2012-12-08, 22:14
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quotient
Löjligt inlägg från din sida, givetvis är det inte varken enklare frågor eller mer tid per tentamen så som du vill ge sken av i jämförelsen mellan SU och UU.
Däremot om man kollar din posthistorik så avslöjas att dina inlägg av denna sort motiveras av en bitterhet över att du verkar ha misslyckats med att få tillräckliga betyg för något "toppjobb".

Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Varför är det inte enklare frågor i Stockholm? Hur hänger ev bitterhet över betyg ihop med detta?

Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Därför att bevisbördan ligger på den som påstår något. Det är lättare att visa att en omständighet föreligger än att det inte föreligger. Bevisbördeprinciper 101...

Det lät på tidigare debattörer som om man i Stockholm tenterade en massa kunskapsfrågor medan men i Uppsala ju tenterar med fokus på färdigheter. Det lär vara betydligt enklare att "banka in" kunskaper än att lära sig och på ett bra sätt redovisa färdigheter.
Senast redigerad av Grotius 2012-12-08 kl. 22:24.
Citera
2012-12-08, 23:02
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
det här verkar vara åt helvete. Kan man verkligen göra så?

Det känns tveksamt. Kursen har tidigare dragit på sig en massa anmälningar. Förra hösten var tydligen något av en katastrof.

Det finns även en gräns för hur många gånger det går att tentera kursen, vilket inte direkt minskar pressen i skrivningssalen.
Citera
2012-12-08, 23:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Det känns tveksamt. Kursen har tidigare dragit på sig en massa anmälningar. Förra hösten var tydligen något av en katastrof.

Det finns även en gräns för hur många gånger det går att tentera kursen, vilket inte direkt minskar pressen i skrivningssalen.

Ja, vad är det som händer borta i Göteborg egentligen? Rör sig om ett relativt nytt upplägg va?
Citera
2012-12-09, 01:12
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Det lät på tidigare debattörer som om man i Stockholm tenterade en massa kunskapsfrågor medan men i Uppsala ju tenterar med fokus på färdigheter. Det lär vara betydligt enklare att "banka in" kunskaper än att lära sig och på ett bra sätt redovisa färdigheter.

Så du läser på varken SU eller UU?
Citera
2012-12-09, 08:56
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Det finns väl ingen gräns för hur många gånger man får tentera annat än att fakulteten givetvis inte kan garantera ett visst kursupplägg hur länge som helst.
Citera
2012-12-09, 10:07
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det finns väl ingen gräns för hur många gånger man får tentera annat än att fakulteten givetvis inte kan garantera ett visst kursupplägg hur länge som helst.

Varje universitet kan för varje kurs maximera antalet tentatillfällen. Det finns i högskoleförordningen ett angivet minimiantal.
Citera
2012-12-09, 10:08
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Så du läser på varken SU eller UU?

Varför undrar du det?
Citera
2012-12-09, 12:24
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ja, vad är det som händer borta i Göteborg egentligen? Rör sig om ett relativt nytt upplägg va?

Det kan man fråga sig! Det stämmer, jag tror de har laborerat runt med kursupplägget en del. Det var tänkt att nuvarande form skulle införas förra hösten, men så vitt jag känner till havererade det försöket mer eller mindre. Om någon här läste förra hösten får ni gärna fylla i detaljerna. Över hälften underkända måste rimligen antyda att det pedagogiska upplägget har brustit i något avseende.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Citat:
Varje universitet kan för varje kurs maximera antalet tentatillfällen. Det finns i högskoleförordningen ett angivet minimiantal.

Stöd i (6:21 högskolef.). Jag saxar ur kursplanen:

Citat:
Skulle en student bli underkänd fem gånger får studenten inte fler försök. Eftersom kursen är obligatorisk på juristprogrammet innebär fem underkända försök att studenten inte kommer att kunna slutföra sina studier på juristprogrammet.

Fem försök är förvisso en hel del, men det har tydligen varit dåliga resultat på de omtentor som har gått tidigare. Upplägget med tre skrivningstillfällen under tre dagar, och dessutom speciella regler för godkänt resultat (minst 50 procent rätt på varje ämnesområde på första skrivningen), gör också att det är lättare att missa. Att tentanden insjuknar under tentaperioden och inte kan slutföra spelar ingen roll:

Citat:
Orsaken till att studenten avbryter ett försök skall sakna betydelse. Sådant som inträffad sjukdom skall m.a.o. inte tillmätas relevans.
Citera
2012-12-09, 13:03
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:

Fem försök är förvisso en hel del, men det har tydligen varit dåliga resultat på de omtentor som har gått tidigare. Upplägget med tre skrivningstillfällen under tre dagar, och dessutom speciella regler för godkänt resultat (minst 50 procent rätt på varje ämnesområde på första skrivningen), gör också att det är lättare att missa. Att tentanden insjuknar under tentaperioden och inte kan slutföra spelar ingen roll:
Detta låter inte riktigt bra, vad vill de ha för jurister?
Citera
2012-12-09, 14:49
Medlem
Är det inte Handels som bedriver juristprogrammet vid GU?

Så vitt jag förstått brukar Handels, vare sig det är den i STHLM eller GBG, förhålla sig med en rad egensinnade ideer som vanligtvis bottnar i diverse figurers vilja att vilja "förbättra" och "effektivisera". Eller bara att göra ett avtryck...

Låter ju som om någon varit lite väl överambitiös a la "Inspirerad av de amerikanska lärosätena" or what not...
Citera
2012-12-09, 18:06
Avslutad
För återknyta lite till GJM-tentan i GBG, så pratade jag en person som hoppat av i Sthlm och börjat i GBG. Hen hävdade att det var betydligt lättare i Sthlm den första terminen.

Nu är ju detta bara en person och jag ställde inte följdfrågor, så detta påstående väger inte speciellt tungt.

Men känns lite oroande om jag ska vara ärlig.
Citera
2012-12-09, 19:14
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
För återknyta lite till GJM-tentan i GBG, så pratade jag en person som hoppat av i Sthlm och börjat i GBG. Hen hävdade att det var betydligt lättare i Sthlm den första terminen.

Nu är ju detta bara en person och jag ställde inte följdfrågor, så detta påstående väger inte speciellt tungt.

Men känns lite oroande om jag ska vara ärlig.
Du tror inte att det kan ha att göra med att han eller hon redan läst juridik och tycker det är lättare helt enkelt för att personen inte var helt ny till ämnet i GBG som den var i Sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in