Citat:
Ursprungligen postat av
mattekille
Tack för svaren jag fick.
Har en del vänner och andra ytliga bekanta som jag vet kom in på juristprogrammet. Många av dem (ofta tjejer) är folk som fick bra betyg på gymnasiet, men knappast är särskilt klipska eller för den delen några som gillar att läsa.
De skriver antagligen samma sak om dig! ;>
Jag har 0 respekt för svenska gymnasieskolan, men jag antar att man ändå måste lämna in något för att få >20.0. Sannolikt kan de läsa när det behövs för betyg, karriär, och självförverkligande.
Citat:
De kämpade sig igenom gymnasiet, men har väldigt svårt att tro att bokhyllan hemma - i den mån det fanns en bokhylla - innehöll särskilt tung litteratur. Hur klarar de sig på juristprogrammet? Nog borde många få en formidabel chock när de plötslig måste läsa tyngre saker än skvallertidningar och tunna pocketdeckare? (generaliserar som fan, men men).
En del får en chock och hoppar av, men vanligare är nog att få en chock (eller intala sig att det är svårare än det är) och börja plugga hårt. Folk blir seriösa snabbt på universitet, och begåvning är som sagt inte lika viktigt som studiedisciplin.