2009-04-09, 08:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Tillbaka till skolbänken Rottweilern:

ORDET ”Harmageddon” kommer från det hebreiska uttrycket Har Meghiddo´n, som betyder ”Megiddos berg”. Man finner det i Uppenbarelseboken 16:16, där det sägs: ”De församlade dem till den plats som på hebreiska kallas Har-Magedon.” Vilka församlas till Harmageddon, och varför? Två verser tidigare, i Uppenbarelseboken 16:14, sägs det: ”Kungarna på hela den bebodda jorden” församlas till ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag”.

Betyder anspelningen på ”Megiddos berg” att Harmageddon skall utkämpas på något visst berg i Mellanöstern? Nej. För det första existerar egentligen inte något sådant berg. På platsen för det forntida Megiddo finns bara en omkring 20 meter hög kulle som höjer sig något över den angränsande dalslätten. Och för det andra skulle området kring Megiddo inte kunna rymma ”jordens kungar och deras härar”. (Uppenbarelseboken 19:19) Men vid Megiddo stod några av de hårdaste och mest avgörande slagen i Mellanösterns historia. Namnet Harmageddon symboliserar därför en avgörande sammandrabbning, där endast en part kommer att utgå som segrare.

Men lägg märke till att Uppenbarelseboken 16:16 talar om Harmageddon som en ”plats”. I Bibeln kan ”plats” betyda ett tillstånd eller en situation, och i det här fallet avses en situation då en hel värld står förenad i sitt motstånd mot Jehova. (Uppenbarelseboken 12:6, 14) Vid Harmageddon förenar sig alla nationerna på jorden mot ”härarna ... i himlen”, som står under militärt befäl av ”kungarnas Kung och herrarnas Herre”, Jesus Kristus. (Uppenbarelseboken 19:14, 16)

Kan du ge mig något bevis för att Plats enligt Bibeln även kan betyda tillstånd eller en situation?
2009-04-09, 08:34
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du har fel...

"Den som ha dött har blivit frikänd från sin synd."

"Både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppstå."

Detta står i den bibel jag nog känner hyfsat bra...

Enbart de som är uteslutna och dör skulle man kunna tänka så om men inte ens då kan man säga ngt om det eftersom det är Gud som ser hjärtan och han "vill inte att ngn ska drabbas av tillintetgörelse".

Det enda som man med "säkerhet" kan säga är att de som dör i Harmageddon är de som inte får uppstå.

Så du menar att Jesu jobb att predika var förgäves? Att vi kan stryka Matt 24:14 ur bibeln?

För om alla skall uppväckas så faller ju hela nya testamentet, då kan vi ju skippa det. Eller hur tänker du?
2009-04-09, 08:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Varenda kotte som levt skall uppväckas från de döda. ALLA som är i gravarna skall komma fram enligt Joh. 5:28,29.

Ställer samma fråga till dig som du ser ovan...
2009-04-09, 12:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det va väl därför han dog?
Men varför kom han så många år efter syndafloden? Om hans lösenoffer behövdes kunde ju han komma ner direkt...?
2009-04-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Eftersom Jehovas Vittnen är det utvalda folket och alla andra religioner är irrläror så har du svaret där.

Största synden? Det vore att döda någon, skulle jag tro.

Den största synden är att förneka gud, och att väldigt medvetet göra fel. Detta är en sk "dödssynd" dvs till största del oförlåtlig synd inför gud.
Hart jag förstått rätt?
2009-04-09, 13:36
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Så du menar att Jesu jobb att predika var förgäves? Att vi kan stryka Matt 24:14 ur bibeln?

För om alla skall uppväckas så faller ju hela nya testamentet, då kan vi ju skippa det. Eller hur tänker du?

Bibeln talar om två uppståndelser. Den ena uppståndelsen till evigt liv, och den andra till död!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-09 kl. 13:52.
2009-04-09, 13:43
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Bibeln talar om två uppståndelsen. Den ena uppståndelsen till evigt liv, och den andra till död!

Vilken mening ser du i att uppväcka en död för att dö igen på en gång?
2009-04-09, 13:52
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Läs uppenbarelseboken 20. Där står det bland annat: "De andra döda fick inte liv föränn de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år"

Du ställer frågan vilket mening jag ser i detta? Jag följer Guds ord och tror på det som han säger, och även om jag inte finner någon mening, så tror jag att Gud förstår meningen i detta!
2009-04-09, 14:16
Medlem
fotos avatar
Citat:

"Hebr 9:27 Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas..."

Först dö sedan dömas.
2009-04-09, 14:23
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
"Hebr 9:27 Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas..."

Först dö sedan dömas.

Du kan dömas även när du är död. .. döms du till liv så uppstår du och döms du till död så får du fortsätta så
2009-04-09, 14:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Du kan dömas även när du är död. .. döms du till liv så uppstår du och döms du till död så får du fortsätta så

Du ser väl vad som står? Upp 20:12 Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen.
2009-04-09, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Läs uppenbarelseboken 20. Där står det bland annat: "De andra döda fick inte liv föränn de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år"

Just det..

Jag tror att många missar att förståelsen av Uppenbarelseboken vilar på Danielsboken..

De många som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam. ( Dan 12:2 )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in