2012-06-18, 22:09
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Verkar vara hyfsat många AB men framförallt många blankare (antar att de flesta U är blankningar).

Ja en hel del AB, främst tack vare ovanligt bra resultat på tentan i straffrätt. De som blankade är faktiskt inte medräknade. Det höga antalet underkända kommer av att drygt 28 %, av de som skrev, kuggade tentan i processrätt.
Citera
2012-06-18, 22:10
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drontus
Någon som nyligen avklarat denna termin och kan ge några tips?
Vilken bok är bra att börja med per område. Ser man på avtalsrätten finns det ett antal böcker, vilken är mest lättillgänglig (om det nu finns någon)?

Nu läser inte jag i Uppsala utan på silluniversitetet, men förutom att vi inte har arbetsrätt på T2 verkar det av litteraturlistan vara ungefär samma saker som vi hade på T2.

Mitt tips är att börja med kapitel 2 i Fordran & Skuld. På cirka 80 sidor får man en bra översikt/ introduktion till hela området.
Citera
2012-06-18, 22:22
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Ja en hel del AB, främst tack vare ovanligt bra resultat på tentan i straffrätt. De som blankade är faktiskt inte medräknade. Det höga antalet underkända kommer av att drygt 28 %, av de som skrev, kuggade tentan i processrätt.
Ojdå, extremt svår tenta? Processrätt kan i och för sig vara lite knepigt hade själv lite svårt med det. Men så svårt tyckte jag ändå inte det var. Cirka 90% står ju tydligt i RB och det är i princip bara att läsa lagtext. Medan resterande 10% är desto knepigare. Men ni kan ju som sagt ha haft en väldigt svår tenta så jag ska inte säga för mycket.
Citera
2012-06-18, 22:52
Medlem
Janus-Richmonds avatar
För 3 veckor sedan började jag läsa JÖKEN som distanskurs. Här på forumet ser jag flera som skriver att den är lätt etc och bara man har lite koll på civilrätten och lagboken så klarar man den.

MEN: Lagboken är ju skitsvår att hitta i och facklitteraturen är ju som att lära sig ett nytt språk. Måste läsa om det mesta flera gånger för att förstå och ibland blir det för krångligt så att det bara snurrar i skallen. Visst har jag börjat förstå en del men det känns inte alls säkert att jag kommer klara tentan och helst skulle jag vilja ha bättre betyg än godkänt. Övningsuppgifterna klarar jag sällan även om jag förstår tankesättet när man sedan tittar upp svaret i facit..

Är det normalt för en oinvigd att känna såhär? Om man funderar på att läsa juristprogrammet men har problem redan på Jöken, kommer man få jobba ihjäl sig under resten av programmet då?

Kan tänka mig att det skulle vara betydligt lättare att läsa om det inte vore på distans men att distanskursen skulle vara såhär svår känns ändå jobbigt. Visserligen läser jag kanske bara 50% av rekommenderad tid men blir så trött av alla svåra ord så har svårt att fokusera längre.
Citera
2012-06-18, 23:44
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ojdå, extremt svår tenta? Processrätt kan i och för sig vara lite knepigt hade själv lite svårt med det. Men så svårt tyckte jag ändå inte det var. Cirka 90% står ju tydligt i RB och det är i princip bara att läsa lagtext. Medan resterande 10% är desto knepigare. Men ni kan ju som sagt ha haft en väldigt svår tenta så jag ska inte säga för mycket.

Den var bitvis knivig, men extremt svår vore att ta i. Det var synd med det överlag låga resultatet, medelvärdet låg bara ett par poäng över godkänt, för just processrättsavsnittet har varit undervisningsmässigt sett riktigt bra och inspirerande. Tentan innehöll bl.a. en forumfråga som krävde tillämpning av Bryssel I-förordningen, vilken en del föll på. Sedan var det även en omfattande fråga om skiljeförfarande där många tappade poäng.
Citera
2012-06-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
För 3 veckor sedan började jag läsa JÖKEN som distanskurs. Här på forumet ser jag flera som skriver att den är lätt etc och bara man har lite koll på civilrätten och lagboken så klarar man den.

MEN: Lagboken är ju skitsvår att hitta i och facklitteraturen är ju som att lära sig ett nytt språk. Måste läsa om det mesta flera gånger för att förstå och ibland blir det för krångligt så att det bara snurrar i skallen. Visst har jag börjat förstå en del men det känns inte alls säkert att jag kommer klara tentan och helst skulle jag vilja ha bättre betyg än godkänt. Övningsuppgifterna klarar jag sällan även om jag förstår tankesättet när man sedan tittar upp svaret i facit..

Är det normalt för en oinvigd att känna såhär? Om man funderar på att läsa juristprogrammet men har problem redan på Jöken, kommer man få jobba ihjäl sig under resten av programmet då?

Kan tänka mig att det skulle vara betydligt lättare att läsa om det inte vore på distans men att distanskursen skulle vara såhär svår känns ändå jobbigt. Visserligen läser jag kanske bara 50% av rekommenderad tid men blir så trött av alla svåra ord så har svårt att fokusera längre.

Kan bara tala utifrån mig själv och jag läste aldrig JÖKen. Jag läste däremot JIKen och det var, i mitt tycke, lätt som en plätt. Jag antar att vi hade samma litteratur till viss del och jag tyckte den var väldigt lätt, vilket var skönt. Övningsuppgifterna vi hade var svåra första två veckorna kanske, sedan gick de lätt. Lagboken lärde jag mig hitta i ganska snabbt, den innehåller många sidor men är inte svårhittad i övrigt.

Alla har dock olika inlärningskurva och är bra på olika saker. Jöken kanske också är mycket svårare än Jiken, det vet jag inget om. Men det vara mina kommentarer.
Citera
2012-06-19, 00:16
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Den var bitvis knivig, men extremt svår vore att ta i. Det var synd med det överlag låga resultatet, medelvärdet låg bara ett par poäng över godkänt, för just processrättsavsnittet har varit undervisningsmässigt sett riktigt bra och inspirerande. Tentan innehöll bl.a. en forumfråga som krävde tillämpning av Bryssel I-förordningen, vilken en del föll på. Sedan var det även en omfattande fråga om skiljeförfarande där många tappade poäng.
Verkar ju inte direkt vara lätta frågor i så fall, fast kan ju förstås inte jämföra helt då jag inte går i Göteborg och inte vet vad ni lär er eller kanske snarare fokuserar på.
Citera
2012-06-19, 09:52
Medlem
Hej!

Läser juristprogrammet första terminen och fick igår reda på att jag fått Ba på vår andra tenta. Känns sjukt tungt eftersom jag vill satsa på notarietjänst..
Är det någon som har något tips på saker att göra som "ser bra ut på cv'et" som kan öka chansen för inte bara notarietjänst utan övriga jobb som inte är studier. Har redan bestämt mig för att läsa statsvetenskap och liknande ämnen vid sidan av studierna..
Citera
2012-06-19, 10:31
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havetoch
Hej!

Läser juristprogrammet första terminen och fick igår reda på att jag fått Ba på vår andra tenta. Känns sjukt tungt eftersom jag vill satsa på notarietjänst..
Är det någon som har något tips på saker att göra som "ser bra ut på cv'et" som kan öka chansen för inte bara notarietjänst utan övriga jobb som inte är studier. Har redan bestämt mig för att läsa statsvetenskap och liknande ämnen vid sidan av studierna..
https://www.flashback.org/sp37650477 läs därifrån och efterföljande diskussion.
Citera
2012-06-19, 10:35
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Hej!

Huvudregeln är väl att ju mer du gör vid sidan av utan att det går ut över dina studier, desto bättre är det. Läs tråden annat, det finns en hel del matnyttigt om man bara orkar gå igenom den. Tar inte mycket mer än någon timme.
Citera
2012-06-19, 12:46
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Hej!

Det är alldeles för tidigt för att oroa sig över notarietjänsten efter ett eller två BA:n. Herregud, du har 8 terminer kvar. Det är ytterst få som går ut med raka AB:n. Fokusera i stället på de kommande terminerna och fundera lite över varför du fick BA på den senaste tentan. Har du läst för lite, eller på fel saker? Har du slarvat när du svarat, det är väldigt noga med att ange exakt lagrum(det är lätt att slarva i början av utbildningen och bara ange paragrafen, men även vilket stycke/mening i paragrafen som är relevant, ska ju anges!)? Andra fel kan vara att du har skrivit för mycket, det låter kanske konstigt men det är viktigt att svara på FRÅGAN. Börjar man sväva ut och besvara sådant som förvisso angränsar till frågan, men som läraren inte frågat efter så ger det många gånger poängavdrag. Gå på tentagenomgången och eventuellt be läraren om en privat genomgång av din tenta så får du en bättre bild av vad du gjort fel.
Citera
2012-06-19, 17:47
Medlem
The_Keepers avatar
Resultat terminskurs 5, VT 2012, Uppsala Universitet

AB: 32%
BA: 48%
B: 20%
U: 1,50%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera