Citat:
Inse att det inte är långt kvar..??
Ursäkta, det du håller på med är en tro, ingen sanning. Du vet inget om framtiden eller om vad som ska komma. Du tror...och det är en jävla skillnad.
Du tror på vad som skrivits i en bok... av någon. Inte heller där kan du med säkerhet veta vem som skrivit den, eller om den personen är något som han/hon diktat ihop själv.
Japp det är en tro, min tro och ja kommer aldrig tvinga den på nån annan och ja kommer aldrig se ner på dig för att du har en annan tro.
Sen har ja lite svårt att förstå många människors hat faktiskt. Jehovas vittnen spenderar inte över 1 miljard timmar i tjänst runt hela jorden för att dom tycker de e såå kul att störa och trakassera folk i deras hem hehe, tro mig de tar emot bra att ge sig ut o knacka dörr och möta folk som är totalt ointresserade även för den mest hängivne. Men vi gör de av kärlek till våra medmänniskor och till Jehova (guds namn).
Ett enkelt nej tack och saken e klar vi kommer acceptera de ja lovar

även om vi säkerligen gör ett nytt försök nått år senare hehe.
Citat:
Nej det är inte det enda jag hakat upp mig på, men eftersom detta är en grundpelar i JVs tro. Åratalet 1914 och sättet hur man räknar ut det är ett kapitel för sig (!).
I åratal har också varje nummer av tidskriften Vakna! innehållit en rubrik som förklarar varför tidningen utges, där tidskriftens viktigaste uppgift har sagts vara följande: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta."
Men i Vakna! för den 8 november 1995 ändrar man plötsligt förklaringen till vad som är tidskriftens viktigaste uppgift. Den lyder nu från och med detta nummer: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall ersätta den nuvarande onda, laglösa tingens ordning."
För tillfället har jag inga andra trosfrågor att ta upp. Men återkommer gärna. Berätta gärna mer om hur du blev vittne
Ja du ser, med tiden så får man större förståelser för skrifterna och då får man göra korrigeringar, stora som små. Ett tag firade vi vittnen jul också, hade gran på betel o allt haha. Men som ja sa, för oss som lever mitt i organisationen är de här inte en trosfråga utan vi är övertygade om att förklaringen får sin uppfyllse i sinom tid.
Under tiden lever vi i fred o harmoni runt hela jorden oavsett ras eller nationalitet. Vi tar inte del i krig, vi kommer inte slå ner dig på gatan eller råna ditt hus när du ligger och sover. Vi kommer inte sno din plånbok som du precis tappade och vi kommer inte sno pengar ur kassan på de företaget vi är anställda av. Inte helt fel säger ja

va säger du?
Jag är som sagt inte döpt så ja har väl inte blivit ett vittne än men båda mina föräldrar va vittnen när ja föddes och på den vägen är de.
Edit: usch va frireligiös ja låter haha nä men tänkte hoppa i säng, checkar läget här imorn o ser om nått nytt dykt upp. hare