[quote]Eftersom ni kallt räknar med nya korrigeringar såsmåningom, nytt ljus? I vakttornet för den 15 feb 07 och artikeln “Vad betyder Kristi närvaro för dig?” Innehåller det nya ljus angående "den sista generationen".
"Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som snart skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg “allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: “Denna generation skall visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”
Man menar att den sista generationen är den smorda kvarlevan. Eftersom slutet på §15 står: "Det här innebär att några av Kristi smorda bröder fortfarande kommer att vara vid liv på jorden när den förutsagda stora vedermödan börjar."
Förstår du vart jag vill komma? Joo.. att med detta kan man dra ut på teorin när slutet kommer. Eftersom man inte vet hur många "smorda" det finns kvar. Några faller ur, då kommer det nya. Känns det inte konstigt att man ändrar hela tiden. Får nytt ljus, borde inte "den trogne och omdömesgille slaven" få korrekta uppgifter från början?/QUOTE]
Ja måste erkänna att jag e fruktansvärt dålig på o läsa tidningarna själv hehe, en av många saker jag själv måste jobba på. Men ska läsa den där artikeln.
Men jag litar iaf på att "den trogne och omdömesgille slaven" får rätt förståelse tillslut även om ja kan hålla med om att de blir lite komiskt när de ständigt dyker upp nya förklaringar på ett skriftställe.
Men jag personligen lägger inte speciellt stor vikt vid just de där skriftstället, jag är övertygad om att vi lever mycke långt in i "ändens tid" men om de dröjer 1, 10 eller 100 år lägger ja inte så stor vikt vid.
Att vara ett vittne medför att man har ett mål och mening med sitt liv. Man har ett hopp att se fram emot. Man får sunda värderingar och moralnormer. Tror att vittnen överlag är väldigt lyckliga även om många jobbar med lågstatusjobb eller har de knapert med pengar för vi har hittat en mening med vårt liv och fått svar på våra frågor.
Jag skulle gärna vilja veta vad du tror på?

Ateist eller troende? Och varför tror du som du gör?
Citat:
Fattar ej hur folk kan gå med i sekter frivilligt men man ser hur en del blir av religion. Se bara i israel där de är villiga att bli martyrer genom självmords bombningar..... ha ha skulle vara rätt åt dem om det sen inte hände nånting som de trodde innan de blev martyrer sen när de dog... så shit fick de som trodde de skulle komma till himlen men kom ingen stans eller till helvetet istället!
Jag fattar faktiskt inte heller hur folk kan gå med i sekter

För mig är de också helt obegripligt att man tror att vägen till himlen eller evig belöning skulle kunna gå genom dödandet av människor.
Religionen som sådan är orsaken till så mycke lidande historien igenom att jag förstår människor som inte vill ha nått med den att göra eller inte kan acceptera en tro på en Gud.
Jehovas Vittnen håller sig däremot utanför allt vad politik heter och skulle hellre dö än att gå ut i krig vilket bevisades under andra världskriget när tusentals vittnen dödades i koncentrationsläger för att de vägrade avsäga sig sin tro och delta i kriget.
Vi lever i fred jorden runt nationaliteter och raser sida vid sida. Att åka till ett främmande land och bli mottagen som en familjemedlem är en ganska häftig och rörande kännsla.
Skulle de inte vara för att JV är så annorlunda jämfört med andra religioner skulle iaf jag aldrig ens överväga att va med och skulle inte ha nått med religion att göra.
Citat:
Innovativt sätt att ta kontakt på....
http://www.savefile.com/files/1323378
...fick i brevlådan, inget frimärke på kuvertet
Även om de där är ett extremfall så visar de hur dedikerade vissa vittnen är till sin tjänst. Målet är ju att nå alla och delge dom "de goda nyheterna". Men som hon själv säger, de är ju inte för att tvinga på dig våran tro utan hon vill verkligen att du ska få en chans att höra budskapet och sen är de bara att tacka nej så är saken ur världen

Jag personligen hade inte orkat anstränga mig sådär mycke, kommer ja ut 1 timme i månaden så e ja toknöjd hehe för de är inte kul alla dagar.