2014-07-15, 11:26
Medlem
mattekilles avatar
Tack för svaren jag fick.

Har en del vänner och andra ytliga bekanta som jag vet kom in på juristprogrammet. Många av dem (ofta tjejer) är folk som fick bra betyg på gymnasiet, men knappast är särskilt klipska eller för den delen några som gillar att läsa. De kämpade sig igenom gymnasiet, men har väldigt svårt att tro att bokhyllan hemma - i den mån det fanns en bokhylla - innehöll särskilt tung litteratur. Hur klarar de sig på juristprogrammet? Nog borde många få en formidabel chock när de plötslig måste läsa tyngre saker än skvallertidningar och tunna pocketdeckare? (generaliserar som fan, men men).
Citera
2014-07-15, 11:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattekille
Tack för svaren jag fick.

Har en del vänner och andra ytliga bekanta som jag vet kom in på juristprogrammet. Många av dem (ofta tjejer) är folk som fick bra betyg på gymnasiet, men knappast är särskilt klipska eller för den delen några som gillar att läsa.

De skriver antagligen samma sak om dig! ;>

Jag har 0 respekt för svenska gymnasieskolan, men jag antar att man ändå måste lämna in något för att få >20.0. Sannolikt kan de läsa när det behövs för betyg, karriär, och självförverkligande.

Citat:
De kämpade sig igenom gymnasiet, men har väldigt svårt att tro att bokhyllan hemma - i den mån det fanns en bokhylla - innehöll särskilt tung litteratur. Hur klarar de sig på juristprogrammet? Nog borde många få en formidabel chock när de plötslig måste läsa tyngre saker än skvallertidningar och tunna pocketdeckare? (generaliserar som fan, men men).

En del får en chock och hoppar av, men vanligare är nog att få en chock (eller intala sig att det är svårare än det är) och börja plugga hårt. Folk blir seriösa snabbt på universitet, och begåvning är som sagt inte lika viktigt som studiedisciplin.
Citera
2014-07-15, 13:19
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
De skriver antagligen samma sak om dig! ;>

Jag har 0 respekt för svenska gymnasieskolan, men jag antar att man ändå måste lämna in något för att få >20.0. Sannolikt kan de läsa när det behövs för betyg, karriär, och självförverkligande.

En del får en chock och hoppar av, men vanligare är nog att få en chock (eller intala sig att det är svårare än det är) och börja plugga hårt. Folk blir seriösa snabbt på universitet, och begåvning är som sagt inte lika viktigt som studiedisciplin.
Det finns också de som är extremt begåvade men som ändå väljer att hoppa av. Ofta rör det sig om naturvetare som har svårt att ställa om sig och läsa ett "flummigt" ämne.
Citera
2014-07-15, 13:21
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det finns också de som är extremt begåvade men som ändå väljer att hoppa av. Ofta rör det sig om naturvetare som har svårt att ställa om sig och läsa ett "flummigt" ämne.

Absolut! Jag misstänker att avhoppen till ganska liten del beror på att någon tycker det är för tufft.
Citera
2014-07-15, 18:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Äsch, det här beror ju helt på en hel rad olika förutsättningar. Jag säger inte att ni har fel, men att så pass kategoriskt generalisera utifrån era egna personliga erfarenheter och förutsättningar är ju inte särskilt ödmjukt. Eller rimligt.
Javisst har alla förutsättningar. Mitt inlägg kom kanske att framstå som något hårt och kategoriskt, det ber jag om ursäkt för. I lite mer nyanserade termer kan man nog säga att studietekniken behöver förbättras, om det finns ett behov av att lägga ned så mycket tid varje vecka.

Självklart har jag förståelse för om mer tid läggs ned under PM-perioder samt under tentaplugget. Även under mer hektiska terminer. T3 i Uppsala består av:

Måndag: Sokrat
Tisdag: Seminarium + Sokrat
Onsdag: Seminarium
Torsdag: Fri
Fredag: Seminarium

Om jag inte minns helt fel såg det ut så för något år sedan. Då har jag full förståelse för att helger används till studier, samt att det går åt mer tid under veckan. Men att termin efter termin sitta så länge tyder på att någonting inte står alldeles rätt till.
Citera
2014-07-15, 23:21
Medlem
Alter-egons avatar
Nu gick inte jag ut med några fenomenala betyg (33% AB, 40% BA, 26% B), men jag pluggade ca 3,5-7 timmar i veckan. Mer veckan inför tenta och givetvis ofantligt mycket mer vid uppsatsskrivande. Jag är ganska begåvad och önskar så här i efterhand att jag tagit studierna på större allvar och pluggat mer så jag hade fått bättre betyg. Jag var aldrig på föreläsningar heller.'

Vill man bara ta sig igenom programmet så går det att göra med minsta möjliga ansträngning, men då blir det ju inte många AB:n heller.
Citera
2014-07-16, 01:15
Medlem
Jag är nyfiken på Lindahls Business Law Challenge. Ni som deltagit i tävlingen eller kan vidarebefordra relevant hörsägen är välkomna att dela med er!

Jag har förövrigt avverkat hela tråden nu. Applåder till er som idogt och flitigt assisterat både mindre kunnande och mer förvirrade studenter än er själva. Tråden borde sammanställas och komprimeras ner till en nybörjarguide som samtliga lärosäten förärar nyblivna jur studs med.

edit: Eftersöker intressanta och bra bloggar som behandlar såväl yrkesverksamma som studerande juristers vardag.
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2014-07-16 kl. 01:34.
Citera
2014-07-16, 01:26
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Nu gick inte jag ut med några fenomenala betyg (33% AB, 40% BA, 26% B), men jag pluggade ca 3,5-7 timmar i veckan. Mer veckan inför tenta och givetvis ofantligt mycket mer vid uppsatsskrivande. Jag är ganska begåvad och önskar så här i efterhand att jag tagit studierna på större allvar och pluggat mer så jag hade fått bättre betyg. Jag var aldrig på föreläsningar heller.'

Vill man bara ta sig igenom programmet så går det att göra med minsta möjliga ansträngning, men då blir det ju inte många AB:n heller.

Vad jobbar du med nu då?
Citera
2014-07-16, 06:46
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Att regelbundet lägga ned 45-50 timmar är slöseri med tid. Det är självklart en lämplig nivå när man t.ex. skriver PM, och inte är klart när sista veckan innan inlämning kommer. Men att lägga ned så mycket tid varje vecka är överdrivet mycket. Jag har klarat mig genom sju terminer med högsta betyg, och har inte alls suttit 45-50 timmar per vecka eller studerat varje helg.

Hmm ja då vet inte jag riktigt. För att det är inte så att jag lägger ner den tiden för att jag sitter och läser "extra saker". Det handlar om att göra det man ska ha hunnit göra till varje seminarium + allt annat som man ska göra. Det går helt enkelt inte att lägga mindre tid. Sedan vet inte jag om vi bara har haft särskilt tuffa terminer men den mängden jag lägger ner den beror på min vilja att ha läst alla kapitel som man ska ha läst till seminariet enligt lärarnas schema samt göra allt annat smått och gott som pm, rättsfallskoncetrat m.m. Jag har hittils aldrig känt mig klar innan en tenta, alltid saker jag inte har hunnit göra, kapitel man inte läst, saker man inte har riktigt koll på men som man inte har tid att få full förståelse för e.t.c. Nu har jag ju CC framför mig så då lär det väl bli 60 timmars veckor hela jävla terminen.
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-07-16 kl. 06:53.
Citera
2014-07-16, 06:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Jag är nyfiken på Lindahls Business Law Challenge. Ni som deltagit i tävlingen eller kan vidarebefordra relevant hörsägen är välkomna att dela med er!

Jag har förövrigt avverkat hela tråden nu. Applåder till er som idogt och flitigt assisterat både mindre kunnande och mer förvirrade studenter än er själva. Tråden borde sammanställas och komprimeras ner till en nybörjarguide som samtliga lärosäten förärar nyblivna jur studs med.

edit: Eftersöker intressanta och bra bloggar som behandlar såväl yrkesverksamma som studerande juristers vardag.
Tja, jag vet inte riktigt vad du fiskar efter om BLC. Tävlingen är uppbyggd i olika moment, som går att läsa om på hemsidan, och ska efterlikna en affärsjurists vardag. Momenten är affärsjuridisk analys, avtalsarbete samt förhandling. David Frydlinger har skrivit en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter, men i den beskrivs alla moment som är med i BLC.
Citera
2014-07-16, 08:38
Medlem
Graflunds avatar
Hej igen!

Vilka läroverk antar nya elever på både höst och vår? Vet om Uppsala sedan tidigare, men det verkar som om Örebro endast har höst?
Citera
2014-07-16, 09:10
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Vad jobbar du med nu då?

Jag tog examen för en månad sedan. Har en plan över vad jag vill göra, får se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in