Varför ska man blunda för att korsets ursprung är väldigt hedniskt? Vi vet t.ex. att korset:
1. Dyrkades för att ära den Akkadiske guden Tammuz
2. Användes i de bacchiska mysterierna, som symbol
för pånyttfödelse och evigt liv.Anhängarna brukade
bära symbolen på bröstet...
http://www.kunskapskonsult.com/Mysteriet-filer/image004.jpg
3. Ankh-korset som påstås symbolisera sinnesbilden
av Osiris, och som användes korslagda över bröstet
och som betydde uppståndelse från döden.
4. Korset dyrkades av keltiska druider samt användes i
religiösa avrättningar.
5. Hjulkorset användes av många olika "hedniska" kulturer och folkslag som t.ex. i
Assyrien, Indien, Nord och Sydamerikas indianer samt i
Skandinavien. Korset symboliserar också evighet, liv
från döden,och soldyrkan.
Du nämner Paulus ,märkligt hur denne självutnämnde apostel som själv inte tycks ha känt till mycket av Jesu-liv ska vara företrädare för korset som symbol för Jesus…
Annars så är väl Konstantin den store , som av politiska skäl, bör anses vara den som enade de kristna under korset. Speciellt med tanke på att korset inte alls användes som kristen symbol under de minst 200 åren efter Jesus födelse.
Varför skulle inte även de "första kristna" som följde Jesus tyckt att korset var "vanärans träd"? De,liksom jesus, var judar som valde att följa denne profetiske reformators läror, en man som vågade kritisera de konservativa fariseerna och de skriftlärda för deras falskhet gentemot den sanna tron ,och undfallenhet gentemot övermakten. Så jag har en ganska stark känsla av att de som såg Jesus lida och avrättas på korset måste ha ansett det vara förkastligt, för att inte säga makabert , att framtida människor skulle komma att använda ett kors som symbolik för att hedra honom.
Jag tycker nog att
fåraherden borde passa bättre som symbol för Jesus.
Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Johannes 10:11