2007-05-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klittklyvarn
Har ej läst här på ett tag, ser att vi har ett vittne här nu. Bra.
Du kanske har svarat på denna fråga redan, men kan du förklara förhållandet mellan Vakttornet och FN enligt dig. Hur ser du på saken? Hur förklarar du för dig själv så att det blir acceptabelt enligt dig att kunna gå vidare och fortsätta vara en del av Vakttornet?
Ifall du säger att du ej vet något om detta, så var vänlig att sök på ex Google, det finns information så det räcker från alla håll och kanter om detta.
Jo jag har läst det mesta om det här, det var något år sen. Jag har läst båda sidornas version om saken, utifrån och Vakttornets svar. Jag vet inte om du har läst vilket svar vi gav på denna sak. Men vad allt handlar om är: Tillträdet till FN:s bibliotek. Vi var aldrig delaktiga i FN aktiviteter. Men sen skulle FN förnya sina kontrakt, och där i den nya kontraktet så stod det att alla som skriver på nu måste engangera sig i FN:s aktiviteter. Vi avstod ifrån att skriva på. Och detta är inget aktuellt längre ändå. Det som är så skumt är att många säger att det var hemligt, att bara Vakttornet i Brooklyn undahåll detta. Men det ironiska är att det fanns inget hemligt. Om man slog upp i våra tidskrifter, så står det att det är hämtat från någon FN rapport, om t.ex djur och miljö. Och vi har spridit dessa tidskrifter till alla vi möter plus att vi läser dem själva... Så vilken hemlighetsmakeri kan det då vara?
2007-05-06, 18:09
Medlem
Diamantinas avatar
Hej,

Jag har inte riktigt tid att svara på hela ditt inlägg just nu, så jag gör det senare! Bara ett par spontana tankar som kom upp: Bra att du använder andra källor än bara vittnenas litteratur! Det visar på en sund grundinställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Namnlös
En person blir utesluten, och om denne inte ändrar sig, så bådar det inte gott mot denne. Ok, vilket är det rimligaste sättet att få denne tillbaka? Om vissa i församlingen, trots vad bibeln lär, umgås med denne uteslutne, då vaggas han i en, vad han tror, säker position. Dvs även fast denne är ute från fösamlingen, så träffar denne fortfarande sina börder och systrar och har trevligt genom att dem umgås. Men bibeln säger att man ska handla tvärtom. Vad händer då? Det som är poängen är att den uteslutne ska få se vad denne har förlorat pga av dennes val i livet. Det som denne har förlorat är den nära umgänget med den kristna församlingen. Det är inget "hårt" att göra så. När denne inser vad som är förlorat, så kanske det finns hopp att denne vill sträva att komma tillbaka, dvs ångra sig. Eftersom denne har valt att leva på ett okristet sätt då får denne också uppleva effektena av det, det man sår det skördar man. Om denne har hjärtat rätt inställt då kommer denne att ångra sig och återuppta sitt kristna liv. Eftersom det står tydligt i bibeln hur man ska behandla en utesluten, då finns det för en anledning.

Hört talas om känslomässig utpressning....? Var det inte Gud som ville att folk skulle vända sig till honom av egen fri vilja? Jo, jag vet, det är ingen som blir tvingad... Man skär bara bort allt och alla som den personen har investerat sitt liv i, och sedan får de göra sitt val. Kanske på grund av någon liten sak som hon inte håller med om i deras tro? Är det inte större risk att folk stannar kvar av "falska" grunder då = större risk för "dåligt inflytande" på övriga församlingsmedlemmar (för det är väl detta man vill undvika) ?
2007-05-06, 18:17
Medlem
Billows avatar
Uteslutningen

Att utesluta medlemmar p.g.a dåligt uppförande kan vara en nödvändighet. Men jag tycker Jehovas Vittnen tagit Paulus för mycket på orden istället för att själva göra sig en bild av uteslutningsprocessen från Bibeln. Paulus var inte felfri och bör inte va en förebild för alla hur uteslutningsprocessen bör gå till. Paulus har trotts allt inspirerats inte bara från Jesus utan också delvis av de läror de Kristna försammlingarna hade som han först förföljde men sedan höll med.
2007-05-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Att utesluta medlemmar p.g.a dåligt uppförande kan vara en nödvändighet. Men jag tycker Jehovas Vittnen tagit Paulus för mycket på orden istället för att själva göra sig en bild av uteslutningsprocessen från Bibeln. Paulus var inte felfri och bör inte va en förebild för alla hur uteslutningsprocessen bör gå till. Paulus har trotts allt inspirerats inte bara från Jesus utan också delvis av de läror de Kristna försammlingarna hade som han först förföljde men sedan höll med.

Vad kan det menas här med "dålig uppförande"? Det kan ju innebära vad som helst. Men ok. genom att ha hårda regler, blir "sekten" mer sammansvetsad. Och skulle tro att man skallrar även till, vad hette dom nu igen, var det församlingens äldsta kanske? Skallrar om andra, kanske för att själva få favörer. Eller man kanske känner sig tvungen att kolla hur andra uppför sig. Jag vet att JV's träffar hos varandra ofta i grupp och studerar sektens läror. Det blir väl automatiskt att folk uppför sig iaf då.
Det måste handla om allvarligare saker, så som sex osv..... Har läst någon gång förut vad dessa uteslutna skriver eller dom som har själv lämnat sekter. I ett forum. Intressant läsning.
2007-05-06, 18:46
Medlem
Citat:
Jo jag har läst det mesta om det här, det var något år sen. Jag har läst båda sidornas version om saken, utifrån och Vakttornets svar. Jag vet inte om du har läst vilket svar vi gav på denna sak. Men vad allt handlar om är: Tillträdet till FN:s bibliotek. Vi var aldrig delaktiga i FN aktiviteter. Men sen skulle FN förnya sina kontrakt, och där i den nya kontraktet så stod det att alla som skriver på nu måste engangera sig i FN:s aktiviteter. Vi avstod ifrån att skriva på. Och detta är inget aktuellt längre ändå. Det som är så skumt är att många säger att det var hemligt, att bara Vakttornet i Brooklyn undahåll detta. Men det ironiska är att det fanns inget hemligt. Om man slog upp i våra tidskrifter, så står det att det är hämtat från någon FN rapport, om t.ex djur och miljö. Och vi har spridit dessa tidskrifter till alla vi möter plus att vi läser dem själva... Så vilken hemlighetsmakeri kan det då vara?

Hmmm, mig veterligen så har det aldrig behövts ett NGO medlemsskap för att få tillträde till Dag Hammarsköljds bibliotek. Även vanligt folk som du och jag kan få tillträde. Hur förklaras det?

Hmmm #2...Som NGO medlem så förnyar man sitt medlemskap årligen och att ens få vara medlem så har man alltid, i medlemskapet, erkänt att man sympatiserar med FN, det är inget som kom på senaste tiden.
Vakttornet gick ur FN tre dagar efter att The Tribune i England publicerade sin artikel om Vakttornets medlemskap. Hur förklarar du det?

Om det ej har stuckits under stol med detta medlemskap, hur kommer det sig att absolut INGET vittne under dessa nästan 10 år som NGO medlemmar, VISSTE OM detta? Än idag är det många som ej har hört talas om det.
Känner en kärring som är JV och när jag tar upp detta påstår hon att jag bara ljuger! Hon vill inte ens fråga vidare i sin församling, antagligen av rädsla att ses som en uppstickare som ifrågasätter Moder Vakttornet.

Sen, som svar på din förklaring om uteslutningsmetoderna...Du säger att ifall man undanhåller en avfälling sitt exklusiva umgänge, så kan det få denna på andra tankar och se vad den saknar och då vilja komma tillbaka.
Men kommer denna då tillbaka av de rätta orsakerna? Kan det vara så att denna kommer tillbaka för att den saknar sin familj och alla de vänner de växt upp med?
Är det äkta uppriktighet då mot Gud? Eller är det mobbing mot enskild?
Vad tror du Gud anser om en metod som denna?
2007-05-06, 19:40
Medlem
Citat:
Hmmm, mig veterligen så har det aldrig behövts ett NGO medlemsskap för att få tillträde till Dag Hammarsköljds bibliotek. Även vanligt folk som du och jag kan få tillträde. Hur förklaras det?

Hmmm #2...Som NGO medlem så förnyar man sitt medlemskap årligen och att ens få vara medlem så har man alltid, i medlemskapet, erkänt att man sympatiserar med FN, det är inget som kom på senaste tiden.
Vakttornet gick ur FN tre dagar efter att The Tribune i England publicerade sin artikel om Vakttornets medlemskap. Hur förklarar du det?

Om det ej har stuckits under stol med detta medlemskap, hur kommer det sig att absolut INGET vittne under dessa nästan 10 år som NGO medlemmar, VISSTE OM detta? Än idag är det många som ej har hört talas om det.
Känner en kärring som är JV och när jag tar upp detta påstår hon att jag bara ljuger! Hon vill inte ens fråga vidare i sin församling, antagligen av rädsla att ses som en uppstickare som ifrågasätter Moder Vakttornet.

Det är en massa detaljer som man måste ta hänsyn till innan man drar en slutsats. Jag har hittat en hel fakta som bryter denna "konspiration teorin". Länk:

http://www.jehovahsjudgment.co.uk/watchtower-un-ngo/

Här finns svar på dina frågor, ta gärna tid och läs igenom.... noga. Sen får du på egen hand googla, etc... för att få stöd till den fakta som återges där. För hela bilden om Jehovas vittnen/NGO är snedriven. Dem frågor du ställde mig, dem finns besvarade i denna länk.

Citat:
Sen, som svar på din förklaring om uteslutningsmetoderna...Du säger att ifall man undanhåller en avfälling sitt exklusiva umgänge, så kan det få denna på andra tankar och se vad den saknar och då vilja komma tillbaka.
Men kommer denna då tillbaka av de rätta orsakerna? Kan det vara så att denna kommer tillbaka för att den saknar sin familj och alla de vänner de växt upp med?
Är det äkta uppriktighet då mot Gud? Eller är det mobbing mot enskild?
Vad tror du Gud anser om en metod som denna?
Jo jag förstår, att det kan vara faktorerna runt omkring som kanske drar mer än själva tillbedjan. Men det är ändå viktigt att den uteslutne -verkligen- kommer undetfund med hur han kan komma tillbaka med rätta motiv. Om han lägger det i bön till Gud, och denne person verkligen ångrar sitt handlande, då kommer Gud på ett eller annat sätt att se till att denne får rätt vägledning. Jag vet, det är ett känsligt ämne. Men det är ändå viktigt att man -verkligen- förstår -hela- bilden. Denna uteslutna personen har ju själv valt att gå emot vissa saker inom tron. Och som ett Jehovas vittne så vet man också konsekvenserna av just uteslutning innebär. Denne har valt att gå sin egna väg, bort från dem andra.
2007-05-06, 20:53
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayan
Vad kan det menas här med "dålig uppförande"? Det kan ju innebära vad som helst. Men ok. genom att ha hårda regler, blir "sekten" mer sammansvetsad. Och skulle tro att man skallrar även till, vad hette dom nu igen, var det församlingens äldsta kanske? Skallrar om andra, kanske för att själva få favörer. Eller man kanske känner sig tvungen att kolla hur andra uppför sig. Jag vet att JV's träffar hos varandra ofta i grupp och studerar sektens läror. Det blir väl automatiskt att folk uppför sig iaf då.
Det måste handla om allvarligare saker, så som sex osv..... Har läst någon gång förut vad dessa uteslutna skriver eller dom som har själv lämnat sekter. I ett forum. Intressant läsning.

Jo det är intresant. Och vad jag vet hade inte Gud planen om uteslutning i gamla testamentet. Inte på Jesus tid heller. Gud dömmer !! Inte människan. Ändå har jag inget emot Jehovas Vittnen. Som jag sagt förut vissa detaljer kunde ändras
2007-05-06, 21:11
Medlem
Citat:
Det är en massa detaljer som man måste ta hänsyn till innan man drar en slutsats. Jag har hittat en hel fakta som bryter denna "konspiration teorin". Länk:

http://www.jehovahsjudgment.co.uk/watchtower-un-ngo/

Här finns svar på dina frågor, ta gärna tid och läs igenom.... noga. Sen får du på egen hand googla, etc... för att få stöd till den fakta som återges där. För hela bilden om Jehovas vittnen/NGO är snedriven. Dem frågor du ställde mig, dem finns besvarade i denna länk.

Jo jag förstår, att det kan vara faktorerna runt omkring som kanske drar mer än själva tillbedjan. Men det är ändå viktigt att den uteslutne -verkligen- kommer undetfund med hur han kan komma tillbaka med rätta motiv. Om han lägger det i bön till Gud, och denne person verkligen ångrar sitt handlande, då kommer Gud på ett eller annat sätt att se till att denne får rätt vägledning. Jag vet, det är ett känsligt ämne. Men det är ändå viktigt att man -verkligen- förstår -hela- bilden. Denna uteslutna personen har ju själv valt att gå emot vissa saker inom tron. Och som ett Jehovas vittne så vet man också konsekvenserna av just uteslutning innebär. Denne har valt att gå sin egna väg, bort från dem andra.

Namnlös, jo, den sida du hänvisade till har jag läst för länge sedan, har du läst den själv och förstått vad som står? Det finns ingenting i den skriften som ger en logisk förklaring eller en legitim förklaring till varför Vakttornet behövde medlemsskap hos FN. Det hela är ett försök till bortförklaring, vilket inte är det samma som förklaring.

Kan du ge din egna åsikt till det hela, hur ser du på det eller ser du det som du vill se det?

I alla år har VT smutskastat FN och kallat det Satans organisation. Det finns helt enkelt ingen logisk förklaring alls till varför VT ens har behövt hänga i Satans kjolar öht. Är det inte så att något man föraktar, eller något Jehova föraktar, att man ska hålla sig så långt borta som möjligt från det då???
VT har velat vinna inflytande i politiska frågor, men då bakom ryggen på JV medlemmar eftersom det hela skär sig.

Igen, fråga till dig och jag uppmanar dig att använda ditt eget tankesätt och inte VTs mantror...Vad tror du Jehova anser om att ens vara inne i en byggnad som tillhör och är skapad av Satan själv?
Vad var det som var så viktigt att hitta i deras uppslagsverk som ej hade kunnat hittas annars, för att skriva Vaknas och Vakttornets artiklar?
Har dessa tidsskrifters artiklar ändrats nu sen 2001 då meddlemsskapet har sagts upp?

Ang uteslutningsmetoden igen...Är det verkligen rättvist att få kalla handen av tex sina föräldrar då man utövar sin rätt till tvivel, särskilt då allvarliga blunders som FN uppdagas? Beskriver inte bibeln själv hur man känner igen de falska profeterna och man uppmanas till att hålla sig borta från dom?
Har yngre barn blivit döpta men sen väljer att lämna församlingen då de fortfarande bor hemma hos föräldrarna som minderåriga, så ska föräldrarna ha så lite kontakt de kan med sina barn. Endast ge dom mat och kläder och tak över huvudet, men ingen emotionell kontakt och de ska prata så lite som möjligt med sina barn också. Låter det som en sund och pedagogisk relation mellan förlälder och barn? Vart i bibeln uppmanas föräldrarna att behandla sina barn på så vis?

Igen, tänk efter själv och svara med dina egna ord, det skulle vara väldigt intressant.
2007-05-07, 08:32
Medlem
Min åsikt om hela denna FN debatt är att det har blivit nåt missförstånd. Du har bildat en egen uppfattning om saken, och det respekterar jag. Men jag är övertygad om att denna situation har förflyttats till en sån nivå att det är busenkelt att peka finger på den "skyldige" utan att ta hänsyn till -alla- detaljer.
Om det däremot skulle varit -sant- att Vakttornet skulle ta tagit del i politiken/FN, dvs varit en del av den, då tror jag att saken skulle vara så pass annorlunda att bevisen skulle varit fast övertygande.
Antinge så tror man Vakttornets förklaring eller dem som är utanför. Eller med andra ord: Antinge så tror man dem som var involverade i saken eller dem som inte har haft ett dyft med saken att göra, tills den togs upp. Jag har läst båda versionena av saken och jag tycker inte att dem som utifrån har bedömt stämmer 100% korrekt.
2007-05-07, 15:29
Medlem
Citat:
Min åsikt om hela denna FN debatt är att det har blivit nåt missförstånd. Du har bildat en egen uppfattning om saken, och det respekterar jag. Men jag är övertygad om att denna situation har förflyttats till en sån nivå att det är busenkelt att peka finger på den "skyldige" utan att ta hänsyn till -alla- detaljer.
Om det däremot skulle varit -sant- att Vakttornet skulle ta tagit del i politiken/FN, dvs varit en del av den, då tror jag att saken skulle vara så pass annorlunda att bevisen skulle varit fast övertygande.
Antinge så tror man Vakttornets förklaring eller dem som är utanför. Eller med andra ord: Antinge så tror man dem som var involverade i saken eller dem som inte har haft ett dyft med saken att göra, tills den togs upp. Jag har läst båda versionena av saken och jag tycker inte att dem som utifrån har bedömt stämmer 100% korrekt.

Namnlös, jag förstår inte...missförstånd? Och att detta är en sak man kan bilda sig en egen uppfattning om?
Fakta är ju..."Satans Organisation"..."Håll er borta, ha inget med att göra"
"2001 uppdagas det att Vt är NGO medlemmar i nästan 10 år, i Satans Organisation" "Ingen visste det men det sägs nu att det var aldrig hemligt"

Men, hur då menar du, tro Vts förklaring eller "den andra"? Vad är det som är så svårt att se och förstå att Vt ens varit inne i Satans byggnad? Kan man vrida på det? Om det är så pass ohemligt, hur kommer det sig att de flesta Jvs ännu ej har vetskap om detta och när man berättar så säger de att det är omöjligt, att "vi skulle aldrig ens gå i närheten av FN" Men...det har de ju gjort alltså! I 10 år! Varit inne i Satans sköte!

Är det inte helt eneklt så att VT har haft en del i FN för egens vinnings skull, dvs underlätta för sig själva i vissa situationer och ha inflytande. Det där med bibliotekskort är ju en sån utvecklingsstörd ursäkt att jag skäms å homo sapiens vägnar att de ens har förmågan att ens reflektera över till att det skulle kunna vara sanning.
Men VT är ju uppbyggt på järngrepp runt sina tjänares skallben. De räknar helt enkelt kallt med att deras tjänare kommer inte att ifrågasätta, hur mycket fiffel som strider mot deras egna regler de själva sysslar med.

Det där med hjäntvätt bevisas ju i saker som detta, iom att skandaler får er ändå inte att ens höja på ögonbrynen.

Vem älskar du mest, VT eller Jehova, eller bryr du dig ens om ifall det finns en Gud eller ej?
2007-05-07, 17:44
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Vad är det här för smörja?? Du inser väl att VT:s svar inte är ett svar utan man slingrar sig och glider med sanningen. Ska det vara så svårt att ERKÄNNA detta för dig?? Då är du mer indoktrinerad än du tror!!!
2007-05-07, 18:38
Medlem
Citat:
Men, hur då menar du, tro Vts förklaring eller "den andra"? Vad är det som är så svårt att se och förstå att Vt ens varit inne i Satans byggnad? Kan man vrida på det? Om det är så pass ohemligt, hur kommer det sig att de flesta Jvs ännu ej har vetskap om detta och när man berättar så säger de att det är omöjligt, att "vi skulle aldrig ens gå i närheten av FN" Men...det har de ju gjort alltså! I 10 år! Varit inne i Satans sköte! Är det inte helt eneklt så att VT har haft en del i FN för egens vinnings skull, dvs underlätta för sig själva i vissa situationer och ha inflytande.

Om man tillämpar det första du säger, "Satans byggnader" så skulle Jehovas vittnen inte ens kunna gå i en vanlig skola eller gå på Konsum. Själva kontentan av hela saken, och som jag har inte sett nånting av, är exakt -hur- eller -vad- vi blandades oss i. Visst, vi var del av en förgrening till FN, och dem papper som Vakttorner skrev på 10 år sen innefattade att det var inget krav att engarera sig i FN:s aktiviteter. Om vi hade blandat oss in politisk verksamhet, då skulle det har kommit ut länge sen. Men det ända jag har läst är att vi har varit en del av FN... Men -hur- och -vad- gjorde vi där, som är så fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in