2013-04-08, 01:14
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Juristprogrammet finns i Örebro, Umeå, Uppsala, Lund, Stockholm, Göteborg, tror inte jag missat något lärosäte nu. Har hört att programmets upplägg skiljer sig en del från stad till stad, att det exempelvis är mycket muntligt i Uppsala och Umeå, medan det är mindre sådant i Örebro och Lund?
För mycket matnyttig information om hur de olika programmens upplägg skiljer sig åt, samt hur olika personer upplever sina val, kan du med fördela kolla i tidigare sidor i denna tråd. Det är ett ständigt återkommande ämne.
Citera
2013-04-08, 02:17
Medlem
Ska söka juristprogrammet i Lund nu för att börja till hösten och undrar, hur är tempot? Självklart förstår jag att det är högt, men snackar vi ett par timmars plugg om dagen eller hur ser det ut för er som går/gått programmet?
Senast redigerad av Pardon 2013-04-08 kl. 02:25.
Citera
2013-04-08, 09:27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Lite har de ändrat jämfört med vad du beskriver.

T1 i Örebro består av tre delkurser som är:

1) Introduktion till materiell rätt och juridisk metod. 10,5 hp.
2) Rättens teori, metod och system. 9 hp.
3) Statsrätt. 10,5 hp.

Kortfattat så var T1 en introduktion till civilrätten, mycket lite processrätt (tror det var två föreläsningar), väldigt mycket juridisk teori och metod och så statsrätten. Rättsfilosofin var även den ganska sparsam, men det fanns en del under delkurs två.

Kursplanen finns här: http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RV4110&termin=20122&sprak=sv

Spontant känns väl statsrätten som det man eventuellt skulle kunna tillgodoräkna sig, men i övrigt är det nog svårt.

För några år sen (bör ha varit runt 2009) så läste man 9hp processrätt på T1 i Örebro, denna kurs innefattade Ekelöfs epos Rättegång I-V, rättegångsspel, avslutande salstenta och hela baletten. Detta var anmärkningsvärt för en förstatermin på juristprogrammet då processrätt i allmänhet uppfattas som rätt krångligt och vanligtvis kommer senare på grundnivån. Men tanken med upplägget var att förbereda studenterna för rättegångsspelen som skulle vara återkommande varje termin som en del i ÖrU:s profil att ha stort fokus på juristretorik. Innebär detta att de slopat den modellen?

Lite synd på sätt och vis. I och för sig var det ett udda upplägg för T1 men det var bra på sitt sätt.
Citera
2013-04-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
För några år sen (bör ha varit runt 2009) så läste man 9hp processrätt på T1 i Örebro, denna kurs innefattade Ekelöfs epos Rättegång I-V, rättegångsspel, avslutande salstenta och hela baletten. Detta var anmärkningsvärt för en förstatermin på juristprogrammet då processrätt i allmänhet uppfattas som rätt krångligt och vanligtvis kommer senare på grundnivån. Men tanken med upplägget var att förbereda studenterna för rättegångsspelen som skulle vara återkommande varje termin som en del i ÖrU:s profil att ha stort fokus på juristretorik. Innebär detta att de slopat den modellen?

Lite synd på sätt och vis. I och för sig var det ett udda upplägg för T1 men det var bra på sitt sätt.

Modellen är nog inte slopad, bara omgjord. Fokus på retorik är det fortfarande, både i frivilliga och obligatoriska moment.
Citera
2013-04-08, 14:48
Medlem
Någon som pluggar/ pluggat på juristprogrammet i Umeå?
Hur är det där? Hur högt är tempot? Är det karriärsuicide att gå i Umeå jämfört med Lund/Uppsala?
Citera
2013-04-08, 19:04
Medlem
Graflunds avatar
Vilken av de högskolor som erbjuder juristprogrammet har lägre intagningspoäng men ändå en bra skola att läsa hos?
Citera
2013-04-08, 22:06
Medlem
Ponera att jag börjar juristprogrammet hösten 2014. Finns det någon mening med att läsa strökurser kopplade till juridik nu i höst 2013? Tänker på 7.5 - 15 hp.

Undrar lite om det över huvud taget skulle komma att bli något meriterande (eller ens värdefullt) utöver en juristexamen?
Kanske hade det varit mer värt att gå för lite större och bredda sig med exempelvis statsvetenskap eller religion 30 hp?

Sammanfattning: Värt att läsa småkurser i juridik om man ändå planerat att läsa juristprogrammet?
Citera
2013-04-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixitoz
Ponera att jag börjar juristprogrammet hösten 2014. Finns det någon mening med att läsa strökurser kopplade till juridik nu i höst 2013? Tänker på 7.5 - 15 hp.

Undrar lite om det över huvud taget skulle komma att bli något meriterande (eller ens värdefullt) utöver en juristexamen?
Kanske hade det varit mer värt att gå för lite större och bredda sig med exempelvis statsvetenskap eller religion 30 hp?

Sammanfattning: Värt att läsa småkurser i juridik om man ändå planerat att läsa juristprogrammet?
Varför vill du vänta med att börja juristprogrammet då?
Citera
2013-04-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Varför vill du vänta med att börja juristprogrammet då?

Ska bara bättra mitt HP-resultat lite! Men åter till frågan
Citera
2013-04-08, 22:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixitoz

Finns inte direkt någon mening med det. Bättre då att läsa annat som kan vara meriterande. Har du en juristexamen så är det ingen jävel som bryr sig om att du läst JÖK e.dyl. innan. Det skulle vara om du själv vill bilda dig en uppfattning om ämnet och tillskansa dig lite förkunskaper, men det är knappast nödvändigt och absolut inte meriterande. Beroende på vad inom juridiken som du tror att du är intresserad av och kommer vilja jobba med kan exv. företagsekonomi, nationalekonomi, statsvetenskap, psykologi, sociologi, kriminologi och filosofi vara bra att ha. Men läs då helst en 30hp A-kurs i ämnet. Det är meriterande och öppnar även upp för en framtida dubbelexamen med bara ett års extra plugg utöver juristprogrammet och den första kursen.
Citera
2013-04-08, 23:09
Medlem
snauks avatar
Någon får gärna hänvisa mig om denna fråga redan besvarats - hade inte riktigt tid att läsa igenom dessa hundratals sidor, intressant läsning dock!

Men frågan lyder: Jag vill börja plugga juridik i Uppsala men har ej betygen riktigt. Så jag funderade på att läsa kurserna som programmet läser. Så jag läser parallellt. Någon som vet hur stora chanserna är att hoppa in till år två och hur hela proceduren går till?
Finns kurserna som juridikprogrammet läser att läsa som strökurs parallellt?
Citera
2013-04-08, 23:13
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snauk
Någon får gärna hänvisa mig om denna fråga redan besvarats - hade inte riktigt tid att läsa igenom dessa hundratals sidor, intressant läsning dock!

Men frågan lyder: Jag vill börja plugga juridik i Uppsala men har ej betygen riktigt. Så jag funderade på att läsa kurserna som programmet läser. Så jag läser parallellt. Någon som vet hur stora chanserna är att hoppa in till år två och hur hela proceduren går till?
Finns kurserna som juridikprogrammet läser att läsa som strökurs parallellt?

Nej, det går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in