2007-05-26, 01:14
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Omöjligt! JV är tvungna att tro på "telecope gencology" (ursäkta stavninigen) om det ska gå ihop, JV är bättre än de andra krista då det inte tror jorden skapdes på 6 bokstavliga dagar ...

Nej JV tror att en dag varade i tusen år(för guden) hur man nu kommit fram till detta??? Men JV tror bokstavligt att jorden skapades för sex tusen år sedan vilket ju är helt orimligt med tanke på att det t ex finns bevis för minst fyra istider under tertiär!! Och istider är rätt sega historier som håller på i tiotusentals år.
2007-05-26, 02:15
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Men JV tror bokstavligt att jorden skapades för sex tusen år sedan vilket ju är helt orimligt med tanke på att det t ex finns bevis för minst fyra istider under tertiär!! Och istider är rätt sega historier som håller på i tiotusentals år.

JV tror att människan, inte jorden, skapades för ca 6000 år sedan. De förnekar inte att jorden är mycket äldre.
2007-05-26, 02:29
Medlem
kallelejs avatar
Det står i bibeln att man inte får klippa sig vid tinningen och så står det att det är en skam för en man att ha långt hår. Följer dom detta? Och hur förklaras det att Jesus hade långt hår? För dom ser väll Jesus som kristna gör? Eller? Jag är lite fumlig när det gäller vad dom tror, men har alltid trott att dom är ganska lika kristna.

Jag tror också jag sett gud avbildas med långt hår.
2007-05-26, 10:35
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
JV tror att människan, inte jorden, skapades för ca 6000 år sedan. De förnekar inte att jorden är mycket äldre.

Jaha där skiljer dem sig från andra bibeltroende som tror att jorden skapades 4004 fkr på förmiddagen...

Då återstår ju bara problemet med dem ca 80 miljoner människor som redan fanns runt om på jorden.
2007-05-26, 10:38
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallelej
Det står i bibeln att man inte får klippa sig vid tinningen och så står det att det är en skam för en man att ha långt hår. Följer dom detta? Och hur förklaras det att Jesus hade långt hår? För dom ser väll Jesus som kristna gör? Eller? Jag är lite fumlig när det gäller vad dom tror, men har alltid trott att dom är ganska lika kristna.

Det här med logik inom sådana här sekter lyser med sin frånvaro. Att försöka förstå hur någon idag hoppar med i en sån här sekt övergår allt sunt förnuft!!
2007-05-26, 12:09
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Nej JV tror att en dag varade i tusen år(för guden) hur man nu kommit fram till detta??? Men JV tror bokstavligt att jorden skapades för sex tusen år sedan vilket ju är helt orimligt med tanke på att det t ex finns bevis för minst fyra istider under tertiär!! Och istider är rätt sega historier som håller på i tiotusentals år.

Det gör det inte ... Dock tror det att människan skapades för ca 6000 är sedan. Det problemet skulle de lösa om de införd "telescope gynecology"
2007-05-26, 12:31
Bannlyst
Citat:
Tja du kanske skulle läsa lite antik historia om Egypten, Mesopotamien eller den kinesiska högkulturen. Alla dessa fanns redan för sextusen år sedan. Missade du skolans historielektioner totalt eller?

På frågan om Jesus så pekar det mesta på att det funnits flera messias och kulten har vuxit fram genom åren tills Paulus tog hand om hela storyn och skapade kristenheten!!

Historien med huset är ju nonsens påhittad av ID-förespråkare och saknar både logik och relevans.

Jerusalems förstörelse är ju en rätt sen historisk händelse. Finns fler källor än bibeln till den. Man tvistar lite om det exakta årtalet på något år men det är helt klart att JV är ute och cyklar med sin egen datering. Det finns inga historiska källor som stödjer JV:s uppfattning i frågan så varför man envisas hålla fast vid den är en gåta för alla andra.

Jag tror iallafall på bibeln. Du då? Tror du på en gud och att allt har blivit skapat? Tror du att jesus funnits osv..? Det där nonsens hittade jag på..Tycker big bang är så ologiskt..

Sant, det är det jag försökt förklara här. Det är bara jehovas vittnen som tror jerusalem ödelas 607. När det finns massa beviskedjor för att det inträffade 587/(86)...Det är ingen gåta igentligen, dom kan inte ändra på det nu för om 1914 faller så kommer många lämna organisationen...
2007-05-26, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallelej

Dom flesta ser väl vårdade och så ut, men det är inte så att dom inte får ha långt hår, eller att det är en skam.
2007-05-26, 12:36
Bannlyst
Citat:
Det här med logik inom sådana här sekter lyser med sin frånvaro. Att försöka förstå hur någon idag hoppar med i en sån här sekt övergår allt sunt förnuft!!

Nä det är inte så svårt att förstå. Alla söker hopp, lycka, gemenskap..
Dom tror att dom har hittat sanningen och det blir en tröst, ett hopp om ett paradis & evigt liv, utan sjukdomar osv... Även om andra tycker det hela är en illusion..
2007-05-26, 16:26
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Nä det är inte så svårt att förstå. Alla söker hopp, lycka, gemenskap..
Dom tror att dom har hittat sanningen och det blir en tröst, ett hopp om ett paradis & evigt liv, utan sjukdomar osv... Även om andra tycker det hela är en illusion..

Ja man får hoppas att folk blir lyckliga i sin tro. Tyvärr vet jag om några ex JV som tagit skada av att varit med. Sen kan en del varit med och hoppat av till ett helt vanligt liv till synes utan några problem så det är nog individuellt.
Beror nog på psyket hur stark och säker man är på sig själv. Jag skulle tro att JV skulle tjäna enormt mycket på att inte vara så toppstyrt och dogmatisk i sin
trosutövning och sen skulle man ha en annan typ av marknadsföring än att ringa på hos folk kl. nio på söndagar.
2007-05-26, 19:27
Bannlyst
..

yepp, men du svarade aldrig på frågorna...Tror du på en gud och att allt har blivit skapat? Tror du att jesus funnits osv..?
2007-05-26, 20:22
Bannlyst
Svårt att förklara, varför jag har valt att börja studera. Men, jag vill iaf ha lite mer kunskap, och sedan får jag meditera och se om det är det rätta. Man vill ju att det ska vara sant.

Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
hmm, jag tror iallafall att bibeln är sanningen och att jehova finns. Men att 250 religioner uppfattar bibeln på sitt sätt och alla är övertygade om att dom har den rätta synen på bibeln & "sanningen." Vittnena är bara en i mängden..

Förstår bara inte att du tar upp ett studium om du inte ens tror på jehova. Jag respekterar också religionen, men nu vet jag att jag har rätt i mycket, medans dom tror Om nån övertygar mig om att jag har fel så ändrar jag på mig. Dom får ändra wikipedia, alla historieböcker och nationalencyklopedin, så ändrar jag på mig. Och dom måste ge stöd med hjälp av bibeln. Det är inte farligt med en diskussion/argumentation. Det är farligt när det går över till hot/våld osv..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in