2013-01-28, 23:12
Medlem
BlindUrmakares avatar
skenetbedrar:

Andas, ta det lugnt, och köp Malmströms "Civilrätt" så ser du att svaret till första kapitlet kommer falla på plats.
Citera
2013-01-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Med risk för att drabbas av mycket dåligt samvete, men då kör jag. Maria Forsberg, UU. Hur fan blev hon anställd?

Ingen erfarenhet av henne som lärare men hon är nyligen disputerad ser jag. Ditt inlägg överensstämmer dock med mitt tidigare inlägg där jag tipsade om att man ska undvika doktorander och gästlärare som seminarieledare om man vill lära sig något.
Senast redigerad av grizzel 2013-01-28 kl. 23:50.
Citera
2013-01-29, 00:00
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Var kan man skaffa sådana flärpar eller markeringar som man lägger i lagboken så att man snabbt hittar till de olika kapiteln? inte så kul och blädrra igenom hela lagboken på tentan
Närmsta bokhandel. Brukar finnas i kassan. Om du menar de som är anpassade efter respektive lagbok.
Citera
2013-01-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag vill inte på något sätt framstå som dryg eller så, men jag tror tyvärr att det är oundvikligt. Om du nu verkligen har det så pass svårt att få ihop livspusslet, hur kommer det sig då att du väljer att sitta på FB och tjöta en massa? Det känns lite underligt när folk å ena sidan gnäller om tidsbrist och liknande, samtidigt som de är bland de flitigaste skribenterna i den här tråden...

Vad är oundvikligt menar du? Hänger inte riktigt med där, kan bero på att jag är lite övertrött för stunden.

Att jag nöjessurfar (vilket jag räknar FB till) är ffa för att rensa huvudet lite. Sen hur aktiv jag varit tråden senaste veckan vetesjutton, det var typ två dagar sen jag ens kollade tråden innan ikväll.

Men tar man just i detta nu, så absolut skulle jag kunna läsa ännu mer metodik. Det är ingen större vits dock, det går liksom inte in mer just nu, jag är för trött och fattar knappt vad jag läser, än mindre göra något vettigt av informationen. Då är det bättre lägga ner för stunden (nu-nu har jag lagt ner för idag, men) och göra något annat som övht inte har med ämnet att göra.

Sen om det är kolla på TV, städa, klappa katten, jobba eller surfa spelar nog mindre roll. Just nu valde jag nöjessurfa.

(OM jag hade haft något som måste vara klart till imorgon men inte var det, då skulle jag inte välja att sitta här dock, men det säger ju sig själv)

Sen, mest för protokollet: Jag har inte gnällt. Jag har inte sagt halvsju om stressigt, svårt eller något innan - jag delgav min verklighet just nu för skenetbedrar mest för att pusha på honom lite att ändra synsätt istället för att just gnälla på 'allt runtomkring' som gör det extrasvårt.
Jag har valt själv, och har inte för avsikt att gnälla varken här eller någon annanstans om varken tidsbrist eller annat. Inte tänker jag använda det som ursäkt för varför jag inte kan/vill en massa saker, förutom i de fall det är ofrånkomligt. För det går hitills alldeles utmärkt att hantera det som sagt, och jag trivs förvisso inte med stressen - men jag trivs än utmärkt med det val jag gjort att plugga! Och det hoppas jag "skenetbedrar" snart gör med =)
Citera
2013-01-29, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Närmsta bokhandel. Brukar finnas i kassan. Om du menar de som är anpassade efter respektive lagbok.

jo precis, ska dra dit och kika på helgen tackar för svaret
Citera
2013-01-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Ok. Det låter som du har det värre än mig. Men jag känner bara tvivel hos mig. Har ligger jag och söker till mig hur jag ska lösa massa praktiska bekymmer istället för att plugga. Gjorde ett tappert försök tidigare och tyvärr lyckades jag inte svara på frågorna, för jag vet inte med vilken metod. Därför har jag som plan att jag går dit och tyvärr blir tyst för jag har inga svar, men förhoppningen är att jag hör och ser hur andra har svarat och lär mig därefter, vad tror ni om det?

Fast jag tycker inte jag har det så illa =)

Ang studieteknik måste man ju hitta sin egen. Men en liten fundering. När måste du ha hittat svaret på frågan? Om det inte är typ "imorgon!" så släpp detaljfrågan en stund. Fundera ut vilken bok som bäst täcker in området frågan hör till. Bläddra i innehållsförteckningen och läs kapitelrubrikerna. Låter något kapitel gångbart, slå upp det och skumma. När du hittar något som verkar anknyta till frågan, så läs hela kapitlet. Strunta i om du hittar svaret eller ej just där.

Fortsätt så. Rätt vad det är har du läst XXX sidor, fått in massa information och vips hittar du svaret på frågan. Och en annan fråga längre fram inser du att "det där har jag ju läst, det stod i kapitel Y i Xboken" och behöver bara verifiera och fördjupa.

Det kan vara en lättare väg in än 'pärm till pärm'läsning för vissa =)

Sen kan du fundera lite på vad för lagar som kan handla om saker knutna till frågan om "Leffe" du skrev i annat inlägg. Få se, vi har föräldrar till en omyndig som funderar något. Skumma registret i lagboken, det finns viss en föräldrabalk. Skumma kapitelrubrikerna, där fanns visst ett intressant kap 9 "Om underårigs omyndighet". Om du kollar den så kommer det redan bland de absolut första paragraferna finnas ett klart svar på ena delen av frågan.

Bryt ner det, hitta någonstans att börja bara =)
Senast redigerad av Cathastrophia 2013-01-29 kl. 00:27.
Citera
2013-01-29, 03:49
Medlem
Undrar lite om kombinationen juridik och ekonomi. Får man ett "bredare" sortiment efter examen och vilka områden blir tillgängliga eftersom man läst båda?
Citera
2013-01-29, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansokerkvinnor
Undrar lite om kombinationen juridik och ekonomi. Får man ett "bredare" sortiment efter examen och vilka områden blir tillgängliga eftersom man läst båda?
har skrivits spaltmeter om det, ämnet har behandlats på minst var tredje sida i den här tråden...

ja, det är en stor konkurrensfördel om du vill pyssla med affärsjuridik i allmänhet och ass.rätt i synnerhet.
Citera
2013-01-29, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansokerkvinnor

Det går inte att pyssla med juridik på ett område utan att satt sig in i området mer än bara juridiskt. Därför kommer du behöva läsa på en massa icke-juridisk litteratur och kunskap. Självfallet är det då en fördel om man tagit kurser på området!

Förövrigt, er som undrar vilken lagbok att välja. Jag skrev tidigare ett inlägg där jag förklarade fördelen med rättsfallshänvisningarna i den blå lagboken. Lagtext och rättsfall är själva grundbulten i juridisk metod. Med dessa två, ska man kunna lösa de flesta problem.
Citera
2013-01-29, 12:03
Medlem
Feadogs avatar
Samma sak varje terminsstart. Sida efter sida med nyblivna juriststudenter som skiter ner sig i tråden. Det blir lite tröttsamt minst sagt. Är det curlinggenerationen som plötsligt får tokspel när de inser att livet ibland ställer lite krav eller vad är det frågan om? Så jävla tungt och svårt är det fan inte, särskilt inte på T1. Sluta göra en höna av en fjäder och tycka så jävla synd om er själva. (Cathastrophia är inte åsyftad här.)
Citera
2013-01-29, 14:01
Medlem
Jag tycker att många i den här tråden har en väldigt tråkig attityd gentemot oss T1r. Bara för att ni tycker att T1 är en ren promenadseger så betyder det inte att alla gör det. Jag tycker att det är jättesvårt nu i början, men jag antar att det ger med sig efter ett tag. Har man aldrig läst på universitet innan så är det naturligt att man får en smärre chock när man börjar på Juristprogrammet. Jag anser även att ni som gått ett tag hellre bör hjälpa än att stjälpa, så istället för att lägga nedsättande kommentarer angående "bristande intellekt osv" så skriv något peppande istället.
Citera
2013-01-29, 14:33
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Jag tycker att många i den här tråden har en väldigt tråkig attityd gentemot oss T1r. Bara för att ni tycker att T1 är en ren promenadseger så betyder det inte att alla gör det. Jag tycker att det är jättesvårt nu i början, men jag antar att det ger med sig efter ett tag. Har man aldrig läst på universitet innan så är det naturligt att man får en smärre chock när man börjar på Juristprogrammet. Jag anser även att ni som gått ett tag hellre bör hjälpa än att stjälpa, så istället för att lägga nedsättande kommentarer angående "bristande intellekt osv" så skriv något peppande istället.
Vad nu då, vi bara ägnar oss åt helt legitimt näthatande.

Allvarligt talat. Jag tycker nog att vi är rätt bra på att stötta och komma med konstruktiv kritik här i tråden, men det finns ju vissa gränser för hur hispig man som nybakad juriststudent får vara. Om man inte begriper att kurslitteraturen ska läsas och att svar kan finnas i denna, ja då förbehåller jag mig rätten till syrliga kommentarer. Ta nu och tagga ner lite och kila ner till din lokala videobutik och hyr The Paperchase och få lite perspektiv på livet som nybliven jur.stud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in