2009-01-01, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Faktum är att man som åhörare på ett möte inte ska köpa det som sägs i talen rakt av.
Man ska inte gå på möte utan sin hjärna.

Det är upp till var och en att lyssna på det som sägs och "pröva det, om det kommer från Gud".

Inget JV är övermänsklig, inte de i församlingen, inte de äldste, inte kretstillsyningsmännen, inte medlemmarna i styrande kretsen. Ingen.

Ibland verkar det dock trist nog att många?, några?, en del? inom JV avsäger sig sin hjärna och sina tankar och blir robotar. Och det är obehagligt.
Har sett det på nära håll.

Men det är inte det som är meningen.

Vad ska man då göra för att få medlemmar sluta att lägga allt ansvar på andra? På äldste, på styrande k?
Ingen aning.
Antar att det är ett mänskligt drag för vissa. Men inte för alla.

Stopp lite nu....Om man som enskilt vittne ifrågasätter det som sägs på podiet eller i tidskrifterna, eller börjar "tänka själv", så riskerar man uteslutning. Det vet du mycket väl!

Det är väl klart som f*n att man "lägger ansvaret" på det styrande, eftersom man måste lyda dem, man måste ta deras ord för sanning.

För övrigt är du inte helt ensam i tråden, här har du en till som inte tycker att det här med nyår är något speciellt att fira...
2009-01-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Stopp lite nu....Om man som enskilt vittne ifrågasätter det som sägs på podiet eller i tidskrifterna, eller börjar "tänka själv", så riskerar man uteslutning. Det vet du mycket väl!

Det är väl klart som f*n att man "lägger ansvaret" på det styrande, eftersom man måste lyda dem, man måste ta deras ord för sanning.

För övrigt är du inte helt ensam i tråden, här har du en till som inte tycker att det här med nyår är något speciellt att fira...

Trevligt! En till här!

Jag har fullt upp med mina fyrbentingar när det smäller utanför, de behöver allt stöd de kan få, så detta firande är inget jag ser på med positiva ögon.

Jag är inte utesluten. Har alltid varit lite på kanten av församlingen, tycker att det finns alldeles för mkt "robot"tendenser hos för många.
Har själv försökt bli sån men det har aldrig funkat.
Så nu är jag som jag är. Blir lite ensamt, men så får det vara.

För mig blir det fel (helt galet!) när man avsäger sig sitt ansvar, kan inte tänka mig att Gud vill ha ett gäng viljelösa mähän i släptåg, oförmögna att göra det minsta handtag utan tillsägelse. Uuursäkta mig.
2009-01-01, 01:09
Bannlyst
Citat:

Trevligt! En till här!

Jag har fullt upp med mina fyrbentingar när det smäller utanför, de behöver allt stöd de kan få, så detta firande är inget jag ser på med positiva ögon.

Jag är inte utesluten. Har alltid varit lite på kanten av församlingen, tycker att det finns alldeles för mkt "robot"tendenser hos för många.
Har själv försökt bli sån men det har aldrig funkat.
Så nu är jag som jag är. Blir lite ensamt, men så får det vara.

För mig blir det fel (helt galet!) när man avsäger sig sitt ansvar, kan inte tänka mig att Gud vill ha ett gäng viljelösa mähän i släptåg, oförmögna att göra det minsta handtag utan tillsägelse. Uuursäkta mig.

Usch ja, jag tycker synd om alla fyrbeningar i nyårstider...

Jag menade inte just dig när jag påpekade detta om uteslutningar, utan i största allmänhet. Jag tycker Sällskapet ger dubbla budskap till vittnena när de dels säger att man ska ta emot "maten som ges av den trogne och omdömesgille slaven" osv, man får inte ifrågasätta, men när det blir såna saker som allt ståhej runt 1975 (som vi ju tragglat igenom tidigare i tråden) så är det plötsligt det enskilde vittnet som gjort fel när h*n trott på vad Sällskapet sagt?!

Jag vet att du inte ser det riktigt som jag och andra i tråden, men jag fortsätter tjata i alla fall...
2009-01-01, 01:34
Medlem
Citat:
Usch ja, jag tycker synd om alla fyrbeningar i nyårstider...

Jag menade inte just dig när jag påpekade detta om uteslutningar, utan i största allmänhet. Jag tycker Sällskapet ger dubbla budskap till vittnena när de dels säger att man ska ta emot "maten som ges av den trogne och omdömesgille slaven" osv, man får inte ifrågasätta, men när det blir såna saker som allt ståhej runt 1975 (som vi ju tragglat igenom tidigare i tråden) så är det plötsligt det enskilde vittnet som gjort fel när h*n trott på vad Sällskapet sagt?!

Jag vet att du inte ser det riktigt som jag och andra i tråden, men jag fortsätter tjata i alla fall...

Jo det blir dubbelt.

Men det är en del saker som är dubbla.
Och jag blir inte klok på varför.
2009-01-01, 01:36
Bannlyst
Citat:
Jo det blir dubbelt.

Men det är en del saker som är dubbla.
Och jag blir inte klok på varför.

Hur menar du nu? Att vi som kritiserar JV utpekar för många saker som dubbla? Eller att det är för mycket inom JV som är dubbelt?

(Börjar bli lite trött, så ursäkta om jag frågar dumt! )
2009-01-01, 01:49
Medlem
Citat:
Hur menar du nu? Att vi som kritiserar JV utpekar för många saker som dubbla? Eller att det är för mycket inom JV som är dubbelt?

(Börjar bli lite trött, så ursäkta om jag frågar dumt! )

Att det inom JV är en del som är dubbelt. Eller trippelt.

T ex hur man ska leva. Ena gången ska man leva enkelt och bara gå i tjänsten.
Andra gången ska man inte stressa och trivas med det liv man har här och nu och göra det man kan i tjänsten -det räcker.
Tredje gången är det här livet bara en transportsträcka man måste genomlida tills det "riktiga" livet är här, satsa inte på ngt annat än sanningen.

Vi är tydligen som glödlampor (hörde jag i ett tal för länge sen)...är vi 75 wattare ska vi lysa så starkt och inte mindre. Men inte heller mer.
Är vi 25 eller 40 wattare ska vi lysa så. Gud vill inte att vi ska lysa mindre.

Men är en människas liv jämförbart med en glödlampa?

Jag tog upp detta med en äldste en gång.
Hur vissa saker som kommer fram på mötena och i litteraturen kan få en att känna sig otillräcklig och pressad, med ett ständigt medföljande dåligt samvete. Och balansen i livet kan vara i det närmaste omöjlig att hitta.
Fick till svar att jag borde veta vart de tankarna kommer ifrån. Satan.

Jag tänkte: nääää, inte riktigt.
Men det sa jag inte.
Senast redigerad av Leviticus 2009-01-01 kl. 01:57.
2009-01-01, 02:13
Bannlyst
Citat:
Att det inom JV är en del som är dubbelt. Eller trippelt.

T ex hur man ska leva. Ena gången ska man leva enkelt och bara gå i tjänsten.
Andra gången ska man inte stressa och trivas med det liv man har här och nu och göra det man kan i tjänsten -det räcker.
Tredje gången är det här livet bara en transportsträcka man måste genomlida tills det "riktiga" livet är här, satsa inte på ngt annat än sanningen.

Vi är tydligen som glödlampor (hörde jag i ett tal för länge sen)...är vi 75 wattare ska vi lysa så starkt och inte mindre. Men inte heller mer.
Är vi 25 eller 40 wattare ska vi lysa så. Gud vill inte att vi ska lysa mindre.

Men är en människas liv jämförbart med en glödlampa?

Jag tog upp detta med en äldste en gång.
Hur vissa saker som kommer fram på mötena och i litteraturen kan få en att känna sig otillräcklig och pressad, med ett ständigt medföljande dåligt samvete. Och balansen i livet kan vara i det närmaste omöjlig att hitta.
Fick till svar att jag borde veta vart de tankarna kommer ifrån. Satan.

Jag tänkte: nääää, inte riktigt.
Men det sa jag inte.

Ja, att det är mycket dubbelt inom JV kan vi iaf vara överens om.

Fast liknelsen med glödlampor är kanske inte den mest lyckade, glödlampor ska ju snart förbjudas inom EU... (Nej förlåt, den var dålig. Får jag ursäkta mig med den sena/tidiga timmen?)

Det måste vara jättejobbigt att, som du, ha så många tankar och funderingar som kanske inte är riktigt "tillåtna"...

Måste ju säga att av det fåtal vittnen som deltagit i den här tråden är du den som varit lättast att diskutera med, just pga ditt tankesätt. Du är inte fastlåst i tänkandet att JV alltid har rätt, även när de har fel. (Tänker på en viss debattör som "straffade ut sig själv"....)

Usch, jag börjar svamla. Måste nog tyvärr avrunda, om 4h vaknar lillkillen och en ny dag börjar!

Ha det gott, vi "hörs"!
2009-01-01, 11:46
Medlem
Gud var människa från början

Citat:
Återigen, det gör man inte. Och det är inte heller ngn som förväntar sig ngt sånt.

Dog Gud för 20000-30000 år sen?! Ok.

Du verkar seriös.

Den som du kallar gud var en människa som skaffade sig makt. När det gäller tidpunkten för hans död så är det svårt att gissa. Eftersom han med stor sannolikhet var Neandertahlmänniska eller bastard så måste han dött innan dom dog ut. Varför jag tror det? Jo därför att han utlovade en människoson. Han fick alltså troligtvis inga barn eftersom flertalet bastarder inte var fertila. OBS. Neandetahlarna hade större hjärna än vi. Att religionen finns kvar tyder ändå på att någon i hans släkt förde släkten vidare. Alla tidiga relioner har nänmligen dött ut när gudens släkt har dött ut. Men eftersom du tydligen själv är jehovit så går det nog inte att få dig ens att tänka tanken. Fundamentalister är mycket sälla mottagliga för teorier som skulle kunna få den att tänka. Och ni är fundamentalister.
2009-01-01, 11:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Vem bryr sig om det va ett kors eller inte??

Det är inte det som är det viktiga!
JV bryr sig, detta är ett trosfundament och en viktig avvikelse från andra religioner. Man ska kunna svara på detta när man döps exempelvis och man behandlar detta i diverse böcker och det är en viktig "sanning" för JV.

Därför är det viktigt att reda ut detta, vilket också har gjorts tillräckligt enligt mig. För mig råder det inga tvivel om det var kors eller påle, men det spelar heller ingen roll.

Att JV fortfarande tror på att
1. det var påle
2. att de tror att 144 000 kommer till himlen
2. och att "slutet" började 1914

så måste vända in och ut på dessa saker tills JV ändrar sin ståndpunkte eller andra fakta framkommer.
2009-01-01, 11:51
Medlem
Ni tycks iallafall ha gott om pengar

Citat:
Det här handlade ju om tionde och det är fel att så sker inom JV.

Ni verkar iallafall ha ha gott om pengar. Men det är ju bra att du har koll så du inte sjänker för mycket. Men tänk på en sak. Det står i bibeln att man ska bidra med 10%, och gud ser dig. Jesus tog ju gärna emot änkans sista skärv. Girighet?
2009-01-01, 11:55
Medlem
De 144 000 kan endast komma från Davids ätt

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
JV bryr sig, detta är ett trosfundament och en viktig avvikelse från andra religioner. Man ska kunna svara på detta när man döps exempelvis och man behandlar detta i diverse böcker och det är en viktig "sanning" för JV.

Därför är det viktigt att reda ut detta, vilket också har gjorts tillräckligt enligt mig. För mig råder det inga tvivel om det var kors eller påle, men det spelar heller ingen roll.

Att JV fortfarande tror på att
1. det var påle
2. att de tror att 144 000 kommer till himlen
2. och att "slutet" började 1914

så måste vända in och ut på dessa saker tills JV ändrar sin ståndpunkte eller andra fakta framkommer.

Inga jehoviter kommer att finnas bland de 144 000 för dom ska endast komma ifrån Davids ätt. Men dom måste kanske ta fram ersättare om det skulle uppstå vakanser.
2009-01-01, 12:46
Medlem
ConDodgys avatar
Det är rätt att man inte ska ifrågasätta det som står i bibeln, och ett vittne tror ju givetvis att det som sägs på möten och står i deras skrifter är grundat på bibeln. Vilket det ju också är.

Det här med att dom inte får tänka själva är ju bara komiskt.

Jag tror dom flesta människor har en ständig inre dialog med sig själva om vad som är rätt och fel, vad man får göra och inte får göra. Hur framtiden kommer se ut och varför man gör si och så, varför världen ser ut som den gör etc etc. JV är inte annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in