Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Några frågor som kanske tagits upp tidigare; Hur mycket tid lägger ni juriststudenter i genomsnitt ner i veckan på studier? (föreläsningar exkluderat) Är det någon av er som tidigare gått från pol kand programmet till juristprogrammet och kan tala om vilken skillnad det var i studietempo? Stämmer ryktena om alla drägliga människor på utbildningen? Man hör ibland att jurister konkurrerar med statsvetare och ekonomer inom flera jobb områden, vilka jobb är det som avses här? Kan man som jurist i princip jobba med exakt samma uppgifter som en statsvetare? T.ex. som handläggare och utredare inom den offentliga sektorn.
Exkluderat föreläsningar, seminarium, gruppövningar och whatnot, cirka 4-5 timmar egen studietid per dag, oftast varje dag i veckan med undantaget för mina "lediga" dagar vilka inträffar då och då. Vid tentaplugg så får man väll lägga på en timme eller två, detsamma om något PM eller annat obligatorium är å färde, men jag har svårt för att studera mer än 7-8 timmar per dag, både vad gäller föreläsningar/seminarium och egen studietid.
Det hela funkar skitbra än så länge. Det enda jobbiga är att cirka 3-3,5 (ibland 4 timmar) läggs på att åka kollektivtrafik. Med två bussbyten, två byte av tunnelbana och oftast under rusningstid blir det inte lätt att för en som redan har svårt att plugga på resande fot bland skrikiga småbarn, mörka bussar och tjocka medpassagerare slänga upp lagboken och ett kompendium för att försöka lära sig något.
Odrägliga människor finns överallt, men själv har jag inte träffat på någon här än, alternativ så är jag själv en skithög som hittat mina gelikar och passar in som handen i handsken
Att jurister konkurrerar med ekonomer har jag inte hört förut. Syrran min studerar till civilekonom och jag har kikat lite i hennes kurslitteratur för skojs skull och ser ingen direkt koppling till vad jag själv läser, även om både ekonomi och juridik har vissa gemensamma nämnare här och där. Statsvetare vet jag inte så mycket om, men till viss del tror jag nog att både en statsvetare och en jurist kan göra samma jobb och att det till en annan del inte alls skulle funka så bra.