Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ja, vad är det som händer borta i Göteborg egentligen? Rör sig om ett relativt nytt upplägg va?
Det kan man fråga sig! Det stämmer, jag tror de har laborerat runt med kursupplägget en del. Det var tänkt att nuvarande form skulle införas förra hösten, men så vitt jag känner till havererade det försöket mer eller mindre. Om någon här läste förra hösten får ni gärna fylla i detaljerna. Över hälften underkända måste rimligen antyda att det pedagogiska upplägget har brustit i något avseende.
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det finns väl ingen gräns för hur många gånger man får tentera annat än att fakulteten givetvis inte kan garantera ett visst kursupplägg hur länge som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Varje universitet kan för varje kurs maximera antalet tentatillfällen. Det finns i högskoleförordningen ett angivet minimiantal.
Stöd i (6:21 högskolef.). Jag saxar ur kursplanen:
Citat:
Skulle en student bli underkänd fem gånger får studenten inte fler försök. Eftersom kursen är obligatorisk på juristprogrammet innebär fem underkända försök att studenten inte kommer att kunna slutföra sina studier på juristprogrammet.
Fem försök är förvisso en hel del, men det har tydligen varit dåliga resultat på de omtentor som har gått tidigare. Upplägget med tre skrivningstillfällen under tre dagar, och dessutom speciella regler för godkänt resultat (minst 50 procent rätt på varje ämnesområde på första skrivningen), gör också att det är lättare att missa. Att tentanden insjuknar under tentaperioden och inte kan slutföra spelar ingen roll:
Citat:
Orsaken till att studenten avbryter ett försök skall sakna betydelse. Sådant som inträffad sjukdom skall m.a.o. inte tillmätas relevans.