Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Om man är säker på sin egen tro, skall man också respektera andras. Jag själv, som har uppfostrats med kristna värderingar kommer alltid vara tacksam över att jag fick chansen att få ta del i det synsätt som präglar den kristna tron. Du menar säkert väl, när du vill att din familj skall ändra tankesätt. Så tänkte jag också en gång. Men, man ska respektera andras åsikter. Ex så kan många tycka att det är hårt när en person utesluts och inte får träffa andra JV, men det finns en orsak till detta. Det är inte för att man ska vara elak, utan för att den uteslutne har valt att ta avstånd från rörelsen och då får den stå sitt kast.
Jag reagerar mest när familjen eller jv säger att dom har sanningen, och jag har försökt förklara att vissa saker inte stämmer, som kronologin. Men jag försöker respektera deras tro så mycket jag kan, men det är synd att religion kan förstöra t.e.x den starka vänskap vi hade när vi var yngre. Han och jag var som bröder..
(Även om jag nu har kvar två andra vänner för livet, som också förstod att det där är "brainwash".)
Ja jag har alltid tyckt det varit fel, att dom inte ens kan hälsa eller kolla nån i ögonen. Jag sökte ögonkontakt och nicka till när jag var yngre, om jag såg nån utesluten man pratat med innan och så..Men jag gick inte fram och prata direkt, eftersom jag vart uppfostrad som att det är fel.
Jag har som sagt aldrig döpt mig, men jag har väl blivit lite utstött ändå, på ett sätt...
Fick aldrig snusa hemma, aldrig ta hem en tjej osv. Fick inte göra ett skit sålänge jag bodde hemma. Dom gnällde jämnt på musiken man lyssna på etc etc..Respekterade mig inte som individ igentligen. Sen vart man väl lite utkörd/knuffad från hemmet och fick flytta tillslut..
Men jag skulle aldrig gå med bara för att må bättre och få en gemenskap, när jag vet att det dom tror inte stämmer. Jag hade tänkt döpa mig och lämna över mitt liv, om ALLT stämde. Och jag studerade mycket, frågade, undersökte. Säkert därför jag också började komma in på datasäkerhet, "hacking"..Så som jag ser det lyckades jag hacka mig ur matrix, deras bubbla.
Och det är väl starkt på ett sätt, men jag skulle säkert mått bättre om jag skulle blivit ett vittne.
Nu babblar jag en massa, men allt började igentligen med att jag, den killen och en annan var ute och drack öl när man var runt 16-17, och den ena sa:
JAA, VISSTE DU INTE DET! Sen 1914 har jordbävningarna ökat med 80% ! Det trodde jag inte riktigt på, så jag skickade ett email till olika seismologer runt om i världen, och det hade inte ökat. Det hade hållt en jämn kurva.
På den vägen är det..sen kom jag in på kronologin..
Hursomhelst, dom som tagit avstånd har lärt sig
tänka fritt.