2010-11-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Vet inte vart det är förutsagt i Skriften, men JV förkunnade att 1914 så skulle Harmageddon kulminera och Satan kastas ned på Jorden. Det skulle bli en strid mellan Jesus och Satan och deras respektive änglar. År 1914 började första världskriget. Första världskriget är alltså en manifestation av Satans och Jesus kamp på Jorden. Hela världen var ett slagfält, precis som förutspåtts.

JV förkunnade att Harmageddon skulle kulminera 1914, ja, att alla världsriken skulle försvinna då.

Harmageddon kom inte, och världsrikena finns väl kvar, eller...?

Och de hade inte förutsagt att Satan skulle kastas ner till jorden 1914, utan det är en efterhandskonstruktion som man har kommit med mycket senare.
De hade inte förutsagt världskrig.

Alltså stämde deras förutsägelser väldigt dåligt.
2010-11-14, 16:23
Medlem
Citat:

Du syftar på att de skrivit Jehova istället för HERREN? Tvärtom så står JHWH med i grundskriften, men andra bibelöversättare felöversatte medvetet till HERREN, av flera anledningar.
1. Guds namn är så heligt att det inte går att uttala, därför ersätts det med titeln HERREN.
2. I en annan vers kallas Jesus för HERREN, därför har man ersatt Jehova med ordet HERREN för att det skall framstå som att Gud och Jesus är EN (a.k.a. treeinigheten).

Detta är inte sant när det gäller NT.
Där finns INTE JHWH i grundskriften.
Inte på ett enda ställe.
2010-11-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Isåfall kan de väl inte tro på Jesaja 44:24, där Gud säger: "Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: »Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det är ju hur tydligt som helst här - att Gud skapade allting ensam och utan någons hjälp, Om Jesus skulle vara någon annan vid sidan av Gud så kan man väl inte tro på denna bibelvers som ett vittne?

Kan det inte menas att det finns en större uppfyllelse i Maria - Jesus?

Gud skapade genom Jesus har jag förstått det som?
2010-11-14, 16:28
Medlem
Citat:
Det har den alltid varit, men på senare tid så har all dessa drabbningar ökat i oroväckande hastighet. Det har blivit värre, så att säga.
)

Nej, det stämmer inte.
Naturkatastrofer, som tex jordbävningar har inte ökat.
Inte krigen heller.
Farsoterna har minskat i modern tid.
Hungersnöden också.
2010-11-14, 17:40
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Isåfall kan de väl inte tro på Jesaja 44:24, där Gud säger: "Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: »Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det är ju hur tydligt som helst här - att Gud skapade allting ensam och utan någons hjälp, Om Jesus skulle vara någon annan vid sidan av Gud så kan man väl inte tro på denna bibelvers som ett vittne?
Intressant! I Nya Världens översättning står det "Detta är vad Jehova har sagt, din Återköpare och han som har format dig från moderlivet: ”Jag, Jehova, gör allting, spänner ensam ut himlen, breder ut jorden. Vem var med mig?".

Ja det verkar som inte JV's "sanning" håller helt och fullt här. Men de har säkert en bra förklaring som någon kanske kan reda ut?
2010-11-14, 18:43
Medlem
Citat:
Styrande kretsens bibeltolkning är synonymt med Bibeln. Alla JVs läror, all litteratur hänvisar till Skriften och står under dess absoluta auktoritet. Tror man inte på deras bibeltolkning, då tror man inte på Bibeln. Lyder man inte JVs ledare, då lyder man heller inte Skriften och därmed inte heller Jehova.

Den som anser att han tror mer på Bibeln än Vakttornet har förmodligen stött på en felaktig lära eller en vilseledande tolkning. JVs bibellära är den enda rätta.

Att litteraturen ändrar sig kan väl bero på att vi lär oss mer och mer om Bibeln och dess budskap, för varje år som går. Budskapet blir klarare och klarare.

Detta stämmer inte alls.

Deras bibeltolkning kan omöjligt vara synonymt med Bibeln. Om så var, så skulle Bibeln ha ändrats varje gång deras bibletolkningar ändras.
Att man lär sig mer och mer om Bibeln kan omöjlig förklara alla direkt felaktiga läror man presenterat i litteraturen.
Och dessutom krävt att medlemmarna skulle tror på och följa.
Visst, man hänvisar alltid till Bibeln, men ibland bara till en bibelvers, eller tom del av vers.

Att påstå att bara de som tror på JVs läror tror på Bibeln är så vansinnigt så jag undrar om du inte driver med forumet.
Likadant när det gäller lydnaden för JVs ledare.
Var i Bibeln står det förresten att man ska lyda dessa ledare?
2010-11-14, 19:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Kan det inte menas att det finns en större uppfyllelse i Maria - Jesus?

Gud skapade genom Jesus har jag förstått det som?

Ja, Fadern skapade allting genom Sonen. Det stämmer! Men det tror jag är därför att Jesus är Gud. En liten undervisning från johannesevangeliet som jag anser är spännande! Johannes säger i början av evangeliet: "I Begynnelsen fanns ordet, Ordet fanns hos Gud. Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

Här förklarar Johannes att allt blev skapat genom Ordet som var hos Gud. Han fortsätter:

"4 I Ordet var liv, och livet var människornas ljus." Här talas Johannes om ett levande ord. Det var liv i Ordet. Han fortsätter: "Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." Detta påminner en del om det som Jesus sade om sig själv i Johannes 8:12 ""Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." På liknande sätt säger Jesus i Joh 9:5 "Så länge jag är i världen är jag världens ljus." Om man läser sammanhanget i den versen - så tyder det på att ljuset är Jesu egna mirakler. Han säger: ""Så länge jag är i världen är jag världens ljus" Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon och sade: "Gå och tvätta dig i Siloadammen." (Siloa betyder utsänd.) Mannen gick dit och tvättade sig och kom tillbaka seende. Hans grannar och de som förut hade sett honom som tiggare sade: "Är det inte han som satt och tiggde?" Några sade: "Jo, det är han", och andra: "Nej, men han är lik honom." Själv sade han: "Det är jag." Då frågade de: "Hur öppnades dina ögon?" Han svarade: "Han som heter Jesus gjorde en deg och strök den på mina ögon och sade åt mig att gå till Siloadammen och tvätta mig. Jag gick dit och tvättade mig, och sedan kunde jag se." De frågade honom: "Var är han?" Han svarade: "Jag vet inte."

Vi hoppar till en väldigt intressant text. Johannes 1:9-15

"Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig."

Det sanna ljuset - Jesus Kristus - som ger alla människor ljus skulle komma in i världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Lyssna nu: "Han kom till det som var hans men hans egna tog inte emot honom." Vilka kom han till? Svar Israel. Vilket egendoms folk tillhör Israel? Svar Gud, ellerhur? Här säger Johannes att Jesus kom till det som var hans och hans egna tog inte emot honom. ta detta i kontrast till texten innan: ". Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte." Det är uppenbart här att Jesus är Gud enligt Johannes tro. Och Ordet blev människa och bodde ibland oss. Johannes döparen vittnar och säger: ""Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig."

Jesus Kristus är alltså Guds Heliga Skaparord. Allt skapades genom detta ord. Ordet blev Människa. Ordet fanns till i Guds gestalt men antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss - när han till det yttre hade blivit människa. Fil 2:6
2010-11-14, 19:30
Medlem
Citat:
J
Jesus Kristus är alltså Guds Heliga Skaparord. Allt skapades genom detta ord. Ordet blev Människa. Ordet fanns till i Guds gestalt men antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss - när han till det yttre hade blivit människa. Fil 2:6

Ordet måste vara något som handfast lever och kan utföra något, varför annars finnas till.
Jag är inte så duktig på det, men en förklaring finns säkert.
2010-11-14, 19:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Intressant! I Nya Världens översättning står det "Detta är vad Jehova har sagt, din Återköpare och han som har format dig från moderlivet: ”Jag, Jehova, gör allting, spänner ensam ut himlen, breder ut jorden. Vem var med mig?".

Ja det verkar som inte JV's "sanning" håller helt och fullt här. Men de har säkert en bra förklaring som någon kanske kan reda ut?

Av vad jag vet och har förstått så är det bara NWT som har denna version. Till och med Judarnas skrift Tanakh säger på samma ställe: "24 Thus saith HaShem, thy Redeemer, and He that formed thee from the womb: I am HaShem, that maketh all things; that stretched forth the heavens alone; that spread abroad the earth by Myself;"

Då det kommer till översättningarna så är jag mer säker på Judarnas översättning som är närmare det Hebreiska språket än vakttornets översättare! Därför som jag tog upp Tanakhs översättning!

Bibeln säger alltså att Gud ensam och utan någons hjälp skapade allting. Samtidigt säger Apostlarna i NT att allt skapades genom Kristus och till Kristus. Världen blev till genom Kristus. Läs här vad Paulus vill förtydliga att exakt allting skapades i Kristus: "15Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. 17Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. 18Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste, "

Samtidigt gjorde Gud allt detta helt ensam och utan någons hjälp. Därför tror jag starkt på detta att Kristus är Gud!
2010-11-14, 19:44
Medlem
Citat:

Samtidigt gjorde Gud allt detta helt ensam och utan någons hjälp. Därför tror jag starkt på detta att Kristus är Gud!

Lite omständligt tycker jag, har nog ingen bättre förklaring själv.
2010-11-14, 19:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ordet måste vara något som handfast lever och kan utföra något, varför annars finnas till.
Jag är inte så duktig på det, men en förklaring finns säkert.

Heb 1:3

"3Och han, som är utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen och som bär upp allt med kraften i sitt ord, har renat oss från synden och sitter på Majestätets högra sida i höjden

Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar. Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap.

1Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas "Trovärdig och sann", och han dömer och strider rättfärdigt. 12Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. 13Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är "Guds ord".
2010-11-14, 20:18
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Lite omständligt tycker jag, har nog ingen bättre förklaring själv.

Apropå Jesu gudomlighet nu, så vill jag ta upp en annan intressant sak! Jesus säger: "Den som har sett mig har sett Fadern."I Joh 1:18 står det: "18Ingen har någonsin sett Gud; den enfödde Sonen, som är i Faderns sköte, han har kungjort vad Gud är."

I första Mosebok 18 så möter Abraham tre män. Två är änglar och den tredje är Herren själv. Och det är ingen dröm eller syn. Det är ett äkta möte mellan Gud och Abraham. Samtidigt säger Johannes att Ingen någonsin har sett Gud. I Johannes 8:56-59 för Jesus en dialog med judarna. han säger:

"Abraham, eder fader, fröjdade sig över att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad.»
Då sade judarna till honom: »Femtio år gammal är du icke ännu, och Abraham har du sett!»
Jesus sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag.»
Då togo de upp stenar för att kasta på honom. Men Jesus gömde sig undan och gick sedan ut ur helgedomen."

Det finns mycket man kan säga här och som pekar mot Jesu Gudomlighet. För det första så måste det ha varit Kristus som visade sig för Abraham här - tror jag - eftersom Jesus är den osynlige Gudens avbild. Jesus säger också: "Förrän Abraham blev till, är jag" I Andra versioner står det: "Jag är" vilket är Guds egendomsnamn. Anledningen till att jag absolut tror att Kristus här satte Guds egendoms namn på sig själv är judarnas reaktion på Jesus svar. De verkade inte alls bli arga över att Jesus sade: ""Abraham, eder fader, fröjdade sig över att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad.»" Eftersom de svarar: "Femtio år gammal är du icke ännu, och Abraham har du sett" De blev arga därför att han gav dem svaret: "»Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag"

De kan inte ha blivit så arga för att Jesus sade att han fanns till innan Abraham. Utan jag tror mer på detta att de blev arga därför att Jesus kallade sig för Guds egendomsnamn - Jag Är. Ego Eimi - JHWH!

Du/ni får ursäkta om jag skriver långa rader här. Men är det något som jag finner intressant - så är det just Jesu Gudomlighet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in