Citat:
Ursprungligen postat av havetoch
Hej!
Läser juristprogrammet första terminen och fick igår reda på att jag fått Ba på vår andra tenta. Känns sjukt tungt eftersom jag vill satsa på notarietjänst..
Är det någon som har något tips på saker att göra som "ser bra ut på cv'et" som kan öka chansen för inte bara notarietjänst utan övriga jobb som inte är studier. Har redan bestämt mig för att läsa statsvetenskap och liknande ämnen vid sidan av studierna..
Det är alldeles för tidigt för att oroa sig över notarietjänsten efter ett eller två BA:n. Herregud, du har 8 terminer kvar. Det är ytterst få som går ut med raka AB:n. Fokusera i stället på de kommande terminerna och fundera lite över varför du fick BA på den senaste tentan. Har du läst för lite, eller på fel saker? Har du slarvat när du svarat, det är väldigt noga med att ange
exakt lagrum(det är lätt att slarva i början av utbildningen och bara ange paragrafen, men även vilket stycke/mening i paragrafen som är relevant, ska ju anges!)? Andra fel kan vara att du har skrivit för mycket, det låter kanske konstigt men det är viktigt att svara på FRÅGAN. Börjar man sväva ut och besvara sådant som förvisso angränsar till frågan, men som läraren inte frågat efter så ger det många gånger poängavdrag. Gå på tentagenomgången och eventuellt be läraren om en privat genomgång av din tenta så får du en bättre bild av vad du gjort fel.