2007-05-25, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Jag reagerar mest när familjen eller jv säger att dom har sanningen, och jag har försökt förklara att vissa saker inte stämmer, som kronologin. Men jag försöker respektera deras tro så mycket jag kan, men det är synd att religion kan förstöra t.e.x den starka vänskap vi hade när vi var yngre. Han och jag var som bröder..
(Även om jag nu har kvar två andra vänner för livet, som också förstod att det där är "brainwash".)

Ja jag har alltid tyckt det varit fel, att dom inte ens kan hälsa eller kolla nån i ögonen. Jag sökte ögonkontakt och nicka till när jag var yngre, om jag såg nån utesluten man pratat med innan och så..Men jag gick inte fram och prata direkt, eftersom jag vart uppfostrad som att det är fel.
Jag har som sagt aldrig döpt mig, men jag har väl blivit lite utstött ändå, på ett sätt...
Fick aldrig snusa hemma, aldrig ta hem en tjej osv. Fick inte göra ett skit sålänge jag bodde hemma. Dom gnällde jämnt på musiken man lyssna på etc etc..Respekterade mig inte som individ igentligen. Sen vart man väl lite utkörd/knuffad från hemmet och fick flytta tillslut..

Men jag skulle aldrig gå med bara för att må bättre och få en gemenskap, när jag vet att det dom tror inte stämmer. Jag hade tänkt döpa mig och lämna över mitt liv, om ALLT stämde. Och jag studerade mycket, frågade, undersökte. Säkert därför jag också började komma in på datasäkerhet, "hacking"..Så som jag ser det lyckades jag hacka mig ur matrix, deras bubbla.
Och det är väl starkt på ett sätt, men jag skulle säkert mått bättre om jag skulle blivit ett vittne.
Nu babblar jag en massa, men allt började igentligen med att jag, den killen och en annan var ute och drack öl när man var runt 16-17, och den ena sa:

JAA, VISSTE DU INTE DET! Sen 1914 har jordbävningarna ökat med 80% ! Det trodde jag inte riktigt på, så jag skickade ett email till olika seismologer runt om i världen, och det hade inte ökat. Det hade hållt en jämn kurva.
På den vägen är det..sen kom jag in på kronologin..
Hursomhelst, dom som tagit avstånd har lärt sig tänka fritt.

Jag tror det sticker många i ögonen när JV säger att de har sanningen. Men, de tror ju det. De tror att de har sanningen, så vad är det för fel med det? Jag har också funnit att jag inte tror på Jehova, men jag respekterar fortfarande religionen. För det är farligt när man säger att jag har rätt och du har fel, ingen vet vem som har rätt i saken.
2007-05-25, 15:35
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ansvarig utgivare i Sverige är Bengt Hanson.
Jag menar om de har någon "bibel" förutom Biblen.

En till fråga: Vad anser JV om diverse sportaktivieter?
2007-05-25, 15:49
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Min bror som är mycket klassiskt bildad(och definitivt ej troende)
fick besök av JV, han bjöd in dem för en stunds förströelse,
de började gå an om att djävulen hade tagit makten i världen, min bror sade då helt lugnt, "Ja det stämmer med Lucifers titel som världens prins".

De stackars obildade dumbommarna blev helt förvirrade av samtalet, och hur han höll med dem om en massa fast ur ett perspektiv som gick fullständigt över deras horisont , han bjöd dem att komma tillbaka men de kom aldrig igen.
Humor! Kunde du bevittna det personligen?
2007-05-25, 15:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Jo jag tycker också uteslutningssystemet kunde vara mer humant, men de har valt att tolka biblen på det sättet ... OM jv har saninngen så är ju också den tolkningen sanningen men det håller inte som ett vetenskapligt argument då guds existens inte har bevisats vetenskapligt ...

Hmm märklig sanning i så fall! Man behöver bara gå in på lämplig sida på internet och kolla alla bevis som finns på att JV ljuger. Man har skannat från deras egna skrifter Vakna och Vakttornet så det finns svart på vitt. Hur kan någon vettig människa kalla det för sanningen när det finns så klara bevis för lögnen???
2007-05-25, 16:04
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Hmm märklig sanning i så fall! Man behöver bara gå in på lämplig sida på internet och kolla alla bevis som finns på att JV ljuger. Man har skannat från deras egna skrifter Vakna och Vakttornet så det finns svart på vitt. Hur kan någon vettig människa kalla det för sanningen när det finns så klara bevis för lögnen???

De förklara det emd att ljuset kommer stegvis, här använder de någon bibelvers jag inte känner till.
2007-05-25, 16:16
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

Hej!

Tack för ett trevligt insiativ med denna frågelåda!

Jag har hört att Jehovas Vittnen behandlar avhoppade medlemmar som pestsmittade avskum.

Stämmer detta,och isåfall varför har dom detta kärleksfulla beteende..

mvh
2007-05-25, 18:03
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milfhunter
Hej!

Tack för ett trevligt insiativ med denna frågelåda!

Jag har hört att Jehovas Vittnen behandlar avhoppade medlemmar som pestsmittade avskum.

Stämmer detta,och isåfall varför har dom detta kärleksfulla beteende..

mvh

Såg att att svaret på min fråga fanns i tråden,hade inte läst hela ordentligt .

Kan inte vara nådigt att lämna denna församling !
2007-05-25, 20:28
Bannlyst
Citat:
Jag tror det sticker många i ögonen när JV säger att de har sanningen. Men, de tror ju det. De tror att de har sanningen, så vad är det för fel med det? Jag har också funnit att jag inte tror på Jehova, men jag respekterar fortfarande religionen. För det är farligt när man säger att jag har rätt och du har fel, ingen vet vem som har rätt i saken.

hmm, jag tror iallafall att bibeln är sanningen och att jehova finns. Men att 250 religioner uppfattar bibeln på sitt sätt och alla är övertygade om att dom har den rätta synen på bibeln & "sanningen." Vittnena är bara en i mängden..

Förstår bara inte att du tar upp ett studium om du inte ens tror på jehova. Jag respekterar också religionen, men nu vet jag att jag har rätt i mycket, medans dom tror Om nån övertygar mig om att jag har fel så ändrar jag på mig. Dom får ändra wikipedia, alla historieböcker och nationalencyklopedin, så ändrar jag på mig. Och dom måste ge stöd med hjälp av bibeln. Det är inte farligt med en diskussion/argumentation. Det är farligt när det går över till hot/våld osv..
2007-05-25, 21:02
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
hmm, jag tror iallafall att bibeln är sanningen och att jehova finns. Men att 250 religioner uppfattar bibeln på sitt sätt och alla är övertygade om att dom har den rätta synen på bibeln & "sanningen." Vittnena är bara en i mängden..

Förstår bara inte att du tar upp ett studium om du inte ens tror på jehova. Jag respekterar också religionen, men nu vet jag att jag har rätt i mycket, medans dom tror Om nån övertygar mig om att jag har fel så ändrar jag på mig. Dom får ändra wikipedia, alla historieböcker och nationalencyklopedin, så ändrar jag på mig. Och dom måste ge stöd med hjälp av bibeln. Det är inte farligt med en diskussion/argumentation. Det är farligt när det går över till hot/våld osv..

Ok om du tror att bibeln är sanningen hur förklarar du alla felaktigheter som finns i den?? Om människan skapades för sextusen år sedan hur kunde det finnas högkulturer(Egypten, Mesopotamien osv) som är äldre än denna saga?
Det finns ju nerskriven historia som bevisar detta. Nå hur är det med bibelns sanningar?? När Adam och Eva skulle ha levt fanns det redan ca 80 miljoner människor på jorden....
2007-05-25, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ok om du tror att bibeln är sanningen hur förklarar du alla felaktigheter som finns i den?? Om människan skapades för sextusen år sedan hur kunde det finnas högkulturer(Egypten, Mesopotamien osv) som är äldre än denna saga?
Det finns ju nerskriven historia som bevisar detta. Nå hur är det med bibelns sanningar?? När Adam och Eva skulle ha levt fanns det redan ca 80 miljoner människor på jorden....

Det visste jag inte om...ska kolla upp det. Tror inte du att jesus funnits? Tror du inte på nån högre makt eller en gud? Jag tror inte på big bang iallafall, tror allt har blivit skapat av en gud. Bara kolla på alla fantastiska djur och all natur som finns idag.
Big bang är lika logiskt som att lägga ut plankor, spikar, glas, målarfärg på en äng, och sen spränga allt med dynamit och det står ett färdigt nytt hus efteråt.
Men det där med att det finns bevis som är äldre än bibeln låter skumt. Jerusalems förstörelse stämmer ju överens med bibeln t.e.x..
2007-05-26, 00:04
Medlem
Pamlors avatar
Citat:

Omöjligt! JV är tvungna att tro på "telecope gencology" (ursäkta stavninigen) om det ska gå ihop, JV är bättre än de andra krista då det inte tror jorden skapdes på 6 bokstavliga dagar ...
2007-05-26, 01:08
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Det visste jag inte om...ska kolla upp det. Tror inte du att jesus funnits? Tror du inte på nån högre makt eller en gud? Jag tror inte på big bang iallafall, tror allt har blivit skapat av en gud. Bara kolla på alla fantastiska djur och all natur som finns idag.
Big bang är lika logiskt som att lägga ut plankor, spikar, glas, målarfärg på en äng, och sen spränga allt med dynamit och det står ett färdigt nytt hus efteråt.
Men det där med att det finns bevis som är äldre än bibeln låter skumt. Jerusalems förstörelse stämmer ju överens med bibeln t.e.x..

Tja du kanske skulle läsa lite antik historia om Egypten, Mesopotamien eller den kinesiska högkulturen. Alla dessa fanns redan för sextusen år sedan. Missade du skolans historielektioner totalt eller?

På frågan om Jesus så pekar det mesta på att det funnits flera messias och kulten har vuxit fram genom åren tills Paulus tog hand om hela storyn och skapade kristenheten!!

Historien med huset är ju nonsens påhittad av ID-förespråkare och saknar både logik och relevans.

Jerusalems förstörelse är ju en rätt sen historisk händelse. Finns fler källor än bibeln till den. Man tvistar lite om det exakta årtalet på något år men det är helt klart att JV är ute och cyklar med sin egen datering. Det finns inga historiska källor som stödjer JV:s uppfattning i frågan så varför man envisas hålla fast vid den är en gåta för alla andra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in