2012-10-12, 19:22
Medlem
Nån som vet hur det gick med Stockholm och deras rätt att examinera? Är inte ute efter att klanka ner eller nåt utan undrar bara allmänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Cargoyle
Någon som använt boken Författningssamling i assocationsrätt av Axelius? Är det något att ha? Hörde att den hade rättsfallshänvisningar, är rättsfallen också refererade med några meningar på samma sätt som i den röda lagboken?

Finns det några fördelar med att ha den jämfört med lagboken?
Köp den om institutionen rekommenderar den. Då är det i princip vattentätt. Står den på listan och du frågar här?
Citera
2012-10-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Nån som vet hur det gick med Stockholm och deras rätt att examinera? Är inte ute efter att klanka ner eller nåt utan undrar bara allmänt.

Köp den om institutionen rekommenderar den. Då är det i princip vattentätt. Står den på listan och du frågar här?

Nej den står ej på listan men en av våra lärare rekommenderade den. Jag undrar om det är värt att punga ut 200 spänn för den. Har tyvärr inte möjlighet att bläddra i den då den inte finns på bibblan.
Citera
2012-10-12, 20:11
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp

De har något år på sig att fixa till "bristerna" innan Högskoleverket pillar på den rätten.
Citera
2012-10-12, 22:23
Medlem
Jag vill läsa juridik i framtiden. Men finns det någon enskild kurs som jag kan söka till nu, som jag senare kan tillgodoräkna mig programmet i Uppsala, någon som har något exempel/tips?
Citera
2012-10-13, 03:38
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag kan inte med ord nog förklara hur varmt jag skulle rekommendera alla former av juridiska introduktionskurser innan man väl börjar programmet. Jag sitter som ett frågetecken just nu under termin 1 och önskar inget hellre än att jag hade gått någon översiktskurs innan.

Haha. Det kommer styra upp sig, sitt still i båten bara.
Citera
2012-10-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Haha. Det kommer styra upp sig, sitt still i båten bara.

Jag frågade lite tidigare om huruvida man borde gå något sådant innan, fick väl mer eller mindre ett nej men är fortfarande lite tveksam nu när det är en sådär två dagar tills sista anmälningsdag...
Citera
2012-10-13, 16:17
Medlem
Katla.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Jag frågade lite tidigare om huruvida man borde gå något sådant innan, fick väl mer eller mindre ett nej men är fortfarande lite tveksam nu när det är en sådär två dagar tills sista anmälningsdag...

Jag läser en sån på distans, halvtid. Jag har fått för mig att den största fördelen är att man blir lite "van" vid terminologin, samt att det aldrig skadar att veta hur man hittar i lagboken. Och lite värdefull feedback skadar ju aldrig heller!

Det är inga stora försprång eller så, men det känns i alla fall lite bättre att veta att man (förhoppningsvis) inte kommer att vara helt lost vid terminsstarten...
Citera
2012-10-13, 16:22
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Jag tror inte det gör från eller till egentligen. Låt dig inte avskräckas om det verkar jävligt virrigt i början på programmet i alla fall - jag satt som ett frågetecken i minst 1½ termin. Man ska inte hetsa upp sig för mycket (vilket du kommer märka att många på juristlinjen gör).
Citera
2012-10-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Jag tror inte det gör från eller till egentligen. Låt dig inte avskräckas om det verkar jävligt virrigt i början på programmet i alla fall - jag satt som ett frågetecken i minst 1½ termin. Man ska inte hetsa upp sig för mycket (vilket du kommer märka att många på juristlinjen gör).

Tror jag sätter juristprogrammet som förstaval då. Sätter en inledande kurs som andraval, ifall jag inte skulle komma in i vår (Lund, har 1,6 hp dock skräpbetyg).
Citera
2012-10-13, 23:16
Medlem
Citat:
Tror jag sätter juristprogrammet som förstaval då. Sätter en inledande kurs som andraval, ifall jag inte skulle komma in i vår (Lund, har 1,6 hp dock skräpbetyg).

Jag tycker att du absolut ska söka juristprogrammet direkt. Jag ser ingen anledning att söka någon annan introkurs innan om du har möjlighet att komma in på programmet. Alla är nya i början och kursen är också utformad efter det. Jag vet inte exakt vad de separata terminskurserna innehåller men jag tror inte att du kommer ha någon direkt fördel av det, möjligtvis att du kan nicka igenkännande de första introduktionsföreläsningarna i respektive ämne. Mao en fis i rymden, piss i Mississippi osv
Citera
2012-10-13, 23:33
Medlem
Räknar jurister alls? Känner att jag kommer sakna matten från tekniska utbildningar, men i övrigt låter juridik ganska lockande. Att faktiskt uppmuntras till att problematisera och hitta nya perspektiv låter fantastiskt, haken är den att det nog låter sig göras med naturliga språk, men svårligen med formella. Så hur ser det ut egentligen? Går det att klämma in åtminstone statistik eller finans någon gång under utbildningen, eller lämnas siffrorna helt därhän?
Citera
2012-10-14, 00:06
Medlem
Kan man i regel läsa juristprogrammet i fristående kurser? Tänkte på ÖU om det kan vara lättare än att skriva 1,3 på Hp som programmet kräver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in