2012-08-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
Hej ni som ska börja på SU i höst, har ni fått kallelsen hemskickad/via mail eller något annat välkomstbrev från SU? (Börjar bli lite smått nervös för jag har inte fått något hemskickat har bara sett antagningsbeskedet från VHS och sen kallelsen online på juridicums hemsida )

SU brukar vara lite sparsamma med att skicka ut papper i onödan, det mesta går att läsa på hemsidan. Detta till skillnad från UU som inte sparar på papperna alls utan dem får man säkert 10 olika brev ifrån
Citera
2012-08-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-erendipity
Ska också börja på SU i höst! Så vitt jag vet går det inte att ringa och tacka ja till sin plats. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det någonstans. Såg dock att det finns ett nummer till antagningsenheten på SU som man kunde ringa till ifall man hade frågor. Du kanske kan ringa och fråga för säkerhets skull?

Skoj! De hade tydligen telefontid mellan 10-12 så får kika det imorgon!

Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
Hej ni som ska börja på SU i höst, har ni fått kallelsen hemskickad/via mail eller något annat välkomstbrev från SU? (Börjar bli lite smått nervös för jag har inte fått något hemskickat har bara sett antagningsbeskedet från VHS och sen kallelsen online på juridicums hemsida )

Jag har inte heller fått något i brevlådan men läste att det skulle dimpa ner något nu i vecka 32.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?lang=swe&aktuellid=300
Senast redigerad av Wontstop 2012-08-09 kl. 15:40.
Citera
2012-08-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofist
Börjar på GU om ett par veckor. Några fler här?

Jag! Leta efter en lantis som ser allmänt vilsen ut.
Citera
2012-08-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Vad tror ni om att köpa den gröna lagboken på ibooks? Ska plugga på UU. Bortkastade pengar, bra komplement eller rent av en ersättning till pappersvarianten?

Nån som har erfarenhet som vill peta in en åsikt? Värt att tillägga är att jag har en iPad som jag tänkte använda den på om det blir aktuellt.

Edit: Den kostar 249 kr.

Är säker på att du har tillgång till alla juridiska databaser genom medlemskap i universitetsbiblioteket. Så var det när jag pluggade på socialhögskolan. Där har du alla lagar. Dock är det, liksom andra redan har påpekat, vettigt att ha en inbunden lagbok (lättare eftersom du antagligen kommer vilja lägga in flärpar och göra anteckningar och hänvisningar). Dessutom ganska trevligt. Bra med databaser för att kika in proppar och prejudikat samt annat material.

F.Ö kommer jag nog tacka nej till denna utbildning på SU nu till hösten (de vidrigaste av människor lyckas ju ändå komma runt lagen). Är det någon som läser tråden och söker från folkhögskola, som ligger på 1:a reserv? korka upp! du kommer ha en plats nu till hösten. hoppas du förvaltar dina studier väl och går med i vänsterjuristerna och ta med dig näsdukar till merparten av dina klasskamrater. Har hört att det är många osnytna 20åringar på utbildningen. Lycka till må man väl också säga till alla som har kommit in och kom ihåg att det är ni som ska utgöra en utav grundbultarna för det här samhället, sen när ni blir klara. Bete er som förebilder och skippa högfärdighet och sånt jävla trams. Var seriösa i era motiv och avslappnade i er framtoning så ska ni se att det blir fint. Tror det är en kul utbildning men siktar på en annan som verkar ännu roligare och kommer passa mig så mycket bättre
Citera
2012-08-10, 02:28
Medlem
Christopher.s avatar
Dags att handla böcker inför terminsstarten, jävlar vad det kostar, nära 3000:- för en 7.5 kurs. Håller det i sig så här så kommer man att ha pungat ut drygt 100.000 bara på böcker under dom här åren. Svider för en snål jävel som mig själv.
Citera
2012-08-10, 09:48
Medlem
Fick brev från Juridicum idag
Citera
2012-08-10, 11:31
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtbrave
Är säker på att du har tillgång till alla juridiska databaser genom medlemskap i universitetsbiblioteket. Så var det när jag pluggade på socialhögskolan. Där har du alla lagar. Dock är det, liksom andra redan har påpekat, vettigt att ha en inbunden lagbok (lättare eftersom du antagligen kommer vilja lägga in flärpar och göra anteckningar och hänvisningar). Dessutom ganska trevligt. Bra med databaser för att kika in proppar och prejudikat samt annat material.

F.Ö kommer jag nog tacka nej till denna utbildning på SU nu till hösten (de vidrigaste av människor lyckas ju ändå komma runt lagen). Är det någon som läser tråden och söker från folkhögskola, som ligger på 1:a reserv? korka upp! du kommer ha en plats nu till hösten. hoppas du förvaltar dina studier väl och går med i vänsterjuristerna och ta med dig näsdukar till merparten av dina klasskamrater. Har hört att det är många osnytna 20åringar på utbildningen. Lycka till må man väl också säga till alla som har kommit in och kom ihåg att det är ni som ska utgöra en utav grundbultarna för det här samhället, sen när ni blir klara. Bete er som förebilder och skippa högfärdighet och sånt jävla trams. Var seriösa i era motiv och avslappnade i er framtoning så ska ni se att det blir fint. Tror det är en kul utbildning men siktar på en annan som verkar ännu roligare och kommer passa mig så mycket bättre
Ja ok, jag väntar nog med att köpa den elektroniska varianten då. Pappersvarianten känns ändå rätt obligatorisk sen får jag väl se hur det känns när jag väl börjat studera om en e-variant blir överflödig.

Sköna tips i övrigt (utom det där med vänsterjuristerna ), själv är jag 22 och lite orolig att de flesta ska vara färskingar direkt från gymnasiet som aldrig haft ett riktigt jobb och uppnått toppbetyg genom flit och fjäsk och nu ska bli något med "status".
Citera
2012-08-10, 14:57
Medlem
morfars avatar
Är vänsterjuristerna Stockholm fortfarande aktiva?
Citera
2012-08-10, 17:02
Medlem
Belfours avatar
Hmm, vänsterjuristerna...
Förekommer även detta i Lund? Hur ser de politiska särdragen ut överlag på programmet? Är allt PK-hejhå eller går det att diskutera något utan att behöva höra Sofia 19 år rabbla upp saker snälla staten lärt henne?
Citera
2012-08-10, 17:27
Medlem
Modnars avatar
Vad tror ni om den här? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185921092

"Författningssamling Termin 1 Uppsala & Umeå (Stats- & EU rätt) (Häftad)"

Kan det vara något att köpa istället för en lagbok. Med risk för att bli dumförklarad: Hur hittar man den gröna lagboken på adlibris? Jag sökte på Sveriges rikes lag och fann då bara den blå och vad jag förstått är den gröna bättre. Men som sagt, räcker det med bara det där häftet månntro?
Citera
2012-08-10, 17:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Kan det vara något att köpa istället för en lagbok. Med risk för att bli dumförklarad: Hur hittar man den gröna lagboken på adlibris? Jag sökte på Sveriges rikes lag och fann då bara den blå och vad jag förstått är den gröna bättre. Men som sagt, räcker det med bara det där häftet månntro?
Köp en riktig lagbok. Du hittar den på jontes eller internet om du hellre vill det, den heter då inte Sveriges rikes lag, det är ju den blå som heter det! Sveriges lagar eller svensk lag heter den, den ges ut av Iustus.
Citera
2012-08-10, 18:19
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Jag tycker personligen att de här "skräddarsydda" författningssamlingarna är riktigt bra. Så fort kursledningen godkänt någon av dem för en viss kurs, brukar jag köpa en sådan. Men innan du eventuellt gör detsamma, kolla först med kursledningen/amanuensen om den aktuella samlingen verkligen innehåller all lagtext du behöver för att läsa kursen och att den är godkänd att tas med på tentamen. Annars är det ju ett rätt onödigt inköp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in