2008-08-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Det skriftstället hade varit relevant om dom hade skrivit ett exakt datum i Vakttornet eller Vakna! Men si det gjorde dom inte, så den gubben gick inte.

Det var väldigt vad du fortsätter att älta detta.
Jag trodde att vi kunde släppa den frågan.

Men, vad är det som säger att en falsk profet måste komma med ett exakt datum??
Ett år, eller ett omkring-år för en viss händelse, kan också räknas som en profetia!

Man skrev tom att "det var lämpligast för Gud att det sammanföll med de 6000-åren". Och att det nu inte var tid att "jonglera med Jesu ord" i Matt:24.
Orkar inte leta upp de exakta citaten igen.

De var tveklöst Falska profeter.

Det sades ofta bland JV på den tiden att "Harrmageddon MÅSTE komma senast 1975, för annars hur ju Organisationen varit falska profeter, OCH DET SKULLE JEHOVA ALDRIG TILLÅTA!

Men det gjorde Gud tydligen!

5 Mos 18:20-22.

Upprepar, en profetia behöver inte innebära att man sagt exakt datum. Ett år, eller för den delen inom loppet av några få år, kan också räknas.

Och, när tiden har gått förbi, är det uppenbart att det var en FALSK PROFETIA, uttalad av EN FALSK PROFET.

Läste ganska nyligen en bok om en annan falsk profet, som sade att vissa händelser skulle inträffa ett visst år.
När det året var slut flyttade han helt enkelt fram det några år.

Skulle inte du anse honom vara en falsk profet?
2008-08-23, 11:10
Bannlyst

Första länken pratar dom väl bara om Hawaii?

Andra länken? Hur många år tillbaka sträcker sig deras.. äsch, jag ska kolla det och återkomma. Jag kommer inte ihåg vad jag läste. Nyvaken.

Tredje länken är ju vinklad anti-Jv-propaganda.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-23 kl. 11:12.
2008-08-23, 11:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Använder man sig av en noggrannare översättning så står det "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern." Det går bra att jämföra med gamla skriftrullar av dom kristna grekiska skrifterna.

Hetsig? Inte bra för hjärtat.
Ja, jag var lite för mycket på hugget där. IsgimunR får en poäng... men underläget för din del är ointagligt.
2008-08-23, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Ja, jag var lite för mycket på hugget där. IsgimunR får en poäng... men underläget för din del är ointagligt.

Konstigt. Jag känner mig inte ett dugg underlägsen eller i något underläge för den delen heller.
2008-08-23, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det var väldigt vad du fortsätter att älta detta.
Jag trodde att vi kunde släppa den frågan.

Du är makalös. Jag har redan överbevisat dig 2-3 gånger och ändå fortsätter du i samma hjulspår. Du vägrar inse när slaget är förlorat?
2008-08-23, 11:17
Medlem
fotos avatar
Glömde frågetecknet

Med tanke på ditt svar till Snorlyktan anser du alltså att bibeln kan innehålla fel?

Citat:
Citat:
postat av Snorlyktan
Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

Citat:
Citat:
Tidningen är skriven av människor inspirerade av Guds ord, Bibeln. Lika mycket som profeterna på sin tid var inspirerade av Gud när dom skrev Bibeln. Men jag förväntar mig ärligt talat inte att en ateist ska förstå sådant. Ingen Gud, ingen agapekärlek.
2008-08-23, 11:19
Medlem
Citat:
Du är makalös. Jag har redan överbevisat dig 2-3 gånger och ändå fortsätter du i samma hjulspår. Du vägrar inse när slaget är förlorat?

Överbevisat mig???

Nej du, det har du INTE

Tror det är uppenbart för de flesta som läser här.
2008-08-23, 11:30
Medlem
Jo den gubben promenerar bra

Citat:
Det skriftstället hade varit relevant om dom hade skrivit ett exakt datum i Vakttornet eller Vakna! Men si det gjorde dom inte, så den gubben gick inte.

Jv har slagit fast flera datum i förväg och spridit den falska förkunnelsen över hela jorden.

Det allra tydligaste exemplet är årtalet 1925. Då skulle riket ha kommit till jorden och Abraham, Isak och Jakob ha återvänt till jorden. Detta är övertydligt utsagt i skriften "Miljoner som nu lefva skola aldrig dö" av Rutherford. Årtalet blev en katastrof för Jv och massor av folk lämnade rörelsen.

Om Jv inte varit falska profeter har ingen varit det. Men det har de förvisso.
2008-08-23, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Överbevisat mig???

Nej du, det har du INTE

Tror det är uppenbart för de flesta som läser här.
I och med att inget exakt datum eller exakta detaljer skrivs ner, utan att det bara spekuleras i vad som ska hända 1975 så kan det inte kallas för en profetia eller en falsk profetia. Lär dig någon gång. Du får inte rätt hur du än vrider och vänder på det. Dags att inse att slaget är förlorat.
2008-08-23, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv har slagit fast flera datum i förväg och spridit den falska förkunnelsen över hela jorden.

Det allra tydligaste exemplet är årtalet 1925. Då skulle riket ha kommit till jorden och Abraham, Isak och Jakob ha återvänt till jorden. Detta är övertydligt utsagt i skriften "Miljoner som nu lefva skola aldrig dö" av Rutherford. Årtalet blev en katastrof för Jv och massor av folk lämnade rörelsen.

Om Jv inte varit falska profeter har ingen varit det. Men det har de förvisso.

Lägg fram konkreta bevis på det tack. Egna påståenden är aldrig någon grund till ett tillförlitligt bevismaterial.

mvh
2008-08-23, 11:46
Bannlyst
Snorlyktan:

1.) Where have all the earthquakes gone? Scientists wonder why part of Hawaii's Kilauea volcano has gone quiet. Ta med hela stycket, tack. Annars kan det lätt misstolkas. Att det just lugnat ner sig i Hawaii gör ingen skillnad. Det förekommer hela tiden jordbävningar runt hela jorden. Så det där säger egentligen inte emot något av VT's påståenden.

2.) Det sker jordbävningar varje dag. Det säger egentligen inte emot Bibeln över huvud taget. Samma här, inget som säger emot VT's påståenden.

3.) En sida som inte innehåller objektiva analyser snarare vinklad Anti-Jv-propaganda är väl inte att lita på?
2008-08-23, 11:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Första länken pratar dom väl bara om Hawaii?

Andra länken? Hur många år tillbaka sträcker sig deras.. äsch, jag ska kolla det och återkomma. Jag kommer inte ihåg vad jag läste. Nyvaken.

Tredje länken är ju vinklad anti-Jv-propaganda.

Yep, de pratar bara om Hawaii, men mig veterligen är Hawaii en del av jorden och borde därför också erfara högre frekvens av jordbävningar, vilket Hawaii alltså inte gör.

Och som sagt, vi upptäcker fler mikroskalv idag än förr på grund av fler och känsligare seismografer. Antalet stora skalv, som alla kan upptäcka eftersom det... eh... skälver en hel del, är dock oförändrat, och ligger på ungefär 1 per år. Dessa siffror sträcker sig antagligen rätt långt bak i tiden, så stora skalv skrivs det om.

Och ja, det är väl ingen som sagt något om att det INTE sker skalv dagligen? Det är JV's urbota påstående att frekvensen skulle ha ökat markant sedan 1914 vi ställer oss frågande till.

Skulle nog inte kalla det propaganda. Läser man första stycket får man snarare intrycket att killen var JV eller intresserad av JV, och först efter att ha självständigt gjort en del efterforskningar kommit fram till det han skrev. Dock, det kan uppfattas som subjektivt, därför skrev jag att det inte var objektivt skrivet. Siffrorna är dock intressanta.

"The box from the Happiness book claims only 1,800 earthquake related deaths occured per year prior to 1914. The Watchtower Society appears to have created this figure from its own spurious claim of only 24 major earthquakes (1,973,000/1,059=1863). It is generally accepted that tens of millions of people died from earthquakes since Jesus time. In Advancement in Science, June 1969 p.362 J.H. Latter estimates up to 1.5 million people died per century since 1,000 A.D., or around 15,000 per year, a figure very similar to that during the 20th century. "

Källan här är inte mindre värd bara för att du anser att artikeln i sig är suspekt, den gode herr Latter figurerar en hel del i seismologiska sammanhang, även om han mestadels verkar syssla med vulkanologi.

Dubbelkollar man författarens siffror visar de sig alltså stämma med oberoende källor, och det är ju det viktiga, inte sant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in