2012-03-24, 15:40
Medlem
Slammertaskans avatar
Vad tror vi om antagning via HP-resultat de kommande åren? Är juridikstudenter hajare på matematik eller är det bara bokmalar? Det sistnämnda implicerar ju att antagningspoängen gällande HP rimligtvis borde sänkas eftersom den nya provutformningen består av avsevärt mer matematik.
Citera
2012-03-24, 20:35
Medlem
Tror ni inställning bland studenterna vid de olika lärosätena spelar roll vart dom hamnar? Är det så att SU eleverna till större del har siktet inställt på Norrmalmstorg i högre grad än sig Uppsala?

LU verkar ju vara de som pungar ut flest stjärnor. UU däremot representeras inte alls lika bra bland de prominenta juristerna ute i arbetslivet.
Citera
2012-03-24, 20:44
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest

Så du tror att eftersom andelen AB på varje tenta brukar vara 20-40% så tror du att det är 20-40% som har AB genomgående? Inser du inte hur korkat det är att dra den slutsatsen?

Du har blivit rättad i dina villfarelser gång på gång i den här tråden av både studerande på juristprogrammen och en yrkesverksam jurist men du fortsätter att spy ur dig dina teorier som om det vore fakta. Vad ger det dig? Eftersom du inte pluggar än, och inte har en aning om något förutom att du har hört rykten som du tar för objektiva sanningar så råder jag dig att tagga ner. Tagga ner ganska rejält.

Visst är betygen viktiga för att få jobb, men 100% AB är en ren utopi. Det är kanske en promille av studenterna som har 100% AB. Har man ca. 50% AB så räcker det för att få komma på intervju på de flesta byråer. Har man kontakter så kan man få byråjobb även om man har B i varenda kurs. Jag är inte längre orolig över att inte få det jobb jag vill ha, så jag känner mig absolut inte personligt påhoppad av dina tönterier. Det sticker bara i mina ögon när folk som du som inte pluggar men som tror att de vet allt ändå snackar en massa skit, och jag är säker på att de flesta här i tråden håller med mig.
Citera
2012-03-25, 16:46
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
LU verkar ju vara de som pungar ut flest stjärnor. UU däremot representeras inte alls lika bra bland de prominenta juristerna ute i arbetslivet.

Vad har du för belägg för detta? Vad är det för "stjärnor" du menar har pluggat i Lund?
Citera
2012-03-25, 21:03
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Hur klarar man sig pa arbetsmarknaden efter juristprogrammet om man last pa tex hogskolan i Jonkoping eller Orebro?

I dagslaget kommer jag namligen in pa dessa men inte lunds, Uppsala eller Goteborg.

Ps. Ar utomlands, darav avsaknad av svenska bokstaver.
Citera
2012-03-25, 21:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Hur klarar man sig pa arbetsmarknaden efter juristprogrammet om man last pa tex hogskolan i Jonkoping eller Orebro?

I dagslaget kommer jag namligen in pa dessa men inte lunds, Uppsala eller Goteborg.

Ps. Ar utomlands, darav avsaknad av svenska bokstaver.
Jönköping har inget juristprogram. En jur. kand. från ÖU är bättre än ingen jur. kand. alls, du får jobb.
Citera
2012-03-25, 21:11
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jönköping har inget juristprogram. En jur. kand. från ÖU är bättre än ingen jur. kand. alls, du får jobb.

Ser ut som att det finns affarsjuridik i Jonkoping?
Okej, men kan man fa de basta jobben om man far bra betyg pa ÖU?
Citera
2012-03-25, 21:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Ser ut som att det finns affarsjuridik i Jonkoping?
Okej!
Affärsjuridik =/= juristprogrammet.
Citera
2012-03-25, 22:10
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Affärsjuridik =/= juristprogrammet.

Va?! Är inte affärsjuridik samma som juristprogrammet???

Citera
2012-03-25, 22:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Va?! Är inte affärsjuridik samma som juristprogrammet???

Haha oj, uttryckte mig litet klumpigt, vad jag menade var att en affärsjuridisk examen inte är samma sak som en juristexamen.
Citera
2012-03-26, 00:14
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Tror ni inställning bland studenterna vid de olika lärosätena spelar roll vart dom hamnar? Är det så att SU eleverna till större del har siktet inställt på Norrmalmstorg i högre grad än sig Uppsala?

Jag tror inte alls att det spelar någon roll. Mig veterligen finns det inget som tyder på att det finns någon substans i det du skriver här, så du får gärna komma med någon form av stöd för det du påstår.

Citat:
Tycker att det hetsas ganska rejält mot ÖU faktiskt. Kanske onödigt mycket? Finns det något handfast att gå på när man dömer ut ÖU?

Och du, eXtremo: det heter juristexamen. Jur. kand. är inget som universiteten sysslar med längre.
Citera
2012-03-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Tycker att det hetsas ganska rejält mot ÖU faktiskt. Kanske onödigt mycket? Finns det något handfast att gå på när man dömer ut ÖU?

Och du, eXtremo: det heter juristexamen. Jur. kand. är inget som universiteten sysslar med längre.

Högskoleinspektionen bedömde 1997 att Örebro Högskola inte levde upp till kraven för att få bilda Örebro Universitet på några punkter eller fakulteter.

Göran Persson utnämnde egenmäktigt Örebro till Universitet samma år och blev sedermera hedersdoktor i medicin då ingen fakultet accepterade honom så att dom fick instifta en ny fakultet just i detta ärbara syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in