jo, självklart är det svårt (omöjligt, skulle jag säga). Man måste nog ha upplevt det själv för att verkligen förstå. Men jag tror det är nyttigt för en utomstående att åtminstone försöka förstå, eller att ha förståelse.

Citat:
Organisationen med DenStyrandeKretsen är de som ska ställas till svars i så fall. Det är därifrån allt kommer.
Jo, det har du i och för sig rätt i. Men de själva kommer väl ändå aldrig själva att ge med sig och erkänna någon skuld? Och så tror jag tyvärr att problemet med 'hjärntvätt' består; går det att bevisa empiriskt? (Är det förresten någon som har bra koll på hur Knutby-fallet gick till? Där var det väl så att 'barnflickan' kom lindrit undan på grund utav att man ansåg henne vara hjärntvättad av Fossmo? Har förstås inget med JV att göra, men jag tänkte specifikt på hjärntvätt-teorier.)
2010-07-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Det tror jag garanterat att jag kommer tycka. Återkommer med 'recension' när jag fått boken! Rotade förresten lite bland mina dammsamlare (böckerna, alltså), och fann att jag hade en bok som heter Då gråter änglarna av "Marianne" (pseudonym), som handlar om hennes uppväxt inom JV. OK bok, varav mycket av kritiken låg på de äldste och hennes mor, även om hon tar upp 'hjärntvätt'. Du kanske har läst den?

Jo jag har läst den. Gillade den inte.
Kunde till del känna igen mig i vissa tankar och rädslor från när jag var liten, men i det stora hela tycker jag att hon lät hemskt överdriven och ett par saker stämde inte (iaf inte i det JV jag känner till).
Hon "gnällde" lite för mkt.
Jag kanske e hård nu men så tyckte jag om den boken.
2010-08-01, 03:24
Medlem
Citat:
Jo jag har läst den. Gillade den inte.
Kunde till del känna igen mig i vissa tankar och rädslor från när jag var liten, men i det stora hela tycker jag att hon lät hemskt överdriven och ett par saker stämde inte (iaf inte i det JV jag känner till).
Hon "gnällde" lite för mkt.
Jag kanske e hård nu men så tyckte jag om den boken.
OK, det var därför jag tänkte jag skulle passa på att fråga någon som besitter ett inifrånperspektiv. Det är ju svårt som utomstående att veta vad som stämmer i allmänhet, och vad som är unikt för just den skildringen (och vad som är osant, för den delen).

Har kommit en bit in i Riket som inte kom och den är mycket intressant (och spännande). Läste precis om hur en så till synes trivial sak som en randig skjorta kan få oanade konsekvenser!
2010-08-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
OK, det var därför jag tänkte jag skulle passa på att fråga någon som besitter ett inifrånperspektiv. Det är ju svårt som utomstående att veta vad som stämmer i allmänhet, och vad som är unikt för just den skildringen (och vad som är osant, för den delen).

Har kommit en bit in i Riket som inte kom och den är mycket intressant (och spännande). Läste precis om hur en så till synes trivial sak som en randig skjorta kan få oanade konsekvenser!

Jo har man inte nåt att tjafsa om kan man ju snabbt skaffa sig det.

Jag tycker att den sistnämnda boken är mkt mkt bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in