2008-03-13, 06:36
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Varför ska man blunda för att korsets ursprung är väldigt hedniskt? Vi vet t.ex. att korset:

....var ett romerskt avrättningsmetod:

"Judarnas ledare ansåg att Jesus hade förtjänat döden och borde avrättas, men den romerska ockupationsmakten tillät inte att judarna själva dödade någon (Joh. 18:31). Därför överlämnade judarna Jesus till romarna och krävde att Pilatus skulle låta korsfästa honom. Precis som Jesus hade förutsagt (Matt. 20:19) kom så hedningarna (romarna) att korsfästa honom i enlighet med judarnas önskan (Apg. 2:23).
Jesus avrättades sålunda i enlighet med romersk praxis.
Korsfästelse var en mycket vanlig avrättningsmetod bland romarna."

Varför blunda för att det var romarnas kors och inte judarnas påle som Jesus hängde på?

"Judarna brukade inte korsfästa levande personer (stening var den vanligaste formen för avrättning). Exemplet med Jannaeus, som Josephus omnämner (Bell.jud. I.IV.6) var ett undantag, som utlöste ett allmänt fördömande. Men det var vanligt bland judarna enligt GT att redan döda kroppar upphängdes (se Jos. 10:26, 2 Sam. 4:12, 1 Sam. 31:10, jfr 2 Sam. 21:12, Esra 6:11) och detta var tillåtet i lagen (5 Mos. 21:22). jämför 4 Mos. 25:4, där Herren gav befallning om detta straff med avseende på de män som förfört folket till avfall från Gud.

Den döda kropp, som upphängdes på en träpåle, var »en Guds förbannelse» och måste begravas före nattens inbrott, för att landet inte skulle bli orent (5 Mos. 21:23). De som korsfästes kom under denna förbannelse, och sålunda tillämpas 5 Mos. 21:23 på Jesus inte bara i Talmud utan också i NT. Detta förklarar den vanliga anspelningen på korset i NT som »träet» (grek. xylon). »Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse, då han blev en förbannelse för oss, ty det är skrivet: Förbannad är var och en, som hänger på trä» (Gal. 3:13)."

Citat:
Du nämner Paulus ,märkligt hur denne självutnämnde apostel som själv inte tycks ha känt till mycket av Jesu-liv ska vara företrädare för korset som symbol för Jesus

Visst var det Gud som utvalde Paulus?
2008-03-13, 07:20
Medlem
SleepaZs avatar
Va trött jag blir på detta tjöt om påle/kors.

Gud ord föds som spädbarn. Gud vill frälsa världen från synd. För att bevisa världens dårskap och girighet så låter sig denne Jesus bli tillfångatagen, han gör inget motstånd.

Gud sätter sin älskade son till världen av kärlek till människan, han vill visa människan att man kan besegra synden (döden) genom att tro på gud och leva på guds ord med ett ödmjukt hjärta för sina medmänniskor. Men människan lever långt borta från gud, trots att han har gett dem lagar, så använder den tidens ledarare lagarna för att rättfärdiga sig själva..

När Judarna vill ha ihjäl Jesus,så väljer man den tidens värsta torterings redskap för döden.

Alltså har gud eget folk (judarna) ihjäl sin egen gud. Här har vi en dubbelbottnad mening i denna död på kors/påle. Dels den från GT det offer som sker inför gud, där ett djur offras, och alls synd genom Jesu kropp renas med Jesus blod..
Sen så visar gud hur långt sitt eget folk står borta honom.

För mig i min tro så spelar just korset/påle ingen större betydelse, det är gärningen som är störst. Jesus besegrar synden med sin död. Sen att kordet blir en symbol, det kan man väl förstå. Paulus nämner detta ofta. Det ät väl dels för att det är ett mkt hemskt sätt att dö på, och det ger starka bilder, för säga vad man vill Jesus död, men nog är den relevant för världen 2000 år efter att den hände. Kanske finns en mening i det också.
Därimot är det viktigt att komma ihåg att Jesus verkligen led en hemsk död, att han blev piskad och pinad och led fruktansvärt ända intil att hans hjärta slutade slå.

Det är viktigt för oss kristna att veta att våran gud, han vet minsann hur det hur svårt livet kan vara.. Honom kan vi be till med våra problem. Då kan vi lägga oss på hans axlar, och ger och tröst och frid. Han led själv som människa.. Alla människor som lider kan ty sig till Jesus.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-03-13 kl. 07:22.
2008-03-13, 10:49
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Våldtagna?? En förklaring på det vore trevligt.

Älskar han alla sina barn? Hur menar du?

....

Läs "Samvetskris" en bok skriven av Broder Raymond Franz, tidigare medlem i
den styrande kretsen. En bok som den "Stämmningsglada organistionen
Watchtower" inte har vågat stämma. En bok den styrande kretsen blev så
rädd för att de förbjöd ALLA deras förkunnare, alla bröder och systrar i
organisationen att läsa den, istället för att stämma Raymond och "rentvå
deras namn". De nya uteslutningsreglerna blev hårdare i organisationen när
Raymond Franz lämnade organisationen... Varför? Jo för att de var så rädda
för att "sanningen skulle göra dem (vittnerna som förlitar sig på styrande
kretsen) fria" på riktigt....

Så får du svar på frågan om systrar som blivit våldtagna på grund av
organisationens dubbelmoral.

Finns många fler övergrepp som sker innom organisationen...
Läs boken, varmaste rekommandationer.

Gud Älskar alla sina barn.. Han är Rättvis.. Läs boken så förstår du vad jag
menar. Eftersom du inte är något vittne borde det inte vara något problem?

....
2008-03-13, 11:01
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
....

Läs "Samvetskris" en bok skriven av Broder Raymond Franz, tidigare medlem i
den styrande kretsen. En bok som den "Stämmningsglada organistionen
Watchtower" inte har vågat stämma. En bok den styrande kretsen blev så
rädd för att de förbjöd ALLA deras förkunnare, alla bröder och systrar i
organisationen att läsa den, istället för att stämma Raymond och "rentvå
deras namn". De nya uteslutningsreglerna blev hårdare i organisationen när
Raymond Franz lämnade organisationen... Varför? Jo för att de var så rädda
för att "sanningen skulle göra dem (vittnerna som förlitar sig på styrande
kretsen) fria" på riktigt....

....

Trots att de är inspirerade av en Gud som ALDRIG skulle acceptera att hans
namn blir smutskastat på det sättet. En Gud som är Allsmäktig och står
bakom dem, skulle de förlita sig på Jehova och hans vilja att rentvå sitt namn
(eftersom det är hans organisation Watchtower) skulle de inte behöva vara
ett dugg oroliga eller hur? Förtröstar de bara på Gud så vinner de lätt denna
stämmningen mot Raymond Franz, om det han nu skriver INTE är sant....
2008-03-13, 11:28
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
...
För mig i min tro så spelar just korset/påle ingen större betydelse, det är gärningen som är störst.
Hej, det är ju viktigt att rota fram sanningen gällande detta eftersom detta är viktigt för Jvs, även fast de själva inte vill erkänna det. Många som varit med på möten och/eller studerat med Jvs vet att detta med att Jesus dog på en påle är en absolut sanning för dem.

Med andra ord är det intressant att diskutera kring detta och försöka komma så nära sanningen som möjligt, för tillfället tycker jag att det lutar åt att det verkligen var ett kors han dog på. Jag skulle vilja ha mera bevis eller hårda fakta från Jvs sida kring detta. Eller att de bemöter de argument som framkommit.
2008-03-13, 11:36
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Man hänger det runt halsen som smycke, man har bilder och avbilder av det hemma och i kyrkor -gärna på ett upphöjt sätt, dekaler på bilar och andra fordon osv. Man gör korstecken över bröstet.

Tror det är en ganska individuell sak om man ägnat "otillbörlig tillbedjan" till
ett kors som i grund och botten är en symbol.

Liksom Slipsen är en fallosymbol, bär vittnerna slipsen runt halsen över hela
jordklotet. Känns ju lite mer hednisk, men vissa saker som är otillåtna/tillåtna i
organisationen finner man inget stöd i bibeln, det är tolkningar av den
styrande kretsen...

Magkänslan är för mig ändå att korset symboliserar något mer kristet än en
fallosymbol som slipsen. Kanske ska man dömma slipsen lika hårt som korset
runt halsen? Eller är det dubbelmoral igen?

2008-03-13, 11:40
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Inte tillbedjan på det sättet...jag menade väl mer vördnad och att man ser upp till korset på ett sätt som närmar sig avgudadyrkan. Man lägger för stor och otillbörlig vikt vid detta redskap.

Precis som slipsen, du BÖR inte stå på podiet och hålla föredrag utan en
fallosymbol knuten runt halsen.
2008-03-13, 11:48
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nej JV har inga symboler.
Det är inte yttre prylar eller smycken som ska identifiera ens kristna tro...det ska finnas i ens hjärta och i det liv man lever, varje dag.

För mig är detta en lögn, vittnerna skall skilja sig från mängden, därför ska de
klä sig på ett speciellt sätt, jag har aldrig sett något Jehovas Vittne gå i
tjänsten "predikoarbetet" med punkfrisyr, trasiga jeans eller en enda syster i
byxor. Alla vet hur vittnerna ser ut i predikoarbetet, har du Leviticus någonsin
sett en syster stå på podiet i byxor? Eller en broder i trasiga jeans och
t-shirt? Kanske när de städat riketsalen, men nu pratar jag om de viktiga yttre
kraven man har som vittne. De kraven skall identifiera en kristen tro, de skall
skilja sig från mängden...

Om det bara handlar om hjärta, så borde inte dessa yttre krav ha betydelse,
för Jesus hade inga krav på det yttre överhuvudtaget.
2008-03-13, 12:12
Medlem
tjöt om påle/kors

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ

Gud ord föds som spädbarn. Gud vill frälsa världen från synd. För att bevisa världens dårskap och girighet så låter sig denne Jesus bli tillfångatagen, han gör inget motstånd.

Gud sätter sin älskade son till världen av kärlek till människan, han vill visa människan att man kan besegra synden (döden) genom att tro på gud och leva på guds ord med ett ödmjukt hjärta för sina medmänniskor. Men människan lever långt borta från gud, trots att han har gett dem lagar, så använder den tidens ledarare lagarna för att rättfärdiga sig själva..

När Judarna vill ha ihjäl Jesus,så väljer man den tidens värsta torterings redskap för döden.

Alltså har gud eget folk (judarna) ihjäl sin egen gud. Här har vi en dubbelbottnad mening i denna död på kors/påle. Dels den från GT det offer som sker inför gud, där ett djur offras, och alls synd genom Jesu kropp renas med Jesus blod..
Sen så visar gud hur långt sitt eget folk står borta honom.

För mig i min tro så spelar just korset/påle ingen större betydelse, det är gärningen som är störst. Jesus besegrar synden med sin död. Sen att kordet blir en symbol, det kan man väl förstå. Paulus nämner detta ofta. Det ät väl dels för att det är ett mkt hemskt sätt att dö på, och det ger starka bilder, för säga vad man vill Jesus död, men nog är den relevant för världen 2000 år efter att den hände. Kanske finns en mening i det också.
Därimot är det viktigt att komma ihåg att Jesus verkligen led en hemsk död, att han blev piskad och pinad och led fruktansvärt ända intil att hans hjärta slutade slå.

Det är viktigt för oss kristna att veta att våran gud, han vet minsann hur det hur svårt livet kan vara.. Honom kan vi be till med våra problem. Då kan vi lägga oss på hans axlar, och ger och tröst och frid. Han led själv som människa.. Alla människor som lider kan ty sig till Jesus.

Det är Jv som hela tiden håller på med detta, i en aldrig sinande ström av artiklar i Vakna! och Vakttornet och i deras böcker. Och det är provocerande, anklagande och ohållbara synpunkter de kommer med. De måste få svar på tal. Och när de får det försöker de säga att frågan inte är viktig, fastän den är så viktig att inget Jv får ha en tavla med Jesus på korset i sitt hem.

Självfallet är frågan inte viktig i sig - det är bara Jv som har gjort den viktig.
2008-03-13, 12:16
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är Jv som hela tiden håller på med detta, i en aldrig sinande ström av artiklar i Vakna! och Vakttornet och i deras böcker. Och det är provocerande, anklagande och ohållbara synpunkter de kommer med. De måste få svar på tal. Och när de får det försöker de säga att frågan inte är viktig, fastän den är så viktig att inget Jv får ha en tavla med Jesus på korset i sitt hem.

Självfallet är frågan inte viktig i sig - det är bara Jv som har gjort den viktig.

Det är sannerligen intressant ämne. Handlar det om marknadsföring, att profilera sig gentemot andra kristna grupperingar eller varför denna oböjliga ovilja till att acceptera korset? Om det nu stämmer att de argumenterar för detta väldigt ofta i sin egen tidning så blir saken än mer intressant, varför är detta en särskilt viktig punkt?
2008-03-13, 12:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Det är sannerligen intressant ämne. Handlar det om marknadsföring, att profilera sig gentemot andra kristna grupperingar eller varför denna oböjliga ovilja till att acceptera korset? Om det nu stämmer att de argumenterar för detta väldigt ofta i sin egen tidning så blir saken än mer intressant, varför är detta en särskilt viktig punkt?
De har kallat sig för bibelforskare och hävdar sig ha den absoluta sanningen om bibeln. När man formade religionen "Jehovas Vittnen" nångång i början av 1900-talet kom de fram till att Jesus dog på en påle. Denna tro är huggen i sten precis som alla andra deras läror, men till skillnad från blodfrågan exempelvis så har de inte fått nått "nytt ljus" kring detta.
2008-03-13, 12:47
Medlem
Fullständigt ohållbart

Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Varför ska man blunda för att korsets ursprung är väldigt hedniskt? Vi vet t.ex. att korset:

1. Dyrkades för att ära den Akkadiske guden Tammuz

2. Användes i de bacchiska mysterierna, som symbol
för pånyttfödelse och evigt liv.Anhängarna brukade
bära symbolen på bröstet...

http://www.kunskapskonsult.com/Mysteriet-filer/image004.jpg

3. Ankh-korset som påstås symbolisera sinnesbilden
av Osiris, och som användes korslagda över bröstet
och som betydde uppståndelse från döden.

4. Korset dyrkades av keltiska druider samt användes i
religiösa avrättningar.

5. Hjulkorset användes av många olika "hedniska" kulturer och folkslag som t.ex. i
Assyrien, Indien, Nord och Sydamerikas indianer samt i
Skandinavien. Korset symboliserar också evighet, liv
från döden,och soldyrkan.

Du nämner Paulus ,märkligt hur denne självutnämnde apostel som själv inte tycks ha känt till mycket av Jesu-liv ska vara företrädare för korset som symbol för Jesus…

Annars så är väl Konstantin den store , som av politiska skäl, bör anses vara den som enade de kristna under korset. Speciellt med tanke på att korset inte alls användes som kristen symbol under de minst 200 åren efter Jesus födelse.

Varför skulle inte även de "första kristna" som följde Jesus tyckt att korset var "vanärans träd"? De,liksom jesus, var judar som valde att följa denne profetiske reformators läror, en man som vågade kritisera de konservativa fariseerna och de skriftlärda för deras falskhet gentemot den sanna tron ,och undfallenhet gentemot övermakten. Så jag har en ganska stark känsla av att de som såg Jesus lida och avrättas på korset måste ha ansett det vara förkastligt, för att inte säga makabert , att framtida människor skulle komma att använda ett kors som symbolik för att hedra honom.

Jag tycker nog att fåraherden borde passa bättre som symbol för Jesus. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Johannes 10:11

Det var inte Konstantin som enade de kristna genom korset. Korset hade använts av de kristna som symbol långt, långt innan, och det förekommer i två bibelmanuskript från 100-talet. Barnabas och Justinus levde i början på 100-talet och de skrev om korset. Du har hundraprocentigt fel när du säger att korset inte användes som kristen symbol under minst 200 år efter Jesu födelse.

Paulus var en jude och han hade god kännedom om vad som hade hänt. Även Petrus var jude, och han uppehåller sig posivitvt om korset i 1 Petr. 2:24. En fåraherde som symbol skulle inte sätta fokus på att det var Jesu försoningsdöd som betydde frälsning. Och herden nämns redan i Ps. 23 och handlade om JHWH, så att judar långt före Kristus skulle kunna ha herden som symbol.

Att korset användes i hedniska sammanhang i forntiden förnekas inte, men är utan betydelse. Det var inte pga detta som Jesus blev korsfäst. Korsfästelse hade inget med hednisk gudsdyrkan att göra. I dag finns inte de hedniska sammahang kvar som använde korset.

Att korset mycket tidigt användes som de kristnas symbol är faktum, inte teori. Jag kan inte hjälpa att det är så. Och som bibeltroende sätter jag Paulus och Petrus högt. De visste vad de talade om och jag litar på deras omdöme. Korstecknet nämndes redan i Hes. 9:4 som ett beskydd. Det var bokstaven "tav" som användes som det räddande tecknet, och vid den tiden hade tav formen av ett kors. I grekiskan och latinet var det likadant. Detta påpekades tidigt av kristna skriftställare. Det är därför helt fel att komma släpande med Tammus-kulten i sammanhnaget, som Jv gör. Kristna visste att korset nämndes av Gud själv genomm profeten Hesekiel.

Korset är och förblir den viktigaste kristna symbolen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in