2012-10-14, 00:35
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Räknar jurister alls? Känner att jag kommer sakna matten från tekniska utbildningar, men i övrigt låter juridik ganska lockande. Att faktiskt uppmuntras till att problematisera och hitta nya perspektiv låter fantastiskt, haken är den att det nog låter sig göras med naturliga språk, men svårligen med formella. Så hur ser det ut egentligen? Går det att klämma in åtminstone statistik eller finans någon gång under utbildningen, eller lämnas siffrorna helt därhän?
Om jag varit du hade jag nog läst fristående matematikkurser och på så sätt fått in den delen. Eventuellt att du kanske läser en ek.kand. (om du är intresserad av ekonomi förstås) parallellt och får en dubbelexamen.
Citera
2012-10-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Kan man i regel läsa juristprogrammet i fristående kurser? Tänkte på ÖU om det kan vara lättare än att skriva 1,3 på Hp som programmet kräver

Svar nej.
Citera
2012-10-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Law.and.order
Svar nej.
Är det mest kandidat-program det går med?
Citera
2012-10-14, 09:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Räknar jurister alls? Känner att jag kommer sakna matten från tekniska utbildningar, men i övrigt låter juridik ganska lockande. Att faktiskt uppmuntras till att problematisera och hitta nya perspektiv låter fantastiskt, haken är den att det nog låter sig göras med naturliga språk, men svårligen med formella. Så hur ser det ut egentligen? Går det att klämma in åtminstone statistik eller finans någon gång under utbildningen, eller lämnas siffrorna helt därhän?
Det räknas (tyvärr) under bl.a. familjerätten och säkerligen under skatterätten, kanske under assen också vid utdelningar.

Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Kan man i regel läsa juristprogrammet i fristående kurser? Tänkte på ÖU om det kan vara lättare än att skriva 1,3 på Hp som programmet kräver
Nej. Det är ju ett yrkesprogram, du kan ju inte läsa till läkare medelst fristående kurser. Det är ju bara att söka programmet eller möjligtvis UJIK på LU eller JIKII på UU.
Citera
2012-10-14, 13:11
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Lågstadiematte förekommer, men det är också allt.
Citera
2012-10-14, 14:25
Bannlyst
Mitt huvudsakliga intresse leder mig till en naturvetenskaplig fakultet vilket jag nu tagit sikte på mot HT-13 (då ju dessa i stor utsträckning endast bedriver antagning vid höstterminerna). Jag tänker mig dock att det kan vara bra att ha en alternativ karriärväg då det finns en ganska stor sannolikhet att en forskningsbana inte är det mest lukrativa.

Juridik ligger då nära till hands och jag har faktiskt sökt in till programmet nu till VT-13 vilket föranleder några frågor. Finns det någon nackdel med att påbörja programmet på våren? Jag har förstått att möjligheterna att senarelägga examen är väldigt goda (då advokatsamfundet i sin utredning nämner den enormt stora andel som senarelägger terminer för att uppnå högre betyg etc.) Jag planerar att slutföra examen på kanske 5 år, men det är mycket möjligt att det blir 6 eller 7 också då detta är hur länge jag kommer att studera sammantaget. Det jag tänker mig är alltså att ha en möjlighet att arbeta som brottsmålsadvokat då detta definitivt känns mest lukrativt när det gäller att få in mycket till sitt bolag, detta skulle sedermera kräva att sitta ting är dock en försvårande faktor, human/familjejuridik är dock även det en väldigt trevlig inriktning som lär vara väldigt efterfrågad och enkelt att bedriva genom eget bolag tänker jag mig? Vill alltså ha hjälp med vilken inriktning jag ska välja då jag främst vill ha en juristutbildning som alternativ karriärsväg (och då har jag inget intresse för att jobba för en stor affärsjuridisk byrå vilket innebär alldeles för mycket arbetstid).
Citera
2012-10-14, 15:20
Medlem
Hur mycket redovisning inför grupp är det i Uppsala respektive Stockholm? Är det sant att Stockholm har mer teori och Uppsala mer praktiskt?

Jag har jättesvårt att prata inför grupp, jag har blivit bättre och övar men det är fortfarande en svaghet jag har.. Skulle detta då påverka mina betyg väldigt mycket i Uppsala?
Citera
2012-10-14, 15:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quotient
Det jag tänker mig är alltså att ha en möjlighet att arbeta som brottsmålsadvokat då detta definitivt känns mest lukrativt när det gäller att få in mycket till sitt bolag...

Nja, brottmålsadvokater är inte speciellt välbetalda.

Citat:
Ursprungligen postat av Quotient
...detta skulle sedermera kräva att sitta ting är dock en försvårande faktor

Du behöver inte sitta ting för att bli advokat.
Citera
2012-10-14, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av valteen
Hur mycket redovisning inför grupp är det i Uppsala respektive Stockholm? Är det sant att Stockholm har mer teori och Uppsala mer praktiskt?

Jag har jättesvårt att prata inför grupp, jag har blivit bättre och övar men det är fortfarande en svaghet jag har.. Skulle detta då påverka mina betyg väldigt mycket i Uppsala?

I ditt fall fokuserar du nog på fel sak, -knappast är det så att ditt största problem givet det du beskriver skulle vara betyg... Hur har du tänkt att du ska kunna jobba där du möter kunder, möter arga kunder, arga människor i allmänhet samt högst troligt får utskällningar och krävs stå till svars inför din chef då du inte uppfyllt orimligt satta deadlines etc. etc.
Citera
2012-10-14, 15:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Vissa terminer har en betygssatt föredragning, där du samlar poäng inför tentan. Men bortsett från det blir du inte poängsatt för det du säger under seminarierna. Dock är det väldigt mycket diskussioner på seminarierna. Kan du inte prata inför grupp kanske du bör se till något annat yrke då man ibland som verksam jurist föredrar saker. T.ex. inför domstol, förhör, inför ansvarig delägare...
Citera
2012-10-14, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja, brottmålsadvokater är inte speciellt välbetalda.

Du behöver inte sitta ting för att bli advokat.

Där ser man, jag tänkte mig bara att ett normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott brukar ligga över 100 000 från staten till advokatbyrån, men det kanske inte blir något i sammanhanget att fylla upp bolagets kassa med? Vad tror du då skulle vara den bästa inriktningen i mitt fall där jag vill kunna öppna eget så fort som möjligt?
Citera
2012-10-14, 16:26
Medlem
Citat:

Utan att vilja starta ett "flamewar" så måste jag säga detta:

De stockholmare som bytt till Uppsala eller läst en kurs där är ofta chockerade över hur lite de kan (missförstå mig rätt, hehe). Nivån på seminariediskussionerna i Uppsala tenderar att vara mycket hög och ligger eoner före Stockholm vars pedagogiska nivå verkar direkt undermålig. I Uppsala ska man ifrågasätta saker och ting.

Muntliga redovisningar var det väl egentligen inte så många och betygen sätts inte för deltagande i diskussionen (om det inte är en sokratisk kurs då.. finns de ens kvar förresten?).

Dock är det väldigt mycket diskussion i både basgrupper och i seminariegruppen. Det kan nog bli svårt om du inte klarar av att tala inför andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in