2012-10-24, 13:33
Medlem
The_Keepers avatar
Ang. diskussionen om "grupparbeten" och basgruppernas kvalité får jag i stort sälla mig till Feadog.

Jag upplever huvudsakligen basgruppsarbetet som mycket givande. Förutom att det ger tillfälle till att presentera och reflektera över juridisk problemlösning och argumentation ger det också, i ett vidare perspektiv, en möjlighet till personlig utveckling iochmed gruppdynamiken.
Min uppfattning av förhållandet mellan ambitiösa/icke-ambitiösa studenter är liksom Feadogs att den övervägande majoriteten av studenterna är intelligenta/ambitiösa/flitiga.
Givetvis finns det också studenternas motsvarighet till bottennapp, men sannolikheten att hela basgruppen består av sådana är väldigt liten (även om den dock finns – en god vän på programmet har denna termin hamnat i en sådan basgrupp där det alltsomoftast är 2 av 6 som dyker upp på basgruppsmötena).
Citera
2012-10-24, 14:18
Medlem
Oneflews avatar
Ja jag kanske har dragit nitlotten, ska inte dra alla över en kam. Basgruppsmöten är givande vid bra sådana vid dåliga så kan det ändå vara bra eftersom man får ventilera sina tankar ä mig veterligen hjälper det min förståelse, även om majoriteten av gruppen inte fattar.

Har dock varit förvånad över kvalitén bland eleverna och trott att det sållas efterhand, men detta ännu inte skett. Tycker dock att det är dåligt att det alltid är samma personer som pratar på sem. medan resterande (minst) 20 sitter tysta och ser oförstående ut varje sem. Det kan bero på att de antingen inte vågar prata inför klass, eller att de inte förstår seminariumet överhuvudtaget. Jag vet inte vad som är värst... Men som sagt basgrupper är inte till det negativa, är basgruppen helt outhärdlig skiter man i mötena.
Citera
2012-10-24, 16:01
Medlem
Alltså ni som har läst juristprogrammet ett tag.. hur många timmar lägger ni på studier i veckan för att få ett AB i betyg?

Jag läser andra terminen på Stockholms, och snittar kanske 40 timmar i veckan och har så här långt fått AB på JIK:en på C1:an. Men sen hör jag folk prata om att dom läst kurslitteraturen för höstens alla kurser under sommaren och lägger 14 timmar om dagen på plugg, och då tänker jag att jag kanske bara har haft tur så här långt och att detta är vad jag har att vänta från och med nu. Är det 14 timmars plugg om dagen som gäller från och med nu eller hur gör ni?
Citera
2012-10-24, 16:54
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
Men 48 seminarier är väl nästan fyra st i veckan på HT. Det kan väl omöjligt stämma. Menar ni kanske 48st seminarier totalt, för de olika seminariegrupperna?

Annars måste ni ha det stressigare än jag trodde på SU

Jag får det till strax över två i veckan. Och sen lite föreläsningar på det. Inget uppseendeväckande alls, tvärtom bra mycket friare än gymnasiet och för den delen arbetslivet.

Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrun
Alltså ni som har läst juristprogrammet ett tag.. hur många timmar lägger ni på studier i veckan för att få ett AB i betyg?

Jag läser andra terminen på Stockholms, och snittar kanske 40 timmar i veckan och har så här långt fått AB på JIK:en på C1:an. Men sen hör jag folk prata om att dom läst kurslitteraturen för höstens alla kurser under sommaren och lägger 14 timmar om dagen på plugg, och då tänker jag att jag kanske bara har haft tur så här långt och att detta är vad jag har att vänta från och med nu. Är det 14 timmars plugg om dagen som gäller från och med nu eller hur gör ni?

Va? Bara 14 timmar om dagen? Vad är det för jävla söndagsskola? AB kräver minst 17-18 timmar varje dag alla dagar i veckan!

Nä... Skämt åsido. Det går inte att ge ett generellt svar på det där då alla är olika, men jag kan säga så mycket som att om det krävs 14 timmar om dagen för att få AB klarar man knappt av att öppna en dörr i vanliga fall. Att snitta 40 timmar i veckan bör räcka gott och väl för en hyfsat lättlärd individ. Sen får man inte glömma att en stor del av operationen att få AB avgörs av ens förmåga att skriva bra tentor.
Citera
2012-10-24, 18:06
Medlem
Oneflews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbybrun

Allt beror ju i princip på vilken studieteknik man har när man pluggar. Sitter man och smuttar på en kaffekopp och ströläser i en bok, kanske man får lägga 13-14h och ändå inte komma upp till AB. Sitter man däremot fokuserat i 3-4 st 2h pass borde man inte ha problem, då det är sem eller föreläsning brukar jag köra 6h egen studier ca, beror ju på dock. Sen som sagts ovan, beror det på om man kan prestera på tentadagen.
Citera
2012-10-24, 20:08
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2012/10/hogskoleverkets-slutsats-om-var-juristutbildning

Vad är det frågan om? Vad lär ni er i Sthlm egentligen?
Citera
2012-10-24, 20:25
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
http://www.dagensjuridik.se/2012/10/hogskoleverkets-slutsats-om-var-juristutbildning

Den där texten kan ju inte vara på riktigt. Nog för att jag stött på den sortens språkhantering hos flera juriststudenter, men att det skulle kunna förekomma i ett seriöst debattinlägg på Dagens juridik är väl inte rimligt? Det känns som om författaren kört hela sin text i Google Translate eller nåt.
Citera
2012-10-24, 21:15
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Herregud. Dra in examinationsrätten omedelbart!
Citera
2012-10-24, 21:23
Medlem
Grotiuss avatar
Flera meningar i krönikan är ju rena önskedrömmen för en språkpolis, tex denna:

Citat:
Högskoleverket kan pulvriserande kommunicera med allmänheten i helt andra dimensioner än vad de flesta enskilda förmår.
Citera
2012-10-24, 21:51
Medlem
Efter lite fundering har jag kommit till slutsatsen att artikelförfattaren är ironisk. Hittar ingen annan rimlig förklaring till det överdrivet högtravande språkbruket.
Citera
2012-10-24, 21:59
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Efter lite fundering har jag kommit till slutsatsen att artikelförfattaren är ironisk. Hittar ingen annan rimlig förklaring till det överdrivet högtravande språkbruket.

Det är inte högtravande det är förkastligt, inte ens roligt bara svårtillgängligt och dumt. Är det ett försök att skriva högtravande och roligt är det totalt misslyckat. Hon driver möjligen med juriststudenter i Stockholm ...
Citera
2012-10-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är inte högtravande det är förkastligt, inte ens roligt bara svårtillgängligt och dumt. Är det ett försök att skriva högtravande och roligt är det totalt misslyckat. Hon driver möjligen med juriststudenter i Stockholm ...

Håller med fullständigt. Men jag tror att allt är ett extremt misslyckat skämt. Det går ju inte att skriva på det där sättet och mena allvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in