2007-05-23, 13:16
Medlem
pieholes avatar
det är sant. när jag var medlem så såg jag det som en självklarhet att man inte skulle läsa om jehovas vittnen på internet och liknande. de ser det som att det är satan som försöker påverka och vilseleda vittnena.

RÄTTNING: jag tror att jag sade fel när jag påstod att de ser det som att man bjuder in satan i sitt hem, blandade ihop det med "spiritistiska" filmer. DET de säger är att det är som att bjuda in en AVFÄLLING i sitt hem och det är en annan sak. Avfällingar betraktas i det närmaste som avskum även om ingen säger det rent ut. Man ska som vittne hur som helst inte ha något samröre med dessas människor eftersom de kan påverka en (med satans inflytande då).
2007-05-23, 13:17
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
det är sant. när jag var medlem så såg jag det som en självklarhet att man inte skulle läsa om jehovas vittnen på internet och liknande. de ser det som att det är satan som försöker påverka och vilseleda vittnena.

RÄTTNING: jag tror att jag sade fel när jag påstod att de ser det som att man bjuder in satan i sitt hem, blandade ihop det med "spiritistiska" filmer. DET de säger är att det är som att bjuda in en AVFÄLLING i sitt hem och det är en annan sak. Avfällingar betraktas i det närmaste som avskum även om ingen säger det rent ut. Man ska som vittne hur som helst inte ha något samröre med dessas människor eftersom de kan påverka en (med satans inflytande då).
Suck Jehovas Vittnen är en sekt.
2007-05-23, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piehole

Eftersom de tror att demoner verkar på jorden är det ganska logiskt. De tror att satan kom till jorden 1914 och med satan kom också alla demoner, satans uppgift och demonernas är att knäcka JV så att de inte är JV längre.
2007-05-23, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag fick förklarat för mig att det är fel att göra det pga olika tankar som kan dyka upp när man masturberar. En ganska rimlig förklaring.

Ja jag vet. Och att det står i bibeln att "lemmarna ska vara som döda"...
Men nä jag tycker man ska njuta av sin kropp, och sen om man drar en tralla och tänker på bröst/rumpa... Det är naturligt/normalt. Dom hindrar utvecklingen.
2007-05-23, 16:26
Bannlyst
Citat:
Eftersom de tror att demoner verkar på jorden är det ganska logiskt. De tror att satan kom till jorden 1914 och med satan kom också alla demoner, satans uppgift och demonernas är att knäcka JV så att de inte är JV längre.

mm, men 1914 stämmer inte. Det måste hänt 1934..
2007-05-23, 23:38
Bannlyst
..

En sista post..
Snacka precis med min fd bästa polare som varit i london och på The British Museum nyligen..
Han hade sagt innan att han skulle fråga om bevisen för 539 (babylons ödeläggelse) är lika starka som 586/87. Jag vart skitglad...

Sen när jag frågade honom idag vad han fick höra, sa han att bevisen för 539 är starkare. Då fråga jag om dom hade sagt det? Då sa han:

Ja, vi vart guidad av en expert där som också är ett jehovas vittne.

Skittrött just nu, men fan vad besviken man blir. Pallar inte bry mig. nu sova..
2007-05-24, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
En sista post..
Snacka precis med min fd bästa polare som varit i london och på The British Museum nyligen..
Han hade sagt innan att han skulle fråga om bevisen för 539 (babylons ödeläggelse) är lika starka som 586/87. Jag vart skitglad...

Sen när jag frågade honom idag vad han fick höra, sa han att bevisen för 539 är starkare. Då fråga jag om dom hade sagt det? Då sa han:

Ja, vi vart guidad av en expert där som också är ett jehovas vittne.

Skittrött just nu, men fan vad besviken man blir. Pallar inte bry mig. nu sova..

Om man är säker på sin egen tro, skall man också respektera andras. Jag själv, som har uppfostrats med kristna värderingar kommer alltid vara tacksam över att jag fick chansen att få ta del i det synsätt som präglar den kristna tron. Du menar säkert väl, när du vill att din familj skall ändra tankesätt. Så tänkte jag också en gång. Men, man ska respektera andras åsikter. Ex så kan många tycka att det är hårt när en person utesluts och inte får träffa andra JV, men det finns en orsak till detta. Det är inte för att man ska vara elak, utan för att den uteslutne har valt att ta avstånd från rörelsen och då får den stå sitt kast.
2007-05-24, 14:10
Medlem
pieholes avatar
Citat:

ja, det är logiskt ur deras synvinkel. Allt som de gör är logiskt ur deras synvinkel. eller hur?

Citat:
Om man är säker på sin egen tro, skall man också respektera andras. Jag själv, som har uppfostrats med kristna värderingar kommer alltid vara tacksam över att jag fick chansen att få ta del i det synsätt som präglar den kristna tron. Du menar säkert väl, när du vill att din familj skall ändra tankesätt. Så tänkte jag också en gång. Men, man ska respektera andras åsikter. Ex så kan många tycka att det är hårt när en person utesluts och inte får träffa andra JV, men det finns en orsak till detta. Det är inte för att man ska vara elak, utan för att den uteslutne har valt att ta avstånd från rörelsen och då får den stå sitt kast.

Man behöver inte vara säker på sin egen tro för att respektera andras tro. MAn kan vara hur osäker som helst och ändå respektera dem. Man kan också respektera någons tro även om man tycker att de har fel. Du blandar ihop begrepp!
Det kristna synsättet bygger på dels de tio budorden men också bud som "älska din nästa så som dig själv" och så vidare. Det finns många familjer som har denna grundsyn utan att vara kristna, och många andra religioner som har denna grundsyn. Faktum är att denna grundsyn är något som väldigt många människor har gemensamt.

Det här med uteslutningar är ingenting annat än ren mobbning. Och då menar jag inte uteslutningen i sig, utan sättet den utförs på. Precis som i vilken klubb som helst (tex fotbollsklubb osv) är det självklart att man ska få utesluta en medlem som inte följer dess regler. Men det är däremot helt oacceptabelt att man därefter behandlar personen som en ickeperson, en person som inte får synas och som man inte ens får hälsa på. Det borde alla som har den här grundsynen vi pratat om tidigare inse. Älska din nästa som dig själv! och behandla dem därefter..

Du vet, det är fullt möjligt att respektera OCH ifrågasätta människors tro, på en och samma gång. Dessa två kan gå hand i hand.
2007-05-24, 14:11
Medlem
pieholes avatar
Tycker du att Jehovas vittnen som behandlar uteslutna som icke-personer respekterar dessa personers tro? Det tycker verkligen inte jag.
2007-05-24, 22:10
Bannlyst
Citat:

Jag reagerar mest när familjen eller jv säger att dom har sanningen, och jag har försökt förklara att vissa saker inte stämmer, som kronologin. Men jag försöker respektera deras tro så mycket jag kan, men det är synd att religion kan förstöra t.e.x den starka vänskap vi hade när vi var yngre. Han och jag var som bröder..
(Även om jag nu har kvar två andra vänner för livet, som också förstod att det där är "brainwash".)

Ja jag har alltid tyckt det varit fel, att dom inte ens kan hälsa eller kolla nån i ögonen. Jag sökte ögonkontakt och nicka till när jag var yngre, om jag såg nån utesluten man pratat med innan och så..Men jag gick inte fram och prata direkt, eftersom jag vart uppfostrad som att det är fel.
Jag har som sagt aldrig döpt mig, men jag har väl blivit lite utstött ändå, på ett sätt...
Fick aldrig snusa hemma, aldrig ta hem en tjej osv. Fick inte göra ett skit sålänge jag bodde hemma. Dom gnällde jämnt på musiken man lyssna på etc etc..Respekterade mig inte som individ igentligen. Sen vart man väl lite utkörd/knuffad från hemmet och fick flytta tillslut..

Men jag skulle aldrig gå med bara för att må bättre och få en gemenskap, när jag vet att det dom tror inte stämmer. Jag hade tänkt döpa mig och lämna över mitt liv, om ALLT stämde. Och jag studerade mycket, frågade, undersökte. Säkert därför jag också började komma in på datasäkerhet, "hacking"..Så som jag ser det lyckades jag hacka mig ur matrix, deras bubbla.
Och det är väl starkt på ett sätt, men jag skulle säkert mått bättre om jag skulle blivit ett vittne.
Nu babblar jag en massa, men allt började igentligen med att jag, den killen och en annan var ute och drack öl när man var runt 16-17, och den ena sa:

JAA, VISSTE DU INTE DET! Sen 1914 har jordbävningarna ökat med 80% ! Det trodde jag inte riktigt på, så jag skickade ett email till olika seismologer runt om i världen, och det hade inte ökat. Det hade hållt en jämn kurva.
På den vägen är det..sen kom jag in på kronologin..
Hursomhelst, dom som tagit avstånd har lärt sig tänka fritt.
2007-05-24, 22:29
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Nja Giovanni många uteslutna vill egentligen inte lämna rörelsen(ofattbart nog)
utan man vill reformera JV till en mer human tro. Tyvärr så funkar inte sekter
på det viset!! Sen vill man ju inte från sektledningen att andra ideer än yrande kretsens får diskuteras bland medlemmarna. Detta är en fråga om att behålla kontrollen inget annat!!
2007-05-25, 13:57
Medlem
Pamlors avatar
Jo jag tycker också uteslutningssystemet kunde vara mer humant, men de har valt att tolka biblen på det sättet ... OM jv har saninngen så är ju också den tolkningen sanningen men det håller inte som ett vetenskapligt argument då guds existens inte har bevisats vetenskapligt ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in