Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Sekt är ett typiskt propaganda ord, då ordet "sekt" är negativt laddat, resonera istället utifrån vad du tycker är deras nackdelar och undvik värdeladdade ord.
Jag tycker nog att sektbegreppet inte är något "propaganda ord", snarare en korrekt beskrivning av den här företeelsen.
Citat:
I wiki kan vi läsa
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Enligt Timothy Campbell är det huvudsakliga problemet med organisationen att "Uttalanden och skrivelser från deras ledare (den styrande kretsen) leder till att varje detalj i individens liv och tänkesätt blir styrt."[11] Han vill inte kalla rörelsen för en cult (engelska, motsvarar ungefär manipulativ sekt), eftersom han inte anser att de hjärntvättar människor, begränsar människors fysiska rörelsefrihet, hotar människor med fysiskt våld eller försvagar människor genom fysiska (materiella) försakelser. Han menar dock att rörelsen har utvecklat effektiva substitut för dessa tekniker: "I stället för fysiska inskränkningar använder vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar. I stället för fysiska hot använder de mardrömslika historier om framtida förintelse."[11]
Det han anklagar JV görs av alla andra relgioner
mardrömslika historier om framtida förintelse = svenska kyrkan och islam = tror på helvetet
vittnena sociologiska och ideologiska inskränkningar = Och det gör inte andra relgioner?
Jag kan inte se att Campbell anklagar JV för någonting, det är snarare en ganska mild beskrivning problematiken inom Jehovas vittnen.
Sedan finns det avgörande skillnader mellan JV och dom flesta andra religioner, även att andra tror på ett helvete och har vissa sociologiska samt ideologiska inskränkningar. Fast jag kan inte se att det här skulle fungera som något slags alibi för Jehovas vittnen eller andra sekter.
Några avgörande skillnader är kontrollsystemet och kravet på blind lydnad hos Jehovas vittnen, tron på världens snara undergång, behandlingen av f.d. JV, ständiga ändringar av sina läror, oklarheter i ekonomin, och en mycket suspekt person som grundade rörelsen.
För min del handlar inte debatten om Jehovas vittnen om olika Bibeltolkningar eller om vem som har "sanningen", utan om vilka konsekvenser det får att vara ett Jehovas vittne.
Ska vi ta ett konkret exempel på konsekvenser av blind tro på vakttornet, så har 10.000tals Jehovas vittnen dött i onödan. Operationer och medicinering var länge förbjudna och läkarna ansågs gå satans ärenden. Med tiden har man ändrat sina läror, men vad hjälper det dom som dog förgäves?
Det här kan enligt min mening bara förklaras med hjärntvätt, då det strider mot vett och sans. Respekt för olika religiösa uppfattningar är nog bra i sig, men frågan är om Jehovas vittnens ledning respekterar sina egna medlemmar.
Och vad händer nästa gång ledningen i Brooklyn får en fix idé?