2012-08-10, 18:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Hmm, vänsterjuristerna...
Förekommer även detta i Lund? Hur ser de politiska särdragen ut överlag på programmet? Är allt PK-hejhå eller går det att diskutera något utan att behöva höra Sofia 19 år rabbla upp saker snälla staten lärt henne?
Jajemen! De finns även i Lund och brukar ses på Stadsmissionen där de ger Kenta och Stoffe tips inför det senaste narkotikaåtalet. Man kan förvisso skratta åt deras "jag-ska-förbättra-världen-mentalitet", men lite credd ska de faktiskt ha för att de inte bara sitta på nåt vänsterhak och skrävlar.
Citera
2012-08-10, 18:45
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jajemen! De finns även i Lund och brukar ses på Stadsmissionen där de ger Kenta och Stoffe tips inför det senaste narkotikaåtalet. Man kan förvisso skratta åt deras "jag-ska-förbättra-världen-mentalitet", men lite credd ska de faktiskt ha för att de inte bara sitta på nåt vänsterhak och skrävlar.

Haha! Härligt.
Finns de renodlade vänster respektive högerhak i Lund?
Citera
2012-08-10, 20:10
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtbrave
Är säker på att du har tillgång till alla juridiska databaser genom medlemskap i universitetsbiblioteket. Så var det när jag pluggade på socialhögskolan. Där har du alla lagar. Dock är det, liksom andra redan har påpekat, vettigt att ha en inbunden lagbok (lättare eftersom du antagligen kommer vilja lägga in flärpar och göra anteckningar och hänvisningar). Dessutom ganska trevligt. Bra med databaser för att kika in proppar och prejudikat samt annat material.

F.Ö kommer jag nog tacka nej till denna utbildning på SU nu till hösten (de vidrigaste av människor lyckas ju ändå komma runt lagen). Är det någon som läser tråden och söker från folkhögskola, som ligger på 1:a reserv? korka upp! du kommer ha en plats nu till hösten. hoppas du förvaltar dina studier väl och går med i vänsterjuristerna och ta med dig näsdukar till merparten av dina klasskamrater. Har hört att det är många osnytna 20åringar på utbildningen. Lycka till må man väl också säga till alla som har kommit in och kom ihåg att det är ni som ska utgöra en utav grundbultarna för det här samhället, sen när ni blir klara. Bete er som förebilder och skippa högfärdighet och sånt jävla trams. Var seriösa i era motiv och avslappnade i er framtoning så ska ni se att det blir fint. Tror det är en kul utbildning men siktar på en annan som verkar ännu roligare och kommer passa mig så mycket bättre

Får man fråga vilken utbildning du fann mer intresseväckande?
Citera
2012-08-11, 00:50
Medlem
Citat:
Förekommer även detta i Lund? Hur ser de politiska särdragen ut överlag på programmet? Är allt PK-hejhå eller går det att diskutera något utan att behöva höra Sofia 19 år rabbla upp saker snälla staten lärt henne?

Även Amnesty finner sig representerade i Lund av en liten klick från Juridicum, mig veterligen utgörs deras mer eller mindre juridiskt skolade anhängare av allt från ivriga nyinflyttade småländska studenter till masters studenter vid "Raul Wallenberg Institute".
Citera
2012-08-11, 08:58
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papi papisson
Även Amnesty finner sig representerade i Lund av en liten klick från Juridicum, mig veterligen utgörs deras mer eller mindre juridiskt skolade anhängare av allt från ivriga nyinflyttade småländska studenter till masters studenter vid "Raul Wallenberg Institute".
Jo, vänsterjuristerna i Lund dras också till obskyra organisationer så som Amnesty och Raoul Wallenberg Institutet. I fallet med RWI så har denna allt sedan 1984 försökt förändra världen genom att fika, allt finansierat via skattsedeln. Skattefinansierad självgodhet, helt underbart.
Citera
2012-08-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wontstop
Är intagen till Juristprogrammet vid SU till hösten och har sett att det obligatoriska uppropet är den 22/8 klockan 10.00. Då jag inte är från Stockholm har jag smärre problem att ta mig upp med tanke på jobb osv. Jag har kollat med olika alternativ att skicka som ombud osv men samtidigt känns det lite sisodär att lägga det i någon annans händer.

Finns det någon som helst möjlighet att ringa och tacka ja till platsen eller är den enda möjligheten what so ever att vara där klockan 10.00 och ropa "Ja" när de uttalar ditt namn?

Någon mer här som ska börja i Stockholm förövrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av s-erendipity
Ska också börja på SU i höst! Så vitt jag vet går det inte att ringa och tacka ja till sin plats. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det någonstans. Såg dock att det finns ett nummer till antagningsenheten på SU som man kunde ringa till ifall man hade frågor. Du kanske kan ringa och fråga för säkerhets skull?

Hej!

Grattis till er båda!

Jag pluggar på SU och det går tyvärr inte att ringa in och tacka ja. Eller, det gick i alla fall inte när jag kom in. Angående ombud: så länge som du skickar någon du litar på eller känner är ärlig ska det inte vara några problem. Personen kan också gå fram till damerna/herrarna och be om att få dubbelkolla att de hojtade ja på rätt namn om man känner sig riktigt orolig. ^_^
Citera
2012-08-11, 22:15
Medlem
Citat:

Det är rätt så blandat. I Lund har jag uppfattningen att de flesta är borgerligt lagda, men det är inte direkt något åsiktsförtryck.
Citera
2012-08-15, 15:09
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jo, vänsterjuristerna i Lund dras också till obskyra organisationer så som Amnesty och Raoul Wallenberg Institutet. I fallet med RWI så har denna allt sedan 1984 försökt förändra världen genom att fika, allt finansierat via skattsedeln. Skattefinansierad självgodhet, helt underbart.

Obskyra för att de vill gott? Motsatsen till Heimdal i Uppsala då?
Citera
2012-08-15, 21:02
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Obskyra för att de vill gott? Motsatsen till Heimdal i Uppsala då?
Du utgår felaktigt från att de vill gott. Det tror inte jag. I say: follow the money! Världen är full av människor som har haft allt från homosex och rasism till rädda valarna, som ren och skär affärsidé.
Citera
2012-08-15, 22:00
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Vänsterjuristerna är ofta roligare att ha att göra med än de som lär sig utan att tycka något själva. Jag har haft mina roligaste juridiska diskussioner med vänsterlirare. De flesta är PK men du har särdrag åt både höger och vänster som faktiskt är både vettiga och som kan tänka utanför det juridiska ramverk som majoriteten av studenterna ser som det Heligaste som finns. *fap fap* "Lambertz sa faktiskt att..." *fap fap*
Citera
2012-08-16, 01:55
Medlem
oskruvads avatar
Lagen är helig

Börjar i Uppsala nu i höst, vilka fler och vilka kommer man träffa under recceveckan?
Citera
2012-08-16, 18:39
Medlem
Någon som har lyckats hitta kursplanen till t1 i Lund nu till hösten?

edit: nvm hittade.
Senast redigerad av Casus. 2012-08-16 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in