2007-05-26, 20:24
Bannlyst
Jag skulle uppskatta en trevligare ton.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Tja du kanske skulle läsa lite antik historia om Egypten, Mesopotamien eller den kinesiska högkulturen. Alla dessa fanns redan för sextusen år sedan. Missade du skolans historielektioner totalt eller?

På frågan om Jesus så pekar det mesta på att det funnits flera messias och kulten har vuxit fram genom åren tills Paulus tog hand om hela storyn och skapade kristenheten!!

Historien med huset är ju nonsens påhittad av ID-förespråkare och saknar både logik och relevans.

Jerusalems förstörelse är ju en rätt sen historisk händelse. Finns fler källor än bibeln till den. Man tvistar lite om det exakta årtalet på något år men det är helt klart att JV är ute och cyklar med sin egen datering. Det finns inga historiska källor som stödjer JV:s uppfattning i frågan så varför man envisas hålla fast vid den är en gåta för alla andra.
2007-05-27, 00:54
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
JV tror att människan, inte jorden, skapades för ca 6000 år sedan. De förnekar inte att jorden är mycket äldre.

Egentligen tycker jag det är konstigt att du tar upp det, hela kristendomen har problem där, inte bara jv.

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Svårt att förklara, varför jag har valt att börja studera. Men, jag vill iaf ha lite mer kunskap, och sedan får jag meditera och se om det är det rätta. Man vill ju att det ska vara sant.

Enligt min mening är jv den bibelbaserade religionen som ligger närmast sanningen. De har gått tillback till rötterna och tagit bort det katolska arvet helt.
Med treenigheten, odödllig själ, Jesus dog under julen, haloween, nationalism o.s.v.
2007-05-27, 12:09
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag skulle uppskatta en trevligare ton.

Vadå trevligare ton?? Jag uppmanar bara till att någon skaffar sig mer kunskap! Men eftersom du tänker bli JV så vill du hindra andra från att betvivla JV:s läror. Ja det är så sekter fungerar hindra människor från att läsa om mer vetenskapliga skrifter. Det är just den här typen av beteende som stör mig mest med sekterister. Sen låtsas du som du startar en tråd om information om JV men du bara propagerar för deras irrläror.
2007-05-27, 16:54
Bannlyst
..

Jag håller med Giovanni. Du har en attityd du lika bra kan lägga ner...Om nån inte vet om en sak, behöver du inte komma med dryga kommentar som: Missade du skolans historielektioner totalt eller?
Svara på mina frågor där innan istället. Det finns andra områden där jag har mer kunskap än dig, men jag skulle aldrig köra den stilen.. Tänk om, tänk rätt.

Och vad gör du ens här om du bara ska vara negativ/sur/hatiskt/grinig hela tiden. Giovanni är iallafall ödmjuk medans du mest verkar haka upp dig, även om du nu kan ha rätt i mycket du skrivit.
Han har svarat så bra han kan och på ett bra sätt. Jag kan iof också bli irriterad på allt som har med detta att göra, men jag arbetar på att försöka respektera och vara mer ödmjuk. Jag vet som sagt att alla vittnen jag känner & träffat är fina människor. hursomhelst, lägg ner din stil BlackBeaver.
2007-05-27, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Enligt min mening är jv den bibelbaserade religionen som ligger närmast sanningen. De har gått tillback till rötterna och tagit bort det katolska arvet helt.
Med treenigheten, odödllig själ, Jesus dog under julen, haloween, nationalism o.s.v.

Sant, men inte när det gäller bibelns kronologi. Det är igentligen det enda jag hakat upp mig på, att 1914 inte stämmer.
2007-05-27, 17:11
Bannlyst
onödig post..
2007-05-27, 19:16
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Jag håller med Giovanni. Du har en attityd du lika bra kan lägga ner...Om nån inte vet om en sak, behöver du inte komma med dryga kommentar som: Missade du skolans historielektioner totalt eller?
Svara på mina frågor där innan istället. Det finns andra områden där jag har mer kunskap än dig, men jag skulle aldrig köra den stilen.. Tänk om, tänk rätt.

Och vad gör du ens här om du bara ska vara negativ/sur/hatiskt/grinig hela tiden. Giovanni är iallafall ödmjuk medans du mest verkar haka upp dig, även om du nu kan ha rätt i mycket du skrivit.
Han har svarat så bra han kan och på ett bra sätt. Jag kan iof också bli irriterad på allt som har med detta att göra, men jag arbetar på att försöka respektera och vara mer ödmjuk. Jag vet som sagt att alla vittnen jag känner & träffat är fina människor. hursomhelst, lägg ner din stil BlackBeaver.

Ni ifrågasätter ju precis allting och tror stenhårt på det som står i er bibel. När man sedan påpekar er okunskap om faktiska förhållanden så blir ni sura. Ja precisera vilka ämnen som ni är så duktiga på!Inte är det bibelkunskap eller historia i alla fall. Jag har inget emot att ni tror på er religion men jag tror tyvärr att ni båda är på väg in i en sekt. Jag kanske låter mig dras iväg lite mycket men jag menar egentligen inget illa tvärtom. Ska ni ta steget in i JV så läs på i alla fall om vad ni ger er in i och läs gärna historia(om JV) och antik historia som motbild till vad ni matas med av sekten.
Och nej jag ändrar inte stil för när folk propagerar för irrläror som JV och scientologer, pingströrelsen etc kan jag inte låta bli att påtala osanningar som dessa sekter kommer fram med.
2007-05-27, 20:34
Bannlyst
hehe du verkar inte smart heller. Om du hade läst mina inlägg i denna tråd skulle du förstå att jag inte är ett jehovas vittne, pga att jag ifrågasatt deras bibeltro.
Jag blir inte sur, tycker bara du verkar ha en dryg stil & attityd. Lugna ner dig lite blackbeaver. Ta inte allt så seriöst! Och sluta anta saker.
Du menar säkert inget illa, men använd en trevligare ton som han skrev.
Jag har som sagt inte tänkt bli ett vittne eftersom jag forskat om det mesta...Jag är mer insatt inom detta med jehovas vittnen än vad du är t.e.x...

Jag har inte propagerat för jehovas vittnen. Skrev bara att jag respekterar deras tro och att alla jag känner är fina människor. 80% av min familj, släkt och vänner är ju jv. Men eftersom dom blivit matade hela livet från en byggnad i brooklyn, är det inte så konstigt att dom är övertygade. När dom inte får läsa kritik eller nått annat.

Hursomhelst, är det svårt att svara på mina frågor där innan eller?? Tror du på en gud och att allt har blivit skapat?? Tror du att jesus funnits osv..??
2007-05-27, 23:58
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ni ifrågasätter ju precis allting och tror stenhårt på det som står i er bibel. När man sedan påpekar er okunskap om faktiska förhållanden så blir ni sura. Ja precisera vilka ämnen som ni är så duktiga på!Inte är det bibelkunskap eller historia i alla fall. Jag har inget emot att ni tror på er religion men jag tror tyvärr att ni båda är på väg in i en sekt. Jag kanske låter mig dras iväg lite mycket men jag menar egentligen inget illa tvärtom. Ska ni ta steget in i JV så läs på i alla fall om vad ni ger er in i och läs gärna historia(om JV) och antik historia som motbild till vad ni matas med av sekten.
Och nej jag ändrar inte stil för när folk propagerar för irrläror som JV och scientologer, pingströrelsen etc kan jag inte låta bli att påtala osanningar som dessa sekter kommer fram med.

Sekt är ett typiskt propaganda ord, då ordet "sekt" är negativt laddat, resonera istället utifrån vad du tycker är deras nackdelar och undvik värdeladdade ord.

I wiki kan vi läsa
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Enligt Timothy Campbell är det huvudsakliga problemet med organisationen att "Uttalanden och skrivelser från deras ledare (den styrande kretsen) leder till att varje detalj i individens liv och tänkesätt blir styrt."[11] Han vill inte kalla rörelsen för en cult (engelska, motsvarar ungefär manipulativ sekt), eftersom han inte anser att de hjärntvättar människor, begränsar människors fysiska rörelsefrihet, hotar människor med fysiskt våld eller försvagar människor genom fysiska (materiella) försakelser. Han menar dock att rörelsen har utvecklat effektiva substitut för dessa tekniker: "I stället för fysiska inskränkningar använder vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar. I stället för fysiska hot använder de mardrömslika historier om framtida förintelse."[11]

Det han anklagar JV görs av alla andra relgioner

mardrömslika historier om framtida förintelse = svenska kyrkan och islam = tror på helvetet

vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar = Och det gör inte andra relgioner?
2007-05-28, 10:43
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Sekt är ett typiskt propaganda ord, då ordet "sekt" är negativt laddat, resonera istället utifrån vad du tycker är deras nackdelar och undvik värdeladdade ord.

Jag tycker nog att sektbegreppet inte är något "propaganda ord", snarare en korrekt beskrivning av den här företeelsen.

Citat:
I wiki kan vi läsa
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Enligt Timothy Campbell är det huvudsakliga problemet med organisationen att "Uttalanden och skrivelser från deras ledare (den styrande kretsen) leder till att varje detalj i individens liv och tänkesätt blir styrt."[11] Han vill inte kalla rörelsen för en cult (engelska, motsvarar ungefär manipulativ sekt), eftersom han inte anser att de hjärntvättar människor, begränsar människors fysiska rörelsefrihet, hotar människor med fysiskt våld eller försvagar människor genom fysiska (materiella) försakelser. Han menar dock att rörelsen har utvecklat effektiva substitut för dessa tekniker: "I stället för fysiska inskränkningar använder vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar. I stället för fysiska hot använder de mardrömslika historier om framtida förintelse."[11]

Det han anklagar JV görs av alla andra relgioner

mardrömslika historier om framtida förintelse = svenska kyrkan och islam = tror på helvetet

vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar = Och det gör inte andra relgioner?

Jag kan inte se att Campbell anklagar JV för någonting, det är snarare en ganska mild beskrivning problematiken inom Jehovas vittnen.

Sedan finns det avgörande skillnader mellan JV och dom flesta andra religioner, även att andra tror på ett helvete och har vissa sociologiska samt ideologiska inskränkningar. Fast jag kan inte se att det här skulle fungera som något slags alibi för Jehovas vittnen eller andra sekter.

Några avgörande skillnader är kontrollsystemet och kravet på blind lydnad hos Jehovas vittnen, tron på världens snara undergång, behandlingen av f.d. JV, ständiga ändringar av sina läror, oklarheter i ekonomin, och en mycket suspekt person som grundade rörelsen.

För min del handlar inte debatten om Jehovas vittnen om olika Bibeltolkningar eller om vem som har "sanningen", utan om vilka konsekvenser det får att vara ett Jehovas vittne.

Ska vi ta ett konkret exempel på konsekvenser av blind tro på vakttornet, så har 10.000tals Jehovas vittnen dött i onödan. Operationer och medicinering var länge förbjudna och läkarna ansågs gå satans ärenden. Med tiden har man ändrat sina läror, men vad hjälper det dom som dog förgäves?

Det här kan enligt min mening bara förklaras med hjärntvätt, då det strider mot vett och sans. Respekt för olika religiösa uppfattningar är nog bra i sig, men frågan är om Jehovas vittnens ledning respekterar sina egna medlemmar.

Och vad händer nästa gång ledningen i Brooklyn får en fix idé?
2007-05-28, 12:00
Medlem
Pamlors avatar
Det är den nuvarande situtionen som är intresant, nu är det inga problem kanske uteslutningarna, där de måste bryta sina kontakter totalt, dock står det så i biblen, det handla om att skydd sina tro mot deras inflytande ..

Sedan har vi pedofili anklagelserna som visade sig var bullshit iallafall i
Sverige. Sedan händer det dåliga saker innom JV såsom det gör på alla andra ställen ...

Citat:
Och vad händer nästa gång ledningen i Brooklyn får en fix idé?

Du överdriver, deras förändringsbenägenhet, eller snarare driver med dem. Tycker de går mot det bättre utifrån de sekulariserades synvinkel, bl.a. så ändrade de sina trossattser om alla som dör under hammageddon och inte är jv kommer att dö för alltid ...
2007-05-28, 13:31
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Det är den nuvarande situtionen som är intresant, nu är det inga problem kanske uteslutningarna, där de måste bryta sina kontakter totalt, dock står det så i biblen, det handla om att skydd sina tro mot deras inflytande ..

Tvärt om, Jehovas vittnens historia ger en klar bild av organisationen. Dessutom så tycker jag att du är respektlös mot alla som dött eller fått sina liv förstörda av vakttornets godtyckliga Bibeltolkningar, genom att lättvindligt sopa det här faktumet under mattan.

Citat:
Sedan har vi pedofili anklagelserna som visade sig var bullshit iallafall i
Sverige. Sedan händer det dåliga saker innom JV såsom det gör på alla andra ställen ...

Hur visade det sig det här vara "bullshit" i Sverige, och har du några källhänvisningar?

Om du syftar på uppgifterna i "kalla fakta", så blev inte programmet fällt för någon osaklighet. Vad beträffar pedofilskandalerna så finns det en hel del att läsa på http://www.silentlambs.org.

Den här rörelsen består förövrigt både av aktiva och f.d. Jehovas vittnen, och borde om något påvisa att ett stort problem existerar.

Citat:
Du överdriver, deras förändringsbenägenhet, eller snarare driver med dem. Tycker de går mot det bättre utifrån de sekulariserades synvinkel, bl.a. så ändrade de sina trossattser om alla som dör under hammageddon och inte är jv kommer att dö för alltid ...

Nej, jag varken driver med, eller överdriver deras förändringsbenägenhet. När det gäller radikala ändringar i lärorna så är det snarare en regel än undantag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in