2013-01-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Reality check! Du går på juristprogrammet, inte på dagiset Blåbäret. Sluta gnäll.

Vilken metod du ska använda? Ja, alltså, du börjar på sidan 1 i boken, när du läst den sidan så bläddrar du till sidan 2 och läser den, sen kan du fortsätta på det sättet ända tills det inte finns fler sidor i boken, villket betyder att den är utläst. Sen upprepar du detta med nästa bok, å nästa bok, etc etc. Sen om 4.5 år så är du färdig jurist och begriper inte varför du satt på Flashback way back inte the days och stirrade upp dig över ett problem som bara fanns i ditt eget huvud.

Är det verkligen så enkelt?
Citera
2013-01-28, 20:41
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Ja, men herregud människa! Hur tror du att du ska kunna besvara frågorna om du inte läser boken?
Citera
2013-01-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ja, en del skulle nog säga att det till och med är enklare än så. Du behöver råd som rör ångesthantering, inte tips på hur man bedriver studier. (Även om dessa två visserligen mycket väl kan överlappa.)
Citera
2013-01-28, 20:56
Medlem
Citat:

Läs litteraturen, om de refererar till något i lagboken, så har du den bredvid dig så du kan läsa vad det står där samtidigt. Gå på föreläsningar och gör uppgifterna i alla fall innan tentan.
Citera
2013-01-28, 20:58
Medlem
Elwisps avatar
När det ändå verkar vara uppe, hur mycket förväntas man kunna när man börjar T1? Ska troligtvis börja till hösten, kommer jag vara ensam om att inte ha läst lagboken från pärm till pärm (självklart inte bokstavligt)? Kan tänka mig att de väntar sig någon form av förkunskap men ungefär till vilken grad?
Citera
2013-01-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Får man diskutera lärarna i denna tråd?

Utan att vara moderator så svarar jag ja eftersom det är ett roligt ämne. Så shoot!
Citera
2013-01-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
När det ändå verkar vara uppe, hur mycket förväntas man kunna när man börjar T1? Ska troligtvis börja till hösten, kommer jag vara ensam om att inte ha läst lagboken från pärm till pärm (självklart inte bokstavligt)? Kan tänka mig att de väntar sig någon form av förkunskap men ungefär till vilken grad?
Du behöver inte kunna ett skit om juridik.
Citera
2013-01-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp

Man förväntas inte ha någon form av juridisk förkunskap överhuvudtaget.
Citera
2013-01-28, 21:08
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razak
Du behöver inte kunna ett skit om juridik.

Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Man förväntas inte ha någon form av juridisk förkunskap överhuvudtaget.
Tack för de snabba svaren, skönt att höra.
Citera
2013-01-28, 22:09
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Utan att vara moderator så svarar jag ja eftersom det är ett roligt ämne. Så shoot!

Med risk för att drabbas av mycket dåligt samvete, men då kör jag. Maria Forsberg, UU. Hur fan blev hon anställd?
Citera
2013-01-28, 22:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Men min huvudsakliga fråga är att om jag läser precis som juristprogrammet gör, fast skillnaden är att jag läser fristående kurser som motsvarar det, kan jag då också ha chansen till en juristutbildning på något vis? Tacksam för svar. Mvh

Nej. Mig veterligen är det inte möjligt att läsa kurserna som finns inom juristprogrammet fristående. Reella alternativ till juristprogrammet är att läsa "affärsjuridik" i typ Linköping och bli en s.k. Köpingjurist, eller läsa rättsvetenskap. Även dessa får jobb (mer eller mindre), men de får inte jobb som kräver juristexamen/jur.kand och somliga (jag t.ex.) anser inte att de ens bör kalla sig jurister.

Till alla nyblivna jur.studs som verkar stressa upp sig: Jag vill inte vara elak eller stressa upp er ännu mer, men om jorden går under vid det här stadiet kommer universum att falla ihop när tentatiderna infaller. Ta några djupa andetag och var medvetna om att 90 % (påhittad siffra) av alla som hoppar av gör det pga. psyket, inte intelligensen eller den faktiska kapaciteten att bli jurister. En idiot klarar av att ta examen! Får ni koll på nerverna får ni koll på utbildningen.
Senast redigerad av namgreb 2013-01-28 kl. 22:37.
Citera
2013-01-28, 22:45
Bannlyst
Var kan man skaffa sådana flärpar eller markeringar som man lägger i lagboken så att man snabbt hittar till de olika kapiteln? inte så kul och blädrra igenom hela lagboken på tentan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in