2008-01-07, 13:43
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Yeppsi, det håller jag med dig om helt och hållet. Synd att alla JV:s försvann, det var många intressanta diskussioner

Du har väl inte missat att det bröts ut en tråd ur denna tråd? Titta här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=590014
2008-01-08, 11:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Du har väl inte missat att det bröts ut en tråd ur denna tråd? Titta här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=590014
Nej, såg den. Det intressanta jag jag kan bidra med är att jag märkt att sen jag tog upp deras trosfrågor mot dem, så har de lämnat mig i fred. Har varit på dem om 1914-teorin och det har varit lite tyst nu. Det ska bli kul när de kommer och trycker upp en Vakna i fejjan på en nästa gång.
2008-01-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det tvivlar jag starkt på. Var står det i Bibeln?

Jesaja 65:17, Uppenbarelseboken 21:4.
2008-01-16, 14:31
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nej, såg den. Det intressanta jag jag kan bidra med är att jag märkt att sen jag tog upp deras trosfrågor mot dem, så har de lämnat mig i fred. Har varit på dem om 1914-teorin och det har varit lite tyst nu. Det ska bli kul när de kommer och trycker upp en Vakna i fejjan på en nästa gång.

He he...jo, ibland kan tystnad vara väldigt talande i en debatt, både på FB och i världen där utanför.
2008-01-16, 23:05
Medlem
tjena folket, kul att de diskuteras. Här har ni chansen att snacka med en helt vanlig kille som inte anser sig hjärntvättad de minsta hehe. Växt upp inom organisationen och besöker regelbundet mötena, är dock inte döpt men delar tron.
Kan säkert inte i detalj besvara alla ere frågor men ska göra mitt bästa.
Edit: har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte vad exakt som diskuteras bara att de verkar va en hel del negativa tongångar
Senast redigerad av ddy 2008-01-16 kl. 23:11.
2008-01-16, 23:53
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddy
Edit: har inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte vad exakt som diskuteras bara att de verkar va en hel del negativa tongångar
Tjolahopp. Hej och välkommen. Negativa tongångar? Hehe , beror på vilken sida man står på. Vill inte skrämma iväg dig, så får väl mjukstarta med nån fråga.
När kommer slutet?
2008-01-17, 00:16
Medlem
haha, ja e inte lättskrämd. Sen e ja inte nån blint troende hjärntvättat individ. Ifrågasätter ständigt tron själv och prövar den.
Slutet? Tror precis som Vittnena att vi lever i "dom sista dagarna". Alltså tror ja att de kommer snart, får gärna dröja ett litet tag eftersom ja har en del o jobba på på mitt eget plan hehe
Men för o citera från vår bibelöversättning, står säkert nått liknande i din annars får du skrika till. Mat 24:36 "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern"
Och nej ja kan inte dom här ställena utantill haha, finns stödord längst bak i vår bibel med skriftställeshänvisningar.

Sen måste ja bara säga att vi JV e nog bra mycke mer normala än vad folk tror. Helt vanliga människor som lever sitt liv efter sin tro. Sen kommer de alltid komma skräckexempel på människor. Finns nog i alla religioner och samfund men som grupp betraktat är vi normala människor med normala intressen
2008-01-17, 00:33
Medlem
schabo-labos avatar
Slutet kommer

Det här med slutet har JV ändrat på hela tiden. Ni hänvisar oftast till denna generation kommer inte försvinna innan slutet kommer. Alltså generationen som upplevde 1914. Såhär fint har JVs ändrat uppfattning med årens gång:

1953
Generationen:
Utgör ”en människas medel-
livslängd” ”en mansålder”

1967
Generationen:
De som tillhör den måste ha
varit gamla nog att ”bevittna”
och ”förstå” händelserna
1914.

1969
Generationen:
Människor som tillhör gene-
rationen kan antas ha varit åt-
minstone femton år gamla
1914 för att inse betydelsen av
vad som då hände.

1979
Generationen:
De som var nyfödda år 1914
kan inte inbegripas i genera-
tionen. Vakttornet 15 feb 1979 sid 13

1981
Generationen:
De som var tio år gamla 1914
kan nu räknas till generationen.
Vakttornet 5 juni 1981 sid 30

1985
Generationen:
De som föddes 1914 inbegrips
nu i ”generationen”
Vakna! 8 feb1985 sid 5

Det som hänt efter åttitalet är ännu mer pinsamt.
2008-01-17, 00:58
Medlem
Oj haha, vad hände me o ta de lugnt

De här med specifika årtal och slutet vet jag har tolkats felaktigt av Vittnen genom historien och de är ingenting som dom heller förnekar. Många trodde slutet skulle komma 1914 när första världskriget brakade ihop sen har de figurerat andra årtal också. Men som de står "ljuset blir klarare".

Sant som du säger, inte många kvar av "denna generation" och jag har inte den kunskapen att jag kan förklara den fulla betydelsen av de skriftstället. Har tyvärr inte årgångarna hemma så kan inte kolla upp exakt vad som stod i dina referenser men ja kan bara tala för mig personligen.

Visst kan hålla med om att de låter märkligt denna generation när vi är en bra bit in på 2000-talet men de är långt från tillräckligt för att jag ska tappa tron.
För mig räcker de faktiskt ganska bra med att se på värlsdförhållandena idag. Krig, lidande, brottslighet för att inte tala om klimathotet för att inse att de inte är lång tid kvar.

Men antar att de inte bara är detta enda skriftställe som du hakat upp dig på?

Edit: Om nyfödda kan iberäknas i denna generation måste de väl finnas nån stackars gammal tant kvar i livet va? haha
skämt åsido, att slutet kommer är iaf inget som jag tvivlar på
Senast redigerad av ddy 2008-01-17 kl. 01:09.
2008-01-17, 01:14
Medlem
Citat:
För mig räcker de faktiskt ganska bra med att se på värlsdförhållandena idag. Krig, lidande, brottslighet för att inte tala om klimathotet för att inse att de inte är lång tid kvar.

Inse att det inte är långt kvar..??

Ursäkta, det du håller på med är en tro, ingen sanning. Du vet inget om framtiden eller om vad som ska komma. Du tror...och det är en jävla skillnad.
Du tror på vad som skrivits i en bok... av någon. Inte heller där kan du med säkerhet veta vem som skrivit den, eller om den personen är något som han/hon diktat ihop själv.
2008-01-17, 01:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Har tyvärr inte årgångarna hemma så kan inte kolla upp exakt vad som stod i dina referenser men ja kan bara tala för mig personligen.

Visst kan hålla med om att de låter märkligt denna generation när vi är en bra bit in på 2000-talet men de är långt från tillräckligt för att jag ska tappa tron.

Men antar att de inte bara är detta enda skriftställe som du hakat upp dig på?

Edit: Om nyfödda kan iberäknas i denna generation måste de väl finnas nån stackars gammal tant kvar i livet va? haha
skämt åsido, att slutet kommer är iaf inget som jag tvivlar på

Nej det är inte det enda jag hakat upp mig på, men eftersom detta är en grundpelar i JVs tro. Åratalet 1914 och sättet hur man räknar ut det är ett kapitel för sig (!).

I åratal har också varje nummer av tidskriften Vakna! innehållit en rubrik som förklarar varför tidningen utges, där tidskriftens viktigaste uppgift har sagts vara följande: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta."

Men i Vakna! för den 8 november 1995 ändrar man plötsligt förklaringen till vad som är tidskriftens viktigaste uppgift. Den lyder nu från och med detta nummer: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall ersätta den nuvarande onda, laglösa tingens ordning."

För tillfället har jag inga andra trosfrågor att ta upp. Men återkommer gärna. Berätta gärna mer om hur du blev vittne.
2008-01-17, 01:39
Medlem
Citat:
Inse att det inte är långt kvar..??

Ursäkta, det du håller på med är en tro, ingen sanning. Du vet inget om framtiden eller om vad som ska komma. Du tror...och det är en jävla skillnad.
Du tror på vad som skrivits i en bok... av någon. Inte heller där kan du med säkerhet veta vem som skrivit den, eller om den personen är något som han/hon diktat ihop själv.

Japp det är en tro, min tro och ja kommer aldrig tvinga den på nån annan och ja kommer aldrig se ner på dig för att du har en annan tro.

Sen har ja lite svårt att förstå många människors hat faktiskt. Jehovas vittnen spenderar inte över 1 miljard timmar i tjänst runt hela jorden för att dom tycker de e såå kul att störa och trakassera folk i deras hem hehe, tro mig de tar emot bra att ge sig ut o knacka dörr och möta folk som är totalt ointresserade även för den mest hängivne. Men vi gör de av kärlek till våra medmänniskor och till Jehova (guds namn).
Ett enkelt nej tack och saken e klar vi kommer acceptera de ja lovar även om vi säkerligen gör ett nytt försök nått år senare hehe.

Citat:
Nej det är inte det enda jag hakat upp mig på, men eftersom detta är en grundpelar i JVs tro. Åratalet 1914 och sättet hur man räknar ut det är ett kapitel för sig (!).

I åratal har också varje nummer av tidskriften Vakna! innehållit en rubrik som förklarar varför tidningen utges, där tidskriftens viktigaste uppgift har sagts vara följande: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall införas innan den generation som såg händelserna år 1914 är borta."

Men i Vakna! för den 8 november 1995 ändrar man plötsligt förklaringen till vad som är tidskriftens viktigaste uppgift. Den lyder nu från och med detta nummer: "Det viktigaste är att denna tidskrift bygger upp tillförsikt till Skaparens löfte om att en fridfull och trygg ny värld skall ersätta den nuvarande onda, laglösa tingens ordning."

För tillfället har jag inga andra trosfrågor att ta upp. Men återkommer gärna. Berätta gärna mer om hur du blev vittne

Ja du ser, med tiden så får man större förståelser för skrifterna och då får man göra korrigeringar, stora som små. Ett tag firade vi vittnen jul också, hade gran på betel o allt haha. Men som ja sa, för oss som lever mitt i organisationen är de här inte en trosfråga utan vi är övertygade om att förklaringen får sin uppfyllse i sinom tid.

Under tiden lever vi i fred o harmoni runt hela jorden oavsett ras eller nationalitet. Vi tar inte del i krig, vi kommer inte slå ner dig på gatan eller råna ditt hus när du ligger och sover. Vi kommer inte sno din plånbok som du precis tappade och vi kommer inte sno pengar ur kassan på de företaget vi är anställda av. Inte helt fel säger ja va säger du?
Jag är som sagt inte döpt så ja har väl inte blivit ett vittne än men båda mina föräldrar va vittnen när ja föddes och på den vägen är de.

Edit: usch va frireligiös ja låter haha nä men tänkte hoppa i säng, checkar läget här imorn o ser om nått nytt dykt upp. hare
Senast redigerad av ddy 2008-01-17 kl. 01:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in