2010-06-26, 18:24
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Då är det inte så i Uppsala. Tentans 3 frågor rättades separat av olika lärare vad jag förstod..

Feadog: hade också Ersan
Ja, alltså tentornas olika frågor rättas att föreläsaren som haft just det ämnet (och sannolikt utformat frågan). Betygen sätts sedan efter att lärarna haft sk. betygskollegium eller liknande. Själva tentaresultaten anslås bara med godkänt eller underkänt. Detta för att kunna justera ev. "felrättningar" osv. Ganska fult gjort... Jag skulle hellre se att man fick göra kompletteringar under sommaren eller liknande för att få de där sista poängen om nu lärarna är måna om att folk ska ha bra betyg.
Citera
2010-06-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Kan låta meddela att även Uppsala-T1orna fått sina betyg nu och det landade på
36,3% AB
27,4% Ba
26,9% B
9,4% U

Känns som det var väldigt många, även otippade, som fick AB, vilket även de 36,3 procenten talar för..

Är Uppsala det nya Göteborg? Generöst värre med AB'n!
Citera
2010-06-27, 06:28
Medlem
Hur snälla är egentligen uppsalas lärare vid bedömningen av tentor? Jag läste just kommentaren till senaste T1-tentan, (där jag fick ett BA) och om jag inte redan vetat vilken poäng jag hade fått hade jag ställt in mig på ett U direkt då jag fick intrycket att jag varit ute och cyklat och missat massa väsentliga punkter på samtliga tre frågor.

nån annan som hade samma känsla när ni läste kommentaren?
Citera
2010-06-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Hur snälla är egentligen uppsalas lärare vid bedömningen av tentor? Jag läste just kommentaren till senaste T1-tentan, (där jag fick ett BA) och om jag inte redan vetat vilken poäng jag hade fått hade jag ställt in mig på ett U direkt då jag fick intrycket att jag varit ute och cyklat och missat massa väsentliga punkter på samtliga tre frågor.

nån annan som hade samma känsla när ni läste kommentaren?

Den känslan får alla. Oavsett hur bra det har gått. Du förväntas inte svara lika strukturerat och ingående som läraren i svarskommentaren. läraren skriver i princip upp "vilka resonemang som har premierats", det betyder inte att endast det sätt som läraren föredrar har varit poänggivande!
Citera
2010-06-27, 11:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Är Uppsala det nya Göteborg? Generöst värre med AB'n!

Nja, det är väl att ta i lite. Nån skrev för ett par sidor sedan att på SU brukar det vara runt 50% AB på första terminen. Låter löjligt generöst tycker jag. Som jag sa så berättade min lärare att det var en jävligt stark kull nu under våren vilket det tydligen hade varit i höstas också. Jag tror att Uppsala är bland de snålaste med betygen.
Citera
2010-07-01, 02:22
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
För SU brukar första terminen vara närmare 50 % AB, så vitt jag vet. Jobbigt med en knepigare första termin för uppsalastudenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nån skrev för ett par sidor sedan att på SU brukar det vara runt 50% AB på första terminen. Låter löjligt generöst tycker jag.

Nja, 50% AB första terminen på SU torde ju vara något av en omöjlighet eftersom man inte har terminstentor på SU. Visserligen är det väll runt 50% som får AB på jiken, en löjligt enkel kurs. C1:an (familjerätt och arbetsrätt) ger dock absolut inte 50% AB samtidigt som den lilla kursen rättsinformatik (första delen av denna) inte kan ge annat än B.
Citera
2010-07-01, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja, 50% AB första terminen på SU torde ju vara något av en omöjlighet eftersom man inte har terminstentor på SU. Visserligen är det väll runt 50% som får AB på jiken, en löjligt enkel kurs. C1:an (familjerätt och arbetsrätt) ger dock absolut inte 50% AB samtidigt som den lilla kursen rättsinformatik (första delen av denna) inte kan ge annat än B.

Vadå nja? När jag gick första terminen var det 50 % på både jiken och C1 som fick AB.

C2 - 34 % t.ex. Så jag upplever lite att folk överskattar svårigheterna med att få AB på tentor. Kanske de främst försöker skydda sig själva så de kan känna att det ändå inte är lönt att lägga ner energi om det är "omöjligt". Förslappande skyddsmekanismer
Citera
2010-07-01, 18:15
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Vadå nja? När jag gick första terminen var det 50 % på både jiken och C1 som fick AB.

C2 - 34 % t.ex. Så jag upplever lite att folk överskattar svårigheterna med att få AB på tentor. Kanske de främst försöker skydda sig själva så de kan känna att det ändå inte är lönt att lägga ner energi om det är "omöjligt". Förslappande skyddsmekanismer

Utan ett ordentlig underlag ska väll egentligen ingen säga varken bu eller bä, men ett "nja" tyckte jag var på sin plats av samma anledning du inte tycker det är på sin plats. När jag läste C1:an var det nämligen inte 50% som fick AB.
Att folk till viss del överskattar svårigheterna att få AB håller jag med om. Vill man få AB:n så kräver det visserligen sin insats men det är långt ifrån omöjligt att få bra betyg. Personligen tror jag dock inte att det är resultatet av förslappande skyddsmekanismer utan snarare att det är resultatet av ett förslappat samhälle!
Citera
2010-07-01, 18:16
Medlem
zyzs avatar
Citat:
C1:an gav ungefär 45% AB på min termin. Juridisk informationssökning blir ju ett betyg på T2 - att klara av B på T1 är ju bara ett förkunskapskrav för att få tentera Rättsinformatiken. Genom hela utbildningen i Stockholm skulle jag säga att runt 40-50% av alla får AB.
Citera
2010-07-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyz
C1:an gav ungefär 45% AB på min termin. Juridisk informationssökning blir ju ett betyg på T2 - att klara av B på T1 är ju bara ett förkunskapskrav för att få tentera Rättsinformatiken. Genom hela utbildningen i Stockholm skulle jag säga att runt 40-50% av alla får AB.

Vad menar du? Att genomsnittsstudenten får AB på 40-50% av alla kurser på linjen, att 40-50 % får AB i alla ämnen eller att 40-50% av alla får minst ett AB?

På C1 HT09 fick c:a 42% AB på C1 och 50% på JIK:en, således så borde max 42% fått AB på hela terminen om man nu ens kan jämföra terminstentor med kurstentor.
Citera
2010-07-01, 18:55
Medlem
zyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Vad menar du? Att genomsnittsstudenten får AB på 40-50% av alla kurser på linjen, att 40-50 % får AB i alla ämnen eller att 40-50% av alla får minst ett AB?

På C1 HT09 fick c:a 42% AB på C1 och 50% på JIK:en, således så borde max 42% fått AB på hela terminen om man nu ens kan jämföra terminstentor med kurstentor.
Jag har min uppsats kvar och genom hela min utbildning har AB-andelen varit ca 40-50 %. Högre ju längre man gått i utbildningen.
Citera
2010-07-01, 19:05
Medlem
Citat:
Utan ett ordentlig underlag ska väll egentligen ingen säga varken bu eller bä, men ett "nja" tyckte jag var på sin plats av samma anledning du inte tycker det är på sin plats. När jag läste C1:an var det nämligen inte 50% som fick AB.
Att folk till viss del överskattar svårigheterna att få AB håller jag med om. Vill man få AB:n så kräver det visserligen sin insats men det är långt ifrån omöjligt att få bra betyg. Personligen tror jag dock inte att det är resultatet av förslappande skyddsmekanismer utan snarare att det är resultatet av ett förslappat samhälle!

Kolla i fastreg då vad folk fick när du läste. För de har väl inte avskaffat det (än?)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in