2011-01-13, 23:11
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Jag tyckte hon såg ut att vara korean med för mycket läppstift. Men jag satt visserligen långt till höger också i salen, eftersom jag ju kom sent.
Menar ni fröken Balkan som prompt skulle stå kvar och vägrade gå och sätta sig? aj aj ...
Senast redigerad av Clay79 2011-01-13 kl. 23:13. Anledning: fel!!
Citera
2011-01-13, 23:43
Medlem
Bokhyllans avatar
Fortsätter väl min guide till juristprogrammet.

Gruppval: Hööken är rolig men väldigt tramsig. Själv föredrar jag praktiserande advokater eftersom de är kunniga, har verklighetsuppfattning och brukar vara ganska sköna. Googla på namnen och välj den ni tycker är intressantast.

Nollningsgrupper: Finns inga. Däremot finns faddrar och faddergrupper som kommer att ta hand om er från och med introdagarna. Följ flocken så fixar sig allt.
Citera
2011-01-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Jag tror, men är inte helt säker, på att anledningen till att du inte hittar något om reservupprop i Uppsala är för att det helt enkelt inte finns något sådant här. Det funkar inte som i Stockholm att man har ett tillfälle där man har upprop för alla och börjar plocka in de reserver som är där vart eftersom platser blir lediga (visst funkar det så?). I Uppsala har man för det första ett rätt rejält överintag, sen har man ett registreringstillfälle som alla som är antagna kallas till. De som inte dyker upp vid registreringstillfället och skriver in sig i rullorna blir strykta och därefter ringer man in reserver om det blir platser över. I ditt fall kanske det känns lite tight att komma in i Uppsala. Reservplats 30 borde innebära att omkring 70-80 pers behöver avstå sin plats.

Som sagt, det här är bara min uppfattning om hur det går till. Är inte 100% insatt eftersom jag aldrig har varit i sitsen själv och inte har någon direkt insikt i hur antagningarna går till. Det jag berättade är bara fritt från minnet av vad man har hört av folk som har koll för att de själva varit reserver eller jobbar med antagningen, så ta allt med en nypa salt. Du får säkert definitivt svar från institutionen snart. De har mycket att göra i dessa tider.

Jo du har helt rätt. Det är en inskrivning för alla antagna i början av terminen. Denna är mycket viktig att gå på. Om man missar inskrivningen finns det troligen en chans att ändå få börja programmet. Men på inskrivningen räknar de antal registrerade studenter. Missar man detta förlorar man platsen. När de då kontaktat alla som sökt till programmet börjar reservintagning. Det sker troligen genom att de kontaktar reserverna i tur och ordning via mail, brev eller telefon. Där krävs det nog väldigt snabba svar. Jag hade en i min klass i Uppsala som kom in på programmet ungefär 2-3 veckor efter första registrering. Då hade folk registrerat sig och sedan hoppat av första veckan. Det jag kan säga är att Juridicum i Uppsala är väldigt måna om att verkligen fylla alla sina platser när terminen börjat. Jag vet inte hur många reserver som får en plats efter första registrering, men de fyller platserna till absolut max, det finns det inga tvivel på. Ge inte upp hoppet om du är reserv!

Kan tillägga att det var registrering för alla nya på programmet i tisdags, den 11/1. De har antagligen påbörjat reservintagningen nu. Den pågår som sagt 2-3 veckor framåt.
Citera
2011-01-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Med tanke på att rätt många av dagens juriststudenter har läst på olika typer av friskolor där det fan räcker med att dyka upp för att få MVG så ska du kanske ta det lite lugnt med uttalanden av den där typen.

+1
Citera
2011-01-14, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan

Gruppval: Hööken är rolig men väldigt tramsig. Själv föredrar jag praktiserande advokater eftersom de är kunniga, har verklighetsuppfattning och brukar vara ganska sköna. Googla på namnen och välj den ni tycker är intressantast.

Nollningsgrupper: Finns inga. Däremot finns faddrar och faddergrupper som kommer att ta hand om er från och med introdagarna. Följ flocken så fixar sig allt.

Håller med, praktiserande advokater är de bästa seminarielärarna. De sämsta har varit de som forskar. De praktiserande är mer verklighetsförankrade och har dessutom högre social kompetens.
Citera
2011-01-14, 02:18
Medlem
Citat:

Rolf Höök är kanske inte en praktiserande advokat för tillfället,
men han har väldigt hög erfarenhet inom området.
Dubbel jur.kand (från SU och Stanford), samt bl.a. "processare" på väldigt hög nivå
på Proctor & Gamble's amerikanska avdelning, gör honom till en av
de mest kompetenta lektorerna i Sverige. Faktumet att han utöver det
är god vän med många i den svenska juristeliten är väl knappast en nackdel.

För de som funderar på vilken lärare de ska välja:

Hööken använder mest sig av "anekdotbaserad" undervisning,
dvs. han delar med sig av sina egna erfarenheter genom att
berätta historier om diverse relevanta självupplevda rättsfall
(om dessa upplevelser sedan är sanna lämnar jag osagt).

Då jag inte har någon erfarenhet om de andra lärarna på JIK:en
så kan jag inte jämföra (vilket antagligen ingen annan härinne
kan göra heller) hööken mot de andra lärarna, men känner man att
höökens undervisningsupplägg passar en så är det ett hett tips.
Jag är själv en f.d s.k. "höökunge" och är sjukligt nöjd med utbildningen
jag fick under den första halvan av min första termin.

Jag rekommenderar även nyblivna juridikstuderande att "hänga på låset" imorgon.
När jag fick välja grupp så tog de mest populära grupperna slut på drygt 30 sekunder!

Jag ber om ursäkt för diverse språkliga misstag. Jag råkar vara vid mitt icke-nyktraste tillstånd
för tillfället.

EDIT: Jag vill inte övertala folk att välja hööken, jag har ingen aning om han är
den bästa läraren eller ej, men när jag pluggade JIK:en så fick samtliga i gruppen
väldigt bra resultat på tentamen.
Senast redigerad av herr_exkrement 2011-01-14 kl. 02:23.
Citera
2011-01-14, 04:44
Medlem
Alla som skall vara med på nollningen i Uppsala och ännu inte blivit uppringda kan vara lugna. Det kommer ringas runt i dag (fredag) och om era faddrar mot förmodan inte ringt så kommer det att ropas upp grupper och vilka som tillhör dem på lördag. Utklädnad o.dyl kommer inte behövas förrän på kvällen. Ni får ursäkta att det blir lite sent, det är första gången vi har nollning på våren (första vårintaget blev det ingen nollning) så den är fortfarande drabbad av lite "barnsjukdomar" nu i början.
Citera
2011-01-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Fyfan, såg precis på FastReg att man kan anmäla polare till grupperna också. Bara man inte hamnar i en grupp med Hannah och hennes 5 polare från Östermalm.

Fördomar redan om folk redan innan du börjat? Chilla och gå in med öppet sinne, var man bor har inget att göra med hur kompetent eller trevlig, i båda riktningarna, man är.

EDIT: Såg att du bor på Söder. Du är säkert en sån där svår vänsterhipster som har flanellskjorta och Converse (men skulle aldrig köpa Nike för att det är att stödja kapitalism) och går på konstig performance art...
Senast redigerad av J_Man 2011-01-14 kl. 08:07.
Citera
2011-01-14, 08:00
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insolvent
Alla som skall vara med på nollningen i Uppsala och ännu inte blivit uppringda kan vara lugna. Det kommer ringas runt i dag (fredag) och om era faddrar mot förmodan inte ringt så kommer det att ropas upp grupper och vilka som tillhör dem på lördag. Utklädnad o.dyl kommer inte behövas förrän på kvällen. Ni får ursäkta att det blir lite sent, det är första gången vi har nollning på våren (första vårintaget blev det ingen nollning) så den är fortfarande drabbad av lite "barnsjukdomar" nu i början.
Då har jag redan tagit mitt pick och pack och flyttat ''upp'' = inga utklädningsgrejer med mig :-( Såg på fb att flera sitter i samma sits. Får ta och improvisera med det som står till buds helt enkelt.
Citera
2011-01-14, 10:55
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr_exkrement
Rolf Höök är kanske inte en praktiserande advokat för tillfället,
men han har väldigt hög erfarenhet inom området.
Dubbel jur.kand (från SU och Stanford), samt bl.a. "processare" på väldigt hög nivå
på Proctor & Gamble's amerikanska avdelning, gör honom till en av
de mest kompetenta lektorerna i Sverige. Faktumet att han utöver det
är god vän med många i den svenska juristeliten är väl knappast en nackdel.

Dags att skaffa sig lite perspektiv? Varför jobbar en av "de mest kompetenta lektorerna* i Sverige", tillika "processare på väldigt hög nivå" som rolig gubbe på JIK:en? Inget ont om Hööken eller hans grupp, men att välja den som något slags inbillat karriärsteg eller på grund av att man tror att Hööken är en auktoritet i juristsverige är att begå ett misstag. Däremot har hans grupp säkert jäkligt roligt och det är också ett skäl, eller hur va?
Citera
2011-01-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Fördomar redan om folk redan innan du börjat? Chilla och gå in med öppet sinne, var man bor har inget att göra med hur kompetent eller trevlig, i båda riktningarna, man är.

EDIT: Såg att du bor på Söder. Du är säkert en sån där svår vänsterhipster som har flanellskjorta och Converse (men skulle aldrig köpa Nike för att det är att stödja kapitalism) och går på konstig performance art...

Haha, jag har då inte träffat många här i Stockholm som är bosatta på Östermalm och som jag haft något gemensamt med. Med det inte sagt att de inte kan vara trevliga.

Såg du min flanellskjorta på uppropet eller? Med tillhörande converse ?
Citera
2011-01-14, 11:39
Bannlyst
Citat:
Dags att skaffa sig lite perspektiv? Varför jobbar en av "de mest kompetenta lektorerna* i Sverige", tillika "processare på väldigt hög nivå" som rolig gubbe på JIK:en? Inget ont om Hööken eller hans grupp, men att välja den som något slags inbillat karriärsteg eller på grund av att man tror att Hööken är en auktoritet i juristsverige är att begå ett misstag. Däremot har hans grupp säkert jäkligt roligt och det är också ett skäl, eller hur va?

Hööken var amanuens när min farsa pluggade. Farsan garvade lite när han fick veta att Hööken jobbade som lärare och sa ungefär "har han inte kommit längre än så"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in