Vad tror vi om antagning via HP-resultat de kommande åren? Är juridikstudenter hajare på matematik eller är det bara bokmalar? Det sistnämnda implicerar ju att antagningspoängen gällande HP rimligtvis borde sänkas eftersom den nya provutformningen består av avsevärt mer matematik.
Tror ni inställning bland studenterna vid de olika lärosätena spelar roll vart dom hamnar? Är det så att SU eleverna till större del har siktet inställt på Norrmalmstorg i högre grad än sig Uppsala?
LU verkar ju vara de som pungar ut flest stjärnor. UU däremot representeras inte alls lika bra bland de prominenta juristerna ute i arbetslivet.
-Allt jag säger backas upp av information vilket jag kunnat presentera själv, men innan jag ens har hunnit göra det så har andra i tråden postat ungefär exakt den betygsbild jag har pratat om.
Jag tänker inte sänka mig till din nivå som bevisligen består av: "-Fy vad du är dum som kommer och säger att 40% får AB, även fast det stämmer så tänker jag säga emot eftersom du är dum!"
Sen ditt sätt att spy ur dig massa strunt och spekulera om mig som person, vad ger det dig? Du ger även din subjektiva åsikt på hur du tycker att jag uttrycker mig, och att du ogillar det, jag är ju tydligen dum enligt dig och det gör dig väldigt arg.
-Jag anser inte att det är svårt att få AB då ungefär 40% av alla får AB på varje tenta i genomsnitt ( i detalj var det väl visst: 35% på grundkurser, 65% på specialkurser och 95% på examensarbeten.
Det betyder alltså tyvärr att om du inte har AB på grundkurserna - är 35% av alla bättre än dig, får du inte AB på specialkurserna är 65% av alla bättre än dig, får du det inte på examensarbetet tillhör du den femte sämsta percentilen. Att du skyller din ilska över den betygsbild som gäller på mig gör inte att du får bättre betyg.
-Jag föreslår att du fokuserar på att prestera bättre istället, för du borde ha förstått vid det här laget att dom som inte får AB får inget bra jobb som det är hård konkurrens på, ytterligare en punkt där jag nu har bevisat att jag har haft rätt hela tiden.
Så du tror att eftersom andelen AB på varje tenta brukar vara 20-40% så tror du att det är 20-40% som har AB genomgående? Inser du inte hur korkat det är att dra den slutsatsen?
Du har blivit rättad i dina villfarelser gång på gång i den här tråden av både studerande på juristprogrammen och en yrkesverksam jurist men du fortsätter att spy ur dig dina teorier som om det vore fakta. Vad ger det dig? Eftersom du inte pluggar än, och inte har en aning om något förutom att du har hört rykten som du tar för objektiva sanningar så råder jag dig att tagga ner. Tagga ner ganska rejält.
Visst är betygen viktiga för att få jobb, men 100% AB är en ren utopi. Det är kanske en promille av studenterna som har 100% AB. Har man ca. 50% AB så räcker det för att få komma på intervju på de flesta byråer. Har man kontakter så kan man få byråjobb även om man har B i varenda kurs. Jag är inte längre orolig över att inte få det jobb jag vill ha, så jag känner mig absolut inte personligt påhoppad av dina tönterier. Det sticker bara i mina ögon när folk som du som inte pluggar men som tror att de vet allt ändå snackar en massa skit, och jag är säker på att de flesta här i tråden håller med mig.
Tror ni inställning bland studenterna vid de olika lärosätena spelar roll vart dom hamnar? Är det så att SU eleverna till större del har siktet inställt på Norrmalmstorg i högre grad än sig Uppsala?
LU verkar ju vara de som pungar ut flest stjärnor. UU däremot representeras inte alls lika bra bland de prominenta juristerna ute i arbetslivet.
Jag tror inte alls att det spelar någon roll. Mig veterligen finns det inget som tyder på att det finns någon substans i det du skriver här, så du får gärna komma med någon form av stöd för det du påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jönköping har inget juristprogram. En jur. kand. från ÖU är bättre än ingen jur. kand. alls, du får jobb.
Tycker att det hetsas ganska rejält mot ÖU faktiskt. Kanske onödigt mycket? Finns det något handfast att gå på när man dömer ut ÖU?
Och du, eXtremo: det heter juristexamen. Jur. kand. är inget som universiteten sysslar med längre.
Tycker att det hetsas ganska rejält mot ÖU faktiskt. Kanske onödigt mycket? Finns det något handfast att gå på när man dömer ut ÖU?
Och du, eXtremo: det heter juristexamen. Jur. kand. är inget som universiteten sysslar med längre.
Högskoleinspektionen bedömde 1997 att Örebro Högskola inte levde upp till kraven för att få bilda Örebro Universitet på några punkter eller fakulteter.
Göran Persson utnämnde egenmäktigt Örebro till Universitet samma år och blev sedermera hedersdoktor i medicin då ingen fakultet accepterade honom så att dom fick instifta en ny fakultet just i detta ärbara syfte.