Citat:
Ursprungligen postat av
Vial
Jag hade hur kul som helst under det rättegångsspel vi hade. Innan kände jag väl helt ärligt lite "är det verkligen det här jag skickat min pension åt helvete för, sänkt min inkomst till 'ingenting', hoppat av löneutvecklingen och kommer ha en halv miljon i studieskuld för?" ...//... Men rättegångsspelet där mitt i terminen, där insåg jag att 'joho då, jag är på helt rätt ställe'. Och att det bara är att tugga i sig det tråkiga.
Rättegångsspel innan man läst processrätt är som att knulla innan puberteten, – det är säkert jättekul men ni vet inte vad ni gör och får ingen korrekt bild av hur det egentligen är. Nu kanske jag verkade lite grinig, men det är bättre att du får reda på det nu än att du senare under processrätten (eller gud förbjude i domstolen) inser att rättegångsspelet under T1 gav en felaktigt bild av processföring.
Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Som en bonus kan nämnas att en fråga på T5 (associationsrättsdelen av tentan) har plankats DIREKT från Flashback. Detta citat hade helt enkelt klippts in i tentan. Sedan var det upp till studenterna att lösa uppgiften. Snabbt och enkelt för examinator.
Kul! Har du en länk till citatet/tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Farenheit
Jag bumpar den här, jag tycker det är för mycket snack om intagning! Det är en oerhörd mängd studenter inom juridikprogrammet idag, detta säger jag utan något understöd. Alla får givetvis inte AB rakt igenom, alla får heller inte 2/3 AB och resten BA. Hur går det för Svenne Svensson som gått igenom det kala Skol-Sverige för att sedan pränta in juridik i 4,5 år där han får medelmåttiga betyg och på grund av sin sociala ångest saknar detta fantastiska "nätverk" alla säger att man ska ha?
Det är nog lite som Mahmud säger: Här har vi alla AB rakt igenom, och har vi det inte så kanske man inte vill göra den saken känd bland grabbarna och tjejerna som uppnår "Flashbackmåttet".
Rent krasst tror jag faktiskt att man som nyexad jurist, i dagsläget, kan få det tufft, till och med om man på pappret skulle råka vara konkurrenskraftig. När jag väntade på att bli antagen till ting så testade jag på arbetsmarknaden mest för att se om någon skulle visa intresse, så jag kontaktade drygt tio byråer och sökte en del myndighetsjobb (visserligen spännande sådana), men fick inte en enda intervju och vissa återkopplade njiet och intet. Då kan jag på pappret i vart fall konkurrera ganska väl med nyexade jurister. Så det är nu med spänning jag väntar på att se hur det ska gå för mina kursare som kommit ikapp och börjar examineras, och med handen på hjärtat tror jag att en och annan kan ha en längre periods arbetslöshet och besvikelse framför sig. Vad man får komma ihåg är dock att en längre periods arbetslöshet och besvikelse resulterar flertalet utbildningar i, och det är trots allt inte det närmsta året efter ens examen som avgör hur de närmsta trettio blir.