Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Men min huvudsakliga fråga är att om jag läser precis som juristprogrammet gör, fast skillnaden är att jag läser fristående kurser som motsvarar det, kan jag då också ha chansen till en juristutbildning på något vis? Tacksam för svar. Mvh
Nej. Mig veterligen är det inte möjligt att läsa kurserna som finns inom juristprogrammet fristående. Reella alternativ till juristprogrammet är att läsa "affärsjuridik" i typ Linköping och bli en s.k. Köpingjurist, eller läsa rättsvetenskap. Även dessa får jobb (mer eller mindre), men de får inte jobb som kräver juristexamen/jur.kand och somliga (jag t.ex.) anser inte att de ens bör kalla sig jurister.
Till alla nyblivna jur.studs som verkar stressa upp sig: Jag vill inte vara elak eller stressa upp er ännu mer, men om jorden går under vid det här stadiet kommer universum att falla ihop när tentatiderna infaller. Ta några djupa andetag och var medvetna om att 90 % (påhittad siffra) av alla som hoppar av gör det pga. psyket, inte intelligensen eller den faktiska kapaciteten att bli jurister. En idiot klarar av att ta examen! Får ni koll på nerverna får ni koll på utbildningen.